Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frostar av alldeles för ofta  (läst 16650 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mitsu B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frostar av alldeles för ofta
« skrivet: 22 december 2010, 08:57:03 »
Jag har en ME FD25-VABH som har varit i drift drygt 1 år. Den har hela tiden gått utan problem.

Igår märkte jag att avfrostningen kommer alldels för ofta, med 45 minuters intervall! Det var klart och kallt väder (-22 C), och påfrysningen på utedelen var minimal när avfrostningen startade. Kompressorn gick i reverserad drift ca 5 minuter, och flänsarna blev bara lite fuktiga av smältvattnet. Inget vatten rann ut, utan verkade ångas bort.

Jag startade om utedelen men det hjälpte inte, innedelen stannar fortfarande för avfrostning med 45 minuters intervall.

Det här kan inte stå rätt till. Förra vintern gick det mer än 2 timmar mellan avfrostningarna vid denna vädertyp. Är det någon som kan hjälpa mig? Kan jag göra någon felsökning?
Enplanshus 105 kvm i mellansveriges inland. Uppvärmning med direktel, Contura täljstenskamin och värmepump ME FD25-VABH med markstativ (nov 2009). Bränner ca 13 000 kWh el och 5 kbm ved ett normalår.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Så här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Frostar av alldeles för ofta
« Svar #1 skrivet: 22 december 2010, 09:03:58 »
Låter helt normalt tycker jag vid -22, den frostar av för att skydda kompressorn eftersom oljan blir trögflytande vid väldigt låga temperaturer.  ºC
Team Boro trähus med öppen planlösning från 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och återvinningsaggregat VM1 från villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushållet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Mitsu B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frostar av alldeles för ofta
« Svar #2 skrivet: 22 december 2010, 10:42:04 »
Tja, normalt eller onormalt, inte vet jag. Men förra vintern kom avfrostningen mer sällan.
Vid -26 var det då 110 minuter mellan avfrostningarna. Pumpen ger nu väldigt lite värme eftersom den så ofta är upptagen med avfrostning.

Kan det finnas osynlig smuts på utedelen (olja, fett?) som inte sköljs bort av vatten, och som försämrar värmeupptagningen?

Kan orsaken vara en temperatursensor som är trasig, smutsig, eller infrusen?
Enplanshus 105 kvm i mellansveriges inland. Uppvärmning med direktel, Contura täljstenskamin och värmepump ME FD25-VABH med markstativ (nov 2009). Bränner ca 13 000 kWh el och 5 kbm ved ett normalår.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Frostar av alldeles för ofta
« Svar #3 skrivet: 22 december 2010, 10:51:32 »
Jade vart kanon med 110min avfrostning, Men känn dig slagen! Nocrian avfrostar varje 30 min!! Hemma med ungarna idag, -17, full effekt.. Avfrostning... Full effekt.. Avfrostning...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Frostar av alldeles för ofta
« Svar #4 skrivet: 22 december 2010, 12:33:37 »
Igår vid -24ºC frostade Toshiban av med 1h och 30min intervall.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Mitsu B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frostar av alldeles för ofta
« Svar #5 skrivet: 22 december 2010, 13:54:53 »
1,5h intervall - alltså ungefär som min pump förra vintern.

Styrprogrammet ska väl känna hur värmeupptagningen ändras (pga frost/is) och det styr gångtiden mellan avfrostningarna. Det konstiga är att det knappt finns någon frost när avfrostningen startar, och då måste den vara meningslös, eller...?
Enplanshus 105 kvm i mellansveriges inland. Uppvärmning med direktel, Contura täljstenskamin och värmepump ME FD25-VABH med markstativ (nov 2009). Bränner ca 13 000 kWh el och 5 kbm ved ett normalår.

Utloggad Andreas__ke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Frostar av alldeles för ofta
« Svar #6 skrivet: 22 december 2010, 14:16:11 »
1,5h intervall - alltså ungefär som min pump förra vintern.

Styrprogrammet ska väl känna hur värmeupptagningen ändras (pga frost/is) och det styr gångtiden mellan avfrostningarna. Det konstiga är att det knappt finns någon frost när avfrostningen startar, och då måste den vara meningslös, eller...?

Min FD35 frostar inte heller av sig mycket när de är över 20 minus.1,5 timmar går den ungefär,den skulle aldrig klara av att värma huset om den skulle stanna oftare när de är kallt ute.De blir ju nästan inge frost på den när de är så kallt..
//Andreas

Utloggad Plogbil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frostar av alldeles för ofta
« Svar #7 skrivet: 22 december 2010, 17:23:13 »
Min FD35VABH frostar av efter 1 timme och 15 minuter. verkar inte spela nån roll hur kallt det är. Frostade av med samma intervall vid -5 som vid minus -25.
Sen frostar den av i 6-7 minuter varje gång.

Rätt eller fel??  Ingen aning!  tomte::
Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad Andreas__ke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Frostar av alldeles för ofta
« Svar #8 skrivet: 22 december 2010, 18:32:27 »
Vid besvärligt väder så avfrostar den ju dock av mycket,men då är de ju oftas varmare ute.
///Andreas

Utloggad Mitsu B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frostar av alldeles för ofta
« Svar #9 skrivet: 22 december 2010, 19:48:03 »
Ikväll har pumpen bättrat sig, det går 80 minuter mellan avfrostningarna. Det är -21 ute och lite råare luft. Fortfarande är utedelen nästan ren när avfrostningen startar, det droppar bara en aning när den håller på.

Jag tycker det här verkar fel. Vad påverkar när en avfrostning skall starta, är det någon på forumet som vet?
Enplanshus 105 kvm i mellansveriges inland. Uppvärmning med direktel, Contura täljstenskamin och värmepump ME FD25-VABH med markstativ (nov 2009). Bränner ca 13 000 kWh el och 5 kbm ved ett normalår.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Frostar av alldeles för ofta
« Svar #10 skrivet: 22 december 2010, 22:22:34 »

  Detta tycker jag ochså är något märkligt . Vår GE25 avfrostar ochså ofta fastän ingen till synes frost finns på lamellerna . Ytterst lite fukt/vatten rinner från innerdelen .
   Det tar typ en månad att få en hink full med avfrostningsvatten . Men värmebehovet är ej heller stort på vår vindsvåning .
    Men det är väl kanske som nån skriver att den gör "avfrostningsproceduren" även för oljans/smörjningens skull !??
     Vår GE25 avfrostar dock ofta oberoende utetemp....
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: Frostar av alldeles för ofta
« Svar #11 skrivet: 24 december 2010, 10:00:31 »
Min IVT Nordic Inverter 12 KHR-N avfrostar var 30 minut nu när det är mellan 10-15 minusgrader ute?


den avfrostar på cirka 8 minuter.

Mvh
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad kalle2345

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Frostar av alldeles för ofta
« Svar #12 skrivet: 25 december 2010, 22:21:01 »
Hur gör ni för att hålla koll på dessa tider?
Sitter ni och läser vid pumpen?
Man skule haft någon form av ljudsignal så man uppmärksammades på
när avfrostningarna sker.
Har 3st Mitshubishi FD25:or och 1st Sanyo 123
Skulle vilja mäta upp också för att få koll på hur de funkar
men vet inte riktigt hur jag skall börja.

Vilka intervaller är normala vid ca 10 minusgrader?

Utloggad Mitsu B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frostar av alldeles för ofta
« Svar #13 skrivet: 27 december 2010, 14:16:52 »
Har hittat info om avfrostning på forumet. Avfrostningen pågår tills utedelens temp blir +8 C, det betyder att all is har smält. Så länge det finns is på lamellerna hålls tempen på 0 C och inte förrän isen har smält kan tempen öka.

- Tar det mindre än 5 minuter att smälta isen förlängs gångtiden till nästa avfrostning med 15 minuter
- Tar det mer än 5 minuter förkortas gångtiden med 15 minuter

Denna justering av gångtiden pågår kontinuerligt, men bara inom vissa gränser. Kortast möjliga gångtid är 45 minuter, längsta gångtid ca 2.5 timmar (gissning, kanske nån vet tiden).

Ovanstående gäller bara om utedelens temp är så låg att isbildning kan ske, annars kör den utan avbrott.

Men så till frågan: Varför fastnade pumpen på 45 min gångtid trots att utedelen var praktiskt taget isfri? Finns det ”hemliga” funktioner i styrprogrammet för att kompressorn skall få värma sig när utetempen är extremt låg? Kanske bra för kompressorn, men pumpen ger väldigt lite värme när den går så ryckigt. FD25 har dessutom den egenheten att den ”segar” igång efter en avfrostning. Det tar minst 30 minuter innan den är tillbaks på full effekt.
Enplanshus 105 kvm i mellansveriges inland. Uppvärmning med direktel, Contura täljstenskamin och värmepump ME FD25-VABH med markstativ (nov 2009). Bränner ca 13 000 kWh el och 5 kbm ved ett normalår.

Utloggad waiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Frostar av alldeles för ofta
« Svar #14 skrivet: 30 december 2010, 19:31:15 »
Ska man ställa en spann under slangen som släpper ut vattnet? Eller ska man bara låta det rinna ut? Det blir ju ganska mycket is nu när det är kallt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!