Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag tappar trycket i Expansionskärlet!  (läst 19415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Jag tappar trycket i Expansionskärlet!
« skrivet: 15 augusti 2009, 16:12:16 »
Hej.
Undrar om någon kan hjälpa mig förstå varför trycket sjunker i expansionskärlet.
Dessutom har jag ofta luft i varmvattenberedaren. Då luftar jag på en lite ventil vilket gör att trycket sjunker i exp.kärlet.
För att få upp trycket fyller jag på vatten i systemet.
Jag e inte så insatt i ämnet men jag undrar vad jag ska göra!

Tack på förhand

mvh/ Blindberg

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag tappar trycket i Expansionskärlet!
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2009, 17:12:52 »
Du har förmodligen ett av två troliga fel.

1. Tryckexpansionskärl där "gummibälgen" inuti kärlet har gått sönder, detta medför att trycket blir så högt när vattnet värms att säkerhetsventilen öppnar och släpper ut vatten till avlopp. (skall vara draget till avlopp, men är det inte alltid)

2. Du har en läcka någonstans i ditt radiatorsystem. Kolla noga alla kopplingar och anslutningar, ibland kan läckan vara så liten att det avdunstar så snabbt att man aldrig ser synligt vatten stående på golv.
Eller så rinner det efter ett rör och ned i golv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad blindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Jag tappar trycket i Expansionskärlet!
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2009, 01:24:21 »
Aha jag förstår. Tackar för svar.
Men varför får jag samtidigt en massa luft i varmvattenberedaren.?
När jag öppnar luftnings nippel på beredaren pyser det i typ 1 minut.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag tappar trycket i Expansionskärlet!
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2009, 07:16:28 »
Är det ett nyinstallerat system eller har du nyss bytt ut vattnet i radiatorsystemet, så är det ganska normalt att du får luft i VV-beredaren ett tag, eftersom det är där vattnet värms upp och avger luft nu under sommarsäsongen när värmen i huset inte är påslagen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag tappar trycket i Expansionskärlet!
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2009, 12:56:42 »
Är gummibälgen i expansionskärlet kasst kan det även sugas in luft i systemet när vattnet kallnar och trycket sjunker ned till undertryck.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad blindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Jag tappar trycket i Expansionskärlet!
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2009, 13:49:27 »
finns det något sätt att kolla om gummibälgen är paj. typ lufta bilventilen lite och se om det kommer vatten????
Jag har kollat samtliga kopplingar till alla element i huset. de verkar täta och fina.
Om det är exp kärl som e paj. Vad kostar en ny sådan ungefär ?

Tack igen/ Blindberg

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Jag tappar trycket i Expansionskärlet!
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2009, 14:15:12 »
Med min gamla pump hade jag samma fel. När jag demonterade var jag förstås nyfiken på vad som var felet. Det visade sig att gummibälgen var hel men tom på luft. Det innebar alltså att jag körde utan expansionkärl ! Ett sätt att återfylla gummibälgen med luft (om den är hel) är att släppa ut vatten vartefter man fyller luft och pumpa upp via bilventilen till det lufttryck som är angivet på skylten vid bilventilen (i mitt fall 0.6 bar) Sen återfyller man vatten till dess att radiatorkretsen har rätt tryck, ofta 1-1.5 bar.
//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad blindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Jag tappar trycket i Expansionskärlet!
« Svar #7 skrivet: 17 augusti 2009, 13:16:39 »
om gummibälgen är trasig. rinner det då vatten om jag luftar bilventilen på exp,kärl??????
JAg har undersökt alla radiatorer i huset samt i krypgrunden. Alla kopplingar intakta.
Verkar som att exp kärlet är kasst va?
Jag tapper tryck från 1.5 bar till 0 på ca 2 timmar. Var i helsike läcker det nånstans?
Finns det ändå inget samband med varvattenberedaren som jag måste lufta hela tide

/Blindberg

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag tappar trycket i Expansionskärlet!
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2009, 13:29:05 »
Har du ett synligt avlopp från expansionskärlets säkerhetsventil, annars kan det vara där det läcker, men utan att du ser det.
T.ex. här hos oss är röret draget från säkerhetsventilen direkt till avlopp på ett ställe där jag inte utan akrobatiska övningar kan se om det läcker...

OM den läcker kan det först läcka ut trycket, och sedan suga in luft (vid temperaturförändringar) som så småningom hamnar i vvb:s mantel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad blindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Jag tappar trycket i Expansionskärlet!
« Svar #9 skrivet: 17 augusti 2009, 17:10:43 »
Tack rickard för inlägget.

Jo jag har ett rör från expkärlets ventil som är synligt. Hänger ned i en vask.
Har ställt en burk under det för att de om det rinner vatten.
Problemet är att jag tycker att trycket sjunker så fort. Det borde typ skvala i vasken.......
Tänkte att jag har en läcka i radiotor systemet nånstans. Jag har nu stängt alla ballofixkranar som leder varmvattnet i 3 olika slingor runt i huset. Då borde väl trycket vara stabilt????? håller på att mecka med detta just nu.
Ã…terkommer senare.
Toppen att kunna resonera med proffs här på forumet.
Tack så hjärtligt

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Jag tappar trycket i Expansionskärlet!
« Svar #10 skrivet: 17 augusti 2009, 17:34:49 »
Vad har du för anläggning?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Master M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ventmontör
SV: Jag tappar trycket i Expansionskärlet!
« Svar #11 skrivet: 29 oktober 2011, 12:59:37 »
Hur gick det? Vad var det för fel egentligen. Jag har samma problem själv nämligen  :-\

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Jag tappar trycket i Expansionskärlet!
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2011, 18:18:14 »
Jag har liknande problem, men jag har expansionskärl på vinden.

Jag får in luft i dom 2 högsta elementen, och jag får lufta till och från, men inget vatten försvinner.

Jag tror att elementen läcker välldigt lite någonstans, och eftersom jag har cirkulationspumpen på returen så bör det kunna suga in luft, eftersom pumpen drar vattnet igenom systemet jämfört mot att ha cirk pumpen på stigaren så man trycker det genom systemet.

Utloggad Master M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ventmontör
SV: Jag tappar trycket i Expansionskärlet!
« Svar #13 skrivet: 10 november 2011, 16:14:02 »
Hos mig så var det expansionskärlet som var trasigt iaf..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!