Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska frost se ut innan avfrostning?  (läst 4579 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
Hur ska frost se ut innan avfrostning?
« skrivet: 01 februari 2014, 03:35:22 »
Har två VP - den ena blir innan avfrostning helt täckt av vit frost, verkar omöjligt att luft kan passera. Den andra blir bara lite grå på lamellerna innan den frostar av. Vilken av dem är mest energieffektiv? Jag tror den som blir grå.
« Senast ändrad: 01 februari 2014, 03:41:15 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Kluns

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Hur ska frost se ut innan avfrostning?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2014, 10:35:04 »
Inressant fråga, det borde väl vara som med en osotad kamin vs en nysotad antar jag men det kanske finns nån mer vetenskaplig utredning på det. Sc:,h
Nöjd ägare till
Mitshubishi FD 25 
Daikin Caldo 50

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Hur ska frost se ut innan avfrostning?
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2014, 10:44:47 »
Den som får jobba mest är nog den som fryser på mer.
Den andra går nog mycket på låg effekt. Den avfrostar nog mer oekonomiskt. Trolivtvis inte så smart avfrostning.
Gissar att det inte är en Mitsubishi. :)

Utloggad Kluns

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Hur ska frost se ut innan avfrostning?
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2014, 13:02:14 »
SÃ¥ med andra ord är en nedisad pump ekonomisk  Sc:,h
Nöjd ägare till
Mitshubishi FD 25 
Daikin Caldo 50

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Hur ska frost se ut innan avfrostning?
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2014, 18:52:42 »
SÃ¥ med andra ord är en nedisad pump ekonomisk  Sc:,h
 
Den ska inte gå med igenfrusen förångare för länge, men att den andra blir bara lite grå på lamellerna innan den frostar av skulle kunna gå vidare utan att frosta av.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Hur ska frost se ut innan avfrostning?
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2014, 08:17:43 »
Den vp som som har förångaren helt fri från is går ju för tillfället mest ekonomiskt.
Men eftersom det kostar en hel del energi att hålla förångaren helt fri från is så tillåter man en del igenisning innan en avfrostning sker, blir en balansgång mellan sämre COP pga igenisning och avfrostning.
Men om ena vp blir så igenisad att luftflödet genom förångaren hindras helt kan man misstänka att något är knas, kan bl.a vara så att det är fel på en tempgivare så avfrostning inte triggas eller så kanske växelventilen har fastnat så vp inte kan avfrosta pga det.

Mvh

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Hur ska frost se ut innan avfrostning?
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2014, 00:27:46 »
Bra skrivet! I mina två fall är det alltså tempgivarna som triggar på olika temp. Så länge båda pumparna värmer bra ska jag inte gräva mig ner mer i detta. Men i sommar kan man ju byta den som triggade lite fel.
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur ska frost se ut innan avfrostning?
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2014, 07:43:58 »
Beroende på avfrostningsautomatiken så kan en värmepump som går med låg belastning ibland hamna i ett läge där den går VÄLDIGT länge innan avfrostning triggas, min erfarenhet är alltså att kraftig påisning oftare hänger ihop med låg uteffekt - det tar helt enkelt lång tid innan temp efter förångare blir så låg att avfrostning triggas även om förångaren ser väldigt påisad ut.

Prova öka börvärdet ett par grader på den som frostar på mer och se om det blir annorlunda. (Borde trigga en avfrostning om den är påisad när du ökar börvärdet)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Hur ska frost se ut innan avfrostning?
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2014, 10:08:45 »
Det framgår ju inte om de båda värmepumparna är av samma modell men ändå beter sig olika, eller om det är två helt olika modeller/märken.
Olika tillverkare av luftvärmepumpar har ju gjort på helt olika sätt för att känna av att det är dags för avfrostning, vissa sätt fungerar bättre i vissa situationer (väder, klimat osv), andra lyckas bättre i andra fall.
Min erfarenhet är att riktigt busväder (byig vind, snöblandat regn, snabba ändringar i utetemperatur osv) kan lura vilken värmepump som helst till att missa några avfrostningar och gro igen så svårt att man får tina upp den manuellt för att få igång den.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur ska frost se ut innan avfrostning?
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2014, 10:12:06 »
Mmm, jag har sett ett antal pumpar som frusit ihop i samband med hastigt varmare väder ute, typ från -15°C till 0 på en timme.
Då händer det att avfrostningens "startvärde" blir -15 grader och om utetempen då blir 0 grader innan den hunnit avfrosta kan den gå oändligt...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Hur ska frost se ut innan avfrostning?
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2014, 16:10:53 »
Det framgår ju inte om de båda värmepumparna är av samma modell men ändå beter sig olika, eller om det är två helt olika modeller/märken.

Nej det är ju oklart skrivet av TS.  .,;-

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Hur ska frost se ut innan avfrostning?
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2014, 01:34:39 »
Nej, det är väl jag som inte skrivit modeller - tänkte mer generellt på det. Den som blir vit av frost är den äldre modellen Zibro SC3032 - den nya modellen Zibro SC3637 blir bara grå.
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur ska frost se ut innan avfrostning?
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2014, 07:10:12 »
Har för mig att jag läste nåt test där det visade sig att de som avfrostade "för" tidigt, alltså när de bara var grå, var dyrare i drift än de som väntade till de var riktigt frostiga.
Men det finns naturligtvis en gräns där det inte längre lönar sig att köra med för mycket frost.

Det jag noterat är att om avfrostningen är smart så blir det mycket mer frost på förångaren när effektbehoven är små, ju kallare det blir, desto snabbare kommer man till den reglertekniska brytpunkten som triggar avfrostning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!