Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläkten gÃ¥r Ã¥t fel hÃ¥ll innerdel  (läst 13787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bellashusse

  • Gäst
Bellashusse
Fläkten går åt fel håll innerdel
« skrivet: 06 maj 2012, 13:21:23 »
Akut hjälp behövs.......
Har bytt lager i motor innerdel HE9DKE. Satt ihop den igen efter många om och men. Nu går fläkten åt fel håll ????? Fattar ingenting...
HJÄLP.

Bellashusse

  • Gäst
Bellashusse
SV: Fläkten går åt fel håll innerdel
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2012, 14:31:54 »
Har nu sökt runt lite och svaret jag finner är att detta ej är möjligt........HJÄLP någon ?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fläkten går åt fel håll innerdel
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2012, 16:28:00 »
Ja nu vet jag inte hur din motor ser ut, men ett är säkert, de kan gÃ¥ Ã¥t bÃ¥da hÃ¥llen. Har du rÃ¥kat vända  huset med kopparlindningen Ã¥t fel hÃ¥ll?
Provat skifta sladdarna?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Bellashusse

  • Gäst
Bellashusse
SV: Fläkten går åt fel håll innerdel
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2012, 16:38:08 »
Det är en borstlös motor och vad jag förstår så kan man då inte sätta nått fel. Finns 3st lödpungter som kretskortet sitter fastlött på. Det enda jag kan tänka mig är om det fanns 4 stift i motorn så jag satt kortet ett hack fel men det tror jag ej.(lyckas ej bifoga en bild jag hittade på nätet) Är ju ett "jäkla" jobb att ta bort motorn och kontrollera detta. Limmade ihop den med 2k lim.......

Bellashusse

  • Gäst
Bellashusse
SV: Fläkten går åt fel håll innerdel
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2012, 16:44:19 »
Man skulle hittat någon motor att koppla in i plinten och kolla så felet låg i motorn......Ingen som har någon att sälja/låna ut ?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Fläkten går åt fel håll innerdel
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2012, 17:31:54 »
är det 3-fas motor (vilket det ofta är numera) så kan du skifta plats på 2 av dom ledningarna som matar motorn - var dock säker på att det verkligen är 3 faser och inte två ledningar och en jordledning - dubbelkolla alltså med ohmmätning att de är helsymmetriska i värde etc.

---

Det är inte så att du bedömer fläkten fel ?

många trumfläktar roterar med vingarna riktade 'mot' rotationsriktningen så att de ser ut som att de roterar fel - men det skall vara så.

Om det är enkelt att polvända ett par av dom 3 sladdarna som gÃ¥r till motorn  frÃ¥n kontrollerkortet sÃ¥ kan du prova bÃ¥da lägen och jag tror att du kommer att finna att när vingarnas vinkel är mot rotationen kommer att ge mest blÃ¥s och att den inte minskar i samma grad när man hÃ¥ller det förtäckt (högre tryck) som i läget den ser ut att rotera 'rätt'



Bellashusse

  • Gäst
Bellashusse
SV: Fläkten går åt fel håll innerdel
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2012, 17:45:18 »
gul, blå, vit, svart, tomt, röd
Dessa kablar finns i kabel från motor som sitter i kretskort i innerdelen. Sitter i ett k-stycke och gårej att vända fel.

Fläkten suger i utblås om man håller en tändare framför.

Fattar inte hur det kunde bli såhär. Delade motor, lödde bort dom 3 lödpunkterna bytte lager monterade ihop. satte i kontakten och provade.

Värmer och kyler som den skall men luften går åt "fel" håll.......

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Fläkten går åt fel håll innerdel
« Svar #7 skrivet: 06 maj 2012, 17:55:26 »
nu är det ännu mera mystiskt - trumfläktar brukar inte vara så lätta att byta riktning på även om de roterar fel.

hur eller hur så måste du leta fram ett schema på kontrollerbordet så att du ser hur tänkta sladdar skall kopplas och vad dom gör.

har du skiftat mellan ett par när du lödde tillbaka de 3 sladdarna på motorn så kan du växla tillbaka det felet med att stifta om i K-donet.

 

Bellashusse

  • Gäst
Bellashusse
SV: Fläkten går åt fel håll innerdel
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2012, 18:07:27 »
Fasiken att jag inte kan få in en bild här.....
Är inga sladdar i motorn utan 3st fasta lödpungter på kretskortet som man måste ta bort för att komma åt lagret. Enda möjligheten som jag ser det är om det är 4 stift/lödpungter på motorn så man kan flytta kretskortet ett snäpp om man skall ha annan rotationsriktning på den.
Har endast kopplat ur spänning med stickkontakt, Lossat k-stycke på kabel till motor. dontknow

Bellashusse

  • Gäst
Bellashusse
SV: Fläkten går åt fel håll innerdel
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2012, 18:10:04 »

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Fläkten går åt fel håll innerdel
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2012, 18:53:27 »
aj, då den hade intelligent krets i sig - är det som du säger att det var 4 lödöar (varav ytter-öarna är ihopkopplade) och 3 stift så att man med olika inlödningsalternativ kan välja rotationsriktning så blir det inget annat att göra än att ta sig in i motorn igen... - eller köpa en ny...

tyvärr - verkar inte vara så enkelt som jag trodde.

att provköra innan man limmar etc. är en väldigt god vana, annars blir det jobbigt allt för ofta.


 

Bellashusse

  • Gäst
Bellashusse
SV: Fläkten går åt fel håll innerdel
« Svar #11 skrivet: 06 maj 2012, 19:12:07 »
Vet inte om det var 4 st så man kunde ändra.......Kan inte se det framför mig men det är väl bara att lägga några timmar till och se om jag kan få sär motorn igen........Eller finns det någon som VET om det finns olika alternativ på dessa motorer?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fläkten går åt fel håll innerdel
« Svar #12 skrivet: 06 maj 2012, 19:22:16 »
En borstlös motor typ BLDC-motor. Det finns två möjligheter till att rotationsriktningen ändras om inkopplingen är samma. Man har vänt rotorn/magneterna eller statorn. I länken framgår det att statorn har ett uttag för kabeln, så då kan vi utesluta att den är vänd, det skulle ju i så fall synas. Rotorn kan också uteslutas vara vänd. Då kvarstår felkoppling. För att slippa dela igen kan du kanske lossa stiften från kontaktdonet, det brukar finnas en hake man kan trycka in med en nål eller liknande, ibland från anslutningssidan ibland på sidan av donet, du ska bara vända strömmens riktning.
xxargs, har du mer info, om vilken spole som ligger på vilka trådar?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Bellashusse

  • Gäst
Bellashusse
SV: Fläkten går åt fel håll innerdel
« Svar #13 skrivet: 06 maj 2012, 19:31:16 »
 :) Finns det verkligen hopp. Kan nÃ¥gon klura ut vilka kablar som skall skiftas ?   Detta att mäta sig till det är inte RIKTIGT min grej....

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fläkten går åt fel håll innerdel
« Svar #14 skrivet: 06 maj 2012, 19:38:07 »
För att glädja dig lite så kan jag berätta att jag lyckades få el- scootern att gå baklänges. Ett slarvigt utfört arbete från fabrik resulterade i att alla magneterna på rotorn hade lossnat. Endast 3 av 8 fästskruvar hade satts dit. Jag delade motorn slipade rent slipade fästpunkter i magneterna som var trekantiga till formen, hade givetvis markerat hur de skulle sitta. Vad jag glömde var att notera polariteten på magneterna, Oddsen var 50-50, givetvis blev det fel. Jag löste det genom att skifta sladdarna. Hoppas du kan göra detsamma.
Mycket OT men det var för att tala om att du inte är ensam. :'(
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 691
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!