Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig investering  (läst 15595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikael74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2010, 23:46:24 »
Hej Ulfons

Jag skulle bra gärna vilja veta vad du har gör inställningar på din Co2, jag har nämligen sjukt höga elräkningar på min 4,5 Kw. Denna ska försörja ett kejdehus på 158 m2, men det är endast på bottenvåningen vi har golvvärme (ca 90 m2), inga radiatorer som den försörjer. Min elpatron är i gång i stort sett dygnet runt. I december hade vi en förbrukning på 3100 Kw, och då är endast två vuxna, en treåring och en 6 månaders baby. Tvättmaskin och torktumlare används inte mycket och vi har inte många lampor tända.

När man pratar med supporten i Malmö får man inget vettigt ut från dem, och detta är när man väl kommer fram till någon som kan svara.

Har en kompis vars hus är med elvärme och en luft/luft pump, vatten beredare som är 40 år gammal. deras förbrukning i december var 1800 Kw


Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #16 skrivet: 11 januari 2010, 13:11:51 »
Hej Ulfons

Jag skulle bra gärna vilja veta vad du har gör inställningar på din Co2, jag har nämligen sjukt höga elräkningar på min 4,5 Kw. Denna ska försörja ett kejdehus på 158 m2, men det är endast på bottenvåningen vi har golvvärme (ca 90 m2), inga radiatorer som den försörjer. Min elpatron är i gång i stort sett dygnet runt. I december hade vi en förbrukning på 3100 Kw, och då är endast två vuxna, en treåring och en 6 månaders baby. Tvättmaskin och torktumlare används inte mycket och vi har inte många lampor tända.

När man pratar med supporten i Malmö får man inget vettigt ut från dem, och detta är när man väl kommer fram till någon som kan svara.

Har en kompis vars hus är med elvärme och en luft/luft pump, vatten beredare som är 40 år gammal. deras förbrukning i december var 1800 Kw



Undrar om inte en bra lösning är följande pga du fått för liten pump. Vilket många fått...Tyvärr..
Kan tänka mig att din pump får jobba mycket med att värma upp varmvattnet också och då blir det mycket el spets.
Min tanke är om du inte förbrukar för mycket varmvatten på en gång så installera en separat varmvattenberedare modell lagom, exempelvis 50-100liter.

Och låt värmepumpen bara få jobba med din golvvärme vilket inte kräver så höga framledningstemperaturer. Då lär du spara mycket energi på driften av värmen.

Jag har bara 35liters beredare som lämnar cirka 55 liter tempererat vatten och det räcker till två rejäla duschar eller tre snål duschar. Begriper inte varför många ska ha 150liters beredare som ska värmas upp, det är inte gratis inte! Badkar?? Riv ut den!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2010, 13:14:32 »
Eller köp en luftvärmepump, så får lv pumpen göra VV samt några få Rad. där inte luftpumpen når..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #18 skrivet: 11 januari 2010, 13:19:17 »
Eller köp en luftvärmepump, så får lv pumpen göra VV samt några få Rad. där inte luftpumpen når..

/A.

Nähä du Apan det skulle jag inte göra, golvvärmen är det bästa som finns!....
Varma fötter är underbart..hehe ;)

Men gärna komplettera med en luftvärmepump...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #19 skrivet: 11 januari 2010, 13:30:11 »
Jo håller med om golvvärmen, men köra 20gr på golven och resten med Luftvärmepumpen, blir nog mer ekonomi, tycker det låter som jättehöga siffror.

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #20 skrivet: 11 januari 2010, 13:53:21 »
Jo håller med om golvvärmen, men köra 20gr på golven och resten med Luftvärmepumpen, blir nog mer ekonomi, tycker det låter som jättehöga siffror.

/Andreas.

För att få komfort i rummet bör nog golvet ligga på 27-28gr yttemp. Framledningstempen kanske 35gr vilket inte är så mycket för en lv pump.
Det lär pumpen kunna klara utan el tillskott även under kalla dagar.

Men tappvattnet är en kapitel för sig........

Men du Apan kan du inte ändra dina månadssiffror till mer åt det horisontella hållet så man slipper scrolla så mycket...... *vinkar*
« Senast ändrad: 11 januari 2010, 13:55:02 av hulta »

Utloggad Ulmian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #21 skrivet: 11 januari 2010, 14:14:06 »
Min elpatron är i gång i stort sett dygnet runt. I december hade vi en förbrukning på 3100 Kw, och då är endast två vuxna, en treåring och en 6 månaders baby. Tvättmaskin och torktumlare används inte mycket och vi har inte många lampor tända.


Själv hade jag en elförbrukning på 3356 kW under december i ett hushåll med två vuxna och en treåring.
Förvisso med cirka 3 timmars duschande, ett tiotal diskmaskiner, ett trettiotal tvättmaskiner och lika många torktumlare.

Tycker ändå det är katastrofalt mycket!
På vintern är det en ren elpanna, anser jag.
Pumpa på bara...
Mera...mera...

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #22 skrivet: 11 januari 2010, 14:29:07 »
Min elpatron är i gång i stort sett dygnet runt. I december hade vi en förbrukning på 3100 Kw, och då är endast två vuxna, en treåring och en 6 månaders baby. Tvättmaskin och torktumlare används inte mycket och vi har inte många lampor tända.


Själv hade jag en elförbrukning på 3356 kW under december i ett hushåll med två vuxna och en treåring.
Förvisso med cirka 3 timmars duschande, ett tiotal diskmaskiner, ett trettiotal tvättmaskiner och lika många torktumlare.

Tycker ändå det är katastrofalt mycket!
På vintern är det en ren elpanna, anser jag.

Varför har du så många maskiner?? :o ;)

Utloggad nossip

  • Lycklig ägare av Sanyo
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #23 skrivet: 11 januari 2010, 15:13:17 »
Jag tycker denna pumpen får mycket skit :'(. DEn funkar kanon för mig,men nu bor jag ju i Skåne :D. Jag har bara sett att min elpatron har gått in en gång,men nu står jag ju inte å hänger vid pannan som många tycks göra i detta forumet Sc:,h. Jag har en föbrukning på 11300kw med hushållsel om året. Jag har en huskurva på 44,mer kan jag inte ha för då fläskar elementen på så att man inte kan sova om nätterna. Jag har en inomhus temp på mellan 21-22gr.
Sanyo co2 eco 4.5kw. uppvärmn 130kvm. Tidigare 1.5kub olja om året.Får se var jag hamnar nu med v-pump verkar bli blligt å bra. 2009:11300kw 2010:11600kw 2011: ca12500kw

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #24 skrivet: 11 januari 2010, 15:32:33 »
Jag tycker denna pumpen får mycket skit :'(. DEn funkar kanon för mig,men nu bor jag ju i Skåne :D.

Den funkar säkert bra i ett hus med så litet värmebehov som ditt, 1,5 m3 olja. Samtidigt är det väl tveksamt om besparingen gör att inversteringen blir lönsam...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #25 skrivet: 11 januari 2010, 15:34:38 »
Min elpatron är i gång i stort sett dygnet runt. I december hade vi en förbrukning på 3100 Kw, och då är endast två vuxna, en treåring och en 6 månaders baby. Tvättmaskin och torktumlare används inte mycket och vi har inte många lampor tända.

Tycker ändå det är katastrofalt mycket!
På vintern är det en ren elpanna, anser jag.

Står pumpen still under vintern?
Så länge den går sparar den energi även om elpatronen går.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #26 skrivet: 11 januari 2010, 15:51:30 »
Jag tycker denna pumpen får mycket skit :'(. DEn funkar kanon för mig,men nu bor jag ju i Skåne :D.

Den funkar säkert bra i ett hus med så litet värmebehov som ditt, 1,5 m3 olja. Samtidigt är det väl tveksamt om besparingen gör att inversteringen blir lönsam...

Sture

Tar längre tid innan lönsamhet men elräkningarna betalas varje månad så varje minskning av elräkningen är gott.....
Inget fel med pumpen utan mera fel på effektrekommendationerna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #27 skrivet: 11 januari 2010, 15:54:35 »
Det man kan irritera sig på är att Sanyo CO2 marknadsfördes som "bergvärme-ersättaren", tyvärr ersätter den bergvärme sämre än en konventionell luft/vatten värmepump verkar det som.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #28 skrivet: 11 januari 2010, 19:40:20 »
Vi på det här forumet har förmodligen inte speciellt bra isolerade hus. I alla fall har de flesta innan vi valde SANYO CO2 förbrukat 2-3 kbm olja eller ca 1,5 kbm olja + 15 000 kWh el på sommaren. Om man skall använda SANYO CO2 under vintern kräver det mycket bra isolerade hus. Nossips förbrukning på 1,5 kbm olja under hela året tyder på ett bra isolerat hus. SANYO CO2 kan aldrig bli någon bergvärmeersättare. Under vintern är bergvärmen mycket effektivare än LV-pumparna i allmänhet och SANYO CO2 i synnerhet. Det är säkert många inklusive mig som gick på reklamen om bergvärmeersättare 2005. Eftertanken säger mig nu att jag skulle borrat. Effektivare pump. Inget buller utomhus och inga isproblem. Varför säljs dessa LV-pumpar överhuvudtaget. Borde nästan vara förbjudna.

Utloggad nyhusägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Huset i Vintermörkret!
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #29 skrivet: 12 januari 2010, 12:07:51 »
jag pratade med en på kcc ang mitt problem med dyr drift på vintern.

Han menade att så länge den klarade av att värma huset med utedelen + elpatronen var det okey.
Även  om det drar 150Kw/dygn med minus 18grader

Köper man en anläggning där det står att den ska spetsa med elpatron vid hög varmvatten uttag.
eller om utedelen inte klarar det. ska det vara korta perioder . inte kontinuerligt under flera månader!! Tycker jag !

Jag hade en sotare hos mig idag, inspekterade skorstenen. det var duglig med rekommendation av glid gjutning i snar framtiden. som han sa till mig din inom snar framtid kan vara 20 år!
Allt beror på hur den ser ut dem kommande sotningarna .

Nu ska ved pannan kopplas in  via nÃ¥gon styrning mot radiatorena, sÃ¥ den fÃ¥r företräde vid stödeldning.
Skulle jag anslutning en kamin skulle skorstenen vara utdömt pga inre läckage.
Samt att det är hÃ¥rdare krav vin ny installation . nu var det bara en konditions-besiktning med rekommendationer  

Någon som gjort liknade och vet lämplig styrning?
« Senast ändrad: 08 februari 2010, 09:36:26 av nyhusägare »
Sanyo 4,5Kw mont 07-2008 Huset markplan 54kvm källare 52kvm övervåning ca 25kvm byggt 1939
Ny utbyggnad 2015  75kvm 4sovrum +badrum
17350Kw-2009

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!