Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 11973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #15 skrivet: 13 januari 2024, 10:34:38 »
När garantier finns så ska säljaren bevisa att någon kunden gjort som orsakade skadan. Bevisbördan ligger hos säljare. Sen finns det säljare som tar skador som kund gjort för att få ro.

Jag arbetade på -90 talet med Philips, Sony, Sharp och Yamaha. Vi tog mycket på garantin fast det inte var det. Gäller liksom att skydda namn och rykte.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/tesla-morkar-allvarliga-fel/?fbclid=IwAR3l4imN6GhKQHOQ_IB3v4dK7_cda1Atbee-6Is28si5Q78XWVT-5nB7L84

Inte för att vag koncernen är bättre heller. Var mycket tjat då min kedja på golfen skulle bytas, först skulle det vara gratis, sedan då jag hämtar den skulle de ha 1500€ för arbetet (verkstaden då, vet inte om de tänkte fakturera både mig och vag?). Protesterade då och då var det nog tydligen "fel" av dem på verkstaden...

Can-am hade jag också på första service under garantitiden. En slangklämma skulle då bytas på "garanti". Kostade mig 20€, dyr slangklämma...
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #16 skrivet: 13 januari 2024, 13:25:34 »
Mazdan gör fina bilar. Räckvidden ska fylla ditt behov Richard. 10 mil inga problem. Det är hastigheten+kyla som drar ner räckvidden.

Hos våran sälja kan man få prova bilen hemma över en helg. Vi blev erbjudna låna den till Stockholm. En resa på 80 mil.

Annars så brukar vi köra hem och parkera på gården. Lasta och känna om de funkar i våran vardag. Åker till affären och känner om det går lätt att parkera och sånt.

Jag har testat Honda, Fiat, Vw, Mini, och några fler. Mini var trevlig. Min favorit var ändå Fiat.

Nu finns fler märken.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2024, 19:44:04 »
Mmm, men från 419 000 kr till 250 000 kr på 2 år och 2500 mil, det är en grym värdeminskning, kommer den att fortsätta?
(67.6 kr/mil)

Vet själv så skönt jag tycker det är när våren kommer och man inte behöver stoppa i motorvärmaren varje gång man ska iväg med bilen...
Nu spelar det inte så stor roll för oss om värdeminskningen fortsätter, vi kommer förmodligen att ha den kvar i minst 10 år, om batteriet håller - så då kan man skriva av den helt.

Jag tror att beg-priserna kommer att plana ut på en nivå som folk är beredda att betala för en bil med kort räckvidd, tveksam livslängd, och besväret med att ladda året runt.
Troligen blir beg-priserna lägre än för en fossilbil.
Jag börjar allt mer tro att de som köpt elbil är klimatalarmister eller teknikfreaks, eller rädda att deras nya fossilbil kommer att förbjudas 2035. (Även om så inte är fallet)
Å andra sidan, men Magdapriser på diesel och bensin, och en allt högre utspädning av bränslet, kombinerat med indexreglerade skattehöjningar så var det ju för så sent som för 18 månader sedan självklart att välja en elbil.
Nu är läget annorlunda.
PÃ¥ nÃ¥got sätt känns det som ett uppvaknande frÃ¥n ett verklighetsfrÃ¥nvänt synsätt.  dontknow
« Senast ändrad: 13 januari 2024, 19:49:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vi som kör elbil
« Svar #18 skrivet: 14 januari 2024, 00:06:37 »
Jag kör en Tesla model 3 2021.
Har kört 10 000mil
Snittet ligger på 1.55 kWh per mil sen ny.
Laddar mest hemma men lite snabbladdning blir det.

Rolig bil. 0-100 pÃ¥ 4,4 sekunder.  Snabbare än drömbilen när man var liten. lamborghini countach  :)

Fungerar mycket bra med snabbladdning. Man skriver bara in orten man skall till i appen eller i bilen så tänker Tesla ut resten.
Du ser var du skall ladda och hur länge.
Se bild.
Exemplet är från Leksand till Ängelholm. 27 minuters laddning
När bilen börjar närma sig laddaren förvärmer den batteriet.
Är batteriet under 10 % brukar jag ligga på 253 KW en stund.

Man använder telefonen som nyckel. Du har alltså telefonen i fickan, bilen känner att det är du och låser upp bilen.
Ställer in sätet efter dig, väljer ditt spotify konto mm.
När du går ifrån bilen låser den när den inte känner telefonen längre.

Jag är äckligt nöjd med bilen.
Underhållskostnaden är 1200kr under dessa 10 000mil och det är ett kupe filter.
Man bokar service i appen. Vi enkla saker så kommer en ranger ut till adressen du anget och gör service.
Riktigt bra.
Han ringde när jag var på jobbet.
Nu är jag här vid din bil och kommer starta service. Jag ringer när det är klart så får du låsa bilen.

Jag skall byta bil i höst och det blir troligen en ny 3a.
« Senast ändrad: 14 januari 2024, 00:23:10 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Vi som kör elbil
« Svar #19 skrivet: 14 januari 2024, 00:56:33 »
Man använder telefonen som nyckel.
Jag har en gammal knapptelefon från Samsung (jo det är säkert) utan internet (så skönt) den kommer uppenbarligen inte att funka. Dessutom har jag en annan nyare modern mobil, också Samsung dock har jag inget internetabonnemang till den för det behöver man ju inta ha. Den kopplar upp sig till mitt WiFi hemma så då funkar ju både bankid och swish men den lär ju inte heller funka om man befinner sig utanför hemmets lugna vrå. Dock har jag fyra datorer varav en bärbar men det lär ju inte heller hjälpa. Näää det där med batteribil lär nog få vänta, har nog med batterier som måste laddas i tid och otid...
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #20 skrivet: 14 januari 2024, 05:56:43 »
Självklart finns det annan nyckel än mobilen också!

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #21 skrivet: 14 januari 2024, 06:21:13 »
Jag kör en Tesla model 3 2021.
Har kört 10 000mil

Jag skall byta bil i höst och det blir troligen en ny 3a.
Varför byta så fort?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vi som kör elbil
« Svar #22 skrivet: 14 januari 2024, 10:48:49 »
Varför byta så fort?
Byter efter 3 år. Förmånsbil
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #23 skrivet: 14 januari 2024, 12:54:31 »
Tesla leder definitivt utvecklingen av elbilar. Sen kan vissa saker upplevas väl futuristiska.

Men jag har inte kört en Tesla utan bara åkt en M3 4x4 longrange.

Jag är nog inte målgruppen heller då jag gillar fysiska knappar. Får jag dock ett pris som är rätt så kan även jag bli ägare till en M3.


Hansson: Vad ca ligger priset på den M3 du ska avyttra?
« Senast ändrad: 14 januari 2024, 14:13:13 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vi som kör elbil
« Svar #24 skrivet: 14 januari 2024, 16:27:51 »
Runt 400 000kr ligger dom på blocket.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #25 skrivet: 14 januari 2024, 18:49:46 »
Tänkte leta mig under 300. Man får en Id3 men inte än en mg4 med 64kWh.

Skulle inte köpa en id3 ny. Inte värd priset jämfört mot andra på marknaden.
« Senast ändrad: 14 januari 2024, 18:54:39 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vi som kör elbil
« Svar #26 skrivet: 14 januari 2024, 19:41:42 »
Tänkte leta mig under 300. Man får en Id3 men inte än en mg4 med 64kWh.

Skulle inte köpa en id3 ny. Inte värd priset jämfört mot andra på marknaden.
En Id3 a skulle jag inte köpa utan garanti. VW har haft rätt mycket problem med dessa bilar. Battericeller som behöver byta osv.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #27 skrivet: 15 januari 2024, 08:20:32 »
Nu vet jag inte exakt vad din bil kostade 2021 Hansson, men hittade nåt om 629 990 kr.
Undrar om de inte skulle varit grymt nöjd oavsett vilken bil du fått för det priset, alla finesser du räknar upp finns väl på de flesta bilar i den prisklassen.
Utom eldriften då förstås.

Problemen visar sig ju egentligen inte med dyra bilar så länge de är subventionerade och räntan är nära noll, men om samma regler gällde för förmånsvärden som för fossilbilar, och om Malusskatten inte fanns skulle nog inte många företag skaffa elbilar till sina anställda - utvecklingen drivs av gräddfil gällande förmånsvärden, bidrag och straffskatter och jag tror inte att det kommer vara hållbart i längden, om inte bilarna blir billigare, vilket man får anta att de blir.

Pratade med en bekant inom hantverksbranschen om detta (VVS) och de var bekymrade, delar av hans jobb är att se till att de anställda har bilar som fungerar, och det fungerar ju inte med elbilar för hantverkare med hela eller stora delar av norrbotten som arbetsområde, de tillåts inte köpa Malus-skattade nya fossilbilar (blir för dyrt), utan får scouta marknaden på bra begagnade hantverksbilar som är >3 år gamla för att få fatt i fungerande fordon till sina anställda.

Såg också ett inslag från UK där man intervjuade en (anställd) hantverkare i London som just laddade sin firmabil, han höll det inte farligt alls, men menade att nära 20% av arbetstiden gick åt för att ladda elbilen, nåt han tyckte var trevligt, han sysselsatte sig med spel på mobilen, och att prata med vänner.
Och att dricka kaffe.
Man kan ju fundera över vad han som äger företaget tycker.

Vi kör vidare med vår numera över 5 år gamla firmabil, håller den i skick och sköter servicen, har svårt att se hur det inte skulle vara det allra mest effektiva sättet att kunna leverera prisvärda tjänster till våra kunder, eller öka vinsten i bolaget, eller en kombination av detta.

Man kan ju fundera över hur många företag/företagare/hantverkare som tänker som oss, och på så sätt bidrar till en åldrande fossil bilflotta som hålls igång av en klimatpolitik som inte fungerar?
Visst, det blir fler elbilar, men fossilbilarna i drift blir allt äldre och skitigare.
Klimatnyttan är troligen nära noll, och dessutom går stor andel av de i Sverige subventionerade bilarna utomlands på export (ca 25%).
https://carup.se/sa-toms-sverige-pa-begagnade-elbilar-farligt/

Jag funderar faktiskt pÃ¥ att börja importera >3 Ã¥r gamla hantverksbilar med fÃ¥ mil pÃ¥ mätaren frÃ¥n resten av EU, tror det skulle kunna vara ett mycket lönsamt extraknäck.  ;)
« Senast ändrad: 15 januari 2024, 08:34:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #28 skrivet: 15 januari 2024, 17:27:06 »
Min fru kan i dagsläget inte tänka sig att byta till diesel eller bensin om hon skulle byta.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vi som kör elbil
« Svar #29 skrivet: 15 januari 2024, 18:57:29 »
Min fru kan i dagsläget tänka sig elbil när hon byter trots att hon kör elbil på jobbet och är nöjd med den men där åker hon bara kort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!