Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud!  (läst 12049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Oljud!
« skrivet: 12 oktober 2012, 00:48:19 »
Vi har en "Sverigepump" som har gått i 5-6 år. I våras började den låta mer än vanligt, det är ett "ringande", metalliskt ljud som uppstått.
Det låter kanske som ett osmort lager, typ.
Jag gjorde ren innedelen i våras, innan den stängdes av, i hopp om att det skulle hjälpa, men nu har vi startat den igen och ljudet är kvar.
Lite svårt att uthärda faktiskt, det ringer i hela huvudet efter ett tag.
Kan man göra nåt?

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2012, 04:31:09 »
Antingen skaffar du fler ungar som kan överrösta ljudet eller så får du byta lager. :)

Det inre närmast fläkten är lättast att byta och det som oftast ger sig. Enklast är att köpa en utbytesmotor, brukar finnas för 6-800.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38709.0

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud!
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2012, 07:13:08 »
Kolla kvittot snabbt som tusan och har du lite tur så är den inte mer än 5 år gammal och det då finns garanti kvar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2012, 01:18:22 »
Antingen skaffar du fler ungar som kan överrösta ljudet eller så får du byta lager. :)

Det inre närmast fläkten är lättast att byta och det som oftast ger sig. Enklast är att köpa en utbytesmotor, brukar finnas för 6-800.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38709.0

Fler ungar är knappast aktuellt, snarare barnbarn då. :)
Men tack för länken som säger mig att lagerbyte inte är nåt för mig, det får bli utbytesmotor.
Vad händer om jag bara skiter i det?
Lagret skär fattar jag , men skadas annat i maskinen?

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2012, 01:21:15 »
Kolla kvittot snabbt som tusan och har du lite tur så är den inte mer än 5 år gammal och det då finns garanti kvar.

Nej, garanti finns inte, den var på 3 år.
Företaget som sålde pumpen har dessutom konkat för länge sen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud!
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2012, 01:35:49 »
ok, du skrev Sverigepump så jag trodde det var en maskin såld via Sverigepumpen / Kinnan och därmed 5 års garanti
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2012, 05:10:51 »
Fler ungar är knappast aktuellt, snarare barnbarn då. :)
Men tack för länken som säger mig att lagerbyte inte är nåt för mig, det får bli utbytesmotor.
Vad händer om jag bara skiter i det?
Lagret skär fattar jag , men skadas annat i maskinen?

Det som händer före allt annat är att du kommer att gå omkring o känna dig som när du tittat på bilden en stund. :)
Det kommer före ev försämrad prestanda o lagerhaveri.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2012, 22:51:22 »
ok, du skrev Sverigepump så jag trodde det var en maskin såld via Sverigepumpen / Kinnan och därmed 5 års garanti

Jo, den är från Kinnan, men köpt av ett annat företag och i mina papper står det 3 år. Men det spelar ingen roll för den är ändå äldre än 5 år, företaget i fråga misslyckades med den första installationen och sen tog det nästan ett år innan de kom tillbaka och fixade det (trots regelbundet tjat och tillslut hot)

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2012, 22:55:02 »
Det som händer före allt annat är att du kommer att gå omkring o känna dig som när du tittat på bilden en stund. :)
Det kommer före ev försämrad prestanda o lagerhaveri.

Kul, ser jag fram emot!   ;)

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2013, 01:03:09 »
IgÃ¥r bytte vi motor och det var ju kul fredagsmys.  ::)
Nu är det så tyst så man tror inte att det är sant!
Så tyst var den inte som ny ens och det är helt underbart.

Men något är fel, det är liksom ingen sprutt på blåset.
Verkar bara finnas en fläkthastighet och det blir ju tillräckligt varmt nu, men när det blir kallt ordentligt kommer detta inte att funka.

Vad kan ha gått fel?

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2013, 04:26:46 »
Förutsatt att du provat köra fläkten manuellt, så kan du kan egentligen bara ha gjort två fel, inte dragit åt skruven till fläkthjulet eller inte satt i kontakten ordentligt. Men det är väl inte så sannolikt.
Annars är det den som bytt lager som inte funktionstestat.
Denne kan ju fått in en motor med trasig IC eller själv klantat sig med lödningarna, man måste löda loss kretskortet för att kunna byta det bakre lagret.
Toshiba har ett skyddsläge där fläkten körs på lågvarv vid fel, jag vet inte hur det är på Panasonic med just den saken. TS Comfort kanske vet?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Oljud!
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2013, 21:50:32 »
Är det bytt till en ny fläktmotor eller har ni bytt lager själv ?
Vad är det för modell ?

Har du testat som Bjebb skrev att köra fläkten manuellt i tex kylläget eller med att stänga av den via fjärren och sedan trycka på ION knappen för att sedan stega sig upp från läge 1 till fläktläge 5 ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #12 skrivet: 06 oktober 2013, 23:54:57 »
Förutsatt att du provat köra fläkten manuellt, så kan du kan egentligen bara ha gjort två fel, inte dragit åt skruven till fläkthjulet eller inte satt i kontakten ordentligt. Men det är väl inte så sannolikt.
Annars är det den som bytt lager som inte funktionstestat.
Denne kan ju fått in en motor med trasig IC eller själv klantat sig med lödningarna, man måste löda loss kretskortet för att kunna byta det bakre lagret.
Toshiba har ett skyddsläge där fläkten körs på lågvarv vid fel, jag vet inte hur det är på Panasonic med just den saken. TS Comfort kanske vet?

Motorn är ny, så inga lager är bytta i den.
Vad menar du med att "köra fläkten manuellt?

Är det bytt till en ny fläktmotor eller har ni bytt lager själv ?
Vad är det för modell ?

Har du testat som Bjebb skrev att köra fläkten manuellt i tex kylläget eller med att stänga av den via fjärren och sedan trycka på ION knappen för att sedan stega sig upp från läge 1 till fläktläge 5 ?

Nej det har jag inte testat.
Får göra det och återkomma.
« Senast ändrad: 06 oktober 2013, 23:57:42 av trampendal »

Utloggad trampendal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #13 skrivet: 07 oktober 2013, 01:32:58 »

Har du testat som Bjebb skrev att köra fläkten manuellt i tex kylläget eller med att stänga av den via fjärren och sedan trycka på ION knappen för att sedan stega sig upp från läge 1 till fläktläge 5 ?

Nu har jag testat.
Det funkar att ändra läge när jag kör på ION då finns alla fläkthastigheter, men när jag trycker till HEAT går fläkten ner igen.

Den ger ju även dåligt med värme, lite ljummet men om jag ställer den på 30 grader eller 18 gör ingen skillnad.
« Senast ändrad: 07 oktober 2013, 02:15:05 av trampendal »

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!
« Svar #14 skrivet: 07 oktober 2013, 05:47:24 »
Hur länge har du väntat när du provat ställa upp den på 30°? Finns inget värmebehov så tar det en stund innan kompressorn jobbat upp sig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!