Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.  (läst 31980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #75 skrivet: 15 maj 2012, 14:42:01 »
Det VEKAB försöker förklara är helt logisk, basic installationsteknik som är helt logisk och fri från nödlösningar via styrsystem som fösöker kompensera för en dåligt installerad värmepump.
Tank och yttre rad.pump är överlägset tummenupp
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #76 skrivet: 15 maj 2012, 15:22:52 »
Dubblar du flödet så avger inte radiatorerna den energi de ska och returen blir varmare än den skulle behövt vara,alltså går du nu med en betydligt mer oekonomisk drift än om du skulle haft en tank.
Samtidigt får du ju en lägre framledning med högre flöde så jag misstänker att skillnaden är rätt så marginell.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #77 skrivet: 15 maj 2012, 16:51:37 »
Allt beror på hur det ser ut, går det att köra ett lite högre flöde så är det såklart en fördel.

Jag tycker bara att det är synd att kategoriskt säga att tankar är katastrof. Tankar är bra tummenupp
Men det hänger på installationsutrymme, distributionssystem önskemål osv osv :)


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #78 skrivet: 15 maj 2012, 17:00:27 »
Programmen visar ju rimligtvis bara temperatursänkningen som beror på bergets lägre temp vid ett stort energiuttag, det tar inte hänsyn till större deltaT beroende på det momentant höga effektuttaget.
Annars skulle inte COP bli bättre på en större maskin.
Det ÄR något i beräkningsprogrammen som inte räknar rätt när man får högre COP trots stora effektuttag, så enkelt är det, och det är också därför jag efterlyser forskningsresultat innan jag accepterar att de grundläggande fysikaliska lagarna inte skulle gälla i detta fall.
Inkluderar programmen tillsatselen i beräkningen av COP tycker jag det verkar rimligt att det blir högst års-COP vid 100 % effekttäckning eller strax därunder. Tillsatselen slår hårt i kalkylen. Står tillsatselen för 5 % av värmeproduktionen betyder det för en pump med COP 3,5 att tillsatselen står för 15 % av totala elförbrukningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #79 skrivet: 15 maj 2012, 21:14:47 »
citerat frÃ¥n vekab   
Om du fÃ¥r dra ned CP farten för att fÃ¥ ett bra DT över kondensorn beror detta pÃ¥ att du har höjt( kanske 3 dubblat) flödet i det befintliga system. Är det byggt för 20 i DT sÃ¥ ska det ocksÃ¥ förbli det efterÃ¥t,detta är anledningen till att man installerar en tank. Dubblar du flödet sÃ¥ avger inte radiatorerna den energi de ska och returen blir varmare än den skulle behövt vara,alltsÃ¥ gÃ¥r du nu med en betydligt mer oekonomisk drift än om du skulle haft en tank. Om man nu höjer flödet till det dubbla eller ännu värre sÃ¥ ökar risken för nÃ¥got som populärt i dessa kretsar kallas för "elpannesyndromet" Det innebär att returen blir för varm för kompressorn och den kommer att stanna, följden blir som du säkert vet att man fÃ¥r lita till eltillskottet för hela sin uppvärmning. Detta blir dyrt och i värsta fall sÃ¥ räcker inte tillskottet till och huset blir kallt. Kalla hus betyder brÃ¥k i familjen och i värsta fall kan skiljsmässor uppstÃ¥. Det vill vi inte, sÃ¥ vi installerar "marriage saver" eller UVL 300 ;)   :-)) 

Fulleffekt kommer alltid att ha bäst COP, just på grund av att du inte köper extra el. Vi köper enbart den el som krävs till VP och inte en extra kwh. Du har väl ( så vitt jag vet ) detta själv?

Vad gäller att folk pillar på inställningar så blir det 0 skillnad mellan tank och ingen tank. Snarare kan man pilla mer med tank eftersom maskinen funkar fint ändå. Men det är väl detta du missuppfattar och tror att man får betala en massa extra el. om kunden höjer sin kurva otillbörligt mycket så blir det samma sak, med eller ytan tank. Det är ju inte tal om någon fast kondenserande installation.

Termostaterna ska inte reglera värmen, de ska stoppa övertemp via solinstrålning och förbrukningsel (detta som kallas egenvärme). Termostaten stryper om den energin är större än det som radiatorn avger, that´s it. Resten sköter VP precis som hos dig och vill man inte termostater så är det bara att ta bort dem, det har ingenting med tanken att göra.
Du nämnde enrörssytem som ett tillfälle där du kunde tänka dig en tank installation,egentligen är det ingen skillnad mellan enrörs och 2 rörs utan termostater. BÃ¥da systemen blir konstantflödessystem och passar lika bra till VP drift. Flödet som sedan  passerar genom radiatorn ska bara vara det som är framräknat för den termiska avspeglingsytan. Det är sÃ¥ledes lika dÃ¥ligt att höja flödet i bÃ¥da fallen och tvärtom.

Allt beror pÃ¥ hur distributionssystemet och den fastighet i vilket det sitter ser ut. Det och kundens önskemÃ¥l dikterar de villkor som installatören bygger efter.  :)
[/quote]

se vad en Kurs kan göra  :)
cocacola wave
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #80 skrivet: 15 maj 2012, 22:12:14 »
Varför skulle man höja kurvan på grund av en tank som sitter mellan radiatorsystemet och VP ?

Om du fÃ¥r dra ned CP farten för att fÃ¥ ett bra DT över kondensorn beror detta pÃ¥ att du har höjt( kanske 3 dubblat) flödet i det befintliga system. Är det byggt för 20 i DT sÃ¥ ska det ocksÃ¥ förbli det efterÃ¥t,detta är anledningen till att man installerar en tank. Dubblar du flödet sÃ¥ avger inte radiatorerna den energi de ska och returen blir varmare än den skulle behövt vara,alltsÃ¥ gÃ¥r du nu med en betydligt mer oekonomisk drift än om du skulle haft en tank. Om man nu höjer flödet till det dubbla eller ännu värre sÃ¥ ökar risken för nÃ¥got som populärt i dessa kretsar kallas för "elpannesyndromet" Det innebär att returen blir för varm för kompressorn och den kommer att stanna, följden blir som du säkert vet att man fÃ¥r lita till eltillskottet för hela sin uppvärmning. Detta blir dyrt och i värsta fall sÃ¥ räcker inte tillskottet till och huset blir kallt. Kalla hus betyder brÃ¥k i familjen och i värsta fall kan skiljsmässor uppstÃ¥. Det vill vi inte, sÃ¥ vi installerar "marriage saver" eller UVL 300 ;)   :-)) 

Fulleffekt kommer alltid att ha bäst COP, just på grund av att du inte köper extra el. Vi köper enbart den el som krävs till VP och inte en extra kwh. Du har väl ( så vitt jag vet ) detta själv?

Vad gäller att folk pillar på inställningar så blir det 0 skillnad mellan tank och ingen tank. Snarare kan man pilla mer med tank eftersom maskinen funkar fint ändå. Men det är väl detta du missuppfattar och tror att man får betala en massa extra el. om kunden höjer sin kurva otillbörligt mycket så blir det samma sak, med eller ytan tank. Det är ju inte tal om någon fast kondenserande installation.

Termostaterna ska inte reglera värmen, de ska stoppa övertemp via solinstrålning och förbrukningsel (detta som kallas egenvärme). Termostaten stryper om den energin är större än det som radiatorn avger, that´s it. Resten sköter VP precis som hos dig och vill man inte termostater så är det bara att ta bort dem, det har ingenting med tanken att göra.
Du nämnde enrörssytem som ett tillfälle där du kunde tänka dig en tank installation,egentligen är det ingen skillnad mellan enrörs och 2 rörs utan termostater. BÃ¥da systemen blir konstantflödessystem och passar lika bra till VP drift. Flödet som sedan  passerar genom radiatorn ska bara vara det som är framräknat för den termiska avspeglingsytan. Det är sÃ¥ledes lika dÃ¥ligt att höja flödet i bÃ¥da fallen och tvärtom.

Allt beror pÃ¥ hur distributionssystemet och den fastighet i vilket det sitter ser ut. Det och kundens önskemÃ¥l dikterar de villkor som installatören bygger efter.  :)

Folk höjer kurvan om det blir kallt inne, så är det.
Har man tank och termostater som stryper bort "övertemp" så gör en höjd kurva ingen skillnad, men för en okunnig anläggningsägare så är det logiska valet att höja kurvan ytterligare om det inte blir tillräckligt varmt inne.
När de så småningom förstår att de måste dra på termostaterna (som installatören sa "bara var maxbegränsare") så blir det till sist tillräckligt varmt och anläggningsägaren är nöjd.
PROBLEMET med detta är att kurvan kanske höjts så pass mycket att värmepumpen under resten av sin livstid tillverkar 5-10 grader varmare vatten än nödvändigt, men en COP som ligger kanske 15-30% sämre än den kunde vara annars.
I en anläggning med inga, eller få, termostater som tillåts reglera kan man aldrig hamna i detta läge, anläggningsägaren kommer obönhörligen att märka att något är galet när det blir 29 grader varmt inne.

När det gäller flödet har jag aldrig höjt några flöden i några system, tvärt om har jag som regel träffat på system där deltaT är för lågt sett till vad tillverkarna rekommenderar.
Vem som höjt flödet vet jag inte, men antingen är det installatören, eller anläggningsägren - båda två är i normalfallet lika okunniga när det gäller Styr & Regler.


Ett system som är byggt för DT20, men som fungerar med med DT10 (eller DT7) kommer att gå med högre COP.

Fulleffekt är troligen sällan bäst, men det kanske känns bäst att slippa se elpatronen gå från tid till annan när det är extremt kallt ute.
Jag rekommenderar 65-80% effekttäckning, vilket ger mindre än 2% eltillskott och ett bättre utnyttjande av borra och radiatorkrets än en fulleffektdimensionerad anläggning.
Sätter man in en tank (för dyra pengar) så kan fulleffektinstallationer, rätt installerade och rätt intrimmade, ge en aningen högre årsmedel-COP, men sällan (eller aldrig) så mycket högre att det totalekonomiskt sett blir ett bättre alternativ.
Jag har fulleffektdimensionerat som så många andra, för att energibehovet ofta överdrivs, idag värmer TV-apparater, belysning och datorer ofta så pass mycket att man klarar sig med mindre tillförd värme än man tidigare behövde.
Jag ångrar inte att jag har fulleffektdimensionerat, men är ändå så pass öppen för fakta och de fysikaliska lagarna som säger att det går bygga en effektivare anläggning - och dessutom billigare.

Det är visst skillnad på enrörs-system och tvårörs, det mest uppenbara är att enrörs-system kräver en högre deltaT för att kunna fungera.
De är dessutom ofta uppbyggda med klenare stammar som ytterligare accentuerar behovet av stor deltaT då det i praktiken blir omöjligt att få tillräckligt högt flöde för att komma ned i den deltaT som tillverkarna rekommenderar (Tryckfallet blir för stort).

Det enda i ditt inlägg som jag håller med om är att det som slutligen avgör vad som är lämpligt att installera är det befintliga distributionssystemet ser ut, och vad kunden önskar.

Jag tycker bara att det är synd att kategoriskt säga att tankar är katastrof. Tankar är bra tummenupp

Så vitt jag vet har jag aldrig någonsin kategoriskt skrivit att det är katastrof med en tank i systemet.
Länka gärna om du kan hitta den typen av påstående från min sida.
(Den där typen av förtal gillar jag inte, detta oavsett om det skrivet med glimten i ögat eller ej.)
Tvärt om, det är du som påstår att en tank mer eller mindre är ett krav för en väl fungerande anläggning - vilket är helt fel.
En tank kan vara bra, men nästan aldrig är det en totalekonomiskt fördelaktig installation i ett vanligt egnahem.
I Kommersiella fastigheter med stora variationer i effektbehov blir det en helt annan sak, och där är jag benägen att hålla med dig, en tank bör finnas i en kommersiell fastighet, men även där gäller att det beror på det befintliga distributionssystemet och kunden behov.

En tank, en extra cirkpump, och reglerande radiatortermostater är bra om man prioriterar en väl fungerande anläggning med god värmekomfort och är beredd att betala extra för att få det, det har jag hela tiden sagt, och det vidhåller jag fortfarande.
Dock är det också en riskanläggning där små ingrepp från mindre kunniga installatörer eller anläggningsägare kan göra att anläggningen (med för hög kurva eller parallellförskjutning) går rätt mycket mer oekonomiskt än en enklare anläggning skulle göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #81 skrivet: 15 maj 2012, 22:28:35 »
Det är ju det här som är det fina med våra diskussioner, du ger din syn på det hela och jag min. Intresserade kan sedan sålla som dem vill med denna information, vi har bara belyst att det finns olika sätt att göra saker på. Att man inte måste göra en standard installation om man inte vill. tummenupp

Vad som är rätt eller fel, det vi inte förrens vi ser det faktiska systemet.

Vi lägger ner detta nu, vi kommer aldrig att bli ense :-))  Men jag mÃ¥ste säga att det är enormt roligt att debattera med dig.  :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #82 skrivet: 15 maj 2012, 22:38:02 »
det trÃ¥kiga är ju folks inställning i allmänhet pÃ¥ forumet. Det är sÃ¥ lätt att säga saker som att "sÃ¥ är det och ta fram vetenskapliga belägg för att det inte är sÃ¥ annars har jag rätt". Det verkar bara gÃ¥ ut pÃ¥ att nÃ¥gon har fel eller nÃ¥gon har rätt. Erfarenheter verkar inte vara värda mycket - sÃ¥ vida dom inte är i linje med forumägarens dÃ¥ förstÃ¥s. Roligare vore en mer öppen dialog kring fördelar och nackdelar. Jag undviker att skriva andras anläggningar pÃ¥ näsan för om dom kan jag ju rimligen inte veta lika mycket som mina egna. Om min egen anläggning berättar jag gärna vad jag vet och kan. Jag finner inget värde i att min anläggning är bättre än nÃ¥gon annans. Däremot finner jag värde i att forumet som gemenskap driver utvecklingen framÃ¥t. Tyvärr är det inte atmosfären här pÃ¥ forumet. Och en av de individer som ofta motverkar en sÃ¥dan utveckling är tyvärr forumägaren själv samt de som frekvent premieras för att vidhÃ¥lla samma inställning i sakfrÃ¥gor.  Och det är ju även en av anledningarna till att man kanske spenderar lite mindre tid här. Även om det är kul och logga in för att logga sin anläggning varje mÃ¥nad.


Mina egna utvärderingar indikerar att man under värmesäsongen kan få ut fördelar genom att låta värmepumpen starta och stoppa med jämna intervaller. Exempelvis genom minskad GM för start. Inkommande brine blir högre OCH cop bättre. Till synes sker två saker. Värmepumpen får arbeta med bättre förhållanden och pauserna gör att brinet till synes återhämtar sig bättre. Det vanliga i en normal anläggning är att man går 70-100% vid -5 grader eller så och där är ju detta inte praktiskt möjligt förstås.

Vid varmare väderlek får dock körningarna inte bli för korta. Och därför förespråkar jag att använda sig av en begränsning i hur ofta värmepumpen får starta. Därigenom kan man ta ner GM för start ganska långt utan att riskera för många starter. I praktiken får man en variabel funktion. Det är det bästa som går att göra med de styrsystem som thermia har (och många andra).

Enligt ej bekräftade källor har en inverterpump ca 10% sämre totalverkningsgrad samt en sämre livslängd och i många fall en högre inköpskostnad. En bättre lösning enligt mig att satsa på en arbetstank eftersom det inneboende problemet i en on off värmepump är att den under större delen av året har rejäl överkapacitet och detta avhjälps med en sådan. Således har man möjlighet att tillgodose a) bra gångtider och goda driftförhållanden (alltså korta gångtider och samtidigt inte för många starter (best of both worlds)). b) slippa spets c) uppnå en annars otänkbar flexibilitet i sitt värmesystem (huruvida det är golv- eller källarvärme på sommaren eller termostater som tillåts strypa eller vad det nu månde vara).

Ett tänkbart scenario är att man dimensionerar såsom man tänkt med god marginal i hålet, för detta gör ju faktiskt de flesta i dag. Dvs man lägger på mellan 20-40 meter på de siffror som offerten anger. Så på merkostnadskontot kommer en storlek större maskin (mellan 2-4 000kr) samt en arbetstank med ext cp (8-12 000kr beroende på typ av CP och tank). Väldigt många lägger exempelvis 6-10 000kr på en volymtank. Något som ger avsevärt mindre än en arbetstank men till nästan samma kostnad.

OCH I ENORMT MÅNGA FALL BEHÖVER MAN INTE GÖRA ETT SKIT ANNAT ÄN ATT INSTALLERA EN HELT VANLIG VÄRMEPUMP. SLITA BORT ALLA TERMOSTATER INSTALLERA EN INNEGIVARE OCH GILLA LÄGET.
Givet att ovan är rÃ¥dande praxis vore det ju skönt att slippa lägga brasklappar kring detta hela tiden. Men nu gör vi sÃ¥ ändÃ¥. 

Den typen av anläggning som jag har, frånsett beta-tester av link, är föredömligt enkel och bara några kvarter från där jag bor finns en näst intill identisk anläggning med en ägare som skiter högaktningsfullt i hur värmepumpen fungerar. Vi pratar någon som inte ens rört en meny. och det fungerar mycket bra. En kul fördel med den här typen av anläggning är att man kan experimentera, om man vill och har intresse. Med tank och övereffekt kan jag ju även vid DUT göra ganska stora förändringar utan att riskera att värmen inomhus påverkas. Hur många kan göra det? Ärligt nu? Att därigenom dra likhetstecken till att anläggningen skulle vara komplicerad eller svår beror på en av två anledningar.
  • jante
  • Kromosomproblem
  • nÃ¥gon underlig typ av dold agenda
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #83 skrivet: 15 maj 2012, 23:29:32 »
Mina inlägg bygger på erfarenheter inhämtade från snart tio års drift av detta forum, tusentals timmar av läsande i detta forum, och konsultationer med folk som har problem med sina anläggningar.
Dessutom med faktiska åtgärder för att åtgärda de problem som funnits.
Att du påstår att jag inte skulle ta hänsyn till erfarenheter, egna och andras, är riktigt orättvist av dig, hela mitt resonemang bygger på erfarenheter, praktiska och teoretiska.
Och jag anser faktiskt att jag rätt att kräva vetenskapliga bevis för "fenomen" som inte finner stöd i de fysikaliska lagarna som reglerar värmeöverföring i berg, vatten eller plast - innan jag accepterar att någon så bestämt som VEKAB saluför den typ av påståenden som han gjort i detta ämne.

Har man en värmepump med högt effektuttag är det naturligtvis så att det är en fördel att få start/stopp med lagom intervaller.
Går den för länge kommer den suga ut mer energi ur kollektor/vatten än vad berget har förmåga att tillföra, med resultat att COP blir dåligt.
Går den för korta stunder så tappar man COP p.g.a. effektivitetsförluster under start/stopp-faserna av drifttiden.

Du har förmodligen inte läst hela tråden ordentligt, så jag förstår att du inte till fullo förstått vad vi debatterat om, men huvuddiskussionen som förevarit går ut på att Vekab påstår att man får en högre genomsnittlig KB om man kör en stor kompressor intermittent än vad man får om man kör en mindre kompressor kontinuerligt.

Jag och vissa andra påstår att det inte finns några som helst stöd för detta i de fysikaliska lagar som styr värmeöverföring i berg/vatten eller plast.
Tvärt om, ju högre effekter man tar ut genom material som har ett värmeövergångsmotstånd, desto större deltaT (förluster) kommer man att få.
Dessutom kommer bergets energiöverföring att minska om man låter värmepumpen stå, och vattentempen i borran att stiga, jämför med om man har ett kontinuerligt lägre effektuttag, men som är tillräckligt för att tillgodose huset med den energi det behöver.

Och än en gång, jag har aldrig påstått att det inte kan fungera bra, och ger större flexibilitet att montera en arbetstank, extra cirkpump och termostater - det enda jag försöker säga är att det rätt ofta inte behövs, och väldigt sällan (i vanliga egnahem) är ekonomiskt optimalt.
Så vitt jag kan påminna mig har jag aldrig påstått att det inte är en bra lösning för de som vill ha en väl fungerande anläggning med god komfort och är beredda att betala vad det kostar.
Tyvärr tillhör jag inte den typen av personer som stillatigande kan se ett antal medlemmar marknadsföra en specifik lösning som "det enda vettiga", och jag erkänner att jag är en av få som svarar upp mot dessa påståenden, trots att jag får skit för det - detta för att jag anser det vara viktigt att de generella råd som ges i forumet också är riktiga.

Att marknadsföra någon form av uppfattning som inte finner stöd i vetenskap eller fakta i de forum jag driver kommer aldrig att accepteras oemotsagt.
Jag skulle inte heller acceptera att någon marknadsförde rasistiska eller religiösa uppfattningar i de forum jag driver, i vart fall inte utan att ifrågasätta.

Men framför allt så är jag orolig för att den typ av lösning som VEKAB talar sig så varm för skall anses som "nödvändig" för att folk skall investera i en värmepumpsanläggning.
OM så skulle ske skulle försäljningen av värmepumpar minska kraftigt (p.g.a. högre investeringskostnader och längre payoff-tider) och både villaägare och miljö skulle på sikt bli lidande.

För tusende gången, stor pump, extra cirkpump, arbetstank och termostater kan vara en väl så effektiv lösning både teoretiskt och praktiskt, som en enklare lösning.
Dock finns i den typen av anläggning fler inbyggda risker för "feljusteringar" som resulterar i dålig effektivitet.
De är dessutom dyrare och gör att färre villaägare skulle ta ett beslut om investering om alla marknadsförde detta som den optimala (eller enda vettiga) lösningen.

Dina avslutande alternativ får stå för dig, de säger nog mer om dig än om mig.
Den anläggning som du har är definitivt komplicerad, och då talar jag av egen erfarenhet som grundar sig på tio års erfarenhet från värmepumpsägare som inte ens vet vad en reglerdator är.

För dig och mig är den inte avancerad, men jag försöker se hur folk i allmänhet uppfattar svårighetsgraden, och tror mig veta att de allra flesta inte skulle tycka att din anläggning var okomplicerad.
Inte ens min "back to basic-anläggning" är speciellt lätt att förstå för den normala villaägaren.

Att ha förståelse för att andra inte förstår hur saker och ting fungerar, trots att man själv tycker att det är enkelt, är viktigt om man på ett bra sätt skall kunna driva utvecklingen framåt.

I princip kan man ju säga att CTC har samma lösning som du har och som VEKAB förespråkar, deras problem är att de har för liten volym för att det skall fungera bra, du/VEKAB:s problem är att det är svårt att räkna hem de extra kostnader som tank, cirkpump och termostater betingar.
Jag har aldrig sågat vare sig CTC eller VEKAB:s lösningar, jag framför bara min åsikt som är att de idag inte är de mest ekonomiska alternativen, och att det finns inbyggda risker i konstruktionen, risker för att man kan köra en värmepump med dålig effektivitet under lång tid utan att upptäcka det på annat sätt än att elräkningarna blir höga.

I vissa hus krävs större insatser, i antingen ändringar i distributionssystem eller värmepumpsanläggning, och då skall man ju naturligtvis göra det oavsett kostnad.
Eller låta bli att sätta in värmepump.
« Senast ändrad: 15 maj 2012, 23:37:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #84 skrivet: 15 maj 2012, 23:37:18 »
Som du vet så har värmepumpsbranschen ett ganska skamfilat rykte. Folksam blir argare och argare för att fler och fler maskiner går sönder.

Tror du att detta beror på sådana installationer som jag "talar mig varm om" eller är de flesta av dem standardinstallationer, där ingen har en aning om flöden?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #85 skrivet: 15 maj 2012, 23:40:02 »
De allt frekventare haverierna tror jag främst beror på dåligt injusterade reglerdatorer, dålig kompetens bland anläggningsägare och reparatörerna, eller rena bedrägerier.
Jag tror inte att någon värmepump installerad av dig, med eller utan tank, skulle haverera p.g.a. brister i flödet.
« Senast ändrad: 16 maj 2012, 00:09:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #86 skrivet: 16 maj 2012, 00:06:22 »
Mina inlägg bygger på erfarenheter inhämtade från snart tio års drift av detta forum, tusentals timmar av läsande i detta forum, och konsultationer med folk som har problem med sina anläggningar.
Dessutom med faktiska åtgärder för att åtgärda de problem som funnits.
Att du påstår att jag inte skulle ta hänsyn till erfarenheter, egna och andras, är riktigt orättvist av dig, hela mitt resonemang bygger på erfarenheter, praktiska och teoretiska.
Och jag anser faktiskt att jag rätt att kräva vetenskapliga bevis för "fenomen" som inte finner stöd i de fysikaliska lagarna som reglerar värmeöverföring i berg, vatten eller plast - innan jag accepterar att någon så bestämt som VEKAB saluför den typ av påståenden som han gjort i detta ämne.

Har man en värmepump med högt effektuttag är det naturligtvis så att det är en fördel att få start/stopp med lagom intervaller.
Går den för länge kommer den suga ut mer energi ur kollektor/vatten än vad berget har förmåga att tillföra, med resultat att COP blir dåligt.
Går den för korta stunder så tappar man COP p.g.a. effektivitetsförluster under start/stopp-faserna av drifttiden.

Du har förmodligen inte läst hela tråden ordentligt, så jag förstår att du inte till fullo förstått vad vi debatterat om, men huvuddiskussionen som förevarit går ut på att Vekab påstår att man får en högre genomsnittlig KB om man kör en stor kompressor intermittent än vad man får om man kör en mindre kompressor kontinuerligt.

Jag och vissa andra påstår att det inte finns några som helst stöd för detta i de fysikaliska lagar som styr värmeöverföring i berg/vatten eller plast.
Tvärt om, ju högre effekter man tar ut genom material som har ett värmeövergångsmotstånd, desto större deltaT (förluster) kommer man att få.
Dessutom kommer bergets energiöverföring att minska om man låter värmepumpen stå, och vattentempen i borran att stiga, jämför med om man har ett kontinuerligt lägre effektuttag, men som är tillräckligt för att tillgodose huset med den energi det behöver.

Och än en gång, jag har aldrig påstått att det inte kan fungera bra, och ger större flexibilitet att montera en arbetstank, extra cirkpump och termostater - det enda jag försöker säga är att det rätt ofta inte behövs, och väldigt sällan (i vanliga egnahem) är ekonomiskt optimalt.
Så vitt jag kan påminna mig har jag aldrig påstått att det inte är en bra lösning för de som vill ha en väl fungerande anläggning med god komfort och är beredda att betala vad det kostar.
Tyvärr tillhör jag inte den typen av personer som stillatigande kan se ett antal medlemmar marknadsföra en specifik lösning som "det enda vettiga", och jag erkänner att jag är en av få som svarar upp mot dessa påståenden, trots att jag får skit för det - detta för att jag anser det vara viktigt att de generella råd som ges i forumet också är riktiga.

Att marknadsföra någon form av uppfattning som inte finner stöd i vetenskap eller fakta i de forum jag driver kommer aldrig att accepteras oemotsagt.
Jag skulle inte heller acceptera att någon marknadsförde rasistiska eller religiösa uppfattningar i de forum jag driver, i vart fall inte utan att ifrågasätta.

Men framför allt så är jag orolig för att den typ av lösning som VEKAB talar sig så varm för skall anses som "nödvändig" för att folk skall investera i en värmepumpsanläggning.
OM så skulle ske skulle försäljningen av värmepumpar minska kraftigt (p.g.a. högre investeringskostnader och längre payoff-tider) och både villaägare och miljö skulle på sikt bli lidande.

För tusende gången, stor pump, extra cirkpump, arbetstank och termostater kan vara en väl så effektiv lösning både teoretiskt och praktiskt, som en enklare lösning.
Dock finns i den typen av anläggning fler inbyggda risker för "feljusteringar" som resulterar i dålig effektivitet.
De är dessutom dyrare och gör att färre villaägare skulle ta ett beslut om investering om alla marknadsförde detta som den optimala (eller enda vettiga) lösningen.

Dina avslutande alternativ får stå för dig, de säger nog mer om dig än om mig.
Den anläggning som du har är definitivt komplicerad, och då talar jag av egen erfarenhet som grundar sig på tio års erfarenhet från värmepumpsägare som inte ens vet vad en reglerdator är.

För dig och mig är den inte avancerad, men jag försöker se hur folk i allmänhet uppfattar svårighetsgraden, och tror mig veta att de allra flesta inte skulle tycka att din anläggning var okomplicerad.
Inte ens min "back to basic-anläggning" är speciellt lätt att förstå för den normala villaägaren.

Att ha förståelse för att andra inte förstår hur saker och ting fungerar, trots att man själv tycker att det är enkelt, är viktigt om man på ett bra sätt skall kunna driva utvecklingen framåt.

I princip kan man ju säga att CTC har samma lösning som du har och som VEKAB förespråkar, deras problem är att de har för liten volym för att det skall fungera bra, du/VEKAB:s problem är att det är svårt att räkna hem de extra kostnader som tank, cirkpump och termostater betingar.
Jag har aldrig sågat vare sig CTC eller VEKAB:s lösningar, jag framför bara min åsikt som är att de idag inte är de mest ekonomiska alternativen, och att det finns inbyggda risker i konstruktionen, risker för att man kan köra en värmepump med dålig effektivitet under lång tid utan att upptäcka det på annat sätt än att elräkningarna blir höga.

det var ju i alla fall för väl att du lyckades smyga in ett
"Den anläggning som du har är definitivt komplicerad, och då talar jag av egen erfarenhet som grundar sig på tio års erfarenhet från värmepumpsägare som inte ens vet vad en reglerdator är."

Jag får väl antaga att du har lika välgrundade belägg i praktik och erfarenhet för det du säger som med alla andra saker du säger och därmed gör jag gissningsvis bäst i att knipa käft. :)
Att du definitivt saknar 10 års erfarenhet av min anläggning råder det ju inga tvivel om men det kanske gränsar till hårklyveri. Att denna andra tyresö-bon med likadan anläggning tycker annorlunda, även om han saknar både 10 års erfarenhet och kundskap om reglerdatorer är väl heller inte relevant. Den är helt enkelt komplicerad, basta! Jag måste berätta det för honom så han vet... Även om han hittills aldrig rört maskinen.

kanske gjorde han bäst i att bygga sin egen anläggning med 100% effekttäckning. Utan tveckan skulle det bli jävligt billigt, bortsett från problemet att han saknar kompetens, vilja och tid för detta. Hur värmekvalitén, flexibiliteten i deras 7 miljonersvilla är - för att inte tala om årsverkningsgraden - det spelar ingen roll, så klart! :)

Det som det är läge för är att inse: är att saker och ting kan bli bättre och går att anpassa utifrån vad kunderna önskar. Gamla sanningar såsom minsta möjliga antal starter är inte alltid bäst. Termostater kan spara pengar. Elpriset är en faktor som avgör vilken dimensionering som är relevant (se tyskland/danmark). Önskemål om minsta möjliga förbrukning av miljöskäl kan också vara faktorer som spelar in. För vissa är det kanske värt 10-15 papp för att få ett system som fungerar riktigt bra även med termostater. Ibland tror jag att det värsta som skulle kunna hända är att det visar sig att olika faktorer gör att de som väljer den typen av investeringar i slutändan också tjänar på detta. Men genom att konstant motverka alla sådana tendenser är ju alla fall sannorlikheten så liten som möjligt att det är något det talas allt för högt om. De få som gjort så kan ju alltid tillskrivas experter, inbitna nerdar eller specialister eller varför inte personer som kunde göra det genom att lägga onaturligt stor andel av investeringen på sin värmepump (även om vi alla vet att i en snitt-sverige-villa såsom dessa priser ser ut är ju skillnaden på ca 15 000 inget att tala om och ännu mindre så i större villor och/eller på dyrare orter än snittet).

Alla måste kunna få ta del av de olika möjligheter som finns och utifrån detta bilda sig en uppfattning om vad dom vill ha. Annars blir det ju bara larvigt. Marknaden går framåt. Dimensioneringsprinciper förändras. Elpriser ökar. kostnaden för djup borra i dag är lägre än djup borra i morgon. 10% längre livslängd kan få betydande konsekvenser för TCO. Och mitt bland allt detta skall även husägarens husförutsättningar och önskemål vägas samman. Svaret på alla frågor är inte 160m och 8kw och bara jacka-på.

Och att pÃ¥stÃ¥ att Ã¥tgärder som ökar inkommande brine-temp i en given anläggning bara är ett resultat av att man hämtar mer frÃ¥n elbolaget än marken är inte sant. Om man väljer att mäta och löpande utvärdera realtids och ackumulerat COP sÃ¥  finns det goda chanser att hitta driftlägen som skapar en optimal drift.

Det är inte konstigare än att du kan använda trimplan och drevjustering i kombination med gasreglage för att fÃ¥ minsta möjliga förbrukning. Tittar man bara pÃ¥ bÃ¥tvikt, propeller och hästkrafter nÃ¥r man kanske inte samma slutsats som den empiriska med realtidsmätning pÃ¥ bränsleÃ¥tgÃ¥ng. Att fÃ¥ in alla parametrar som berör i en kalkyl vore nästan omöjligt för vanliga dödliga. 

Däremot är det ju sÃ¥ att väldigt fÃ¥ har möjlighet att mäta sina anläggningar pÃ¥ detta sätt, exempelvis realtids COP eller uttätningsfaktorer, temperaturer som är beroende pÃ¥ tryck som är beroende pÃ¥ mediets form och eventuellt glide. Och framför allt är det kanske sÃ¥ att mÃ¥nga anläggningar helt enkelt saknar den kapacitet och flexibilitet för att göra den typen av tester möjliga. 

Att som installatör då ha en approach som säger.. ok. Vi kan slippa spets, vi kan möjliggöra termostater eller golv-/källarvärme på sommaren, vi kan få riktigt fina verkningsgrader och mest troligt bättre livslängd samt fullt anpassat till husets behov dock med konsekvens att installationskostnaden ökar med 15 papp - det är väl inte så fel.
Kanske är det även så att även den typen av installatörer en gång i tiden har gjort hundratals "standardinstallationer" och inte upplevt det som givande i ett längre perspektiv utifrån ett antal olika anledningar.

Om 99% föresprÃ¥kar standardvägen hur farligt kan det vara om 1% kommer med andra tankar och idéer. Och nej vi pratar inte om religion även om begrepp som ideologi ligger ganska nära till hands. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #87 skrivet: 16 maj 2012, 00:12:14 »
Jag tror ju att för lite flöde som resulterar i att kondenseringen hamnar högre än den skulle behövt sliter oerhört mkt mer än om man har rätt flöde men kör ut för varmt. så jag tror att den VVS tekniska lösningen är en betydligt vanligare felkälla än felinställda datorer. Om ni nu pratar om haverier och allvarligare fel.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #88 skrivet: 16 maj 2012, 00:39:53 »
Jag håller med dig till nästan 100% Rinnan, och jag anser inte att vi någonsin varit oense i våra grundläggande uppfattningar.
Däremot håller jag inte med VEKAB i alla lägen, men det är ju liksom en annan sak eftersom du har en helt annan approach till frågan.
Det jag inte håller med om är att en anläggning med djupare borra, extra cirkpump, nya termostater (kanske t.o.m trådlösa i golvvärmsystem) och arbetstank inkl installation ens i teorin skulle kunna hamna på bara 15 000 kr, även om jag förstår att du har kunnat få det priset i detta specifika fall.
Jag tror för övrigt att VEKAB (och kanske någon annan) skulle kunna tänka sig att ge detta pris även till andra spekulanter, men jag vidhåller att det inte är representativt för vad det skulle kosta i normalfallet.

Jag brukar uppge en extrakostnad i spannet 16 000 kr - 55 000 kr, och det står jag för, och jag tror i de flesta fall att det hamnar någonstans i mitten av detta område.
Jag har aldrig påstått att det är omöjligt att ROI (Return On Investment) blir bättre med en dyrare anläggning, däremot är jag säker på att en generell rekommendation om den typ av anläggning som du har skulle få avsevärt färre att investera.

Det är lite som att säga åt en presumtiv bilköpare att det på sikt blir billigare att köpa en Mercedes för 500 000 kr än det blir att köpa en Subaru för 300 000 kr, trots att Subarun bevisligen är billigare och har flest nöjda kunder enligt de kundundersökningar som gjorts.

I bilfallet så säljer Mercedes bättre för att det syns (status), men när det gäller värmepumpar är folk som regel mer ekonomiskt sinnade, och väldigt få investerar så mycket extra för att kunna göra en extra årlig besparing på 0-1000 kr/år.

Det är i alla fall min syn på saken, och den styrs varken av Jante, kromosomföränringar eller någon dold agenda.

Hela min arbetsinsats i detta forum görs, och har gjorts, för att hjälpa så många som möjligt till bästa möjliga anläggning, och jag har (tro det eller ej) då och då t.o.m rekommenderat volymtankar och arbetstankar i de fall jag ansett det vara nödvändigt, eller lönsamt.
Allt som jag skriver eller rekommenderar är naturligtvis inte rätt, och det händer då och då att jag får erkänna att jag hade fel i mina rekommendationer/uppfattningar.
Jag har aldrig uppfattat den typen av påpekanden som "fientliga" däremot lider jag av att möjligen ha vilselett någon med mina felaktiga råd/uppfattningar.

När det gäller den "religiösa" uppfattningen att man "måste" investera i 100% effekttäckning, arbetstank, extra cirkpump och nya termostater så kommer jag dock aldrig att utan förbehåll stödja den ståndpunkten om det inte kommer ny revolutionerande teknik som gör det möjligt utan att det kostar mer än det smakar.
« Senast ändrad: 16 maj 2012, 00:42:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #89 skrivet: 16 maj 2012, 06:47:51 »
Vet inte riktigt vad jag ska börja med i denna diskussion  Sc:,h

Vi Tar KB , Det här visade sig som en bieffekt med en viss Tank installerad i systemen . vi tar ett exempel pÃ¥ en av Mina egna anläggningar.  Beräkningarna och verkligheten blev sÃ¥ här när flödesbalans uppstÃ¥tt.  vid - 5 ute kräver det termiska skalet inklusive VV  8,2 kwh (196,8kwh om dagen) 45 grader pÃ¥ tillopp 10,8 timmar om dagen pÃ¥ vp och hÃ¥let "vilar" 13,2timmar
Det gÃ¥r mer en 1 timme mellan varje start hÃ¥let hinner Ã¥terhämta sig och kommer inte ner i balanseringstemperatur där kontinuerlig effekt utag skulle hamnat .  Vid - 10 ute är fortfarande förhÃ¥llandena sÃ¥ pass bra att vi nÃ¥r mer 1 timme i stillestÃ¥nd .. 6-7 plus vid start....

effekt dimensionering .. 65 80%  i ett gammalt lÃ¥gflödes system ....   upp till 9,6 kw med en rackabang lösning pÃ¥ ett system som är gjort för 12 kw ... Här vill jag varna för allt , GÃ¥ frÃ¥n 0,14 lps och stoppa dit nÃ¥got som vill ha 0,32lps  ,,  Hysteres problem   (kurvan riskerar att justeras upp dÃ¥ VP bryter innan 0 i integral uppnÃ¥ts), att öka flödeshastigheten/ tryckfallet perm i rören vid tex ett 22 cu rör tryckafall frÃ¥n 100 pascall per m till nästan 1000 pqascall  ca 0,35 meter per s till dryga 1 meter per sekund , Här kommer det att gÃ¥ drivenergi pÃ¥ cp.. tryckfallen över radventilerna blir sÃ¥ stora att man sÃ¥ det känns som man skulle vilja byta dom mot ballofixer ...   yterna pÃ¥ radiatorena blir för smÃ¥ , vattnet hinner inte kyla av tillräckligt och man riskerar en sämre verkningsgrad/och risken ökar markant för "elpannesyndromet"..  Knäppningar i systemet är nästan som ett brev pÃ¥ posten .

Tar upp det här med hysteres igen . Ett exempel . En standard Rackabang pÃ¥ ett konferans hotell hade kurva 50 vid 0  för att klara komforten ...(uppmätt effekt frÃ¥n vp 70 kw) efter en viss ombyggnad av systemet i pannrummet  (ja det blev en --- lösning). och ca 140 kw i vp effekt installerat (uppmätt) är kurvan nere pÃ¥ 42 vid 0  .. Intergralet räknar i 95% av driften dryga 1 grad över och under bör värde fram tills elpannan stegar in dÃ¥ kan det bli nÃ¥gon grad extra . 240kw ep ,,
ja och dom har hela Hotellet fyllt med termostater  tummenupp.
Kom nu ihåg att det är samma principer som gäller oavsett om ett hus är på 1m2 eller hur stort som helst för att få en bra drift.
allt ska balans .
Det fick jag lära mig från det jag va 12 år .. det va första gången jag fick följa med ut ... 36 år sen

Det finns massor med sätt att koppla tex en vp .. med en tank och ovanstÃ¥ende exempel blir det ca 10 000 dyrare . och ett spets köp pÃ¥ 475 kwh ...... med en värmepump som beräknas efter flödena som finns tillgängliga ..Ja det blir en 6 kw vp och dÃ¥ har vi höjt flödet frÃ¥n 0,14 lps till 0,20 lps ,,dryga 40%  stressar vi flödet ..   ok dÃ¥ köper vi spets för 4221 kwh 
Nu fÃ¥r folket själva välja .. Fungerande installation med HÖG besparing och helt utan drift problem med tanken eller en lite billigare installation som pÃ¥ 25 Ã¥r har kostat huset  93650kwh :'(   Det är en installation till man betalat till fortum,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!