Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Apan
« skrivet: 22 juli 2010, 09:29:02 »

Hade likadant fel på en Astra -06, kompressorn gick, men luften in till kupen vart bara aningen svalare, kylrören som gick in i bilen höll minusgrader, då var det blandspjället som styr värmen som fastnat och inte stängde 100%, men motorn funkade, hade kuggat om, så man kunde lätt se att Ac funkade som den skulle, samt utan AC så blåste de in varmare luft än utetemp..

Men visserligen bil med AC, ej ACC/ECC, men går ändå och utröna om det är styrning eller om det är Kylan om ej fungerar..
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 21 juli 2010, 20:51:47 »

Det var med handkänsla bra tempdiff på rörena, men så hade jag ju ingen erfarenhet utav detta. Jag hade införskaffat instruktioner för acc till saaben ( boken är i princip lika tjock som en gammal telefonkatalog) och jag hade alla data som skulle gälla och certifierade bil ac nr2 inte ville kännas vid dessa parametrar/siffror som jag nämnde som ingick i testet för ACC som var utgiven av leverantören....Så ni vet nog vad jag anser om branschen bil ac i Norrköping. Och Apan, det är inte så lätt som du skriver. Det kan vara som med en tändsticka, man kan bränna sig utav bara den, men den värmer inget i långa loppet.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 19 juli 2010, 16:58:42 »

Brukar man lätt kolla själv, börja med att lyssna att kompressorn slår till, kyler det dåligt eller inte alls, mät eller känn på kylrören som går in i kupen..
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 17 juli 2010, 19:40:13 »

Joo, jag glömde bort att nämna certifierade bil ac nr2. Han kopplade upp lite tempgivare och styrde lite med ACC:n och sade att det är "nog" en spjällmotor som inte funkar....
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 16 juli 2010, 16:41:15 »

De gör reklam i radion nu om att serva Ac'n...

Ja Vianor's reklam med Arne är kanon  Thumbsup

http://play.resume.se/view.aspx?t=2&v=4310

 ;D
Skrivet av: Apan
« skrivet: 16 juli 2010, 16:07:41 »

De gör reklam i radion nu om att serva Ac'n...
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 14 juli 2010, 23:57:06 »

ja, håller med om att handbroms i oken bak är en bra lösning, dock jobbigt att byta belägg om man inte har spec. verktyget. (audi iallafall)
men saab, har inte dom haft parkbroms i framhjulen på nån modell? dom hade väl fått nån fix ide att allt skulle sitta i framhjulen...
en sån går ju inte ens att göra burnout med...

SAAB 99 från första början och sedemera första 900:dran hade handbroms på framhjulena, det var av nöd att lära sig vänsterbromsa...SnikBurnout gick att fixa genom att backa i full fart och lägga i ettans växel och upp med kopplingen....Standard SAABarna rök fortfarande om framdäckena när man gjorde fullgasväxling till tvåan...

Bilkyla. Hade en 9000 2.3 -95 som kylde dåligt. Den ackrediterade firman påstod att kompressorn var slut. Måste bytas! Den lokala Shellmackens mekpersonal lyfte på huven, tittade ned på kompressorn, konstaterade att lamellerna i kopplingen hade slitits. Fick åka hem och med hjälp av en in6 nyckel så fick jag bort kopplingen från kompressoraxeln, plockade bort ett schims så att spelet i kopplingen blev minimalt. När jag efter en start hade kört max 200m så sprutade det ut kalluft ur munstyckena, fy f-n så bra det kylde. Det är en liten Shellmack i Skärblacka. De är auktoriserade att släcka tvåor. Deras motto är, goda råd är gratis. Per heter mecken!
Skrivet av: Strip
« skrivet: 10 juli 2010, 09:35:13 »

Jag skulle aldrig låta nån ens går nära min AC och pilla på den, om den inte redan var trasig.
Min verkstad hittade först inga fel alls, ett år senare har de bytt allt utom kompressorn. Om verkstaden slarvade första gången, eller om delarna i systemet utsätts för påfrestningar när man rycker i grejjorna och krånglar med gastrycket, låter jag vara osagt. fiR:
Den som är intresserad läser hela historien på NordicAudi.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 02 juli 2010, 17:23:47 »

är det "pyspunka" i ac:n så blir den succesivt sämre och kompressorn klickar till/från med tätare intervaller på de bilar som har fast strypdon.
om en slang eller annan del brister så läcker allt ut direkt.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 02 juli 2010, 16:50:51 »

Har erfarenhet av att AC pajar, det vanligaste felet brukar vara läckage i någon form. Om det sen står Volvo, SAAB, WV, Peugeot eller Citroen verkar inte ha nån betydelse. Brukar dyka upp när bilskrället närmar sig 3 år och har 10-15000 mil på mätaren i mina fall.
Tillhör inte de som spar på AC heller ;)
Skivor eller trummor. Själv föredrar jag skivor som tyvärr brukar ta slut med samma intervall som AC:n huvuddunk Och de har inte rostat sönder utan brukar bli för tunna. ;D Trummor som tagit slut kan vara ett rent helvete att få loss och byta. ;)
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 02 juli 2010, 14:31:45 »


   Har kommit många kommentarer här på denna tråd . Verkar ej vara nån som förespråkar Service av A/C i förebyggande syfte som det heter  i reklamen .
   Det är nog pengen som styr handeln till 100% . Man försöker få in pengar på allt .
   
   Är det nån som har erfarenhet av A/C som "pajjat" ?  Ger den upp med en gång eller blir den succesivt sämre ??
    Och vad är det vanligaste felet som det brukar bero på ?   :D
Skrivet av: Apan
« skrivet: 02 juli 2010, 11:58:10 »

Konstigt att de går från handbroms på oket till trumma, tycker alla tillverkare gör tvärtom! Men Saab är ju lite tvärtom, och klart billigare att köra handbromsen på Oket.

Ingen större skillnad att klossar på de bilar som har handbroms på oket, brukar vara lätt att gänga in "plunschen"

/A.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 01 juli 2010, 23:52:10 »

ja, håller med om att handbroms i oken bak är en bra lösning, dock jobbigt att byta belägg om man inte har spec. verktyget. (audi iallafall)
men saab, har inte dom haft parkbroms i framhjulen på nån modell? dom hade väl fått nån fix ide att allt skulle sitta i framhjulen...
en sån går ju inte ens att göra burnout med...
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 01 juli 2010, 21:11:42 »

Bromsar... åker 9-5 nu, innan 9000, de hade byggt bra! Aldrig några problem med bromsarna, skivor fram och bak, handbromsen tog på skivorna bak. Perfekt! Ibland när man svängde av motorvägen så tog man ned, farten med handbromsen, skivorna höll sig jättefina, inga rostiga skivor där inte. 9-5 har däremot fallit tillbaka till en sämre lösning, skivor bak med trumma för handbromsen...Vilket skit, är som gjort för rostiga skivor bak som hos många andra bilar.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 29 juni 2010, 23:05:39 »

V50 är ingen volvo heller.. det har västan bara vart problem med dom ända från början, och de flesta problemn beror på undermåliga elektronikkomponenter eller "mjukvarufel" huvuddunk :D

sista volvon tillverkades 1998 och heter S/V90

och skivor bak kanske håller bra på vissa bilar, men volvo 850 och V70 käkar skivor bak, även 740/940 var faktiskt dåliga där..

trumbromsar är mer stängda och utsätts inte för allt saltstänk. dom jag har på Roadmastern är självjusterande så det enda man gör är att byta backar var 10:e år.. ;) den väger förresten 2200kg tjänstevikt så att trummor inte funkar på större bilar stämmer inte. (de flesta lastbilar har trummor, eller iaf hade väldigt länge)
har självsjuterande trummor på min handbroms  fast åt andra hållet   desto mer man avänder handbromsen desto sämre tar den   Sc:,h   får justera ut den på varje besiktning
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 29 juni 2010, 22:49:08 »

Service tror jag inte behövs. Toyota vet ju hur man bygger bilar..
Själv har jag en volvo 855 awd. Den acen är ingen höjdare.
Kompressorn går inte runt, När man slår på ac så slirar remmen bara fiR:
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 juni 2010, 08:58:52 »

Jo jag hade en 740 tidigare och skivbromsarna bak var ett ständigt återkommande gissel. Eftersom jag gubbkör så är trummor bak betydligt problemfriare.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 28 juni 2010, 04:48:25 »

Jo nog funkar trummor, men de flesta moderna större bilar har skivor, mest småbilar som har trummorna kvar bak, föredrar trummor bak, billigare att fixa och mindre tjafs med handbroms.

Ja helt rätt, -98 så vek den sista "rödblockaren" in, och nya skövdemotorn hann flytta in i 9 serien, gillar 940 classic och V90.
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 27 juni 2010, 23:10:06 »

V50 är ingen volvo heller.. det har västan bara vart problem med dom ända från början, och de flesta problemn beror på undermåliga elektronikkomponenter eller "mjukvarufel" huvuddunk :D

sista volvon tillverkades 1998 och heter S/V90

och skivor bak kanske håller bra på vissa bilar, men volvo 850 och V70 käkar skivor bak, även 740/940 var faktiskt dåliga där..

trumbromsar är mer stängda och utsätts inte för allt saltstänk. dom jag har på Roadmastern är självjusterande så det enda man gör är att byta backar var 10:e år.. ;) den väger förresten 2200kg tjänstevikt så att trummor inte funkar på större bilar stämmer inte. (de flesta lastbilar har trummor, eller iaf hade väldigt länge)
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 27 juni 2010, 22:32:49 »

En arbetskompis har Volvo v50, glapp i kablage mellan dörr och bilen, tempgivare sitterni backspegeln, den visar -26gr kallt ute mitt i sommaren och kör dieselvärmaren och vill inte veta av att starta nån AC..

Om jag inte minns galet så är detta ett sk. standardfel på V50 efter att man flyttat produktion av kabelmattorna till Turkiet  ???.
Har två jobbar kompisar som fått byta denna kabelmatta på garantin (totalt 3 bilar) så det är väl bara att boka en service.
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 27 juni 2010, 22:19:00 »

I fallet med V50 tycker jag att en service vore mkt väl på sin plats.

Det var väl det som denna tråden handlade om från början om jag har läst den rätt.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 27 juni 2010, 20:46:10 »

Använder AC när den behövs, drar inte runt den i onödan, och de flesta bilar så funkar inte AC under +5gr.

En arbetskompis har Volvo v50, glapp i kablage mellan dörr och bilen, tempgivare sitterni backspegeln, den visar -26gr kallt ute mitt i sommaren och kör dieselvärmaren och vill inte veta av att starta nån AC..

Skrivet av: Blaser
« skrivet: 27 juni 2010, 20:40:17 »

Kyls bromsarna av ACn??? :D Annars så har väl denna tråden hittat många klockor.

I vilket fall, låt ACn gå så mkt som möjligt så håller den. Service behövs först när den gått sönder och det brukar den inte göra om den används kontinuerligt.

Sällan man servar kyl och frys med nytt köldmedium.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 27 juni 2010, 20:24:47 »

Eller skivor.. ;)
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 27 juni 2010, 19:48:27 »

Trummerna bak blir lika rostiga på insidan av ecodrivingen och saltet . Justeringen fastnar och ett ren hel---e att få till en jämn bromsverkan emellanåt . nu har man inte skruvat på bilar dom senaste 25 åren men några timmar som ung bilförare blev det i garaget när liken man hade då skulle rulla  huvuddunk.

Håller fortfarande på skivor
c-c
som ni vet har jag dålig akademisk utbildning stavfelet är rättat
Skrivet av: kluven
« skrivet: 27 juni 2010, 19:45:33 »

Trummor är rejälare men använder man bromsskivorna är dom bättre givetvis.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 27 juni 2010, 19:36:26 »

Tycker nästan varje bil har dåliga skivor bak, farsan S80 så bytes skivor bak efter 6000mil, visserligen salt pendling och dåligt med broms bak, typ Ecodrive, trumma byts sällan och aldrig, samt bromscylinder kostar en bråkdel av ett nytt ok, men större bilar har sällan trummor bak, tyckte det var konstigt att Avensis hade detta, Volvo hade skivbromsar runt om på 60-talet..
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 27 juni 2010, 19:29:20 »

inte på dom bilar jag haft . förutom min gamla Ford Bronco,Trummer :'( stog den 10 dagar på vintern satt det  fast . rena turen att det inte gick med runt . jag har bäst erfarenheter från skiver , Finns det ingen gammal bilmeck på forumet som kan utala sig dom borde veta .
cocacola
Skrivet av: Apan
« skrivet: 27 juni 2010, 19:23:41 »

På många bilar byts bromsskivor bak innan 10 000mil, samt ibland även oken för att handbroms kärvar, med trummor sällan problem, och mycket billigare!
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 27 juni 2010, 17:44:09 »

snart 18000 mil på samma skiver runt om  ;)  skiver  Thumbsup

för övrigt håller jag med dig gällande ac servicen
c-c
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 27 juni 2010, 15:53:33 »

men trummor håller länge mellan reparationerna... hur ofta byts det inte skivor bak för att dom rostar sönder för att folk kör för mesigt så bromsarna inte används? just det... jag har trummor bak (11" i diameter, så dom är på inget sätt klena) och hade väl inte haft nåt emot att ha det fram också..

för att besvara ursprungsfrågan så är sk. service på AC'n onödigt, jag vet inte vad dom gör på denna service men det som behöver göras är ju regelbundet byte av kupefiltret om man har sådant, sen brukar jag varje vår/sommar behandla förångaren med bakteriedödande spray så att det inte luktar rutten strumpa av den första luften som kommer efter man startat bilen.

men själva köldmediesystemet behöver ingen service mer än att man ska låta ac'n vara på så ofta man kan för att få den att hålla längre.
O-ringar och kompressorns axeltätning håller sig smorda när kompressorn går och det förhindrar läckage, tyvärr skrivs det allt för ofta i olika tidningar att man bara ska använda AC'n när det är högst nödvändigt pga. olika sk. "miljöskäl", men då har man snart inte nån fungerande AC, och vad händer om 1kg R134a läcker ut? jo det motsvarar 1.3ton CO2.. kanske bäst att det inte läcker ut då... men så långt tänker inte miljömupparna, dom hatar bara bilar och att folk vill ha det bekvämt..
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 27 juni 2010, 14:58:26 »

 . skiver är tok simpelt att jobba med .trummor där emot med justering och skit som sitter fast .
skiver  Thumbsup
Skrivet av: Apan
« skrivet: 27 juni 2010, 14:56:07 »

Trumbroms? Eller är det för handbromsen? Trodde alla större bilar hade skivor med hanbromsen på Oket, men annars är trumbroms klart bäst ur servicesynpunkt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 juni 2010, 14:00:45 »

Jag har aldrig servat AC:n på min Toyota, och den funkar oklanderligt år efter år. Kostnaden för årlig service skulle nog efter ett par år överskrida en fullständig helrenovering av AC:n, tror jag. Har man däremot grejor som lägger av vartannat år så är kanske en årlig översyn vettigt?  Sc:,h

  Vad är årsmodell på din Toyota ?  Vår bil är en Avensis 1.8vvt-i   2002 .  Körd 7500mil

1999, 2.0 Sol, 18000 mil. Jag har haft den i 5 år nu. Första reparationen, trumbrumsarna bak behövde renoveras.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 27 juni 2010, 12:12:13 »

Det är Acc, ställer den på 18gr, men har svårt att riktig kyla, trots LO läget, då skall den ge max kyla utan att reglera.

Det är en 3.0 diesel med automat, 174hk, går hyffsat snålt, 0.89liter/mil, otroligt framkomlighet i denna bil! Den gamla landcruisern hade vi i 10år och 25000mil, utan ett problem!
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 27 juni 2010, 09:13:06 »

Har en 2009'as Landcruiser på jobbet, den tycker jag Ac/Acc är dålig effekt på, trots inte nån jättevärme ute.

Köpte en 2008'as Citroen C1 (exakt samma bil som Toyota Aygo), där fryser man ihjäl om man kör AC, i övrigt bästa bilen jag ägt, smårolig och äkligt bränslesnål, 81mil och 32liter,  0,39! Och ändå hyffsad komfort och 5 dörrar.



Får du köra Land Cruiser 2009 på jobbet ???    Du är lyckligt lottad . Erkänner att jag blir avundsjuk   ;).   Men vad tar den för bränsle ?
 Kanske när det är Auto- A/C så reglerar den så att den ej kyler mer än nödvändigt alls . Tror knappast att du heller behöver svettas i den ?? Eller har den nåt som heter "ECO-A/C" ?
  
  Men efter vad jag hört så får jag den uppfattningen att när Bil- A/C servas så töms först systemet , därefter läckagekontroll samt vacumsugn. Därefter fyller man tillbaka gammal
  gas och fyller på med lite ny om det behövs ( troligen).  Just det att man fyller på med gammal gas har fått kritik enligt en kylmontör jag diskuterat med .
  De påstår väl att den gamla gasen "filtreras/renas" men det gillade ej heller kylmontören . Ny gas ska det vara sade han ..
  
Skrivet av: Apan
« skrivet: 27 juni 2010, 06:51:18 »

Har en 2009'as Landcruiser på jobbet, den tycker jag Ac/Acc är dålig effekt på, trots inte nån jättevärme ute.

Köpte en 2008'as Citroen C1 (exakt samma bil som Toyota Aygo), där fryser man ihjäl om man kör AC, i övrigt bästa bilen jag ägt, smårolig och äkligt bränslesnål, 81mil och 32liter,  0,39! Och ändå hyffsad komfort och 5 dörrar.

Skrivet av: erp
« skrivet: 26 juni 2010, 23:47:04 »

Jag har en Avensis 1,8 årsmodell 2003, och på den funkar AC:n lika bra i dag, som den gjorde när vi köpte bilen för 7 år sedan. Har aldrig gjort något med den.
Innan den här bilen hade vi en Avensis 2,0 årsmodell 2000. och även där fungerade AC:n lika bra när vi lämnade bilen, som när vi köpte den.
Däremot är AC:n betydligt vassare i den nya Avensis som kom 2003, än vad den var i modellen innan.

//Ronnie
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 26 juni 2010, 22:48:43 »

Jag har aldrig servat AC:n på min Toyota, och den funkar oklanderligt år efter år. Kostnaden för årlig service skulle nog efter ett par år överskrida en fullständig helrenovering av AC:n, tror jag. Har man däremot grejor som lägger av vartannat år så är kanske en årlig översyn vettigt?  Sc:,h

  Vad är årsmodell på din Toyota ?  Vår bil är en Avensis 1.8vvt-i   2002 .  Körd 7500mil
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 juni 2010, 21:33:22 »

Jag har aldrig servat AC:n på min Toyota, och den funkar oklanderligt år efter år. Kostnaden för årlig service skulle nog efter ett par år överskrida en fullständig helrenovering av AC:n, tror jag. Har man däremot grejor som lägger av vartannat år så är kanske en årlig översyn vettigt?  Sc:,h
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 24 juni 2010, 18:43:14 »

-Endel menar det är onödigt så länge det funkkar , andra menar att det bör göras med något års mellanrum .

Hur gör du med din Nibe 310P?
Tar du hem en kylmontör vart tredje år för att kolla att det är rätt mängd gas i?
ev.byta torkfiler och göra rent Evaporator/kondensor?
Nä jag tror inte det och den kylpumpen jobbar 365Dygn/år mot bilens AC som jobbar kanske 100Dygn
Ge din 310P lite kärlek först sedan kan du fundera på bilen
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 24 juni 2010, 17:48:28 »


  Hej !

  Olika Bilverkstäder annonserar i princip dagligen om att man bör komma och serva/kontrollera A/C -apparaturen .

  Jag har talat med några "förståsigpåare" och olika åsikter finns .
 
     -Endel menar det är onödigt så länge det funkkar , andra menar att det bör göras med något års mellanrum .

         Vad anser ni kylexperter om denna sak   Sc:,h





Jag är inte kunnig inom detta område men jag skulle va nöjd så länge det kyler och då inte röra med det förän det inte kyler..
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 24 juni 2010, 17:34:42 »


  Hej !

  Olika Bilverkstäder annonserar i princip dagligen om att man bör komma och serva/kontrollera A/C -apparaturen .

  Jag har talat med några "förståsigpåare" och olika åsikter finns .
 
     -Endel menar det är onödigt så länge det funkkar , andra menar att det bör göras med något års mellanrum .

         Vad anser ni kylexperter om denna sak   Sc:,h




Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!