Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Livslängd pÃ¥ varmvattenberedare  (läst 44332 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Livslängd på varmvattenberedare
« skrivet: 21 september 2010, 17:01:15 »
Vad kan man normalt vänta sig för livslängd hos elvarmvattenberedare? Nu har jag förbrukat två stycken 35 l beredare av märke Metro, båda har börjat läcka efter ett antal år.

Den första höll från 1990 till 2003, alltså 14 år. Det gjordes aldrig någon närmare undersökning av vad den läckan berodde på men jag antog att det läckte vid en av röranslutningarna till tanken. I och med att den var isolerad med uretanskum så var det svårt att se någonting tydligt.

Den beredaren byttes mot en likadan, men den nya var isolerad med formgjuten cellplast. Och den höll alltså från 2003 till igår, dvs 7 år. Nu verkar det som om läckan skulle vara någonstans på sidan av tanken, att döma av var det droppar ut ur cellplastskarvar. En skillnad i installationerna är att den gamla beredaren var galvaniskt förbunden med blandningsventil och rörsystem (kopparrör hela vägen), medan den nya har varit isolerad genom PEX-slangar mellan beredare och blandningsventil.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Livslängd på varmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 21 september 2010, 17:31:46 »
Hur ser zinkanoden ut i den?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Livslängd på varmvattenberedare
« Svar #2 skrivet: 21 september 2010, 17:42:13 »
Kopparmantlad kanske är bättre ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Livslängd på varmvattenberedare
« Svar #3 skrivet: 21 september 2010, 18:21:37 »
Om den är på 35l så heter väl den minett?

I såfall är den emaljerad och borde så emot det mesta
jag skulle försöka riva isär och se om det läcker tex. vid en svets, möjligen kan det vara så att man svetsat dit väggfästerna efter emaljeringen och då skadat densamma.

PS! Den borde hÃ¥lla längre min nibe är frÃ¥n -81  :o
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Livslängd på varmvattenberedare
« Svar #4 skrivet: 21 september 2010, 18:30:15 »
Livslängden beror på vilket vatten du har och vad manteln är gjord av, ibland är koppar bäst ibland rostfri eller emaljerad. Det är vattnets kemiska sammansättning som avgör.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Livslängd på varmvattenberedare
« Svar #5 skrivet: 22 september 2010, 11:48:19 »
Jag ska nog ta en titt på anoden när jag har plockat ner beredaren. Enligt diverse oklara installationsanvisningar som jag hittar på nätet så sitter den troligen i toppen av beredaren, dvs totalt oåtkomligt när den sitter på plats uppe under taket. Det finns definitivt inget som liknar en inskruvad offeranod åtkomligt innanför luckan i botten.

Kommunalt vatten, relativt mjukt vad jag vet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Livslängd på varmvattenberedare
« Svar #6 skrivet: 22 september 2010, 12:28:01 »
Om du inte har bytt offer anoden så är det ju inte konstigt att den har börjat läckt
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Livslängd på varmvattenberedare
« Svar #7 skrivet: 22 september 2010, 14:58:06 »
Om du inte har bytt offer anoden så är det ju inte konstigt att den har börjat läckt

Hur många gör det?

Till vår gamla så stod det att det fanns en zinkanod men ingenting om hur den skulle bytas eller kontrolleras. Eftersom jag jobbat med båtar har jag koll på anodens funktion och försökte hitta dess placering. Det visade sig att den var monterad på en bult i toppen på beredaren men enda sättet att byta den var att tömma beredaren och byta den genom elpatronens "lucka" i botten. Att beredaren var 150cm hög gjorde det svårt att byta och att det dessutom inte fanns någon som kunde leverera en nya gjorde det omöjligt.

Köpte en offeranod på Biltema och gjord ett eget fäste som monterades i botten på beredare istället
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Livslängd på varmvattenberedare
« Svar #8 skrivet: 22 september 2010, 17:05:18 »
Lite fakta om VVB för inget är enkelt och självklart  ;)
I Sverige förekommer vanligtvis tre typer av korrosionsskydd i varmvattenberedare: koppar, emalj eller rostfritt stÃ¥l.  I de flesta fall, framförallt med kommunalt vatten, kan vilket som helst av alternativen kan användas. I en del fall, framförallt om du har egen brunn, kan vattnet ha sÃ¥dan kvalitet att ett visst korrosionsskydd är att föredra framför ett annat.

Vid kalkhaltigt vatten bör varmvattenberedaren ha en kopparbeklädnad. Kalkhaltigt vatten finns i större delen av Skåne, Öland, Gotland och runt Mälaren.

När är koppar olämpligt? Koppar är olämpligt vid låga pH-värden (surt vatten) samt vid höga kloridhalter, t.ex. bräckt vatten. Vid låga pH-värden har koppar en tendens att lösas ut och tecken på detta kan vara missfärgning i t.ex. tvättställ. Surt vatten finns i Småland, stora delar av västra Sverige upp till Östersund.

När är rostfritt olämpligt? I de fall vattnets kloridhalt är hög kan punktkorrosion förekomma. I vatten med t.ex. hög kalkhalt (hårdhet) bildas lätt avlagringar. Risken för punktkorrosion ökar därmed. Även vid låga kloridhalter kan angrepp då förekomma. En beredare i rostfritt passar däremot om vattnet är surt och kolsyrehaltigt.

När är emalj olämpligt? Eftersom emalj är ett ämne som kan liknas vid glas är tåligheten stor mot de flesta typer av vatten. Egentligen är det bara vid extrema halter av flourid som emaljen angrips, något som är mycket ovanligt. Om ditt vatten innehåller mer än 100 milligram salt/liter passar en emlajerad beredare bäst, men den är olämplig vid hög Ph-värden (över 9).

Tänk på att det i emaljskiktet uppträder dock vanligtvis mikroskopiska porer, där stålytan kan komma i kontakt med vattnet. För att det ej skall uppstå korrosion i dessa porer, finns det alltid en skyddsanod (offeranod) i en emaljerad varmvattenberedare/vattenvärmare. Anoden är oftast av magnesium och korroderar före stålet, vilket på elektrokemisk väg förhindras att rosta. En emaljerad beredares livslängd beror på att anoden verkligen skyddar varmvattenberedaren. Anoden måste därför kontrolleras regelbundet samt vid behov bytas ut. Hur lång tid anoden skyddar varmvattenberedaren kan variera beroende på vattenkvalitet och förekomsten av porer i emaljskiktet. Du bör inspektera anoden vartannat år, så att du kan byta ut den innan den tagit slut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Livslängd på varmvattenberedare
« Svar #9 skrivet: 22 september 2010, 20:18:36 »
När det gäller emaljerade VVB så har de olika tillverkarna inte samma kvalitetskrav på resultatet.

T ex Nibe emaljerade förr sina tvÃ¥ gÃ¥nger för att undvika problem med porer eller dÃ¥lig täckning som ett lager kan ge. Numera har de endast ett lager emalj och pÃ¥stÃ¥r att detta ska vara lika bra som tidigare.  Sc:,h (Mina föräldrar har en 25 Ã¥r gammal emaljberedare som aldrig anoden bytts i. Vid kontroll ser anoden nästan ny ut och det beror antagligen pÃ¥ att emaljen är mycket bra i den.)

När jag köpte min värmepump begagnad var den 4 år. Jag fick av säljaren även en varmvattenberedare av märket Hajdu. Det var också en emaljberedare. Det borde inte vara något problem med den, ansluten till kommunalt vattet som den varit tänkte jag. Men av nyfikenhet så tittade jag ändå i den och fick till min förvåning se att anoden nästan var borta och att det var rost i svetsskarvar och på rören i den. Skänkte bort den till en som bara skulle ha den för en tillfällig installation. Att sätta upp den hade bara varit att göra bort sig.

Mvh


IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 656
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!