Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE vs CZ  (läst 4780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad acke78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE vs CZ
« skrivet: 14 mars 2017, 09:14:24 »
hej

Har en 20 år gammal ivt490 som ska bytas ut och jag
tänkte först köra på en NIBE f730 men har nu även fått upp
ögonen för CZ EX50.

Hur är CZ jämfört med NIBE, finns det någon väsentlig skillnad ?

bosatt i västra Skåne, 1,5 plans, 145 kvm, frånluft, golvvärme nere och
vattenburna radiatorer uppe

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE vs CZ
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2017, 11:48:43 »
Fanns verkligen IVT 490 1997? Trodde inte jag. Möjligen IVT 480?
 
Comfortzone EX50 är andra generationens FLVP från dom och ett antal förbättringar har gjorts jämfört med första modellen CE50. Det jag gillar är att både kompressorn och fläkten sitter innan förångaren precis som på traditionella FLVP så värmetillskottet kan återvinnas. F730/F750 har fläkten och kompressorn i utrymmet efter förångaren där luften redan är kall. Comfortzone har tidsstyrd avfrostning vilket kan tyckas lite gammeldags men det verkar fungera säkert. Särskilt F750 har i alla fall tidigare haft många rapporter om problem med avfrostningen och långa avfrostningstider men F730 har fått extra el-element i förångaren för att säkra avfrostning även vid lägre frånluftstemperaturer. F730/F750 har ett ännu mer avancerat styrsystem med fler inställningsmöjligheter men det beror på om man gillar att knappa mycket eller föredrar det som är lite enklare att hantera och Comfortzones styrsystem är också snyggt. Jag tror det bästa är att ladda hem användarmanualerna för de båda och läsa igenom för att själv bilda sig en uppfattning. De finns på respektive hemsida. Garantitiden på CZ verkar vara 2 år med 2 år försäkring därefter. NIBE har 3 år med 3 år försäkring därefter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hakansan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE vs CZ
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2017, 19:17:24 »
Hej
Installerade en ex 50 för fyra årsedan. Jag har haft mycket problem med pumpen. en del är bagateller och har inget med funktionerna att göra men ändå störande. efter knappt tre år fick jag problem med felkoder efter 14 månader är problemet åtgärdat och VP lådan bytt. CZ har inte resurser eller viljan att lösa kundproblem. De är alltid extremt mycket att göra. I mitt fall är det ett försäkringsärende och som skrevs innan har CZ bara 2 års garanti. Jag övervägde starkt att byta ut CZ till just Nibe men mellanskillnaden blev för stor. Även firmor som reparerar CZ har starka åsikter om dem. kontakta gärna en servicefirma i närheten för att höra deras bild. Efter att jag bytt VP låda (gjort för 1 månad sedan) verkar pumpen fungera som den ska, som den går nu har den aldrig fungerat.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: NIBE vs CZ
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2017, 10:08:30 »
Vi har iofs en CE50, den äldre modellen
Har fungerat klockrent, inte ett enda fel och bra besparing, gott om varmvatten, håller temperaturen bra och god ventilation
Enkel att injustera tycker jag även om menyerna är lite stenålder men vem behöver bling-bling på en värmepump?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE vs CZ
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2017, 11:47:12 »
Intressant att höra olika erfarenheter. Det som särskilt inte lÃ¥ter bra är att det tog hela 14 mÃ¥nader att lösa problemet och fÃ¥ VP-lÃ¥dan bytt. Inget roligt att leva med ett värmesystem som krÃ¥nglar och mÃ¥ste kollas hela tiden. Fick de göra nÃ¥gon konstruktionsändring? Sc:,h  Hur mycket du fick du betala själv och hur mycket täcktes av försäkringen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hakansan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE vs CZ
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2017, 20:55:28 »
Åtgärden var att byta hela kompressorenheten. CZ har inte tagit ansvar överhuvudtaget. Det är ett försäkringsärende. Som jag skrev, kontakta någon servicefirma i din närhet. Alla jag varit i kontakt med verkar tycka att det är svårt att jobba med CZ om de jämför med IVT eller Nibe. Jag kan inte rekommendera CZ, mest av anledningen att det har varit otroligt svårt att få hjälp från dem. Om jag ser till hur lång tid saker har tagit och hur mycket deras service avdelning (består av en person) har att göra är kvalitet på deras produkter låg.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!