Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fantasier om avfuktning  (läst 1278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
fantasier om avfuktning
« skrivet: 02 december 2005, 11:23:20 »
Jag har lite fantasier om avfuktning...
Jag har ett varmgarage med avstängt element (smålänning). När man kör in en slaskig bil så vore det ju trevligt att kunna avfukta luften i garaget.
Min brinekrets går genom garaget. Skulle det vara en bra ide att installera ett kylbatteri med fläkt i brinekretsen och låta vatten kondensera och samlas upp? Direkt efter skulle luften värmas av värmepumpen i ytterligare ett batteri. Detta skulle väl ge samma funktion som en köpe-avfuktare med kompressor? På köpet skulle man värma brinekretsen lite. På köpet skulle man få möjlighet till (nära gratis) kyla i garaget på sommaren...
Skulle detta bli billigare i drift än en separat avfuktare?
 
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad OlofZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: fantasier om avfuktning
« Svar #1 skrivet: 02 december 2005, 13:04:59 »
Jag har funderat i samma banor, men tänkte ett steg till. Varför inte lägge till en värme växlare, så att du först kör luften genom växlaren, sedan kyler ned den, kör den genom växlaren igen åt andra hållet varvid luften värms upp av ingående luft som kyls ned. Först därefter kan man, vid behov, värma luften. Tokig ide?
1,5-plans trähus 1934, ca 160 m2 + 82 m2 källare.
Nibe 1210-7 med 135 m borrhål installerad 2001, kompletterad 2011 med ett andra borrhål på 140 meter parallellt med det första. 35 m till berg.

Utloggad OlofZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: fantasier om avfuktning
« Svar #2 skrivet: 02 december 2005, 14:56:05 »
Rickard, detta är egentligen ett  helt nytt ämne. Efter värme och kyla har vi: klimatkontroll! Dags för nytt forum?!?
1,5-plans trähus 1934, ca 160 m2 + 82 m2 källare.
Nibe 1210-7 med 135 m borrhål installerad 2001, kompletterad 2011 med ett andra borrhål på 140 meter parallellt med det första. 35 m till berg.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!