Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem att fÃ¥ upp värmen med en Fighter 310p  (läst 5793 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheRealMike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Nyinflyttad i hus efter ha bott i lägenhet hela livet, har hängt på forumet och läst manualen till min luftvärmepump sen kylan kom förra veckan med lite blandade resultat. Jag skulle behöva lite vägledning när det gäller att få upp värmen i vårt hus.

Vi bor på ca 130 kvadrat i två plan, radiatorer uppe och nere, golvvärme på toaletterna (el tror jag)

Körde i manuellt läge med shunten på max och då började det komma värme i radiatorerna vilket det inte gjort innan sen ställde jag tillbaka till automatiken och började experimentera med dom inställningarna.

Jag har haft värmekurvan på 10 ända upp till 12
Förskjutning har jag ökat från -2 upp till +2

Jag har haft värme i både radiatorerna nere och uppe, men min uppfattning är att det är ganska ojämt trots att alla termostater är fullt öppna, ibland är det varmt i ett av dom men iskallt i ett annat.

Igår kväll ställde jag den på värmekurva 12 och +2 och senast jag kollade nu så mitt på dagen ligger vi på 17 grader, låg väl vid 19,5 när vi båda två var hemma med tv och allt på. Utan att solen ligger på, med bara pannan kommer vi inte upp över 20 grader. Jag skulle vilja ligga på 19 på natten och köra brasan om det är så att vi vill ha varmt men som det är nu är det så ruggigt på morgonen att man knappt kommer upp =) Som sagt väldigt ojämn värme, peak när vi är hemma och kör brasan på kvällen sen dalar det ner till 17 igen tills vi kommer hem efter jobbet.

Lite värden över 6 dagar och lite olika inställningar:
Panntemperatur 45-62 grader (62 var vid manuellt)
Framledningstemperatur 42-49 grader
Utetemperatur 2-10grader (kvällstid oftast, det är under 0 på natten)
Avluftningstemperatur var i början runt 20, numera runt 5

Tacksam för alla tips och råd

/Micke
« Senast ändrad: 13 oktober 2015, 13:23:45 av TheRealMike »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Problem att få upp värmen med en Fighter 310p
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2015, 13:29:12 »
Hej!

Är värmesystemet med pannan och radiatorna luftade? Luft i systemet gör att det kan bli problem med cirkulationen av värmen.
Snurrar cirkulationspumpen som den ska? (lysdioden ska lysa men också bäst att känna på motorn med handen, ska vibrera lite grann)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TheRealMike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem att få upp värmen med en Fighter 310p
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2015, 13:46:30 »
Jag provade att lufta ett par radiatorerna men kan inte pÃ¥stÃ¥ att det var speciellt mycket luft i dom, inte som att bo längst uppe i ett höghus där man fick lufta en gÃ¥ng i veckan.  ;) Ska kolla ikväll hur man luftar pannan ocksÃ¥, men det är lite lustigt att det är olika radiatorer som godtyckligt blir varma vid olika tillfällen.

Cirkulationspumpen lyser ibland, inte jämt och vibrerar. Skruvade loss den lilla skruven och kände lite försiktigt med en mejsel och den snurrar. Röret till och från är varmt likaså pumpen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Problem att få upp värmen med en Fighter 310p
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2015, 13:56:29 »
Då kan du det där med att lufta elementen tummenupp Pannan luftar man lite kort med säkerhetsventilen (52). Förutom ev. luft kommer det ofta snabbt ut även en del pannvatten så man behöver fylla på en en skvätt igen för att tryckgivaren ska visa runt 1 bar. Kontrollera också att termostaterna radiatorerna fungerar som de ska. Skruva bort termostathuset och kontrollera att piggen rör sig några [mm] när man trycker på den och sen släpper.

Ett annat problem kan tyvärr vara mycket partiklar och smuts i pannvattnet. Kan sätta igen termostatventiler. Bra om det finns ett smutsfilter på returröret. Systemet skall sköljas ur vid installationen men det slarvas med det. Kan löna sig att släppa ur allt vatten ur systemet och fylla upp det igen (men man ska inte göra det för ofta).
« Senast ändrad: 13 oktober 2015, 14:04:30 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TheRealMike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem att få upp värmen med en Fighter 310p
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2015, 14:05:45 »
Toppen, det ska jag kolla upp!

Vad kan man dra för slutsatser baserat på värdena i pumpen?

Om panntemperaturen ligger vid 50 grader, framledningstemperaturen strax under 50 grader.

Då borde väl uppvärmningen funka som den ska, är framledningstemperaturen den värme som borde komma ut i radiatorerna eller tempereras de baserat på utetemperaturen först innan det skickas ut?

Vad är förångningstemperaturen och avluftstemperaturens värden bra att veta för?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Problem att få upp värmen med en Fighter 310p
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2015, 14:20:44 »
Framledningstemperaturen är tempen på pannvattnet som skickas ut från pannan till radiatorerna. Temperaturen sjunker lite grann vartefter i systemet men med en framledningstemp på 50 grader ska alla radiatorer kännas riktigt varma. Vid projekteringen görs systemet så att framledningstempen ska bli max 55 grader vid DUT (kallaste dygnet på orten) samtidigt som returröret tillbaks till pannan håller ca 45 grader. Det kallas lågtempererat värmesystem och kan kännas lite svalare på radiatorerna om man är van vid ett högtempererat värmesystem sedan tidigare.

Förångningstemp och avluftstemp är viktiga att veta för att kunna avgöra om kompressorn/värmepumpen fungerar som den ska och ger värme. Ger också information om fläkten/ventilationen fungerar.
« Senast ändrad: 13 oktober 2015, 14:25:34 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Problem att få upp värmen med en Fighter 310p
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2015, 16:50:50 »
Köp en billig IR termometer. Det är nästan ett måste om man har egen värmepump.
Hjälper vid felsökningen.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad TheRealMike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem att få upp värmen med en Fighter 310p
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2015, 07:37:11 »
Luftade pannan igår och trycket föll nära noll så jag fyllde på med vatten, nu stiger trycket till strax över 2 bar och ser ut att stanna där så jag går och luftar ner den till 1-1,5 bar med jämna mellanrum.

På temperatursidan ligger vi fortfarande på 17 grader, kalla radiatorer genomgående samt framledningstemperatur på 30-34 grader med shunten på max eller nära max.

Borde man lugna sig lite och låta pannan stabilisera sig runt 1 bar och fortsätta lufta som jag gör kanske? och som du var inne på Biggitt kolla var dom där 30-34 graderna tar vägen för dom kommer inte ut till radiatorerna.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Problem att få upp värmen med en Fighter 310p
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2015, 08:11:54 »
Trycket i pannan ska stabilisera sig om allt fungerar bra (bara röra sig ett par tiondels bar upp eller ned normalt). Om säkerhetsventilen till pannan är 2,5 bar (tidigare 1,5 bar) så är det bra om trycket ligger stabilt någonstans mellan 1 och 2 bar. Om man hela tiden får gå och släppa ut lite vatten kan det vara fel i påfyllningsventilen.

Cirkulationspumpen lyser ibland, inte jämt och vibrerar.

Lysdioden för cirkulationspumpen ska lysa hela tiden nu när det inte är sommar längre. (Driftläge 01 på kanal 14). Kan det vara något fel på styrkortet så att den bara går korta stunder och står stilla därimellan?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TheRealMike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem att få upp värmen med en Fighter 310p
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2015, 08:42:42 »
Lysdioden för cirkulationspumpen ska lysa hela tiden nu när det inte är sommar längre. (Driftläge 01 på kanal 14). Kan det vara något fel på styrkortet så att den bara går korta stunder och står stilla därimellan?

Ofta men inte hela tiden, någon timma efter att jag luftat så var den släckt tex, trots driftläge 1 eller 2. Men alltid när jag känner på den är den varm och vibrerar som att den är igång.

Efter alla justeringar hittills så känns det genomgående att pannan tror att den värme den pumpar kommer ut i systemet och ger korrekt rumstemperatur, för när jag körde manuellt tex kommer ju faktiskt värmen vilket borde vara ett tecken på att pumpen och shunten fungerar men inte styrelektroniken, eller?

Kan det vara felkalibrerat, värmekurvan tex?

värmekurva 10 ger en framledningstemp på 30-34, kalla radiatorer och 17 grader i huset
medans 12 ger närmare framledningstemp på närmare 40, kalla, ljumna och något varmt och kanske 18 grader i huset

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Problem att få upp värmen med en Fighter 310p
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2015, 09:29:05 »
Min son hade probkem problem med cp. Den var varm och vibrerade. Men den stod stilla!
Först efter att han vred med skruvmejseln, kom den igång.
Tänk pÃ¥ att den delen längst ute (propellern) kan ha lossnat med. Pumpen blir varm, vibrerar,snurrar men pumpar inget! En temp mätning  av rören längst borta hade kunnat säga en del.
Eller montera ut bara motorn med propellern och kolla. Om jag minns rätt, är det avstängningar uppe o nere vid pumpen. Således enkelt att kolla.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad TheRealMike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem att få upp värmen med en Fighter 310p
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2015, 09:32:23 »
Min son hade probkem problem med cp. Den var varm och vibrerade. Men den stod stilla!
Först efter att han vred med skruvmejseln, kom den igång.
Tänk pÃ¥ att den delen längst ute (propellern) kan ha lossnat med. Pumpen blir varm, vibrerar,snurrar men pumpar inget! En temp mätning  av rören längst borta hade kunnat säga en del.
Eller montera ut bara motorn med propellern och kolla. Om jag minns rätt, är det avstängningar uppe o nere vid pumpen. Således enkelt att kolla.

Det låter som en bra idé, känns som kvällens projekt =D

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Problem att få upp värmen med en Fighter 310p
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2015, 09:52:41 »
Väldigt konstigt med lysdioden för cirkulationspumpen. PÃ¥ själva cirkulationspumpen sitter ett reglage för kapacitet läge 1-3 eller 1-4. Vad stÃ¥r den pÃ¥? Om man ställer det pÃ¥ max-läget ska det normalt höras ett lite rinnande ljud "swosch" i radiatorerna om cirkulationspumpen fungerar. Kan prova det först. När är huset byggt?   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TheRealMike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem att få upp värmen med en Fighter 310p
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2015, 10:00:38 »
Väldigt konstigt med lysdioden för cirkulationspumpen. På själva cirkulationspumpen sitter ett reglage för kapacitet läge 1-3 eller 1-4. Vad står den på? Om man ställer det på max-läget ska det normalt höras ett lite rinnande ljud "swosch" i radiatorerna om cirkulationspumpen fungerar. Kan prova det först. När är huset byggt?

Den står på max och huset är byggt 2006 har jag för mig. Skulle styrka BigGitts teori då kanske med att pumpen kan vara defekt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Problem att få upp värmen med en Fighter 310p
« Svar #14 skrivet: 14 oktober 2015, 12:04:22 »
Är rören under pannan hårda kopparrör hela vägen från anslutningarna till golvet/väggen eller är det anslutet med stålomspunna gummislangar? De sistnämnda kan klegga igen och ställa till med problem för värmecirkulationen. De kan då behöva bytas ut till nya. Om detta se vidare http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57790.0
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!