Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig investering  (läst 15533 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulmian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
DÃ¥lig investering
« skrivet: 28 december 2009, 11:38:09 »
Hej!

Var ett bra tag sedan jag kikade in i detta forum.
Åren har gått och det är nu cirka 4,5 år sedan min CO2 Eco-anläggning installerades i Sundsvall.
Sammanfattningsvis är den kanon under sommarhalvåret.
Vintrarna vill man bara glömma.
Utomhusdelen tycks bara vilja isa igen. Står dagligen och slår bort isbildning vid sidogallret. Ibland hänger det även istappar vid utomhusgivaren.

Jag har nyligen, via ett brev, tagit all ära och heder av KCC/Sanyo.
Jag har verkligen fastnat mellan stolarna i form av en synnerligen kommunikationströg rörmokare (installatör) och en nonchalant/arrogant KCC-duo i Malmö (Martin och Johan).

Finns det någon härinne som känner till en tekniker på området som kan kontrollera såväl installation som inställningar?
KCC eller "rörisen" tycks inte kunna skrapa fram något.

Jag hade 2008 en förbrukning på 20300 kWh och i år ser det ut att landa på 23500 kWh.
Det är långt från de besparingsvinster man blev utlovad i kampanjbladet.
Jämför man med de som bodde i huset tidigare låg de på 25000 kWh med en gammal elpanna från 70-talet och en fönsteryta på drygt 19 kvm med u-värde över 2.
Vi fick installerat energifönster (0,9) i maj- 07 men det märks inte...   >:(

Tacksam för lite tips!
Skulle alltså behöva någon kunnig tekniker på utrustningen.
Någon som kommit i kontakt med sådan?

M.v.h.
Ulmian
Pumpa på bara...
Mera...mera...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #1 skrivet: 28 december 2009, 11:55:44 »
Reklamationer kan du göra här:
http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ulmian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #2 skrivet: 30 december 2009, 07:42:01 »
Det verkar alltsÃ¥ inte vara nÃ¥gon som känner till en tekniker pÃ¥ omrÃ¥det...   :o

Nåja, KCC-organisationen måste vara bland det sämsta man varit med om alla kategorier.
De besvarar varken mail eller brev. På telefon svarar de (läs Malmögänget) pliktskyldigast men tycker varken det är fel på det som utlovats eller prestandan.

Är man, som KCC, generalagentur på en produkt får man...
A) Se till att ha en produkt som är ordentligt uttestad innan den marknadsförs och släpps.
B) Se till att ha utbildade och serviceinriktade återförsäljare.
C) Ta sitt ansvar som generalagent vid problem.

T.o.m. Anna Book tycks ha bättre koll pÃ¥ detta...   huvuddunk
Pumpa på bara...
Mera...mera...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #3 skrivet: 30 december 2009, 08:15:58 »
Har du läst denna tråden?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24221.0`

Det kan vara utegivarens placering som är felaktig.
« Senast ändrad: 30 december 2009, 08:20:00 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #4 skrivet: 30 december 2009, 10:44:44 »
Hej, jag har för mig att första och enklaste åtgärden för att givaren ej skulle isa igen var att böja ut den i underkant några cm.(detta tips finns säkert med bild i någon tidig tråd).
Så har jag gjort men min utedel sitter delvis skyddad av takutsprång.

Angående byte till nya fönster gav det en sänkning hos mig med 2000 KWh/år borde ge mer hos dig.

Du måste väl ha ganska kyligt klimat för en LV-pump uppe hos dig.

MVH JFL
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Utloggad Mikael74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2010, 00:58:51 »
Hej!

Jag kan bara hålla med Ulmian!! Denna Co2 är det sämsta på marknaden. Själv flyttade vi in i ett hus med en Co2 4,5 Kw som var 1 år gammal. Denna pump drar mer ström än om jag hade haft direkt verkande elradiatorer. KCC support kan jag inte ge mycket för. När jag pratar med dem anser de att att en förbrukning på ca 150 Kw om dagen är fullt normalt, det är sjukt.......
Vi har inga onödiga lampor tända och tvättmaskin och diskamaskin är inte på dygnet runt. Ändå står pannan på, elpatron mellan 3.0 - 6-0 kw, och ampér på ca 16-18 A. Om det är någon som vill köpa denna panna kan de ringa mig på 0708-660735.

Utloggad nyhusägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Huset i Vintermörkret!
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2010, 08:23:29 »
Hejsan vi sitter i samma skit!

vårat hus är markyta 54kvm oisolerad källare som står i papprena att är 52kvm
 Inredd vind snetack troligen max 40kvm.
Radiatorer:
 3st i källaren: värmer ca 2/3 (har tvÃ¥ kalla rum förrÃ¥d samt matkällare/skafferi) har mellan 14-15 grader i källaren. ca 19-20 grader i övriga delar av huset.
 5st pÃ¥ markplan: 2 i köket Paneltyp sen 1st i hallen sektionstyp (gammal stil , stort)
                        1st i vardera sovrum (sektionstyp) 2 sovrum
 2st pÃ¥ övervÃ¥ningen: 1 i badrummet paneltyp ganska litet (badrummet är litet ca 10kvm)    
                              men räcker för att hÃ¥lla jämn temp med övriga rum
                               1 i vardagsrummet (sektiontyp)
Vi monterade in det i badrummet samt ett extra i köket(1 av 2) och det i vardagsrummet i höstdags.

Förra vintern var det endast ca 16-17 g i vardagsrummet körde ett elelement där vid behov.
Sen var det ett elelement på 400w i badrummet som gick nästan konstant.

Vi byte utedörr i somras till en bra , den gamla var av med innedörr och drog överallt .

Min installatör menade på att denna 4,5kw skulle vara perfekt till vårat hus byggd 1939 belagt i Järlåsa / Uppsala
Enligt reklambladet ifrån KCC/Ahlsell så står det 4,5kw upp till 160kvm 9kw till 250kw
Och kollar man i manualen i lathunden så stor det Huskurva NORMALT HUS 50 ºC
Då måste ju det gå att ha 50 i huskurva och den ska räcka till 160kvm.
Det kan ju inte vara tänkt att 160kvm, är endast om det bara är golvvärme??
Ja sade även till om att jag skulle bygga ut huset och att den skulle räcka till det.
Det står i offerten att jag skullle ha för monterade avstickare på framledning

Sen förra vintern när jag tyckte att elräkningen skenade iväg och ringde för att kolla så inget var fel, fick jag bara tillsvars att vänta ett år så skulle det vara så billigt!!!!

Okey fick betala dyra elräkningar nästan 3000kw i januari2009 INTE billigt!!

Kontaktade för ett tag sedan en firma i Uppsala som servar dessa apparater.
Han sade på en gång, att denna pump var för liten till vårat hus!!
Denna kille samarbetade med han jag köpte den av. dem talades vid per telefon innan han kom ut till oss, DÃ¥  sagt att han hade fÃ¥tt information om att huset var 90kvm,
Det roliga är att jag ringde en firma innan köp i Uppsala , den killen menade att huset var för litet och att jag skulle få för hög returtemp.


Så nu har jag tre svar: pannan är för litet , den passar Perfekt eller huset är för litet!!!!

Ja kan ju ta bort att huset är för litet, pannan verkar inte vara perfekt heller fiR:
Så nu vete tusan vad man ska göra, någon som vet något??

Jag tycker att en utrustning på nästan 100 000kr med denna lilla besparing.
Slår man ut köpsumman på 10År(sen är väll denna pump slut, om inte tidigare)
Då är det 10 000/År sen och det spara man ju inte in per år .
SÃ¥ frÃ¥gan är när den ger tillbaks  pengar troligen ALDRIG jag känner mig grundlurad ev en massa reklam

Vi köpte huset sommaren 2008, kombipannan Ved/olja var ca 40år vi ville köpa ett system som var effektivt och underhållsfritt.
Men det så att man ångrar att jag köpte detta , skulle kunna köpt mycket olja eller ved med dem pengarna

Eller en kraftig bergvärme om jag ville lägga ut lite mera pengar.

Tilllagt  mÃ¥ste säga att när det är -15 ºC sÃ¥ drar den ca 120Kw / dygn inte fan är det billigt
                                               -7 ºC    ca 100kw/dygn                                             fiR:
« Senast ändrad: 08 februari 2010, 09:41:59 av nyhusägare »
Sanyo 4,5Kw mont 07-2008 Huset markplan 54kvm källare 52kvm övervåning ca 25kvm byggt 1939
Ny utbyggnad 2015  75kvm 4sovrum +badrum
17350Kw-2009

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2010, 10:13:42 »
Ja kan inte vara kul, hade vart billigt med luftvärmepump och spetsa med elpannan..är pumpen bara för liten? Eller är det en rent..kass?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad nyhusägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Huset i Vintermörkret!
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2010, 11:37:40 »
Ja kan inte vara kul, hade vart billigt med luftvärmepump och spetsa med elpannan..är pumpen bara för liten? Eller är det en rent..kass?

/A.
Svårt att säga men är det för liten så blir den ganska kass för mig, vet inte om den större är bättre. funderar på att ev köpa en vattenmantlad kamin och en acctank och docka ihop på något sätt mott radiatorerna.


Sanyo 4,5Kw mont 07-2008 Huset markplan 54kvm källare 52kvm övervåning ca 25kvm byggt 1939
Ny utbyggnad 2015  75kvm 4sovrum +badrum
17350Kw-2009

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2010, 15:14:39 »
Hej, frågor till ny husägare.
Hur ser din årsförbrukning ut?
Vad hade den varit med el panna?
Du kan väl inte räkna med 100 000 som skall tjänas in utan skillnaden mot vad en ny el panna med installation skulle bli (kanske 100 000 - 45 000 = 55 000).

Är klimatet lämpligt för Luft/Vatten där du bor?

Jag skulle försökt pressa installatören på utbyte till 9KW utedel samt in justeringshjälp av radiatorsystemet.

Jag har min utedel avskriven och går nu med vinst efter 4 år.

Nu hade jag förvisso full koll på tidigare förbrukning, varmare klimat samt gjorde mer jobb själv.

MVH JFL
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Utloggad nyhusägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Huset i Vintermörkret!
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2010, 19:07:13 »
Hej, frågor till ny husägare.
Hur ser din årsförbrukning ut?
Vad hade den varit med el panna?
Du kan väl inte räkna med 100 000 som skall tjänas in utan skillnaden mot vad en ny el panna med installation skulle bli (kanske 100 000 - 45 000 = 55 000).

Är klimatet lämpligt för Luft/Vatten där du bor?

Jag skulle försökt pressa installatören på utbyte till 9KW utedel samt in justeringshjälp av radiatorsystemet.

Jag har min utedel avskriven och går nu med vinst efter 4 år.

Nu hade jag förvisso full koll på tidigare förbrukning, varmare klimat samt gjorde mer jobb själv.

MVH JFL


Byte till en 9kw skulle kanse vara okey tyvärr passar inte innedelen till en sån, enligt killen som var ut.
Ang årsförbrukningen så saknar jag den sista fakturan för dec månad.
Försökte kolla på elmätaren men fick inte fram något vettigt.
Ifrån juli 2008 till sista dec 2008 hade vi en förbrukning på 7900kw
Januari 2009 till sista november 2009 förbrukning på 14500kw (i januari var det 2891kw)
Väntar med spänning eller förtvivlan på räkningen nu, så jag kan få exakta siffror på det gångna året.

Kankse inte är så mycket.
Men jag tycker den är värdelös på vintern bara det blir ca-5 ºC

Ang tidigare förbrukning sÃ¥ det dem sa till mig var att dem hade autogiro pÃ¥ olja 2000kr/mÃ¥n =24000kr/Ã¥r  men vet inge exakt.
DÃ¥ kan jag kontakta insallatörern  med kw förbrukningen.
För att dem går billigt på sommaren ska man inte betala för att den ska gå med tillskott på elpatron hela vintern.

Klimat ja det är ju en fråga 10 mil norr om Stockholm så det är ju inte så extremt kallt här.
Har kankse varit tillfällighet att dem två sista vintrarna har bjudit på minus -15 -20grader
PÅ sommaren går ju pumpen ca 2-3tim /dygn Juni, juli och Aug total förbukning på 1500kw (ink hh el)
Sanyo 4,5Kw mont 07-2008 Huset markplan 54kvm källare 52kvm övervåning ca 25kvm byggt 1939
Ny utbyggnad 2015  75kvm 4sovrum +badrum
17350Kw-2009

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2010, 19:13:12 »
Är väl ca 2kbm olja, ca 20 000kwh/år, synd att du inte hade mer koll på elmätaren, men låter kanske lite mycket, men tycker ändå 2800kwh i Jan inte är jättemycket.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad nyhusägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Huset i Vintermörkret!
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2010, 19:56:45 »
Är väl ca 2kbm olja, ca 20 000kwh/år, synd att du inte hade mer koll på elmätaren, men låter kanske lite mycket, men tycker ändå 2800kwh i Jan inte är jättemycket.

/A.

Nu har jag fått lite mera uppgifter i år har jag haft en förbukning på 17350Kw
I dec var det 2941Kw

Kollade dem två sista dygnen då har vi haft en förbukning på pump med 300Kw (totalt 2 Dygn)
Det var vid -18 ºC
Sanyo 4,5Kw mont 07-2008 Huset markplan 54kvm källare 52kvm övervåning ca 25kvm byggt 1939
Ny utbyggnad 2015  75kvm 4sovrum +badrum
17350Kw-2009

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2010, 21:40:03 »
Tycker det låter som direkt el! Inget jättehus direkt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig investering
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2010, 09:38:16 »
  Tyvärr fÃ¥r nog co2an sämre kritik än vad den förkänar, inte mÃ¥nga hus klarar sig pÃ¥ 4,5 kw.den mördande reklamen för den när den kom vilseledde mÃ¥nga av oss köpare vad det gäller effekten, där mig inräknad. Bytte ut min mot bergvärme och fick dÃ¥ uträknat att jag skulle ha en pump pÃ¥ 8,5 kwh, alltsÃ¥ 4 kwh större än co2an. Även den fÃ¥r vid extrem kyla spetsa med el, sÃ¥ det säger en del om effekt behovet pÃ¥ mitt hus. Har nu co2an pÃ¥ en mindre effekt krävande byggnad, där funkar den alldeles utmärkt. Under förra vintern var elpatronen pÃ¥kopplad i ca en vecka, nu i vinter har den varit med de sista kalla veckorna men annars klarar den sig med endast vp. Hade Sanyon varit en 9 kwh pump när den kom hade det här aldrig varit ett problem, för där den räcker till är det i mina ögon en utmärkt pump.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!