Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter  (läst 5416 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« skrivet: 13 december 2022, 15:38:34 »
Det är inte lätt att välja rätt värmepump. Det finns många parametrar att ta i beaktning och tyvärr lär man sig av sina misstag.

Jag har två olika luftvärmepumpar, en på varje våning kopplade till smarta uttag så jag kan se exakt strömförbrukning. Den ena är en Mitsubishi Hero ln25, den andra en Panasonic NZ-25.

Mitsubishin är överlägsen i funktioner och energiförbrukning.

Det absolut mest irriterande med Panasonicen är deras underhållsvärme. På Mitsubishin finns inte detta elände utan du väljer grader fritt, t ex 12grader. Den går jämnt med låg förbrukning och man väljer själv fläkthastighet.

På Panasonicen däremot går fläkten på max och elförbrukningen åker jojjo. Helt värdelöst om man vill spara energi. Panasonicen drar dessutom från dubbelt mer energi när pumpen inte jobbar till flera hundra procent mer. Grymt besviken.

Undrar ni över något mer så fråga, kan t ex skriva ut elförbrukning om någon vill.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #1 skrivet: 13 december 2022, 15:58:46 »
Antar att dom har lite olika förutsättningar att jobba med så blir nog svårt med en helt rättvis jämförelse.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #2 skrivet: 13 december 2022, 16:05:40 »
Då antar du fel! Heron var först på ena våningen men flyttades till andra. Dessutom är det jag skrev om förbrukning främst när de inte värmer, funktioner spelar heller ingen roll var de är placerade. Har du något mer att komma med?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #3 skrivet: 13 december 2022, 16:12:28 »
Då antar du fel! Heron var först på ena våningen men flyttades till andra. Dessutom är det jag skrev om förbrukning främst när de inte värmer, funktioner spelar heller ingen roll var de är placerade. Har du något mer att komma med?

Nä jag har inget mer att ”komma med”
Säljer själv Mitsubishi Electric så för min del gör det inget om den fungerar bra .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #4 skrivet: 13 december 2022, 16:20:15 »
Man brukar räkna med att värma en övervåning bara kräver de 50% av energin jämfört med i markplan.
Så visst har har betydelse på vilken våning värmepumpen sitter.
Dessutom är väl NZ25 en av Panasonics lågprismodeller, som jämförs med Mitsubishis dyraste modellserie.
Hade du jämfört Panasonic HZ25 hade nog skillnaderna varit försumbara.
Lite av "Man får vad man betalar för" i mina ögon.
Tråkigt ändå att vara missnöjd.
Och bra att vi får rapporter om vad som fungerar bra, och vad som inte fungerar bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #5 skrivet: 13 december 2022, 16:27:39 »
NZ räknas nog inte som en lågprismodell, TZ är nog budget och sen CZ , NZ , HZ och deras toppmodell är VZ
Vet dock inte om alla heter Z !!
Deras låga LZ är nog mellan NZ och HZ om jag gissar lite.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #6 skrivet: 13 december 2022, 17:53:50 »
Jag köpte Z25 Etherea vardagsrum och master bedroom i Spanien.
Sälj i Sverige men då heter den NZ25VKE Etherea
Kanske N står för "nordic" ?
I övrigt verkar det vara samma modell i alla fall.

I gästrummet snålade jag med en TZ20-WKE

Men Pansonic har nog hundra olika modeller för olika marknader och prisklasser.

NZ är ju alla fall bara 3:e bäst om man säger så.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #7 skrivet: 13 december 2022, 23:01:38 »
"N" är för Nordic. Den ska klara 30-35 minus beroende på vilken säljare man frågar. Enkelt förklarat kan man väl säga att den är ca bäst i mellanklassen. 4,6 i scop har jag för mig. Heron ligger lite över 5.

Tråden gällde aldrig vilken som var effektivast utan vad man får för pump i förhållande till vad man förväntar sig.

Heron drar t ex 12,5 watt när det är mycket varmare i rummet än vad den är inställd på. Panasonicen drar aldrig mindre än 50watt när den inte värmer och åker jojo upp till 1000watt.

Sätter man den på fläkt istället och lägsta hastigheten så drar den mellan 60 till flera hundra watt, Heron 8watt konstant. Så har man timprisavtal och vill undvika att pumpen drar på när det är dyrt så är alternativet att stänga av den vilket både blir väldigt meckigt och kan slita på kompressorn.

Vet inte om min pump har fel på termostaten men den hoppar t ex mellan 12 och 14 grader inne och 7-10 minus ute (är 10 minus enl SMHI) från ena sekunden till nästa.

Om jag har 15grader inne och ställer min Hero på 20grader så går den upp till 21,5, stänger av, går igång på 19 och hittar jämnvikt på 19,5. Då drar den 400watt konstant förutom vid avfrostning. Sänker jag till 19,5 går den direkt ner 20 watt.

Panasonicen är rena tombolan. Är det 10 grader å så ställer jag den på 15 så hoppar den huxflux mellan 12-16 grader och drar mellan 580-1000watt men hittar ingen jämnvikt utan slår av och på ofta.

När jag köpte pumpen ville jag ha en hyfsat effektiv, den skulle klara kyla ute (minst 20 minus) och att det gick att ställa den lågt (minst 12 grader). Trots att jag köpte en sån pump blev jag ändå besviken, så det finns mycket att ta hänsyn till som inte står i broschyrer. På pappret verkade den väldigt bra.

Kör du den dygnet runt på 20 grader är den säkert ok. Men för mig är den kass och det var inte jättelätt att förstå innan jag köpte den.

Enkelt sammanfattat så funkar Heron bra till allt, medans Panasonicen är marginellt bättre än element för just mig och underhållsvärmen funkar kasst.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #8 skrivet: 14 december 2022, 07:26:08 »
De där smarta uttagen kan också vara en felkälla, de kan störas av övertoner som värmepumparna ger ifrån sig från elektroniken.
För det låter helt otroligt att värmepumpen kan dra mellan 50 och 1000 W när den inte värmer.
Det är helt ologiskt.
Att den är dålig på att reglera temperaturen är knappast ett mätfel i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #9 skrivet: 15 december 2022, 14:27:21 »
Lite mer info. Säg att man vill köra på 15 grader på bv då kör Panasonicen på maxfläkt. Det går inte ändra. När man stänger av och är på andra våningen så känner man shit vad skönt och så fattar man hur mycket den stör. Så ingen som tänker köra på 15 grader eller lägre borde välja den. Stod inget i broschyren om att underhållasvärmen måste gå på maxfläkt och säkert 50-60 db. Timern går inte att ändra fläkten heller. Finns heller ingen swing mm mm.

Körde länge på 16 grader. En annan temp och pumpen visar 16. Den går jämnt på ca 650w (mätningen är testad och ok). Sänker pumpen till 12. Då blinkar tempen i pump mellan 12 och 16 grader från en sekund till nästa, fram och tillbaka. Utetempen växlar mellan 10 och 7 grader. Den drar fortfarande 650w. Sänker då till 8 grader. Ingen skillnad. Sätter den på fläkt, då går den ner till 10w vilket är rimligt men efter en minut går den upp till 50w och går inte under det.

Tyvärr lär man sig den hårda vägen hur lvp funkar. Hoppas jag kan hjälpa någon att undvika någon fallgrop. Anta inte att alla pumpar funkar för just dig med samma spec och att all info finns i broschyrer!

Frippe hero

  • Gäst
Frippe hero
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #10 skrivet: 15 december 2022, 15:43:35 »
Kan bara tillägga att det är en nz25yke. Trodde det var en vke. Så scop är på 5.0. Pris mellan 15-17 000kr.

När jag kollade modell så såg jag att db är 58 så då gissade jag rätt ok. Så en rätt ny modell, tror 2022 med Wifi. Med facit i hand hade jag hellre köpt en pump för 7-10000. Då kan man leva med om den inte är så bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #11 skrivet: 15 december 2022, 21:10:39 »
Jo, det är en stor brist hos tillverkarna av luftvärmepumpar att de inte utförligt förklarar i någon manual hur deras logik för fläkt, underhållsvärme, braskaminfunktion och så vidare fungerar.
Man ska inte behöva lära sig sånt den hårda vägen, och ytterst få installatörer/säljare "är kvar så länge" att de lär sig hur det fungerar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #12 skrivet: 15 december 2022, 21:39:31 »
Jag kan väl säga så här, min 18-20 år gamla Toshiba reglerade betydligt smartare än den nya Panasonicen jag bytte till i somras, tystare var den också.

Synd att inte Toshiba har 25 cm höga längre.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #13 skrivet: 16 december 2022, 07:28:09 »
Mmm, "Nordiska modeller" borde ha lägre innerdelar, för att väldigt många har sina värmepumpar ovanför en dörr, och det finns som regel inte mer än 25 cm mellan dörrfoder och taklist.
Det innebär att många värmepumpar monteras med för lite fritt utrymme ovanför innedelen, där luften skall tas in.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mitsubishi vs Panasonic mina erfarenheter
« Svar #14 skrivet: 16 december 2022, 17:48:59 »
Ja min Panasonic är gjord för att sitta så men tyvärr har de glömt att placera tempgivaren korrekt så den måste köras med 30 graders inställning. Tempgivaren borde suttit allra längst ned som troligen Toshiba hade sin, eller i fjärrkontrollen som Sanyo hade en gång i tiden. Funderar på att försöka flytta tempgivaren på egen hand.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!