Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energispar grupp  (läst 8732 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Energispar grupp
« skrivet: 25 oktober 2007, 20:29:20 »
hej
skulle det inte gå att få en energispar grupp i forumet typ som solvärme gruppen ?

där man kan diskutera olika små eller stora åtgärder för att spara energi

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Energispar grupp
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2007, 21:04:06 »
hej
skulle det inte gå att få en energispar grupp i forumet typ som solvärme gruppen ?

där man kan diskutera olika små eller stora åtgärder för att spara energi

Du menar att Du vill ha en helt egen avdelning  ^-^ ;D

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Energispar grupp
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2007, 21:27:01 »
hej
joo Typ

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Energispar grupp
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2007, 21:50:09 »
en det norrlandsgruppen då??? Chunlan Kingen & Rikard........ Thumbsup

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Energispar grupp
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2007, 21:52:31 »
hej
skulle det inte gå att få en energispar grupp i forumet typ som solvärme gruppen ?

där man kan diskutera olika små eller stora åtgärder för att spara energi
Är inte hela forumet en energispargrupp ? :D
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Energispar grupp
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2007, 22:11:43 »
hej
joo det tror jag ochså alla räknar kwh i sömnen
tror ochså att då frugan e på g så avger hon minst 1kwh
fick jag bara eld på gumman varje kväll så då..................skulle jag kunna sälja värme
« Senast ändrad: 25 oktober 2007, 22:18:35 av Dr Chun-Lan »

Utloggad evanor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Energispar grupp
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2007, 23:35:28 »
Hej!
1) Tillhör tydligen fel kön, skulle absolut vara intresserad av en energispargrupp ändå. Den egna elden får maken ta hand om...
2) Finns i Skåne, utesluts man då? Född o uppvuxen i Norrbotten = Godkänd?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Energispar grupp
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2007, 23:53:57 »
hej ..
näää ta det inte så .... :'(
här e alla välkommna  speciellt kvinnor

har sett att det trots allt e några här å härjar faktiskt ganska skoj

va btw Ã¥ hälsade pÃ¥ en kompis Ã¥t grabben för nÃ¥n dag sen Ã¥ döm om min förvÃ¥ning 
frugan i huset va helt inne/sÃ¥ld  pÃ¥ att skaffa solfÃ¥ngare
hon va faktiskt väldigt på läst å intresserad,jag tror faktiskt fruntimmer har ett stort intresse för sånna grejer inte alla men säkert en stor del

tyvär sÃ¥ e min gumma allergisk  kallas väl solexem eller nÃ¥tt
fast hon gillar gratis varmvatten

Ã¥ till det med frugans eld ...tyvär sÃ¥ har den snart brunnit ut Ã¥terstÃ¥r mest glöd  ::)
så den försäljningen blir jag inte rik på...LOL





Utloggad evanor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Energispar grupp
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2007, 00:00:39 »
Tar det inte allvarligt alls. Försöker läsa o lära. Det är mycket jag inte kan. Forumet kommer iaf tillföra mycket när det gäller renoveringsprojektet.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Energispar grupp
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2007, 11:24:46 »
Hej.

Solfångare är överlägset det bästa miljövalet, de har väldigt liten påverkan på miljön under sin långa livstid. Kanske därför även kvinnor är intresserade; miljövänligheten.

Ett rejält isolerat hus med solfångare är nog en bra bas att stå på inför framtiden. Solfångaren som tidigare har varit något udda som hängts på i efterhand börjar nu integreras i lågenergihus, främst för att värma varmvatten.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Energispar grupp
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2007, 11:34:32 »
Hej.

Solfångare är överlägset det bästa miljövalet, de har väldigt liten påverkan på miljön under sin långa livstid. Kanske därför även kvinnor är intresserade; miljövänligheten.

Ett rejält isolerat hus med solfångare är nog en bra bas att stå på inför framtiden. Solfångaren som tidigare har varit något udda som hängts på i efterhand börjar nu integreras i lågenergihus, främst för att värma varmvatten.

MVH/Gano

Absolut, finns inget som slår solfångare över en längre tidsrymd, så det skulle sitta på varenda nyproducerad byggnad, som behöver vv av nåt slag.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Energispar grupp
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2007, 15:48:39 »
Hej
Fansiken  halleluja
tror det är första gången vi är eniga å inte käbblar

instämmer till 99.5 %

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Energispar grupp
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2007, 22:13:19 »
Hej
Fansiken  halleluja
tror det är första gången vi är eniga å inte käbblar

instämmer till 99.5 %

Det saknas 0,5%  ;). Bara skojar.

Jag bytte förresten ut några glödlampor mot lågenergilampor igår. Kostade på mej Osram lampor, det var rejäl skillnad faktiskt. Bättre färg och så tändes de direkt med full effekt. Billiga lågenergilampor funkar inte utomhus, de tappar effekt och tänds inte vid kyla.

Ska man snacka om förbrukning så finns det bara ett område som jag inte har petat i på mitt hus, och det är återvinning av värme i ventilationsluften. Men för att få till det på ett bra sätt så vill jag slippa att ha en elpatron i värmeväxlaren, och det går bara genom att förvärma tilluften genom markrör. Och då blir det till att GRÄVA UPP HALVA TRÄDGÅRDEN. Det känner jag så där lagom mycket för....och för vad ? 500 kWh lägre förbrukning per år ?

Braskamin kan man ju fuska med när det blir kallt. Men det är inte billigt att komma igång med ved som värmekälla. Minst 25000 och uppåt 45000 för en snygg kamin.

MVH/Gano


2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Energispar grupp
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2007, 22:40:41 »
Lite vedeldning kan jag Ã¥xÃ¥ fuska med... T.ex när det blir riktigt svinkallt, dÃ¥ är det inte dumt att värma upp murstocken ordentligt. Fast nu blir det inte ofta, sÃ¥ dom kubik ved som ligger upphuggen, lär räcka i flera Ã¥r. Ã… forstätter vädret sÃ¥ här, behövs knappt nÃ¥n värme pÃ¥slagen alls. 27 oktober, kl 22.40 Ã¥ fortfarande drygt +8 grader ute  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Energispar grupp
« Svar #14 skrivet: 29 oktober 2007, 15:14:38 »
energispar...

lågenergilampor istället för vanliga, funkar bra på dom flesta ställen, vi köpte billiga 11w förra hösten och dom lyste nästan jämt.. blev det kallare än -15--20grader så tändes dom inte, men det anade jag också att det skulle bli så. Inne funkar dom bättre som allmänbelysning i tak och väggbelysning, har två stycken i läslampor vid soffan också men där måste man ställa in belysningen precis för dom lyser bara starkt rakt fram och inte så mycket åt sidorna som vanliga lampor.

snålmunstycke på duschslangen spar man in en del på, hade såna i lägenheten vi bodde i förut och när dom byttes från de gamla så märktes ingen skillnad i "effekt", de här snålare sög in luft som blandades så det kändes som det var lika mycket vatten som kom ändå, (kanske är så på alla snålmunstycken? har inte skaffat nån sån än i huset)

alltid roligt med energispar  8) iallafall sÃ¥ länge det inte inkräktar pÃ¥ hur man valt att leva.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!