Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Filterball saknas, mÃ¥ste det finnas?  (läst 7491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sccarber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Filterball saknas, måste det finnas?
« skrivet: 11 april 2011, 13:19:10 »
Jag har haft en reparatör hemma som fixat min pump (läckande packning). Jag frågade då om vad man skall göra för service på en värmepump, han sa då att man ska tömma filtren ibland. Det visade sig då att jag inte har några filterballs för köldbäraren eller värmeslingan. Det är en Thermia villa inst. 2004, så den har alltså gått i snart 7 år utan dessa filter. Är det "lönt" att sätta in filter nu, eller har pumpen redan geggat ihop på denna tid?

Det kostar ca 8000 kr efter ROT.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Filterball saknas, måste det finnas?
« Svar #1 skrivet: 11 april 2011, 14:07:40 »
Inga filter huvuddunk Jag skulle inte betala 8k efter rot för dem, men hur kan de kosta det huvuddunk

Utloggad sccarber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Filterball saknas, måste det finnas?
« Svar #2 skrivet: 11 april 2011, 14:15:43 »
Materialkostnad 5664 kr. Men är det så att man inte behöver filter?

Jag tyckte ocskå det var mycket pengar, särskillt som den redan snurrat i snart 7 år utan filter.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Filterball saknas, måste det finnas?
« Svar #3 skrivet: 11 april 2011, 14:35:41 »
Citera
Materialkostnad 5664 kr
   ;D

Kanske inte rätt storlek men
http://www.dinvvsbutik.se/20filterball51fkulvent-p-48395.html?osCsid=emj7pq3srfbln2h26du2avokg5
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Filterball saknas, måste det finnas?
« Svar #4 skrivet: 11 april 2011, 15:01:33 »
Materialkostnad 5664 kr.

Har rörisen tänkt kompensera för de 7 åren utan filter genom att sätta dit tio stycken?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sccarber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Filterball saknas, måste det finnas?
« Svar #5 skrivet: 11 april 2011, 16:03:05 »
Å tusan, är det så det ser ut! Nej, det är visst två filter han räknat på, kanske är i guld?

Glömde, i offerten ingår även en brytare för att koppla bort utegivaren sommartid, för att kunna få värme i poolen. All dragning till poolen är klar, så det är bara nån strömbrytare med motstånd(?)

Total arbetskostnad 5.250 kr, vad blir det, typ tio timmar? Gissningsvis ingår väl restid etc..

Tack!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Filterball saknas, måste det finnas?
« Svar #6 skrivet: 11 april 2011, 16:05:45 »
Är han Thermia ÅF :)

Utloggad sccarber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Filterball saknas, måste det finnas?
« Svar #7 skrivet: 11 april 2011, 16:07:55 »
ja...hittade honom via deras hemsida..

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Filterball saknas, måste det finnas?
« Svar #8 skrivet: 11 april 2011, 16:45:47 »
Konstigt att han inte kunde hitta på en bättre lösning än att du ska ett blinkande larm hela sommaren.

Finns ju flera olika grejer man kan hitta pÃ¥ om man inte vill ha Thermias färdiga lösningar. Har du en Diplomerad villa eller en vanlig?  Är den diplomerad sÃ¥ har den en diplomat dator och simsalabim sÃ¥ kan du ha poolkortet.

Han kunde tagit poolen ur varmvattnet, det var vanligt förr. Pumpen gör VV oftare bara. Finns flera sätt att lösa pool pÃ¥  utan larm. 

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Filterball saknas, måste det finnas?
« Svar #9 skrivet: 11 april 2011, 19:05:47 »
Citera
Glömde, i offerten ingår även en brytare för att koppla bort utegivaren sommartid, för att kunna få värme i poolen. All dragning till poolen är klar, så det är bara nån strömbrytare med motstånd(?)
Är det inte så att han ska ha ett motstånd som "visar" typ +5 ºC ute...? Sc:,h
Knepig lösning men... ändå.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Filterball saknas, måste det finnas?
« Svar #10 skrivet: 11 april 2011, 19:21:42 »
Han tänkte nog, ingen givare =0  :)

Utloggad sccarber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Filterball saknas, måste det finnas?
« Svar #11 skrivet: 11 april 2011, 22:12:13 »
Ang poolen så var visst min pump för gammal för att ha poolstyrning. Tanken var att lura givaren att det var nollgradigt ute. Som det är kopplat hos oss så slår (m ha kulventiler) vi om radiator slingan till en värmeväxlare till poolen på sommaren, men det har aldrig riktigt fungerat eftersom det inte finns nån givare (avkännare?) på själva vattnet som går till poolen. Jag tyckte det lät som en enkel lösning att lura utegivaren. Blir det samma effekt om man kopplar ur givaren sommartid? Eller är kabeln känslig, dvs jag kan inte klippa den och sätta dit en vanlig lampkontakt?

Ang. filterball, varför bör man ha en sådan på köldbäraren, där borde det väl aldrig komma in "skit", det är väl ett slutet system? I våra element från 20/30-talet kan jag förstå att det finns div avlagringar.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Filterball saknas, måste det finnas?
« Svar #12 skrivet: 11 april 2011, 22:41:18 »
KB filtret är mest till för att skydda frÃ¥n smuts vid uppstart,  borrarna brukar inte vara direkt försiktiga, sedan sÃ¥ blir det rörflisor och sÃ¥nt vid montering.  Allt detta sitter i din förÃ¥ngare nu och försämrar processen.

Men nu är det för sent    ingen ide att kosta pÃ¥ nÃ¥gra pengar *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Filterball saknas, måste det finnas?
« Svar #13 skrivet: 11 april 2011, 23:07:06 »
Hellre en kokosboll i magen än en pÃ¥ förÃ¥ngaren!   a:gl



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Filterball saknas, måste det finnas?
« Svar #14 skrivet: 12 april 2011, 08:40:38 »
Blir det samma effekt om man kopplar ur givaren sommartid? Eller är kabeln känslig, dvs jag kan inte klippa den och sätta dit en vanlig lampkontakt?

Det går alldeles utmärkt att sätta dit en enkel strömbrytare - Eller att helt enkelt skruva lös ena ledaren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!