Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Empiriska tester av kökspanna  (läst 4707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
Empiriska tester av kökspanna
« skrivet: 05 september 2010, 12:11:32 »
Jag byggde ett nytt hus (VillaVarm i från Piteå) på c:a 235m2 för 5år sedan. Min primära uppvärmning är en Wamsler K156 kökspanna kopplad mot en 750l ack (skulle varit 2 men det blev för trångt), acken är försedd med en 6kW elpatron(med tim-mätare) för nödfall eller när man inte är hemma. Ventilation består av ett SystemAir FTX-agg med korsströmsväxlare. Uppvärmningen sker genom golvvärme både uppe & nere med 1 central rumsgivare.
Nu i somras försåg jag kökspannan med en värmemängdsmätare eftersom jag ville veta hur mycket effekt & energi den verkligen ger.

För tillfället har jag torr blandved av god kvalitet och kan konstatera att 26kg (90l löst mått) c:a 4 laddningar av pannan, ger 60kWh till tanken och detta tar 4-5h vilket också stämmer med att jag får ut max 15-16kW på vattensidan ifrån pannan vid en rökgastemp på 350C (inte världens effektivaste panna).

Tanken rymmer c:a 750 * (90C-30C) / 0,862  = 52 kWh
90C snitt temp när tanken är full
30C snitt temp när jag börjar ladda
Resterande 8kWh förbrukades troligen genom värmesystemet samt isolationsförluster.

Den hemmavarande familjen består av 5 pers i åldern 15 - 54, så sommartid så har vi en energiåtgång för varmvatten på c:a 600 kWh/mån vilket betyder laddning av tanken var 2-3/dag, max energiåtgång för värme/varmvatten var totalt för Jan-Feb 2010 c:a 3.500kWh/mån (obs stort hus) vilket betyder att under denna period så fick jag elda c:a 50kg / 180l / 8-10h per dygn.

Med en bättre avpassad panna & ackumulatorer, alltså en panna som faktiskt ger 30kW på vattensidan samt dubbla ack.storleken (1.500 l) så hade tillvaron kanske inte varit billigare men mycket bekvämare!.

Sensmoral:
- Fundera över verkligt energibehov
- Fundera över verkligt effektbehov (jag har en extremt välisolerad kåk (40cm i vägg, 60 cm på tak, flytande golv på platta med +30cm), så mitt effektbehov för värme är max 5kW
- Spara inte på ack.volym även om det tar plats huvuddunk
- Köp panna utifrån funktion & inte utseende huvuddunk

Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 621
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Empiriska tester av kökspanna
« Svar #1 skrivet: 05 september 2010, 20:53:45 »
Håller helt med. Laddar 1500 liter på 3 timmar med min calmar v33, ska jag dessutom få upp värmen inne från 21,5 till 23 som jag vill ha, tar det 4 timmar med eld i pannan per dygn med ved lagrad i pannrummet,och 5timmar med veddirekt utifrån vedboden. 99% gran. Eldar minst en kubik i veckan på vintern, vissa kalla veckor kanske 1,5 kubik

Skulle behöva storre acktank, men lägger heller pengar på nya fönster och extra isolering. En gavel fixad i sommar i allafall.
« Senast ändrad: 05 september 2010, 20:56:30 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!