Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite om copmätning!  (läst 3639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Lite om copmätning!
« skrivet: 08 april 2007, 08:53:40 »
En intressant Högcop-maskin som jag kikat lite närmare på dels av visst eget intresse men också beträffande copvärdena som har en stor "spread" så har några även frågat mig om detta!

Här kommer därför en liten redogörelse!

SRK = Innedel
SRC = Utedel

SR"K" 20ZFX-S  0,5-4,6KW  Cop 5,45            Testat vid 2400watt
SR"K" 25ZFX-S  0,5-5 KW    Cop 5,08            Testat vid 3000watt
SR"K" 35ZFX-S  0,5-5,1 kw   Cop 4,2             Testat vid 4200watt

Dessa maskiner har samma kompressor som bara varvas upp högre så cop på 35:an är alltså 5,45 vid 2400watt eller om man så vill den lilla har cop 4,2 vid nästan fullt varvtal vilket känns väldigt ok!

35an har 1kw större kyleffekt än 25an om någon undrar varför skillnaden verkar vara 0,1kw.
20 och 25 känns som rena värmepumpar och 35an är onödig om inte kyleffekten är viktig.

Så för att döda myten om att välja den minsta av dessa för det höga copvärdet så spelar detta ingen roll alla har precis lika bra copvärden!

Klättrar man vidare till 50 så byts kompressortypen till scroll och jämförelsen kan inte längre göras.
50 testas vid 6000watt och cop blir då 3,61 max 7900watt värmeeffekt.

Det mest intressanta är att dessa maskiner har låghastighetsskydd som skall förhinda att kompressorn körs länge på låg hastighet och därmed tappa oljereturen, jag tror att mitsubishi har skapat länkar som saknats för mig i Panasonic H-16 problematiken.
Dvs en inverter vid sjunkande utetemperatur eller rumstemperatur börjar gå i mer konternuerlig drift på lägsta hastighet, när utetemperaturen sjunker ytterligare så stampar kompressorn på och oljenivån är då för låg.

Så i norrland går pumpen oftare på högsta effekt och får då oljan tillbaka.

Plötsligt upptäcker Mitsubishi problemet och i sina maskiner lägger in en pÃ¥gasningsfunktion som med jämna mellanrum kör hem oljan.   

Pusselbiten som saknades (varför verkar vissa kompressorer på panasonic få hem oljan och vissa inte) har med största sannolikhet att göra med tillfälligheterna kring kompressorvarvtal, alltså uppvärmningsvolym, tillsatsvärme, väderlek mm. inträffar temperaturförändringarna ofördelaktigt så blir det spök!

Mitsubishi tror jag är unika med denna lösning och skulle tro att funktionen är ordentligt testad och välgrundad!
Faktiskt det bästa jag sett på åratal som på beställning! ???

Min tolkning!
Om kompressorvarvtalet är lägre än 30 varv per sekund under 8 minuter så varvar kompressorn upp till 30varv under 15 sekunder och om signalen skulle betyda högre hastighet så följs denna!


30 varv per sek = 1800varv per minut! (relativt eller "mycket" högt)

Detta är mycket intressant i en helt annan tråd "Panasonic H-16"


 
 

« Senast ändrad: 09 april 2007, 15:26:33 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!