Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min gamla CE-50 (2008) gÃ¥r som en klocka! :-)  (läst 8364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danielkarlsson

  • Gäst
Danielkarlsson
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #15 skrivet: 16 oktober 2017, 15:23:35 »
Roligt för er att det fungerar.
Själv fick jag köldmediebrist och kompressorhaveri pga det, en ce65 från 08.
Ovetande om tilläggsförsäkringen man kunde skaffa så slutar notan på reparation inkl ny fläkt 65 000 eller göra som reparatören rekommenderade en nibe 750 för 90 000 riksdaler...
Fick tag pÃ¥ en fantastisk ivt 490  ;) typ gratis, fÃ¥r köra med den tills jag kommer fram till ett beslut hur fasen man ska göra..
Känns sÃ¥ jäkla surt  >:(..

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #16 skrivet: 16 oktober 2017, 17:51:12 »
Ja det var trist när den inte ens är 10 år gammal, 65000 kr är väldigt mycket pengar för en reparation. Då är det förmodligen bäst att satsa på en helt ny värmepump. Hur stort är huset och vad har el-förbrukningen varit? Kanske t.o.m. kan vara idé att undersöka alternativet bergvärme? En IVT490 sparar nog omkring 8000 kWh/år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #17 skrivet: 16 oktober 2017, 19:47:33 »
Roligt för er att det fungerar.
Själv fick jag köldmediebrist och kompressorhaveri pga det, en ce65 från 08.
Ovetande om tilläggsförsäkringen man kunde skaffa så slutar notan på reparation inkl ny fläkt 65 000 eller göra som reparatören rekommenderade en nibe 750 för 90 000 riksdaler...
Fick tag pÃ¥ en fantastisk ivt 490  ;) typ gratis, fÃ¥r köra med den tills jag kommer fram till ett beslut hur fasen man ska göra..
Känns sÃ¥ jäkla surt  >:(..
F750 finns att köpa för strax under 70000 kr så 90000 kr ska den inte behöva kosta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #18 skrivet: 16 oktober 2017, 20:25:41 »
Fick du alltsÃ¥ ingen försäkring när du köpte din CE65:a, vart köpte du den? Det är visst bara dem som av nÃ¥gon anledning saknar försäkring vars pumpar fÃ¥r köldmediebrist och gÃ¥r sönder, lagen om alltings djävlighet!  :-\
Min försäkring ingick när jag köpte från Comfortzone, men har inte behövt använda den. Än iaf, pumpen tuffar och går fortfarande utan något som helst fel..

Danielkarlsson

  • Gäst
Danielkarlsson
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #19 skrivet: 16 oktober 2017, 22:55:43 »
Ja det var trist när den inte ens är 10 år gammal, 65000 kr är väldigt mycket pengar för en reparation. Då är det förmodligen bäst att satsa på en helt ny värmepump. Hur stort är huset och vad har el-förbrukningen varit? Kanske t.o.m. kan vara idé att undersöka alternativet bergvärme? En IVT490 sparar nog omkring 8000 kWh/år.

Ja det känns uteslutet att laga den, sÃ¥ den stÃ¥r som ett lik i tvättstugan fortfarande  :'(. Huset är tvÃ¥ plan och sammanlagt ca 200 m2, elförbrukningen har legat pÃ¥ lite drygt 12000 kWh under dessa Ã¥r..
Bergvärme blir väl ändå dyrare och bökigare med tanke på hål och och indragning i huset (gjuten platta).

Danielkarlsson

  • Gäst
Danielkarlsson
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #20 skrivet: 16 oktober 2017, 22:58:19 »
F750 finns att köpa för strax under 70000 kr så 90000 kr ska den inte behöva kosta.

Ja jag har också sett detta. 90000 var vad firman som reparatören jobbade åt skulle ha inklusive montering och bortforsling av den gamla.

Danielkarlsson

  • Gäst
Danielkarlsson
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #21 skrivet: 16 oktober 2017, 23:08:21 »
Fick du alltsÃ¥ ingen försäkring när du köpte din CE65:a, vart köpte du den? Det är visst bara dem som av nÃ¥gon anledning saknar försäkring vars pumpar fÃ¥r köldmediebrist och gÃ¥r sönder, lagen om alltings djävlighet!  :-\
Min försäkring ingick när jag köpte från Comfortzone, men har inte behövt använda den. Än iaf, pumpen tuffar och går fortfarande utan något som helst fel..

Firman jag köpte den av finns inte längre.
Ja det är tråkiga läropengar att som novis förstagångsköpare av värmepump inte ta reda på eller veta om en extraförsäkring för dessa sårbara pengaslukare.
Hur kan en kompressor kosta över 60 000 kr liksom

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #22 skrivet: 17 oktober 2017, 08:03:25 »
Ok, ja 200 m² är precis på gränsen för där man rekommenderar bergvärme (t.ex. enligt NIBE) men elförbrukningen 12 MWh har ju varit låg så där finns nog inte så mycket mer att tjäna med bergvärme. Då skulle det vara andra saker som att bergvärme också ökar värdet på huset eller att man är intresserad av t.ex. frikyla på sommaren. Jag tror också att en bergvärmepump håller lite längre än en frånluftsvärmepump. Installation av bergvärme kräver sitt borrhål och lite grävning men jag är övertygad att de kan ordna en smidig indragningen rören.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Danielkarlsson

  • Gäst
Danielkarlsson
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #23 skrivet: 17 oktober 2017, 11:43:29 »
Ja det har ju fungerat bra med ce65 an så länge den ville leva.
Förstår tanken med att en bergvärmepump hanterar husets storlek lättare och då kanske blir mer långlivad.
Men snabbgooglade ett ungefärpris och i mitt fall så står det mellan 160-190 tusen riksdaler, före rot visserligen.
Sen får man även inhandla ett fläktaggregat till ventilationen.

Då är man ju uppe i nästan 2.5 st nibe F750. Då vet jag inte vad som skulle motivera en bergpump.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #24 skrivet: 28 oktober 2017, 08:35:37 »
Om du skaffar ny frånluftare, se till att radiatorsystemet är ordentligt dimensionerat så att pumpen får jobba med låg framledningstemperatur, det betyder oerhört mycket för livslängden på kompressorn.

Danielkarlsson

  • Gäst
Danielkarlsson
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #25 skrivet: 28 oktober 2017, 10:50:47 »
Om du skaffar ny frånluftare, se till att radiatorsystemet är ordentligt dimensionerat så att pumpen får jobba med låg framledningstemperatur, det betyder oerhört mycket för livslängden på kompressorn.

Hej
Huset har golvvärme i bÃ¥da planen sÃ¥ det är ju pÃ¥ sÃ¥ vis lÃ¥g f temp.  Eller hur tänkte du, vill gärna veta allt för att för att minimera risken för nytt förtidsras.
Servicegubben pratade om att den modellen av comfortzone ej var av så bra kvalitet

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #26 skrivet: 28 oktober 2017, 11:02:16 »
Det jag hört är att CE-modellerna hade R134a kylmedia som inte fungerade så bra när förångaren och avlufttemperaturen låg neråt -17 °C. Risk för att det kokade torrt och kompressorn kunde skadas tror jag det var. Numera är det R410a i deras EX-modeller.
« Senast ändrad: 28 oktober 2017, 15:15:27 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #27 skrivet: 28 oktober 2017, 15:01:11 »
Vet inte om man kan säga att CE-modellerna är sämre än andra samtida pumpar, historiskt så har ju frånluftares tekniska livslängs legat på snitt 10-15 år. De äldsta CE:orna är nu 14-15 år och nästan alla dessa, liksom de följande årgångarna, går fortfarande.

Tips för lång livslängd är som jag sa ovan att se till att man har tillräcklig volym i radiotorsystemet, det hade du Daniel om du har golvvärme, så du har nog bara haft otur med din pump. Men andra som har haft förtida ras har haft för klent radiatorsystem. Ett annat tips kan vara att begränsa kallaste frånluftstemp lite kanske till -15 C enligt Josts teori. Det har dock inte jag gjort på min 2007:a som går utan problem än, den hade -20 C som standard och det har jag inte ändrat. Jag har också en separat accumulatortank till varmvattnet så behöver bara ha 45 C varmvattentemp, det tror dock inte det är speciellt avgörande då kompressorn vid varmvattentillverkning bara går på 45-50 hz.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #28 skrivet: 28 oktober 2017, 17:27:47 »
Det bör vara väldigt få rad system som har för låg vatten volym för en flvp med relativt låg effekt och framförallt om den är varvtals styrd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Min gamla CE-50 (2008) går som en klocka! :-)
« Svar #29 skrivet: 28 oktober 2017, 19:15:06 »
Kompressorn slits hÃ¥rdare vid hög framledningstemp, det är ju det. Och cop blir sämre. Det förekommer installationer där man regelmässigt under uppvärmningssäsongen ligger pÃ¥ framledning 45,  och närmare 50 grader. När huset behöver max kapacitet av pumpen (dvs 5 el 6,5 kw) under vintern sÃ¥ gÃ¥r kompressorn gÃ¥r pÃ¥ max hela tiden (75 Hz pÃ¥ CE modellerna) och dÃ¥ är trycket rätt mycket större (och även elförbrukningen högre) än vid framledning ca 35 grader som tex jag har som högst. Vid 50 grader framledning anses radiatorsystemet dock inte vara för klent. Men mitt tips är ändÃ¥ att anpassa radiatorsystemet för att kunna köra sÃ¥ lÃ¥g framledningstemp som möjligt för att skona kompressorn. Och fÃ¥ lite högre cop ocksÃ¥ för övrigt! :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!