Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g temperatur Nibe 410P  (läst 3145 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« skrivet: 08 februari 2017, 18:26:53 »
Det händer ibland att temperaturen går ner till 40 grader innan elpatronen eller kompressorn slår till,
Även trycket i pannan sjunker, nästan ner till noll när tempen går ner för att sedan stiga när tempen
i pannan stiger igen.
Kan det vara något givarfel eller styrfel som gör att inte kompressorn eller elpatronen slår till tidigare?
Är det normalt att trycket varierar så mycket?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2017, 18:37:27 »
Nej, trycket ska inte variera så mycket att det nästan går ner till noll. Kanske sjunka från t.ex. 1,0 till 0,7 mer normalt. Förmodligen något fel på expansionskärlet, förtrycket? Det finns en startfördröjning av kompressorn på ca 20 min om den slagit av och då kan panntemp sjunka men på vinterhalvåret ska kompressorn gå hela tiden då värmebehovet är konstant. På tidiga årsmodeller är el-patronen oftast blockerad om inte kompressorn går. På senare årsmodeller är detta ställbart. Hur kommer det sig att kompressorn inte går konstant nu hos er?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2017, 19:00:01 »
Jag har ingen aning.
När tempen kommer upp till 53 grader slår kompressorn ifrån.
När den slår till igen varierar men oftast runt 50 grader.
När elpatronen slÃ¥r ifrÃ¥n varierar, men ofta vid ungefär 52  grader
sedan slår den till vid ungefär 50.
När tempen ligger mellan 50 och 53 grader så ligger också trycket konstant.
Elpatronen kan gå oberoende av kompressorn.
För närvarande ligger panntempen på 50 grader och både elpatronen och kompressorn går.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2017, 19:25:51 »
Nu på vintern kommer väl kompressorn aldrig upp i 53 grader (kanal 08) så den slår av? Eller har ni någon annan värmekälla än pannan som också värmer huset? När är den tillverkad? (står på klisterlappen nertill bakom nedre luckan). Vilken värmekurva och förskjutning är det? Ett sätt att felsöka är att skriva upp alla värden på kanalerna 1 till 14 t.ex. var 15:e minut under några timmar och hoppas att det går att dra några slutsatser. Om det finns innetempgivare monterad behövs också kanal 15-16.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2017, 19:33:51 »
Pumpen är från 2001 och installerad 2002.
Det är panntemperaturen som är 53 grader, kompressortempen är 50 grader.
Vald värmekurva är 8 och förskjutn. är 5
Värmepumpen är den enda värmekällan.
Jag får ta och bokföra lite data och se om det kan ge någon ledtråd.
Tack för tipset.
« Senast ändrad: 08 februari 2017, 19:50:45 av Folkeh »

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2017, 20:42:22 »
Jag har nu gjort 3st avläsningar med följande resultat.
                            Kl. 19.45              Kl. 20.00      Kl. 20.30
                  
1   Panntemp                    50                          50                  43
2   Framledn. Temp                 50                          50                  44
3   Utetemp                    -6                          -6                  -6
4   FörÃ¥ngartemp                  3                           3                  20
5   Avlufttemp                  4                           4                  20
6   Vald värmekurva               8                           8                    8
7   Förskjutn. Värmekurva.          5                           5                    5
8   Temp. Kompressor        50                    50                  44
9   Tilluftstemp           38                          39                  35
10   Beräknad framl. temp        51                          51                  51
11   Avvikelse framledn.temp      1                            1                  -9
   Tryck (bar)          0,8                          0,8                   0

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2017, 08:45:52 »
Jag har gjort en liten bättre uppställning av driftvärden i Excel som jag bifogar.
Vad visar kanal 12,13 och 14.
Är det någon som kan hjälpa mig och tolka tabellen, så vore jag tacksam.

Vad jag kan se är att när panntemperaturen når 53 grader och både kompressor och elpatron
är ur drift, så "glömmer" pumpen att slå till både elpatron och kompressor när tempen sjunker.
Detta sker först när temperaturen sjunkit till 43 grader.
Kan det vara något styrfel eller är det någon sorts säkerhet inbyggt i systemet?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2017, 09:36:58 »
Tack det blev lättare att läsa i Excel. Kanal 12 visar en räknare som börjar på 01 och går upp till 50 när värmepumpen har startat om. Kan vara bra att veta om omstart har skett. Kanal 13 vet jag ej. Kanal 14 visar driftläget om el-patron respektive cirkulationspump är aktiverade.

För den årsmodellen gäller:
- Tillslagstemperatur kompressor 49 °C (Styrs av separat givare kanal 08)
- FrÃ¥nslagstemperatur kompressor 52 °C (  - " - )
- Tillslagstemperatur el-patron 47 – 62 °C *(47 – 57)  (Givare kanal 01)
- FrÃ¥nslagstemperatur elpatron 50 – 65 °C *(50 – 60)  (  - " - )

Ni har en hög förskjutning uppåt på värmekurvan vilket gör att när det blir kallare ute (ca -8 °C) kommer kompressorn att slås av, värmeåtervinningen upphör och den enbart värmer med el-patronen. Är det relativt små radiatorer i huset? Visar displayen vertikala streck eller horisontella streck när man startar om pannan? (slår av strömbrytaren och sätter på igen)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2017, 09:45:38 »
Radiatorerna är ungefär 1500*600 mm och det är 9 st + 3 st mindre. Så jag skulle tro att det är fullt normalt.
Displayen visar vertikala streck vid start.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2017, 10:16:31 »
Ok, det låter som rejäl storlek på radiatorerna. Det man kan göra på givaren till kanal 08 är att seriekoppla ett motstånd (av god kvalitet) på ca 85-110 ohm för att höja start och stopp-temp på kompressorn 2-3 grader. Senare årsmodeller av 310P/410P har högre start/stopp-temperaturer.

När displayen visar vertikala streck sÃ¥ ska el-patronen köra oberoende av kompressorn precis som du skrivit. Skulle vara intressant att veta om den startade om mellan kl 20:00 och 20:30 igÃ¥r och kanal 12 började om pÃ¥ 01. Funderar pÃ¥ om nÃ¥gon form av glappkontakt skulle kunna vara orsaken Sc:,h Själva huvudströmbrytaren till 310P/410P är ju av hög kvalitet sÃ¥ det borde inte vara där. Fungerar den högra kanalväljarknappen som den ska och klickar tydligt? HÃ¥ller man den intryck en kort stund startar pannan om. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2017, 10:28:28 »
Den startade inte om igår. Jag har en liten kartongbit på en av sugkanalerna, och den ramlar bort om suget försvinner.
Det har hänt att displayen visat horisontella streck när jag startat om pumpen, då har jag motionerat brytaren på kretskortet lite och sedan har det fungerat igen. (Kan detta vara problemet tro?)
Den högra knappen fungerar som du beskriver.
Givaren för tempen sitter tillsammans med  2 st andra givare instucket i ett rör straxt ovanför elpatronen.
Jag har försökt att dra ut dem, men de verkar sitta fast. Finns det något bra knep på hur man ska göra?
« Senast ändrad: 09 februari 2017, 11:17:22 av Folkeh »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2017, 11:17:22 »
Smart idé att lÃ¥ta en kartongbit sugas fast pÃ¥ ett frÃ¥nluftsdon för att se om fläkten stannat nÃ¥gon gÃ¥ng. Om den bara gör en kort omstart hinner dock inte fläkten stanna till utan den snurrar pÃ¥ och dÃ¥ tror jag att kartongbiten sitter kvar? Att displayen vissa gÃ¥nger har visat horisontella streck vid uppstart gör ju att man tänker pÃ¥ om det kan vara glapp i den brytare som reglerar detta och sitter pÃ¥ undersidan av styrkortet. Kanske kolla om styrkortet sitter ordentligt fast särskilt i övre högra hörnet? Eller montera av och lyfta pÃ¥ styrkortet och se att den distansbit av gummi som ska sitta där är pÃ¥ plats och sätta pÃ¥ 1-2 lager eltejp för att fÃ¥ lite bättre tryck pÃ¥ den brytaren när styrkortet monteras tillbaka Sc:,h  En annan sak man alltid kan kontrollera är om elektrolytkondensatorer har svullnat upp och blivit runda pÃ¥ toppen och tappat det mesta av sin kapacitans. Strömförsörjningen till elektroniken sitter pÃ¥ det stora reläkortet. Annars fÃ¥r man nog prova med ett nytt styrkort frÃ¥n NIBE men det kostar kring 2000 kr.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2017, 11:24:43 »
Den har fungerat bra nu hela morgonen.
Jag vet inte om det beror på att det är varmare ute.
Men jag sätter nog dit ett motstånd ändå.
Givaren för tempen sitter tillsammans med  2 st andra givare instucket i ett rör straxt ovanför elpatronen.
Jag har försökt att dra ut dem, men de verkar sitta fast. Finns det något bra knep på hur man kan göra?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2017, 12:08:25 »
Fint att det fungerar nu men det kan bero på att det är lite varmare eftersom temperaturerna är en bit ifrån där det händer mycket i styrningen.

Givaren till kompressorn (kanal 08) sitter nÃ¥gon [dm] under givaren till el-patronen (kanal 01). Du ska inte ta ut dessa om de inte är trasiga och visar fel värden. Följ ledningen frÃ¥n kompressorgivaren hela vägen upp till vänstra stora vänstra kontakten pÃ¥ styrkortet där givarna är anslutna. Kanske 5cm frÃ¥n styrkortet  klippte jag av ena ledaren till kompressorgivaren och skarvade in ett kvalitetsmotstÃ¥nd pÃ¥ 110 ohm med tvÃ¥ skruvhylsor ("U-bÃ¥tar" populärt kallade) och isolerade med eltejp. DÃ¥ lurar man kanal 08 pÃ¥ ca 3 grader vid 50-55 °C och det syns pÃ¥ kanal 01 dÃ¥ kompressorn slÃ¥r av vid 55 grader istället för 52 grader pÃ¥ kanal 01. Detta syns främst under sommarhalvÃ¥ret och det ger mer gÃ¥ngtid för kompressorn samt lite bättre varmvattenkapacitet när man blockerat el-patronen pÃ¥ sommaren. Även pÃ¥ vintern gör det nytta dÃ¥ kompressorn gÃ¥r mer även vid hög värmekurva/förskjutning och aktiverar man "Extra varmvatten" fortsätter kompressorn att gÃ¥ längre p.g.a. den skiktning som blir i tanken även om el-patronen kör upp kanal 01 till 60 grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Folkeh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g temperatur Nibe 410P
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2017, 12:27:28 »
Ok!
Tack så mycket för hjälpen.
//Folke

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!