Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HGW maxtemp G2  (läst 26628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Habbe77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #75 skrivet: 03 februari 2012, 20:07:48 »
Jag tycker det verkar fungera bra.

Nu kör den med hög framlednings temp samt så hoppar hgw:en in 1gång per dygn och värmer vv under en vanlig värmepumps körning (dock med en något lägre framledning till raddarna).

I mitt fall är nog fabriks inställningen gällande vv lite i överkant. (vilket med all sannolikhet förändras när kidsen snart är tonåringar)



« Senast ändrad: 03 februari 2012, 20:10:04 av Habbe77 »

Utloggad SweP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #76 skrivet: 03 februari 2012, 21:48:45 »
Hej,

Det jag saknar i styret är att kunna få HGW att stoppa vid en viss temp. Så som jag förstår att det funkar är ju att MAXTEMP styr framledningstempen till beredaren, låt säga att den står på 70, då strävar HGW shunten att hålla 70, helt fint. Men HGW stoppar ju inte fören VV tempen är uppe i 70 ( den temp som visas i vanliga tempratur menys) O för att komma upp till 70 med en framledning på 70 så krävs det en viss tid (evighet). Så summan blir ju att är det är kallt så stånkar pumpen på o HGW vill ha upp till 70 men klarar kanske 66 o då stoppar ju aldrig HGW. Med resultatet att man missar de 3-5 graderna extra framledningstemp som kanske hade räkt för att integralen skulle börja klättra istället för att tillsats går in. Så som beskrivet här funkar det ialla fall på min pump, snart ont i pekfingret efter alla tryckningar på knappen:)

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #77 skrivet: 03 februari 2012, 23:27:56 »
Testade lite med att fixa lite så att integralen sjönk till -600 innan jag drog igång.
Då j.v gav ökade den från 59-66 grader i tanken på en körning.
Så nu har jag maxat integralen till -250 lite kasst att man inte kan ställa ner den mer skulle gärna sätta den på -500.
Har märkt är det -15 grader ute så svajar det från typ 21,9 ner till 20,9 innan värmen stiger igen.
Så det skulle man kunna leva med men då får en mycket bra gångtid samt mycket hgw.
Varför började mecka med detta fyllde upp ett bad och duschade en del, då såg jag att skiten gick in på elpatrong för vv produktion medans integralen gick ner hela tiden.
Här skulle man ju vilja att den fokuserar på värme till element och samtidigt kör hgw, för att efter värme cykeln bestämma om han skall behöva gå in med elpatron.
Känns lite omvänt, skulle vilja välja i styret om maskinen skall prioritera värme eller vv då hade jag fått den typ av drift som funkar.
För min 300liters vv räcker ju gott till hela familjen så jag skulle ju hellre vänta och se om den behöver elpatron för att få upp tempen och förlita sig lite mer på HGW.
Kan bara säga som David, man har en hel del att önska i styren !!!
Så för att lösa detta problemet så har jag ställt min pump i endast värmepumpsläge så skall vi nog få den att bara fokusera på värme och sedan skall jag låta den gå och se hur mycket HGW man kan få och om man klarar sig endsat på HGW för dusch och bad.

Peter

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #78 skrivet: 03 februari 2012, 23:32:16 »
innan jag hittade alla inställningar för HGW, som för övrigt har en del övrigt att önska, så rekommenderade jag folk att just minska integral för start. Tanken var att pressa upp maskinen i högre temperaturer, vilket ju är resultatet med att exempelvis ta integralen till - 250 i stället för -60.

Det är ju dessa högre temperaturer som får HGW-VV att flöda. Nu kan man ju sänka temp diff i stället. Från 20 till 15 eller vad det nu var. Så börjar den tidigare.

Men absolut. Varje inställning får en konsekvens.

Petera99999 du har väl minskat integral för steget, A2, till max. Typ -999 eller vad det nu är.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #79 skrivet: 04 februari 2012, 05:48:42 »
Nu var jag nere och tittade och det känns redan bättre.
Nu har jag 70 grader i tanken efter en nattkörning.
Vilket gör att det känns som legionella körningen kan jag klara mig utan det får HGW stå för.
Hade ytterligare en fundering egentligen så skulle ju pumpen kunna ha en variabel HGW diff, så att ju mindre värme huset behöver ju mindre diff mellan vv i botten och hetgas.
En fråga David du har inte märkt negativt med att ställa den i 15K diff, för jag fick den underbara idé att ställa den på typ 5 i diff.
Genom att bara köra pumpen i värmepumpsläge och då tryck ner den till 5 i diff så kommer jag ju få mängder av vv utan massa idiotiska vv produktionscyklar.
Min maskin har gjort 1000 timmar utav dessa har den producerat vv 130 timmar.
Så mycket vv behöver vi inte, min fru och jag duschar varje dag barnen är små och badar eller duschar typ var 3 dag.
Men man undrar om det får några negativa konsekvenser om man skruvar ner den till 5 typ effektivitet eller så ?
Det blir att maila en nisse på Thermia, för att se vad de säger.

Yes integral på elpatron satte jag till -999 det första jag gjorde när jag slängde in pumpen i oktober.

Peter

Utloggad SweP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #80 skrivet: 04 februari 2012, 06:13:02 »
David, menar du HGW integralen eller den vanliga? En tanke jag fick nu är ju att öka HGW Integralen så den går över MAXTEMP mer, vid 60 (HGW integral) så kör min upp VV framledningen till ca 72 o ner till 68. Om man kan öka detta så den ex pendlar mellan 75-65 så kanske den orkar upp i maxtemp, men klart det kanske tar död på det när den kör fram 65 o "tar" energi från VV?
Min pump går ju konstant nu -16 med ett litet tillskott 1h under natten nu, ingen HGW körning. HGW stoppar jag nu manuellt genom att sätta MAXTEMP till 80, när VV är uppe i ca 65-70 sänker jag MAXTEMP till vad nu VV är så stoppar HGW o allt är frid o fröjd. Men lite tråkigt att springa o köra detta manuellt så här 2012.

Thermia installatören som var här igår ringde någon trevlig man på Thermia som jag fick förklara detta för, fick verkligen intrycket av att han viste vad han pratade om, han var helt med på problematiken och lät i alla fall som han funderade på att detta kunde vara ett problem. Enligt han så finns det bara två sätt i dags läget att stoppa HGW, att VP kommer upp i 0 integral eller att MAXTEMP uppnås. Och när VP går på gränsen till vad den klarar så är 0 integral inte aktuellt o MAXTEMP otroligt, med andra ord loosar man konstant ca 4 grader framledning när man behöver dessa som mest...Har skickat han en beskrivning med grafbilder o det hela, ser om man får något svar.


Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #81 skrivet: 04 februari 2012, 06:19:36 »
Han menar den vanliga.
Varför ställer du inte upp HGW till max som är 35k.
Då kör den ju ingen hgw om inte diffen i tanken är 35 grader då bör det ju fungera någorlunda för dig.
Går maskinen hela tiden coolt, där är jag inte tycker det är lite tråkigt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #82 skrivet: 04 februari 2012, 09:18:42 »
om man på grund av stor maskin, få gångtimmar, och låg framledningstemp (låg temp rad eller gv) inte får så mycket VV via HGW så kan man sänka temp diff. Och motsatt bör man då kunna slippa HGW om man höjer tempdiff så att förutsättningarna för HGW inte nås. Typ så tänkte jag.

Sen är ju frågan detta med shuntningen. Om man kan ställa värdena så att den inte går över hela vägen och ger någon typ av kombinationsinställning där man får lite av bådeoch.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad SweP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #83 skrivet: 04 februari 2012, 23:27:44 »
Att ställa upp HGW till 35 ser jag ingen nytta med då det i alla fall på min vp funkar så här (har testat otaliga gånger nu) , men förhoppningsvis är något fel på min vp: Diffen som man kan justera mellan 15-35 är den diff som HGW sunten strävar hålla mellan vv startgivare o HGW framledning dvs om stargivaren visar 60 så strävar HGW att hålla 80 i framledning ( om man har 20 på diffen) men om man ställt ner maxtemp till ex 70 så begränsar denna det, så när startgivaren ex visar 55 så tar maxtempen över o diffen bli 15, det verkar meningslöst att justera det till ett högre värde. Vad HGW startar vid är ju i detta fall ointressant då jag ju vill att den skall köra men inte för evigt som nu.

Det jag menar är fel i styret är att maxtemp inte skall begränsa framlednings tempen utan VV tempen, om man ställer den till 65 så stoppar HGW vid vv 65 o tills dess att vv kommit upp i 65 så kör den med en framledningstemp enligt diffvärdet. Så är det upp till var o en efter vv behov att justera detta o vips vinner man x antal framledningsgrader. Och det är väll det som hela vitsen med en vp är, att jaga kronor o miljö, men om man inte har dom aspekterna så är ju en oljebrännare med ett mastdontmunstycke kanon :)





Utloggad niclasborlin

  • Nybörjare pÃ¥ värmepumpar
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ bergvärme
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #84 skrivet: 06 februari 2012, 12:56:01 »
Jag får ansluta till HGW-funderingarna... Vi hade -20 -- -27 i förrgår (04 Feb), ingen hemma (vi var på BB! :). Läge värmepump, kurva 32 (nu 33). Returtemp 35-36 grader, framledning 41-42 (visst är deltaT=6 grader tecken på att HGW är aktiv?), börtemp 41-44 grader, integralen maxade till slut ut på -800. Under tiden klättrade vv från 55 till 70 grader. Hade det inte varit bättre att använda värmen till huset i stället när vv var t.ex. 60 grader?

http://85.11.20.11:8080 demo demo on det gör nån klokare...
Enplansvilla byggd 1984 utanför Umeå 157+40kvm. Konverterat dec 2011 från direktel 28'kWh+pelletskamin till Thermia Diplomat Optimum G2 8. Borrdjup 134m+117m (aktivt djup 208m). Loggar pumpen med Thermiq mot en D-link DNS-320 NAS.

Utloggad SweP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #85 skrivet: 06 februari 2012, 19:24:14 »
Kan bara hålla ned Niklasborlin till 100%:)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #86 skrivet: 06 februari 2012, 21:34:54 »
Och jag kan bara undra varför man väljer en g2 om man inte vill ha HGW. ???

Utloggad niclasborlin

  • Nybörjare pÃ¥ värmepumpar
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ bergvärme
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #87 skrivet: 07 februari 2012, 20:37:46 »
Och jag kan bara undra varför man väljer en g2 om man inte vill ha HGW. ???

Tja, jag trodde att HGW:n bara kördes när varmvattnet *behövdes*. Fånigt att generera varmvatten när det a) inte behövs och b) huset behöver värmen.
Enplansvilla byggd 1984 utanför Umeå 157+40kvm. Konverterat dec 2011 från direktel 28'kWh+pelletskamin till Thermia Diplomat Optimum G2 8. Borrdjup 134m+117m (aktivt djup 208m). Loggar pumpen med Thermiq mot en D-link DNS-320 NAS.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #88 skrivet: 07 februari 2012, 20:47:13 »
Ja men då väljer vi ju en vanlig maskin om vi vill ha VV när vi behöver det. Det är ju grejen med G2, VV när den gör värme. Trodde man visste det när man köpte en maskin för dyra pengar. ???

Jag skulle välja Nibe 1245 eller vilken annan vanlig maskin med fulleffekt före en G2 alla dagar i veckan. 

Utloggad SweP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: HGW maxtemp G2
« Svar #89 skrivet: 07 februari 2012, 21:35:43 »
Jo, så här i efterhand borde man kanske gjort det. Men jag var ju helt novis på detta o det lät ju faktiskt ganska ok att kunna få vv nästan gratis, men inget är ju gratis...
Men det som gör mig mest irriterad (som jag tror alla förstått nu:)) är att det simplaste styret kunnat lösa detta, man kan justera allt i denna makapär utan just detta.

Hade jag köpt en vp idag så hade det blivit en helt vanlig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 554
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!