Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT / CTC / Nibe .. Det är frÃ¥gan  (läst 7503 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bif-bigfoot

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« skrivet: 07 april 2007, 20:18:15 »
Hejsan !

Är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp.

Tittade lits som hastigast igenom och hittade inte några direkt jämförelser på dessa tre.

En ny värmepump skall installeras då den befintliga från 1983 är slut.

Har haft ett antal säljare ute och även besökt några och alla rekomenderar olika.

Valen det står emellan är:

Alt1. IVT Optima 900 + IVT 290 (Pris 100,000)
Alt2. CTC ECO EL + ECO AIR 107 (Pris 100,000)
Alt3. Nibe fighter 2020-8 + ENP270 (Pris 98,000)

Samtliga priser ovan har samma förutsättningar (Installation , Bortforsling etc.)

Som jag ser der rent materialmässigt är CTC & Nibe bäst då dessa rär i rostfritt & ABS Plast medans IVTn är i Galvad stålplåt

Sen skiljer sig beredar systemet , IVTn har en 165 l varmvattenberedare medans dom övriga har en "genomströms beredare" (tror jag det heter iaf) en stor tank till och ett rörsystem som skall värma upp inkommande tappvatten till tappvarmvatten efter hand som det tappas in.

Vilken bör vi välja ??

Alla erfarenheter mottages !

/Bosse

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #1 skrivet: 07 april 2007, 20:43:13 »
Acqua InVerter... Thumbsup

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #2 skrivet: 08 april 2007, 00:33:58 »

Vilken bör vi välja ??

Alla erfarenheter mottages !

/Bosse
Av dina tre alternativ hade jag valt CTC:n.  ???
Det finns dock modernare altenativ, t.ex Daikin Altherma, Carriers KWsmart och Stinger, eller Acqua InVerter, varav den sistnämnda nog är mest prisvärd.  :) DÃ¥ laddar du en separat varmvattensberedare frÃ¥n värmepumpen.
 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #3 skrivet: 08 april 2007, 07:21:12 »
Du har även Airwell som ett alternativ, men av de tre du valt skulle jag titta på vilka som går komplettera med solfångare på ett enkelt sätt, de med kamrörs-slinga kan du koppla solfångare till, men kanske inte IVT:n (Vet dock inte säkert).
Små vacumsolfångare kommer antagligen att bli så billiga framöver att det kan vara smart att förbereda för inkoppling nu även om du väntar något år med inköpet av solfångare.

Solfångare skulle kunna göra dig oberoende av värmepumpen större delen av sommaren, vilket är positivt både med tanke på det buller som de ger (du kanske vill sitta ute och inte störas av värmepumpen) och med tanke på den ökade livslängd det borde ge värmepumpen.
Färre driftstimmar/år borde kunna ge något fler år livslängd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #4 skrivet: 08 april 2007, 08:53:12 »
Hejsan !

Är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp.

Tittade lits som hastigast igenom och hittade inte några direkt jämförelser på dessa tre.

En ny värmepump skall installeras då den befintliga från 1983 är slut.

Har haft ett antal säljare ute och även besökt några och alla rekomenderar olika.

Valen det står emellan är:

Alt1. IVT Optima 900 + IVT 290 (Pris 100,000)
Alt2. CTC ECO EL + ECO AIR 107 (Pris 100,000)
Alt3. Nibe fighter 2020-8 + ENP270 (Pris 98,000)

Samtliga priser ovan har samma förutsättningar (Installation , Bortforsling etc.)

Som jag ser der rent materialmässigt är CTC & Nibe bäst då dessa rär i rostfritt & ABS Plast medans IVTn är i Galvad stålplåt

Sen skiljer sig beredar systemet , IVTn har en 165 l varmvattenberedare medans dom övriga har en "genomströms beredare" (tror jag det heter iaf) en stor tank till och ett rörsystem som skall värma upp inkommande tappvatten till tappvarmvatten efter hand som det tappas in.

Vilken bör vi välja ??

Alla erfarenheter mottages !

/Bosse

Vad har du för tank till Nibe F2020? det borde vara VVM 300 som är anpassad till den tänkta pumpen du har skrivit upp...

Den har oxå en tank till varmvattnet har varvtalsstyrd cirkpump som justeras automatiskt efter det driftförhållande som råder..

Skulle jag välja inga tvivel hehe
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #5 skrivet: 08 april 2007, 09:26:54 »
Du digital som kan Nibe, vilken panna är det som är förbredd för solvärme, Nibe gör ju reklam för det men tror inte att det är VVM300 det gäller?

EVP270?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #6 skrivet: 08 april 2007, 11:52:28 »
Det är väl som CTC man måste införskaffa en xtra solvärmetank och ställa i källaren, det är det de kallar "förberedd för solvärme" om jag har fattat det rätt, eller inte??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #7 skrivet: 08 april 2007, 14:22:53 »
EVP270 ser ut som Nibes motsvarighet till CTC:s EcoEl med VV-slinga och elpatroner uppe och nere och bivalent shunt.  :P

Nä, ta en VVM300 till en Nibe2020, riktig flytande kondensering och växelventil ska det vara.  knUp

Men alla tre alternativen är OK (om du byter ut EVP270 mot en VVM200 i 3:an), ta den installatören som verkar bäst. Ta referenser och kolla upp.

Sen är frågan var du bor?
Jordvärme är effektivare än luft/vatten på de flesta ställen i Sverige, och kostar inte så mycket mer. Har du en trädgård på upåt 1000 m2 utan för mycket fruktträd är det kanske ett alternativ?
« Senast ändrad: 08 april 2007, 14:31:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #8 skrivet: 08 april 2007, 17:57:15 »
Men alla tre alternativen är OK (om du byter ut EVP270 mot en VVM200 i 3:an), ta den installatören som verkar bäst. Ta referenser och kolla upp.?

Håller med. Därför blev det en IVT-lösning. Har funkat bra hittills. För övrigt tror jag att IVT idag är ett snäpp före i utvecklingen. Men i morgon kanske nån annan tar ett steg förbi, det är ju så det fungerar...

Sen är jag tveksam till Airwell och Aqua Inverter. Hittills finns ju inga sakliga erfarenheter redovisdade på forumet, bara en massa allmänt svammel...

Sture

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #9 skrivet: 08 april 2007, 22:56:04 »
Men alla tre alternativen är OK (om du byter ut EVP270 mot en VVM200 i 3:an), ta den installatören som verkar bäst. Ta referenser och kolla upp.?

Håller med. Därför blev det en IVT-lösning. Har funkat bra hittills. För övrigt tror jag att IVT idag är ett snäpp före i utvecklingen. Men i morgon kanske nån annan tar ett steg förbi, det är ju så det fungerar...

Sen är jag tveksam till Airwell och Aqua Inverter. Hittills finns ju inga sakliga erfarenheter redovisdade på forumet, bara en massa allmänt svammel...

Sture

Sture

Vore trevligt om du kunde förklara dig. Så alla vet vilket svammel du talar om.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #10 skrivet: 09 april 2007, 07:32:15 »
Håller med. Därför blev det en IVT-lösning. Har funkat bra hittills. För övrigt tror jag att IVT idag är ett snäpp före i utvecklingen. Men i morgon kanske nån annan tar ett steg förbi, det är ju så det fungerar...

Hmmmm....  Sc:,h

Nibe är väl rätt ensam om frekvensstyrd laddpump i sin VVM300, vad har IVT Optima + 290 som de andra inte har?

Sen har Aqua Inverter och Daikin luft/vatten VP frekvensstyrda kompressorer, något som de stora svenska tillverkarna inte lyckats få ihop på sina luft/vatten VP, så där är de alla efter i utvecklingen.
« Senast ändrad: 09 april 2007, 07:36:34 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #11 skrivet: 09 april 2007, 08:44:24 »
 Att lägga ner jordvärme pÃ¥ 1000m2 tomt lÃ¥ter inget roligt. Har sett dom som gjort det här om kring, det fÃ¥r nog bli gräs klippstraktorer modell 4 weeldrive, pÃ¥ dom tomterna.Ser lika bedrövligt ut efter nÃ¥gra Ã¥rs användande trots att dom planerat ut och gjort snyggt varje sommar.


   //Ulfons//
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #12 skrivet: 09 april 2007, 09:50:31 »
Att lägga ner jordvärme på 1000m2 tomt låter inget roligt. Har sett dom som gjort det här om kring, det får nog bli gräs klippstraktorer modell 4 weeldrive, på dom tomterna.Ser lika bedrövligt ut efter några års användande trots att dom planerat ut och gjort snyggt varje sommar.


   //Ulfons//

Det där beror på...
Har man för liten kollektor i förhållande till hur mycket energi som ska pumpas upp så kan det bli så. Ett hus med högre energibehov kräver givetvis större tomt och längre slinga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bif-bigfoot

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #13 skrivet: 09 april 2007, 10:07:07 »
Tackar för alla synpunkter..

Kompleterar informationen om hus & tomt.

Huset har 3 plan
Markplan är 100 M2
Källaren är lika stor men bara c:a 60-65m2 som är uppvärmt , resten är som matkällare etc
Ovanvåningen är ungefär som källaren 60-65m2 som är uppvärmt.

Takhöjden i källaren är bara 1,90-1,95 beroende på vart man mäter , vilket gör att VVM300 inte kan användas p.g.a detta.

Bor i skåne mellan Helsingborg och Höganäs.

Jordvärme är inget alternativ då det är för lite mark för detta , Möjligen bergvärme , men vi har bestämt oss för att köra vidare på Luft-Vatten tekniken.

Ser fram emot fler komentarer och rekomendationer.

MVH
Bosse

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT / CTC / Nibe .. Det är frågan
« Svar #14 skrivet: 09 april 2007, 10:09:49 »
Jag måste bara fråga Carl vad är det som gör inverterpumpen så mycket bättre än on/off när det gäller luft/vatten?????

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!