Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funkar min IVT HA C7 pÃ¥ rätt sätt?  (läst 3539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mogge platta

  • Gäst
Mogge platta
Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« skrivet: 18 januari 2016, 00:19:39 »
Hej
Har läst och följt detta forum under längre tid. Nu sedan tre år har jag en bergvärmeanläggning i huset.
Under fjolåret samt nu i vinter så har eltillskottet börjat gå in lite väl tidigt.
Första året klarade pumpen av en yttertemp på runt 15 grader minus, i fjol runt 12 grader minus för att i år gå in redan vid minus 8.
Tycker heller inte att pumpen klarar av att jobba upp värme i systemet. Temp på radiatorvärme ligger på 47-48 och varmvatten runt 42-45 grader.
Vad händer? Är borrhålet för grunt, tappar det vatten eller är det fel på allt?
Förslag på argument innan jag vänder mig till företaget som installerade anläggningen.
//Jörgen


Huset står i Stockholm, 96 kvm, 110m aktivt hål, radiator.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2016, 08:20:59 »
Borrhålet är lite grunt med tanke på pumpens storlek om det inte är grundvattenströmning som hjälper till. Vad är det för temperaturer på in- och utgående köldbärare när pumpen värmer huset?

110 meter är aktivt hÃ¥l men hur djupt är det borrat? Hur gammalt är huset? Är det enplans eller 1,5 plans? Det verkar lite konstigt att en pump pÃ¥ 7 kW inte klarar av lägre utetemperatur än -8. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Mogge platta

  • Gäst
Mogge platta
SV: Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2016, 18:31:03 »
Hej
In temp på köldbärare ligger på minus 1.4-1.6. Ut temp på köldbärare cirka 2.5 grader lägre.
Huset står i Stockholm, byggår 1929, 1.5 plan med källare från den tiden.
Jag har inte fått något annat svar på hålets djup, än 110 meter aktivt hål. De står också i offerten.
Jag skriver det som står i informationsfönstret, klockan 18.20 idag 20/1 minus 5.5 grader ute är:
Tillskott 40%
T2 ute -5.5
T3 50.4
T1 framledning 39.7
T1 framledning börvärde 44.8
T6 hetgas 95.5
T8 värmebärare ut 53.0
T9 värmebärare in 49.5
T10 köldbärare in -1.6
T11 köldbärare ut -4.1

//Jörgen



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2016, 20:40:44 »
Gjorde pumpen varmvatten när avläsningarna gjordes? Är det standardinställning på elpatronen, dvs 6 kW kopplas in som mest? I så fall ska 40 % betyda att ingen elpatroneffekt var inkopplad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Mogge platta

  • Gäst
Mogge platta
SV: Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2016, 21:21:29 »
Japp, den gjorde varmvatten...
Ok, hur kollar man om det är standardinställningar? Inget är gjort, alltså efter att drt installerades.
Dock så är tillskottet, symbolen, tänd vid 5.5 minus och det är samma värden i övrigt. Tillskottet varirrsr mellan 23- 35, har jag noterat.
Som mest har jag haft 100% på tilldkott vid minus 15 grader.
Börjsr först att hålet inte är tillräckligt djupt...
//jörgen

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2016, 08:50:07 »
BorrhÃ¥let är tillräckligt djupt för att det ska fungera rent tekniskt. Det kanske skulle ha varit djupare för bäst ekonomi pÃ¥ lÃ¥ng sikt men det är inte mycket pengar per Ã¥r det handlar om, ett par hundra kronor per Ã¥r. Det finns ingen anledning till bekymmer för den sakens skull. UtifrÃ¥n ingÃ¥ende köldbärartemperatur tycker jag det inte verkar som om pumpen har tappat effekt, den borde var högre dÃ¥. 

Finns det någon uppgift om hur mycket olja eller el huset drog innan värmepumpen installerades?

Det är möjligen inte så att ni har börjat värma källaren?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Mogge platta

  • Gäst
Mogge platta
SV: Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2016, 17:00:34 »
Hej
Det gick åt cirka 2.9-3.0 kbm olja tidigare. Sedan använde jag pellets under några år och det förbrukades då motsvarande mängd. Så bolaget fick bra värden att utgå ifrån vid installationen.
I källaren, där oljepannan stod, har jag satt in en fläktkonvektor. I övrigt är huset i samma "värmesystemsskick" sedan innan.
Så egentligen är inte det förändrat på något sätt som skall vara utanför mallen/offerten.
Att det kostar lite mera spelar inte så stor roll, vi har inget gigantiskt hus. Jag var mest intresserad om de räknat fel alternativt räknat i underkant för vad huset skall förbruka, för att så kanske få det bästa priset.
Tack för dina svar.
//Jörgen

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2016, 19:04:19 »
Baserat på oljeförbrukningen och att det finns en fläktkonvektor i f.d. pannrummet som tidigare värmdes av oljepannans förluster tycker jag att -8 utan tillsatsel är vad man kan begära. Vettig dimensionering i så fall, troligen 70-75 % av husets värmebehov vid -18 grader som är dimensionerande utetemperatur i Stockholmstrakten. Frågan är snarare varför den klarade -15 första vintern. Var fläktkonvektorn igång då?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Mogge platta

  • Gäst
Mogge platta
SV: Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2016, 15:16:39 »
Hej
Nop ingen fläktkonvektor var installerad första året. Kan de ha så stor påvekan, det visste jag inte.
Som jag förstått så verkar det vara ett normalt beteende, funktion, på anläggningen.
Tack för svaren och engagemanget.
//jörgen

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2016, 11:16:13 »
Oisolerade källarväggar läcker väldiga mängder värme så där finns säkert förklaringen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

ml35

  • Gäst
ml35
SV: Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2016, 18:24:59 »
Idag var det garantiservice på pumpen. Den första reflektionen som servicekillen gjorde var, är detta rätt storlek på pumpen för detta hus?
Han tyckte att det lät lite med HA 7, varefter han påpekade att en 9Kw pump vore det rätta alternativet.
Han fortsatte med att fråga om säljarens namn, jaha jo vi vet vem han var han jobbar ju inte kvar.... men jag vill inte prata skit om någon som inte är här.
Själv tycker jag att det var bra att servicekillen inte pratade skit om en icke närvarande.
Men nu till frågan, hur går man vidare från detta?
Har ju svårt att tro att det står en 9Kw pump på tomten i morgon bitti samt en installatör som hoppar av iver för att sätta igång.
Att reklamera eller hävda något annat fel, vad kan man rimligt begära att företaget skall göra?
Någon som varit med om något liknande som kan berätta eller har förslag på vad man kan komma med för argument.
//Jörgen


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« Svar #11 skrivet: 29 mars 2016, 18:35:51 »
Du har ju gett dem en tidigare förbrukning som gällde när du inte värmde källaren, och en dimensionering som håller ned till -8 grader var inte så ovanlig för några år sedan.
Du skulle spara i runda slängar 300 kWh/år på att gå upp till en 9 kW värmepump.
Inget att gråta över tycker jag.
Det du kan göra när det blir riktigt kallt ute är ju att dra ned temperaturen i källaren, om ni inte vistas där ofta, då slipper elpatron jobba så mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2016, 11:13:59 »
Som jag ser det är det hopplöst att reklamera. Du har inga bra argument att komma med. Pumpen klarar att värma huset ner till -8 grader och dÃ¥ värms källaren. Det är 70-75 % effekttäckning vilket är helt normalt. Jag har lite svÃ¥rt att förstÃ¥ att servicekillen tyckte säljaren dimensionerade fel. Byte till en 9 kW pump skulle göra att borrhÃ¥let fungerar sämre när den höga effekten inte behövs sÃ¥ vinsten blir inte stor. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Mogge platta

  • Gäst
Mogge platta
SV: Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« Svar #13 skrivet: 03 april 2016, 14:22:48 »
Hej
Tack för svaren.
Jag tror inte heller att det lönar sig att processa mot ett företag, då de kommer att svara med att man får väl stämma dem. Vilket jag absolut inte har någon lust med.
Det enda jag oroar mig över är om anläggningen kommer att värma huset när det blir så kallt som det brukar bli på vinter.
Varken denna eller förra vintern är väl normal vinter...
Nu tycker ju jag personligen att milda vintrar är att föredra ur träning/välbefinnande synvinkel  :)
/J





 

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Funkar min IVT HA C7 på rätt sätt?
« Svar #14 skrivet: 03 april 2016, 14:51:04 »
Är nog bättre affär att isolera huset än att byta värmepump
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!