Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken lvp till villa.  (läst 6476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Psson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Vilken lvp till villa.
« skrivet: 15 december 2010, 12:50:29 »
Hej på er!

Jag är ny på forumet och har några funderingar, mycket bra forum för övrigt Thumbsup

Vi har precis flyttat till hus, 1½ plan med källare, 139 kvm boyta med 90 kvm biyta, direktverkande el. Idag har vi en lvp som är 15 år gammal och har nog sett sina bästa år då jag knappt känner att den blåser eller knappt kommer någon värme alls (-11 grader ute idag). Man får stödelda elementen ganska rejält och elförbrukningen drar iväg en hel del :(

Idag sitter lvp i trappan ned till källaren och det är väl en ganska bra placering då man kan använda källaren som boyta, vi kommer dock inte göra det närmasta tiden. Huset har en mer stängd planlösning än öppen så jag tror vi behöver en bra lvp som skjuter iväg värmen lååångt.

Vilken lvp skulle ni rekommendera och vilken placering, grannen har precis skaffat en ny lvp som sitter över entrédörren och den placeringen är nog bättre för att värma entréplanet och övervåningen, kan ju alltid stödelda elementen i källaren när vi ska använda den som boyta. Jag har funderat mycket på nocria eller någon annan kraftig maskin, vad tror ni?

Tack på förhand!

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vilken lvp till villa.
« Svar #1 skrivet: 23 december 2010, 17:02:40 »
Hej

Jag skulle nog valt en Mitsu FD35 eller en Pana HE12LKE före Nocrian.

Har du någon skiss över huset så lägg ut den här så får du nog en hoper förslag.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Vilken lvp till villa.
« Svar #2 skrivet: 24 december 2010, 10:36:25 »
Hej

Jag skulle nog valt en Mitsu FD35 eller en Pana HE12LKE före Nocrian.

Har du någon skiss över huset så lägg ut den här så får du nog en hoper förslag.

MVH/Gano
Ja om man vill ligga på en maxeffekt på 6,6kW (fd35VABH) alt 7,7kW (HE12LKE).
Vill man hålla varmt även när det är väldigt kallt , då väljer man Nocrian 9,1 kW i maxeffekt.


God Jul och Gott Nytt!

MVH,
Gamblern

Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken lvp till villa.
« Svar #3 skrivet: 24 december 2010, 11:22:11 »
Nu ska vi kanske inte förvirra Psson med att jämföra maxeffekter vid +7 ºC, det är inte så intressant då man knappast behöver denna effekt vid dessa yttertemperaturer.

Inte heller Nocrian ger några 9,1kw när det är väldigt kallt ute som det kan uppfattas av det tidigare inlägget, utan vid +7 ºC.

Hos Energimyndigheten.se finns HE12GKE och FD35 testade.

FD35 4,3kw vid -15 ºC
HE12GKE 3,8kw vid -15 ºC

Tyvärr finns det inget Svenskt test på Nocrian, men det finns ett Finskt. Enligt detta test så ska Nocrian kunna ge upp till 5,2kw vid -15 ºC, men på grund av dåliga avfrostningsegenskaper så ger den bara ett snitt på ca 3,5kw.
Det finska testet är dock ifrågasatt, det är kanske inte heller direkt jämförbart med de svenska resultaten eftersom de är utförda av olika lab.

Men om du lägger ut en skiss som Gano skriver, så kommer han säkert att motivera varför han föredrar de andra två före nocrian.

/ Lyckan
« Senast ändrad: 25 december 2010, 11:18:12 av Lyckan »

Utloggad macab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken lvp till villa.
« Svar #4 skrivet: 25 december 2010, 10:03:14 »
vart hittar du testet på he12lke?

macab

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken lvp till villa.
« Svar #5 skrivet: 25 december 2010, 11:13:02 »
Jag får be om ursäkt där, LKE-modellen är inte testad, stirrade mig blind på HE12.

Testet avser den äldre GKE-modellen, och jämför man testvärdena för HE9-modellen mellan GKE och LKE så kan man ju förvänta sig ett klart bättre resultat för HE12-LKE modellen, dock kanske inte i samma procentuella grad som 9:an.

Men jag blir inte riktigt klok på Panasonics HE12GKE:s siffror vid +7 ºC, om man delar uteffekt 4,6kw med cop 4,4 så får man fram att inmatade effekten är 1045w, och kompressorn ska då gå på 100%.
Om vi sen tittar på resultatet vid -7 ºC så ser man uteffekten 4,6kw delat med cop 2,2 så är plötsligt den inmatade effekten 2091w vid 100% kompressoreffekt.
Så man undrar ju om 100% kompressoreffekt är 1045w eller 2091w?

/ Lyckan


Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vilken lvp till villa.
« Svar #6 skrivet: 25 december 2010, 14:20:05 »
Jag får be om ursäkt där, LKE-modellen är inte testad, stirrade mig blind på HE12.

Testet avser den äldre GKE-modellen, och jämför man testvärdena för HE9-modellen mellan GKE och LKE så kan man ju förvänta sig ett klart bättre resultat för HE12-LKE modellen, dock kanske inte i samma procentuella grad som 9:an.

Men jag blir inte riktigt klok på Panasonics HE12GKE:s siffror vid +7 ºC, om man delar uteffekt 4,6kw med cop 4,4 så får man fram att inmatade effekten är 1045w, och kompressorn ska då gå på 100%.
Om vi sen tittar på resultatet vid -7 ºC så ser man uteffekten 4,6kw delat med cop 2,2 så är plötsligt den inmatade effekten 2091w vid 100% kompressoreffekt.
Så man undrar ju om 100% kompressoreffekt är 1045w eller 2091w?

/ Lyckan



Panasonic har en nedprogrammerad kurva vid +7 grader. Programmeringen tillåter inte fullt varvtal på kompressorn. Nocrian saknar denna programmering.

Ser man på den gamla HE9:an så var avfrostningen lite bristfällig (avfrostade för ofta), vilket gjorde att både uteffekt och COP blev ganska dåliga vid låg temp. Exakt samma sak med Nocrian, den avfrostar (för) ofta och uteffekt/COP blir därefter.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken lvp till villa.
« Svar #7 skrivet: 25 december 2010, 15:29:04 »
Denna nedprogrammering kan väl knappast ha någon praktisk betydelse eller?
Visserligen har man ju sällan behov av maxeffekt vid +7 ºC, men HE12 har väl en funktion som kallas underhållsvärme.
Det skulle väl vara intressant att få varmt så snabbt som möjligt även vid denna temperatur när man kommer fram till sommarstugan.

Ledsen för denna fråga Psson, den gör kanske inte dig klokare i ditt val.

/ Lyckan

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Vilken lvp till villa.
« Svar #8 skrivet: 25 december 2010, 15:33:49 »
Nu ska vi kanske inte förvirra Psson med att jämföra maxeffekter vid +7 ºC, det är inte så intressant då man knappast behöver denna effekt vid dessa yttertemperaturer.

Inte heller Nocrian ger några 9,1kw när det är väldigt kallt ute som det kan uppfattas av det tidigare inlägget, utan vid +7 ºC.

Hos Energimyndigheten.se finns HE12GKE och FD35 testade.

FD35 4,3kw vid -15 ºC
HE12GKE 3,8kw vid -15 ºC

Tyvärr finns det inget Svenskt test på Nocrian, men det finns ett Finskt. Enligt detta test så ska Nocrian kunna ge upp till 5,2kw vid -15 ºC, men på grund av dåliga avfrostningsegenskaper så ger den bara ett snitt på ca 3,5kw.
Det finska testet är dock ifrågasatt, det är kanske inte heller direkt jämförbart med de svenska resultaten eftersom de är utförda av olika lab.

Men om du lägger ut en skiss som Gano skriver, så kommer han säkert att motivera varför han föredrar de andra två före nocrian.

/ Lyckan
Nu har ju Psson en yta på ca 230 kvm så nog är det intressant vilken pump som ger väldigt bra effekt även vid "bara" +7 grader...
Sen säger det sig självt att har du en bil med fler hästkrafter...orkar mer...
« Senast ändrad: 25 december 2010, 15:36:31 av Gamblern »
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Vilken lvp till villa.
« Svar #9 skrivet: 25 december 2010, 16:17:08 »
Nu ska vi kanske inte förvirra Psson med att jämföra maxeffekter vid +7 ºC, det är inte så intressant då man knappast behöver denna effekt vid dessa yttertemperaturer.

Inte heller Nocrian ger några 9,1kw när det är väldigt kallt ute som det kan uppfattas av det tidigare inlägget, utan vid +7 ºC.

Hos Energimyndigheten.se finns HE12GKE och FD35 testade.

FD35 4,3kw vid -15 ºC
HE12GKE 3,8kw vid -15 ºC

Tyvärr finns det inget Svenskt test på Nocrian, men det finns ett Finskt. Enligt detta test så ska Nocrian kunna ge upp till 5,2kw vid -15 ºC, men på grund av dåliga avfrostningsegenskaper så ger den bara ett snitt på ca 3,5kw.
Det finska testet är dock ifrågasatt, det är kanske inte heller direkt jämförbart med de svenska resultaten eftersom de är utförda av olika lab.

Men om du lägger ut en skiss som Gano skriver, så kommer han säkert att motivera varför han föredrar de andra två före nocrian.

/ Lyckan
Nu har ju Psson en yta på ca 230 kvm så nog är det intressant vilken pump som ger väldigt bra effekt även vid "bara" +7 grader...
Sen säger det sig självt att har du en bil med fler hästkrafter...orkar mer...

Ett hus på 230 kvm behöver ca 2,5 kW vid +7 grader, du är ju fantastiskt långt ute på tunn is och cyklar nu, Gamblern. Sedan är det så att Nocrian inte orkar mer än andra värmepumpar i samma storlek, ska det vara så svårt att förstå ? jag tycker det är fantastiskt att du hellre tror på tillverkarens siffror än ett oberoende test från det finska testinstitutet VTT, det gränsar verkligen till märkesfanatism.

Det har INGEN praktisk betydelse att värmepumpen ger lite mindre vid +7 grader, det stora värmebehovet kommer när det blir kallt, det förstår ju alla.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Vilken lvp till villa.
« Svar #10 skrivet: 26 december 2010, 10:23:13 »
Nu ska vi kanske inte förvirra Psson med att jämföra maxeffekter vid +7 ºC, det är inte så intressant då man knappast behöver denna effekt vid dessa yttertemperaturer.

Inte heller Nocrian ger några 9,1kw när det är väldigt kallt ute som det kan uppfattas av det tidigare inlägget, utan vid +7 ºC.

Hos Energimyndigheten.se finns HE12GKE och FD35 testade.

FD35 4,3kw vid -15 ºC
HE12GKE 3,8kw vid -15 ºC

Tyvärr finns det inget Svenskt test på Nocrian, men det finns ett Finskt. Enligt detta test så ska Nocrian kunna ge upp till 5,2kw vid -15 ºC, men på grund av dåliga avfrostningsegenskaper så ger den bara ett snitt på ca 3,5kw.
Det finska testet är dock ifrågasatt, det är kanske inte heller direkt jämförbart med de svenska resultaten eftersom de är utförda av olika lab.

Men om du lägger ut en skiss som Gano skriver, så kommer han säkert att motivera varför han föredrar de andra två före nocrian.

/ Lyckan
Nu har ju Psson en yta på ca 230 kvm så nog är det intressant vilken pump som ger väldigt bra effekt även vid "bara" +7 grader...
Sen säger det sig självt att har du en bil med fler hästkrafter...orkar mer...

Ett hus på 230 kvm behöver ca 2,5 kW vid +7 grader, du är ju fantastiskt långt ute på tunn is och cyklar nu, Gamblern. Sedan är det så att Nocrian inte orkar mer än andra värmepumpar i samma storlek, ska det vara så svårt att förstå ? jag tycker det är fantastiskt att du hellre tror på tillverkarens siffror än ett oberoende test från det finska testinstitutet VTT, det gränsar verkligen till märkesfanatism.

Det har INGEN praktisk betydelse att värmepumpen ger lite mindre vid +7 grader, det stora värmebehovet kommer när det blir kallt, det förstår ju alla.

MVH/Gano
2,5 kW, nä nu blommar löken i Kiruna (inget ont menat Kiruna-bor)! Det måste vara ett väldigt välbyggt och välisolerat hus, låter snarare som en fantasi.
Ett hus som bara behöver 3 element att värma upp en yta på 230 kvm, det är ngt annat en mitt 70-tals-hus.
Gano, jag tror att du behöver en reality-check, för hur många klarar sig med 2,5kW med den storleken på hus, kanske 1 på 10 husägare - vilket innebär att det inte är normalfallet.
Och förresten hur många är det som bara värmer upp till 20 grader. Jag försöker att hålla 22 grader.
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Vilken lvp till villa.
« Svar #11 skrivet: 26 december 2010, 10:27:38 »
För övrigt kan jag informera att mina 2 Nocrior klarade av att hålla huset uppvärmt till 20 grader inatt trots -20grader (om inte mer, det var -20 när jag vaknade och kollade utetemp/innetemp) med börvärdet inställt på 24 grader och då värmer jag upp hela huset
dvs 266 kvm. Jag är i alla fall väldigt nöjd med den prestationen, med tanke på att jag har två öppna tilluftsventiler i källaren och
frånluftsventilationen på läge 2.
MVH
Gamblern
« Senast ändrad: 26 december 2010, 10:32:15 av Gamblern »
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Vilken lvp till villa.
« Svar #12 skrivet: 26 december 2010, 10:56:40 »
Nu ska vi kanske inte förvirra Psson med att jämföra maxeffekter vid +7 ºC, det är inte så intressant då man knappast behöver denna effekt vid dessa yttertemperaturer.

Inte heller Nocrian ger några 9,1kw när det är väldigt kallt ute som det kan uppfattas av det tidigare inlägget, utan vid +7 ºC.

Hos Energimyndigheten.se finns HE12GKE och FD35 testade.

FD35 4,3kw vid -15 ºC
HE12GKE 3,8kw vid -15 ºC

Tyvärr finns det inget Svenskt test på Nocrian, men det finns ett Finskt. Enligt detta test så ska Nocrian kunna ge upp till 5,2kw vid -15 ºC, men på grund av dåliga avfrostningsegenskaper så ger den bara ett snitt på ca 3,5kw.
Det finska testet är dock ifrågasatt, det är kanske inte heller direkt jämförbart med de svenska resultaten eftersom de är utförda av olika lab.

Men om du lägger ut en skiss som Gano skriver, så kommer han säkert att motivera varför han föredrar de andra två före nocrian.

/ Lyckan

Och du pratar om att inte förvirra?
Om man bortser från egenhändiga hypoteser och håller sig till fakta så levererar Nocrian mest effekt vid -15° av de ovannämnda jämförda pumparna.
Det var det avgörande när jag valde pump. Och det har jag verkligen inte ångrat.

//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Vilken lvp till villa.
« Svar #13 skrivet: 26 december 2010, 11:16:35 »
Nu ska vi kanske inte förvirra Psson med att jämföra maxeffekter vid +7 ºC, det är inte så intressant då man knappast behöver denna effekt vid dessa yttertemperaturer.

Inte heller Nocrian ger några 9,1kw när det är väldigt kallt ute som det kan uppfattas av det tidigare inlägget, utan vid +7 ºC.

Hos Energimyndigheten.se finns HE12GKE och FD35 testade.

FD35 4,3kw vid -15 ºC
HE12GKE 3,8kw vid -15 ºC

Tyvärr finns det inget Svenskt test på Nocrian, men det finns ett Finskt. Enligt detta test så ska Nocrian kunna ge upp till 5,2kw vid -15 ºC, men på grund av dåliga avfrostningsegenskaper så ger den bara ett snitt på ca 3,5kw.
Det finska testet är dock ifrågasatt, det är kanske inte heller direkt jämförbart med de svenska resultaten eftersom de är utförda av olika lab.

Men om du lägger ut en skiss som Gano skriver, så kommer han säkert att motivera varför han föredrar de andra två före nocrian.

/ Lyckan
Nu har ju Psson en yta på ca 230 kvm så nog är det intressant vilken pump som ger väldigt bra effekt även vid "bara" +7 grader...
Sen säger det sig självt att har du en bil med fler hästkrafter...orkar mer...

Ett hus på 230 kvm behöver ca 2,5 kW vid +7 grader, du är ju fantastiskt långt ute på tunn is och cyklar nu, Gamblern. Sedan är det så att Nocrian inte orkar mer än andra värmepumpar i samma storlek, ska det vara så svårt att förstå ? jag tycker det är fantastiskt att du hellre tror på tillverkarens siffror än ett oberoende test från det finska testinstitutet VTT, det gränsar verkligen till märkesfanatism.

Det har INGEN praktisk betydelse att värmepumpen ger lite mindre vid +7 grader, det stora värmebehovet kommer när det blir kallt, det förstår ju alla.

MVH/Gano

Ungefär lika fantastiskt när du påstår att FG Nordic och Fujitsu inte har med de nämnda värdena att göra.
Det här handlar inte om märkesfanatism. I varje fall inte från min sida. De andra nämnda pumparna är väldigt bra också.
Och var och en har all rätt och tro på vad de själva vill och skapa sig en egen uppfattning om vilken som egentligen är bäst.
Men att komma med påståenden som saknar verklighet så är det din trovärdighet som är ute på hal is.

MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken lvp till villa.
« Svar #14 skrivet: 26 december 2010, 11:24:08 »
Elak eller?

Är inte det finska testet fakta?

Men jag skriver också sakligt att det är ifrågasatt(av bland annat dig tydligen).

Enligt den finska testen så stämmer inte ditt påstående om att den levererar mest effekt vid -15 ºC, men jag skriver också att man kanske inte kan jämföra dessa test.

Så att Psson själv kan bilda sig en egen uppfattning utan att bli påtvingad olika åsikter från märkesbundna forumanvändare.

För jag tycker inte att svaren alltid är så raka och enkla och stavas med ett visst märkesnamn, oavsett vilket.

Det är kul att det fungerar bra för dig med din modell, men det är lite konstigt med dom förbrukningar du anger, den kan ju knappast ha använts som primär värmekälla och stått för långa prövningar vid sträng kyla med dom förbrukningarna, men Halmstad kanske inte är kallare än så?

/ Lyckan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!