Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är detta rimligt?  (läst 25896 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är detta rimligt?
« Svar #15 skrivet: 17 mars 2005, 23:03:10 »
Ok.

Så om man byter från FPV till bergvärme är det ändå ganska befogat att slänga på en FLM? (Kostar ju inte skjortan i jämförelse med hela bergvärmeinstallationen)

Jag är rätt sugen att installera bergvärme... trots det extra krånglet och priset... skulle dock vilja komma ner endel i pris...

Hoppas nån har lite rekommendationer vart man kan vända sig, för EcoEnergi är uppenbarligen mer intresserad av att gräva i min plånbok än att se till att jag får en bra värmelösning.

/Micke

En FLM kostar ca 10 000:- .
För den summan får du 40 meter borra (250 kr/meter)
40 meter borra ger mer än en FLM.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Är detta rimligt?
« Svar #16 skrivet: 17 mars 2005, 23:46:56 »
Ett sätt att få ner kostnaden kan vara att sy ihop det hela själv (om du inte har bråttom vill säga).

Beställ delarna separat.
- Börja med borran. Beställ 200 meter aktivt hål med monterad slang inkl. sprit (att putta ner slangen är pilligt). Vissa borrföretag ordnar borrningen i husgrunden och grävning till huset samtidigt. Obs, skriftlig beställning.
- Beställ en pump, 10 kW+ VVB+ Ackumulator, antingen på nätet eller av en röris (beställer du av en röris så lägger du till rörjobbet). Se till att Kb fylls upp av Rörisen.
- Beställ rörjobbet (om du köper pumpen separat)
- Beställ eljobbet (se till att elkillen kontrollerar att pumpen går åt rätt håll om inte pumpen har automatisk fasvändare, eller vad det heter).

Klarar du något av ovanstående moment själv, t.ex. grävningen så sparar du ytterligare pengar.

Parallellt med alla dessa steg så har du lusläst manualen, skrivit en massa inlägg och frågat alla frågor tills du känner att du har kontroll.

Tyvärr är det så att detta bör du ändå göra. Dagens pumpar är inte så bra så att mjukvaran optimerar hela funktionen än.
En installatör, som är bra, kan under den korta tid som han är hos dig göra en grov inställning. För att göra finliret så måste man bo i huset och veta hur VP kan justeras.

Så, ......  då är det dags att trycka på knappen
och du har sparat 40.000:-(eller vad det blir)  samt har koll på läget.   :)

Visst lät det enkelt. Allt vad du kan råka ut för har någon på detta Forum redan gjort och är mer än villig att dela med sig av erfarenheterna.

Att installatörerna väljer att höja priset när de ser att de ändå inte hinner med (tillgång och efterfrågan) är inte konstigt. Det är då alla Timellarna dyker upp.

Själv köpte jag en pump + vvb samt lite (snarare mycke) rördelar, Pem-slang, sprit + lite elmaterial.
Några kvällar senare, efter att ha brottet ned slangen i hålet, lött lite kopplingar, cirkulerat brine osv. så var jag igång. Detta är 3 år sedan och jag är mycket nöjd med resultatet.  ;D  ;D
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad LennartM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är detta rimligt?
« Svar #17 skrivet: 17 mars 2005, 23:52:22 »
Ta in offert på Thermia Diplomat TWS! Om du väljer den, kommer i alla fall dina döttrar få varmvatten så de blir nöjda.

Gå in på www.thermia.se och klicka på återförsäljare. Sedan kan du välja län, Sthlm, kanske ev Uppsala för att undgå "Stockholmspriser". Ofta kan en liten eller medelstor installatör vara bäst. Tyvärr är det hett för dem nu, i och med att rotbidraget upphör vid halvårsskiftet.

Thermia är väl inget lågprismärke, men du kommer i alla fall att få en modern värmepump. Jag själv och 4 i min bekantskapskrets har Diplomat (dock inte TWS) och kan rekommendera den.

Din energiförbrukning verkar hög för ett så pass nytt hus. Blir perfekt med bergvärme skulle jag tro.

Utloggad OlofZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta rimligt?
« Svar #18 skrivet: 18 mars 2005, 08:28:41 »
Jag bor i ett lika stort hus, byggt 1934. Plankväggar, INGEN isolering! Vi gjorde av med ca 32000 kWh första året, med elpanna och inkl hushållsel. Då hade vi 19-20 grader i bostadsdelen och kanske 16-17 i källaren. Ett hus byggt '90 borde dra betydligt mindre!

Senaste året har vi gjort av med drygt 14000kWh!   :)  (Med manuell tillsats = elelement i köket.)
« Senast ändrad: 18 mars 2005, 08:34:00 av Olof Zachrisson »
1,5-plans trähus 1934, ca 160 m2 + 82 m2 källare.
Nibe 1210-7 med 135 m borrhål installerad 2001, kompletterad 2011 med ett andra borrhål på 140 meter parallellt med det första. 35 m till berg.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Är detta rimligt?
« Svar #19 skrivet: 18 mars 2005, 12:59:50 »
En FLM kostar ca 10 000:- .
För den summan får du 40 meter borra (250 kr/meter)
40 meter borra ger mer än en FLM.

Ok, det kan jag acceptera, men finns det inte en praktisk gräns på hur djupt man kan borra? Har för mig att jag läst att pumpen t.ex orkar max 400m slinga t.ex. Man kan iofs slänga på en grövre pump kanske, vad vet jag. Är det alltid så sen att ju mer man borrar desto mer effekt? En aspekt i det hela är ju att jag haft frånluftspump innan och ändå måste införskaffa något som sköter luftcirkulationen. Om det är lite dyrare med en FLM än en "vanlig" fläktlösning kanske FLM:n är befogad iaf??

Ett sätt att få ner kostnaden kan vara att sy ihop det hela själv (om du inte har bråttom vill säga).

Beställ delarna separat.
- Börja med borran. Beställ 200 meter aktivt hål med monterad slang inkl. sprit (att putta ner slangen är pilligt). Vissa borrföretag ordnar borrningen i husgrunden och grävning till huset samtidigt. Obs, skriftlig beställning.
- Beställ en pump, 10 kW+ VVB+ Ackumulator, antingen på nätet eller av en röris (beställer du av en röris så lägger du till rörjobbet). Se till att Kb fylls upp av Rörisen.
- Beställ rörjobbet (om du köper pumpen separat)
- Beställ eljobbet (se till att elkillen kontrollerar att pumpen går åt rätt håll om inte pumpen har automatisk fasvändare, eller vad det heter).

Klarar du något av ovanstående moment själv, t.ex. grävningen så sparar du ytterligare pengar.

Parallellt med alla dessa steg så har du lusläst manualen, skrivit en massa inlägg och frågat alla frågor tills du känner att du har kontroll.

Tyvärr är det så att detta bör du ändå göra. Dagens pumpar är inte så bra så att mjukvaran optimerar hela funktionen än.
En installatör, som är bra, kan under den korta tid som han är hos dig göra en grov inställning. För att göra finliret så måste man bo i huset och veta hur VP kan justeras.

SÃ¥, ......  dÃ¥ är det dags att trycka pÃ¥ knappen
och du har sparat 40.000:-(eller vad det blir)  samt har koll pÃ¥ läget.   :)

Visst lät det enkelt. Allt vad du kan råka ut för har någon på detta Forum redan gjort och är mer än villig att dela med sig av erfarenheterna.

Att installatörerna väljer att höja priset när de ser att de ändå inte hinner med (tillgång och efterfrågan) är inte konstigt. Det är då alla Timellarna dyker upp.

Själv köpte jag en pump + vvb samt lite (snarare mycke) rördelar, Pem-slang, sprit + lite elmaterial.
NÃ¥gra kvällar senare, efter att ha brottet ned slangen i hÃ¥let, lött lite kopplingar, cirkulerat brine osv. sÃ¥ var jag igÃ¥ng. Detta är 3 Ã¥r sedan och jag är mycket nöjd med resultatet.  ;D  ;D

Jag är lite inne på att göra så mycket jag kan själv. Jag har förstått att man kan tjäna en hel del på att inte ta någon som tar helhetsansvar (förutom trygghetsbiten då...eventuellt)

Dock tar jag fortfarande hemskt gärna emot tips om kompetenta/seriösa borrfirmor, installatörer, elektriker, och hårdvaruförsäljare i närheten av sthlm. Det bästa tipset jag fått hittills är varmepump.biz som verkar hålla jättebra priser jämfört med andra firmor. De säljer dock bara CTC och Nibe, iaf enligt hemsidan. Så, någon borrfirma ni är jättenöjda med och kan rekommendera? Röris? Installatör?

Ta in offert på Thermia Diplomat TWS! Om du väljer den, kommer i alla fall dina döttrar få varmvatten så de blir nöjda.

...

Thermia är väl inget lågprismärke, men du kommer i alla fall att få en modern värmepump. Jag själv och 4 i min bekantskapskrets har Diplomat (dock inte TWS) och kan rekommendera den.

Ja, jag har ju i princip stirrat mig blind på Nibe eftersom det är det märke jag känner till och det som har föreslagits. Under resans gång har jag nu stött på IVT, CTC, och Thermia och det finns säkert en hel hoper till. Jag tittar gärna på Thermia och andra. Kort sagt kan man väl säga att jag är en person som gillar ett så bekymmersfritt leverne som möjligt, så jag betalar hellre någon tusenlapp mer och får en pump som är säkrare/tryggare/stabilare eller helt enkelt krånglar mindre och kräver mindre skötsel... om det går. Ett argument för svenska märken jag ofta hör är att de är anpassade för vårt "nordliga läge" och just vårt klimat. Sen känns ju t.ex Nibe tryggt då väldigt många som jag har pratat med och även här på forumet verkar ha Nibe... du vet "Ris är nyttigt...1 miljard kineser kan inte ha fel"-syndromet.

Jag bor i ett lika stort hus, byggt 1934. Plankväggar, INGEN isolering! Vi gjorde av med ca 32000 kWh första året, med elpanna och inkl hushållsel. Då hade vi 19-20 grader i bostadsdelen och kanske 16-17 i källaren. Ett hus byggt '90 borde dra betydligt mindre!

Jotack, jag är knappast nöjd.  :'( Erkännas skall dock att vi hÃ¥ller en högre innetemp som säkerligen bidrar en hel del till den extra elförbrukningen.

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Är detta rimligt?
« Svar #20 skrivet: 18 mars 2005, 22:23:29 »
Jag måste passa på att tacka och berömma alla kunniga människor på det här forumet. Efter min frågeställning fullkomligt sprudlade det av svar och tråden kom in på sin andra sida efter knappt 6 timmar. Imponerande, minst sagt.

Jag pratade med en kille på EnergiKomfort (GarpCo) och väntar en offert från dem på totalentreprenad med IVTpump. Skall bli intressant att jämföra med de offerter jag redan fått. Han uttalade nästan ordagrant det ni redan sagt, att en FLM i stort sett nära nog är bortkastad då den energi den "besparar" redan delvis är "gratis". Han tyckte precis som ni att man skulle lägga pengarna på att borra lite mer istället.

Vi diskuterade om att själv köpa in alla delar. Jag räknade lite snabbt pÃ¥ det och hÃ¥rdvaran (1115, ETS11, VST11 Mjukstartsrelä exp-kärl mm) skulle jag kunna fÃ¥ loss för ~55.000.- Borra ned till 180m, 3m till berg och 2m grävning för ~57.000.- Installation (av det jag inte själv klarar av) ~10.000.- Vilket skulle ge ett totalpris pÃ¥ drygt 125.000.-  En enorm skillnad mot 175.000.-!!

Låter det vettigt? Känns lite vanskligt att stå för totalansvaret själv, när man knappt vet vad man gör... Vad kan man råka ut för som man skall passa sig för?

Hoppas fortfarande att någon kan komma med lite rekommendationer på bra borr-firmor och installatörer i Sthlm-området..

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Är detta rimligt?
« Svar #21 skrivet: 18 mars 2005, 22:48:12 »
När det gäller borrfirmor kan jag rekommendera Ingvar Ekholm på Ingarö http://www.ekholmborr.se.
Hanborrade förvisso inte åt mig men hjälpte mig med att sätta kollektor efter det att vi övergivits av annan firma (läs mer här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1981.0.html)

På en vecka fixade jan fram en kollektor och monterade den i hålet, han höll vad han lovade tidsnässigt och återkom med besked om läget.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Är detta rimligt?
« Svar #22 skrivet: 18 mars 2005, 23:39:54 »
utopiazz:

Ditt system är väldigt snarlikt det jag blivit offererad och jag kikar på: Nibe 1115 8,5kw, Autoterm vvb 300l, ~200m borra. Det som skiljer är att du kör Nibe VPA 300/200 och separat acktank till skillnad mot vad jag blev föreslagen.
Jag vill ha så bra vattenkapacitet som möjligt, utan att bygga någon extrem-lösning. Vissa föreslår att IVT's HT+ (högtemp) skall räcka, andra säger att jag ska ha en separat VVB. Du har alltså en VPA 300/200 acktank + ytterligare en 500l acktank? Vad är skillnaden mot en varmvattenberedare i den lösningen? Är det av någon specifik anledning du har så rejäl kapacitet, eller bör man ligga rätt högt om man har barn/bubbelbad osv... svårt att veta vad som "räcker till".

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Är detta rimligt?
« Svar #23 skrivet: 19 mars 2005, 00:20:42 »
Jag valde att ha separat varmvattenberedare av just det skälet att vi har tre barn, varav två är tonåringar som sportar en hel del. Vi har även planer på bubbelbad i framtiden. Jag insåg ganska snabbt att de ca.150l som finns i tex. Nibe 1215 inte skulle räcka långt i vår familj.

NIibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.

Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Är detta rimligt?
« Svar #24 skrivet: 19 mars 2005, 08:07:45 »
Bra lösning.

Får mycket VV och kan få låg temperaturer på radiatorsystemet. Fördelaktigt att ha i VP system.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är detta rimligt?
« Svar #25 skrivet: 19 mars 2005, 08:48:36 »
Citera
Jag valde att ha separat varmvattenberedare av just det skälet att vi har tre barn, varav två är tonåringar som sportar en hel del. Vi har även planer på bubbelbad i framtiden. Jag insåg ganska snabbt att de ca.150l som finns i tex. Nibe 1215 inte skulle räcka långt i vår familj.

Konstigt att jag aldrig (i princip) hört nån klaga på varmvattenkapaciteten vid duschning. Jag tror den räcker till...
Med hörnbadkar blir det värre.

Och Janne, det är aldrig fördelaktigt att ha direktel-drivna värmeproducenter i samband med värmepump, kanske det är ett (sett till investering/payoff-tid)  ekonomiskt fördelaktigt val, men rent energiförbrukningsmässigt är det inte bra.

Bättre då att satsa på en större pump, om den inte räcker till att producera både värme och varmvatten.

Har man plats/råd med det är det därför bättre att köpa snäppet större värmepump, en extern vattenmantlad beredare med större kapacitet än de inbyggda beredarna.

Men som sagt var, det hänger dels på utrymmet och dels på den ekonomiska kalkylen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Är detta rimligt?
« Svar #26 skrivet: 19 mars 2005, 09:39:48 »
Rickard, ....  problemet är att de externa vattenmantlade beredarna inte klarar av att överföra den effekt som en större pump ger.

En bättre lösning vore att ha separat VV-cirkulation genom en VVX, där vattnet värms av VP:n direkt. Då får man enskottsladdning och klarar oxå av att överföra all effekt som VP:n ger. En väl dimensionerad hetgasväxlare i kombination med en enkel VVB mao.

Detta diskuteras i en annan tråd i Forumet,
Är det inte dags att bygga ut trädstrukturen i Forumet?
Grenen "Värmepumpsforum" har ju över 1200 trådar. Javisst ja,...... vi saknar några timmar/dygn.   :)
Nej Rickard,........ fixa en "black-box" + mjukvara till kWh-mätarna i stället (till oss mekare). Nästa grej är väl en flödesmätare?

Sedan kanske "butiken" är komplett   :) .
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Är detta rimligt?
« Svar #27 skrivet: 19 mars 2005, 10:10:18 »
Citera
Jag valde att ha separat varmvattenberedare av just det skälet att vi har tre barn, varav två är tonåringar som sportar en hel del. Vi har även planer på bubbelbad i framtiden. Jag insåg ganska snabbt att de ca.150l som finns i tex. Nibe 1215 inte skulle räcka långt i vår familj. 
Nibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.

Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen.


Konstigt att jag aldrig (i princip) hört nån klaga på varmvattenkapaciteten vid duschning. Jag tror den räcker till...
Med hörn badkar blir det värre.

Och Janne, det är aldrig fördelaktigt att ha direktel-drivna värmeproducenter i samband med värmepump, kanske det är ett (sett till investering/payoff-tid)  ekonomiskt fördelaktigt val, men rent energiförbrukningsmässigt är det inte bra.
Men som sagt var, det hänger dels på utrymmet och dels på den ekonomiska kalkylen.

Min synpunkt är att kan man öka ens VV genom att koppla VP till sep Ack tank ( ex VPA )eller min Ack Tank 500l med VV förvärmnings slingor 2x15 m, så går VP mot större volym och får längre gångtider och kan arbeta mot lägre temp än med endast mindre beredare på 150l+sep Elberedare för att öka kapacitet.

Samtidigt för att öka volymen till ens radiatorsystem fungerar Ack tanken bra i två syfte.

Min Ack tank fungerar så att normalt är den endast för VV tillförsel. Vid kallare ute temp eller då värmeuttag är större än vad VP just för tillfället kan ge (kopplad som TS steg I )öppnar min shunt i tanken och tanken fungerar som utopiazz VPA så att den skapar större volym till radiator system eftersom den då ligger kopplad från  radiatorkretsen retur och VP retur.

Detta är då som en stor buffert och sparar energi istället för att el går in och stöttar vid stort värme+VV uttag.
Sjunker sen temp ner i Ack Tank under 40 grader går tilläggs el till. Detta sker endast vid VP grad minuter -600 och efter viss tid därefter. Steg I slår ej till någon el. El tillskott  går in först i steg II,III. (3, 6KW i 2 steg). 9kW får endast gå till om VP står stilla under -10 ute.

Mitt problem är bara att autm loggning i mitt VP program för TS till statestik blir fel. NIBE skall fixa detta åt mig har de lovat.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Är detta rimligt?
« Svar #28 skrivet: 19 mars 2005, 20:31:10 »
Citera
Nibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.

Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen.


Konstigt att jag aldrig (i princip) hört nån klaga på varmvattenkapaciteten vid duschning. Jag tror den räcker till...
Med hörn badkar blir det värre.

Och Janne, det är aldrig fördelaktigt att ha direktel-drivna värmeproducenter i samband med värmepump, kanske det är ett (sett till investering/payoff-tid)  ekonomiskt fördelaktigt val, men rent energiförbrukningsmässigt är det inte bra.
Men som sagt var, det hänger dels på utrymmet och dels på den ekonomiska kalkylen.

Min synpunkt är att kan man öka ens VV genom att koppla VP till sep Ack tank ( ex VPA )eller min Ack Tank 500l med VV förvärmnings slingor 2x15 m, så går VP mot större volym och får längre gångtider och kan arbeta mot lägre temp än med endast mindre beredare på 150l+sep Elberedare för att öka kapacitet.

Samtidigt för att öka volymen till ens radiatorsystem fungerar Ack tanken bra i två syfte.

Min Ack tank fungerar sÃ¥ att normalt är den endast för VV tillförsel. Vid kallare ute temp eller dÃ¥ värmeuttag är större än vad VP just för tillfället kan ge (kopplad som TS steg I )öppnar min shunt i tanken och tanken fungerar som utopiazz VPA sÃ¥ att den skapar större volym till radiator system eftersom den dÃ¥ ligger kopplad frÃ¥n  radiatorkretsen retur och VP retur.

Detta är då som en stor buffert och sparar energi istället för att el går in och stöttar vid stort värme+VV uttag.
Sjunker sen temp ner i Ack Tank under 40 grader gÃ¥r tilläggs el till. Detta sker endast vid VP grad minuter -600 och efter viss tid därefter. Steg I slÃ¥r ej till nÃ¥gon el. El tillskott  gÃ¥r in först i steg II,III. (3, 6KW i 2 steg). 9kW fÃ¥r endast gÃ¥ till om VP stÃ¥r stilla under -10 ute.

Mitt problem är bara att autm loggning i mitt VP program för TS till statestik blir fel. NIBE skall fixa detta åt mig har de lovat.

Rickard fungerar detta. Jag och utopiazz har liknande filosofi.

Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är detta rimligt?
« Svar #29 skrivet: 19 mars 2005, 20:40:01 »
Tyvärr Janne, jag fattar inte hur du kopplat. Sc:,h

Jag säger bara som jag sagt tidigare, ju enklare lösning, desto bättre total verkningsgrad.

Vill man experimentera med en massa olika lösningar, automatiska eller manuella så kan det visst spara nån kWh här och var, men som jag ser det är risken för ineffektiv drift större ju mer specialarrangemang man kopplar in.

Alltså, om inte vv räcker till, köp en värmepump utan inbyggd beredare, till den en VPA eller motsvarande av annat fabrikat.

Jag tror det lönar sig bäst, acktankar och specialstyrningar tror jag får svårt att visa på nån rimlig payoff-tid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!