Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig investering  (läst 15604 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulmian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #30 skrivet: 13 januari 2010, 07:45:17 »
Igår hände det!
Vadå, undrar ni säkert?

Jo, KCC lyckades snappa upp mitt mail, skrivet innan jul, och kontaktade servicefirma ca 16 mil från mig.
Igår var en duo på plats.
Vår installatör gjorde flera radikala fel 2005.
Men visst känner man sig som en urbota, korkad idiot ändÃ¥ eftersom man innehar anläggningen...   :D

För det första gick cirkulationspumpen till pumpen på steg II istället för III. Det innebär att pumpen gått på halvfart i nära fem års tid beroende på att den inte fått jobba med speciellt mycket vatten. Den har typ gett 2,5 kW istället för 4,5...
För det andra var vattentrycket för lågt. Vår installatör rekommenderade 1,0 bar (10 meter) i vårt hus medan servicekillarna ändrade till 1,2 igår.
För det tredje ökade man värdet på tank min från 35 till 45.
För det fjärde flyttade man utomhusgivaren från baksidan av lamellerna till plåtdelen intill. Då bör den, enligt servicekillarna, inte isa igen.

Själv såg jag bara att cirkulationspumpen som går till radiatorerna stod på högsta steget.
Annars har jag pumpfan gått på 99-100 hz mest hela tiden och sett ut att prestera.
Förnuftet har dock tyckt annat.

Nåväl, det ska bli väldigt intressant att se elförbrukningen om ett tag nu när pumpen fått en fair chans att prestera.
Idag kommer en värmefotograf och kollar över huset också. En del i undersökningen...

Återkommer när jag vet mer.
Ett tips är att ni undersöker nedre cirkulationspumpen iaf!
Pumpa på bara...
Mera...mera...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #31 skrivet: 13 januari 2010, 10:33:00 »
Själv såg jag bara att cirkulationspumpen som går till radiatorerna stod på högsta steget.

Jag har för mig om att man bör göra tvärtom med Sanyos CO2 värmepump, radiatorpumpen ska vara lÃ¥gt ställd sÃ¥ att VP:n fÃ¥r lÃ¥g temp in. Hur sen VP:ns cirkpump ska vara ställd vet jag inte, men jag tror inte VP:ns uteffekt halveras om flödet blir lite lägre där.  :-\

Problemet med utegivarens placering är välkänt, klantigt av dem att inte fixa det lite tidigare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nossip

  • Lycklig ägare av Sanyo
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #32 skrivet: 13 januari 2010, 22:26:57 »
Japp håller med föregående talare,pumpen som sitter där upp på pannan skall stå på läge 1.
Sanyo co2 eco 4.5kw. uppvärmn 130kvm. Tidigare 1.5kub olja om året.Får se var jag hamnar nu med v-pump verkar bli blligt å bra. 2009:11300kw 2010:11600kw 2011: ca12500kw

Utloggad Mikael74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #33 skrivet: 19 januari 2010, 10:41:01 »
Fråga till Nossip som bor i skåne.

Jag bor själv i skåne och är intresserad av vad du har för inställningar mm. på din pump, storlek på hus, nytt eller gammalt hus, fönster mm. Själv har jag mkt hör elförbrukning och vi har varken mycket varmt i huset ej heller något varmvatten.


Tacksam för svar.

Utloggad nossip

  • Lycklig ägare av Sanyo
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #34 skrivet: 20 januari 2010, 13:27:56 »
Mitt hus e ca:125-130kvm det är byggt 1944. Fördröjd elpanna:3h    Elpanna:50ºC    Max elpanna: 4.5kw     Sommargräns:17ºC   Rumsgivare:Nej     Max framled:60ºC     Min framled:Off   Huskurva:44ºC  Justering huskurva:0ºC   Tempsänk:Nej    Ock sist men inte minst alla termostater pÃ¥ elementen fullt öppna.Hoppas att det hjälper dig lite. Jag har aldrig problem med varm vatten kan duscha länge Ã¥ flera stycken efter varandra Thumbsup
Sanyo co2 eco 4.5kw. uppvärmn 130kvm. Tidigare 1.5kub olja om året.Får se var jag hamnar nu med v-pump verkar bli blligt å bra. 2009:11300kw 2010:11600kw 2011: ca12500kw

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 403
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!