Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 Displayfönstret dött  (läst 4547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JMB80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 490 Displayfönstret dött
« skrivet: 21 maj 2013, 17:45:25 »
Har en IVT 490 där displayen dött, har provat att lysa med ficklampa på displayen för att se om dioderna dött men man ser inget alls. När jag kom hem idag hade jordfelsbrytaren löst ut och pumpen stod still, startade upp den igen och den verkade köra varmvattenspets (kör var 7e dag i inställningarna) men displayen var som sagt helt död. Nu 2 timmar senare verkar allt annat lira får varmvatten osv, har provat att återställa automatsäkringen. Pumpen är relativt ny för mig då jag nyligen köpt huset där den finns installerad! Känns inte jätte akut men det vore ju fint om någon haft detta problem tidigare/eller kunde komma med något tips på saker man kan testa innan man kallar på servicetekniker! /Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 Displayfönstret dött
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2013, 18:17:23 »
Kolla även säkringarna i husets elcentral.
Annars tror jag att det är dags att ta hem en servicetekniker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JMB80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 Displayfönstret dött
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2013, 18:25:19 »
Alla säkringar är OK, pumpen verkar fungera av det jag kan se, "on"-lampan lyser, kompressorn gick för en stund sen och larmlampan är släckt! Men som sagt jag kan ju inte se något, ligger någon information/programvara lagrad på kretskortet där displayen sitter? Verkar ju relativt simpelt att byta ut, endast 2 flatkablar anslutna mot kortet, isf kan man ju beställa hem kortet och byta ut i egen regi, pumpen är ju ändå 10 år gammal och saknar garantier!
Rättelse: Det är alltså displayfönstret som dött och inget annat!
« Senast ändrad: 21 maj 2013, 18:28:00 av JMB80 »

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490 Displayfönstret dött
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2013, 06:59:36 »
När åskan gick i fjol strök ingången för utegivaren på prossesorkortet fick då köpa ett nytt och då ingick displayn i detta, som tur för mig gick grannens display samtidigt så han fick displayn och vi delade kostnaderna. Displayn och processor kort säljs som ett kit, tror det rörde sig om 1800:-. Men displayn är en standard och går nog att hitta hos en elektronikleverantör.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Martin E

  • Gäst
Martin E
SV: IVT 490 Displayfönstret dött
« Svar #4 skrivet: 19 juni 2013, 21:51:55 »
Ditt kraftkort har brunnit, tar du bort metall luckan bakom fronten så ser du en eller fler kablar som brunnit uppe på kortet. Vanligt på dessa pumpar. Bara att ringa en tekniker
\ ivt servicetekniker :-)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!