Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skydd för utomhusdelen??  (läst 50044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

prytz67

  • Gäst
prytz67
SV: Skydd för utomhusdelen??
« Svar #45 skrivet: 23 oktober 2007, 16:47:35 »
För att vara allvarlig och seriös i denna tråd.

angående effektsänkning vid bruk av väderskydd i trä ( holk, smhi station, trälåda osv )
min personliga åsikt är: - jag tror inte att det påverkar funktionen överhuvudtaget.
som servicetekniker/installatör av VP har jag inte sett nÃ¥gon som helst effekt sänkning med väderskydd, dÃ¥ ser jag offtare att effektsänkningen beror pÃ¥ att "batteriet" är igensatt, vilket bara kräver en enkel spolning sÃ¥ är det avhjälpt.  ::)

vad jag däremot är säker på är att, kvinnor i största allmänhet tycker att den där gråa fula grejen på väggen skämmer hela huset.
DÅ kommer ( trälådan, holken osv ) väl till pass.
i rätt färg tycker dom att det är riktigt snyggt jämfört mrd den grå plåtlådan.
och hur det än är sÃ¥ är det alltid kvinnan som bestämmer i sissta änden.  :,v( Thumbsup

bra eller dålig ??
så länge den genererar installationer så är jag nöjd a:gl

om någon kan mäta en effekt sänkning så skriv en tråd om det, vore kul om vi kollade när vi gör servicar allihop, så kan vi sammla resultaten här å gämmföra.

Utloggad Mondeo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Skydd för utomhusdelen??
« Svar #46 skrivet: 23 oktober 2007, 17:55:13 »


Hustrun hade också synpunkter på utseendet på "den där grejen som hänger ute på väggen och surrar" och det får man ju acceptera. Hon ville också ha den inbyggd i "en låda" vilket jag bestämt motsatte mig med motiveringen att det försämrar luftcirkulationen, blir svårtillgänglig för ev. service, man kan inte kolla om det bildas is, det kan uppstå resonansljud som går in i huset etc. (fantasin flödade som ni märker). Helt övertygad verkade hon dock inte bli så jag föreslog att jag skulle bygga ett enkelt tak över utedelen som hon t.ex. kunde ställa blommor/växter på.

Hon svalde betet direkt. 2 konsoler i väggen och sedan ett tak av tryckimpregn. 22 x 95 mm målat i husets färg. Blomkrukor finns där redan och allt är frid och fröjd. Och skyddar för direkt nerslag av regn och snö skall det säkert göra också.

Oftast får de som de vill...men inte alltid.

MVH

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Skydd för utomhusdelen??
« Svar #47 skrivet: 23 oktober 2007, 18:52:40 »
Hej Prytz67!  Tack för att du äntligen kom med ett allvarligt och seriöst inlägg om dessa holkar. Att det rörde sig om kvinnors olika viljor det kunde du väl ha sagt nästan direkt, sÃ¥ hade man ju förstÃ¥tt dina uppfattningar lite bättre. Det vet vi ju alla att ger man kvinnan lillfingret, sÃ¥ tar de ju hela armen efter ett tag, sÃ¥ här gäller det att se upp och inte vika ned sig helt, för dÃ¥ är man rökt för all framtid. Jag tycker att Mondeo löste detta pÃ¥ ett mkt bra sätt genom att han dels fick till en kompromiss sÃ¥ att hans kvinna blev nöjd, och dessutom ett tak över pumpen (även om det inte alltid blir den vackraste lösningen) som faktiskt bevisat ger god nytta bÃ¥de som skydd för utedelen, och kanske främst för att underlätta vid avfrostningarna.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Skydd för utomhusdelen??
« Svar #48 skrivet: 23 oktober 2007, 20:41:17 »


Hustrun hade också synpunkter på utseendet på "den där grejen som hänger ute på väggen och surrar" och det får man ju acceptera. Hon ville också ha den inbyggd i "en låda" vilket jag bestämt motsatte mig med motiveringen att det försämrar luftcirkulationen, blir svårtillgänglig för ev. service, man kan inte kolla om det bildas is, det kan uppstå resonansljud som går in i huset etc. (fantasin flödade som ni märker). Helt övertygad verkade hon dock inte bli så jag föreslog att jag skulle bygga ett enkelt tak över utedelen som hon t.ex. kunde ställa blommor/växter på.

Hon svalde betet direkt. 2 konsoler i väggen och sedan ett tak av tryckimpregn. 22 x 95 mm målat i husets färg. Blomkrukor finns där redan och allt är frid och fröjd. Och skyddar för direkt nerslag av regn och snö skall det säkert göra också.

Oftast får de som de vill...men inte alltid.

MVH

Detta skulle jag vilja se en bild pÃ¥.  :)

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Skydd för utomhusdelen??
« Svar #49 skrivet: 23 oktober 2007, 20:53:30 »
Mondeos lösning är den bästa och äventyrar inte heller garantierna (och är billigast.)

2 konsoler i väggen och sedan ett tak av tryckimpregn. 22 x 95 mm målat i husets färg
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Skydd för utomhusdelen??
« Svar #50 skrivet: 23 oktober 2007, 21:51:00 »
HÃ¥ller med!

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skydd för utomhusdelen??
« Svar #51 skrivet: 30 oktober 2007, 00:27:25 »
OK, har varit i kontakt med företaget som tillverkar skyddet som visas på första bilden i tråden.
Skyddet är testat och jag sitter med kopia på rapporten, P504960, från 2006-02-14.
Jag kommer endast citera dom delar av rapporten jag anser vara relativ till diskussionen.

Uppdrag
Provning av hur ett skydd för en luft-luftvärmepumps uteenhet påverkar värmepumpens
prestanda och effektivitet vid värmedrift.

Provföremål
Skyddet för luft-luftvärmepumpens uteenhet benäms härefter VP-skydd och består av en
träkonstruktion i form av ett yttre hölje utan botten som placeras på uteenheten. VP-skyddets
primära syfte är att dölja uteenheten, bli en del av husets fasad. Det kan även fungera som
ett väderskydd.

Provplats och tid
VP-skyddet monterades på SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, avdelningen för
Energiteknik, Borås den 1 februari 2006. Provningen utfördes under februari 2006.

Provmetod
För att kontrollera om VP-skyddet påverkar en luft-luftvärmepump användes en tidigare
prestandaprovad värmepump, enligt provmetod SS-EN14511, vid rumsuppvärmning i en
kalorimeterkammare. Först med och sedan utan VP-skyddet vid två olika uteluftstemperaturer
7(6) och -7(-8). (VÃ¥t uteluftstemp inom parentes). Provtiden maximeras till 24 timmar.

Resultat
Vid de olika uteluftstemperaturerna var skillnaden för värmepumpens prestanda och
effektivitet, med och utan VP-skydd, inom tillåten mätosäkerhet som anges i provmetoden.


När jag var i dialog med företaget som tillverkar VP-skyddet fick jag veta, och det visar också
rapporten, att skyddet först påverkade prestandan. Det fick tillverkaren till att göra vissa
ändringar i konstruktionen, efter råd från SP, så att luftflöde och luftutbyte inte påverkas.
Vinkeln på VP-skyddets luftriktare i front och på sidorna ändrades samt monteringstillbehör
för att distansera VP-skyddet från väggen.

Nu kan vi kanske avsluta kapitlet....eller är det fortfarande någon som vet bättre än SP och
samtidigt kanske kan hoppa på mig och berätta vilken klåpare och lögnare jag måste vara???


BjörnK
« Senast ändrad: 30 oktober 2007, 01:31:26 av BjörnK »

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skydd för utomhusdelen??
« Svar #52 skrivet: 30 oktober 2007, 01:22:25 »
Ahlsell har bytt leverantör - nu säljer dom skydden som på bilden från trådens början


BjörnK

Efter dialog med Brafab visade det sig att jag misuppfattat hela bytet av leverantör.
Ahlsell tog tidigare hem skydden från Brafab men har numera en annan leverantör
av i princip identiska vp-skydd.


BjörnK

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Skydd för utomhusdelen??
« Svar #53 skrivet: 30 oktober 2007, 11:10:08 »
Nu kan vi kanske avsluta kapitlet....eller är det fortfarande någon som vet bättre än SP och
samtidigt kanske kan hoppa på mig och berätta vilken klåpare och lögnare jag måste vara???

BjörnK

Tyvärr lär det komma fler kapitel i detta ämne, som hela tiden får nya förvecklingar och aktörer.

Först är det mycket viktigt att framhålla att kritiken i detta ämne riktat sig mot produkterna och på det sätt som produkterna presenterats och inte mot Björn i sin egenskap av moderator och kyltekniker. Om det är så att mina inlägg här har upplevts som kritik mot Björn, är jag den förste att be om ursäkt.

Det är hög tid för en sammafattning av denna tråd, jag märker att förvecklingarna bara ökar här och att en del här tar illa vid sig. Kanske det går upp ett ljus av denna sammanfattning:

AKT-1:
En seriös svensk firma låter konstruera ett värmepumpsskydd. Då man saknar tillgång till testsystem för denna produkt vänder man sig till S.P för att göra tester så att produkten som sen ska marknadsföras uppfyller sin funktion utan att försämra värmepumpens funktion. Under själva utprovningen av denna produkt görs det första misstaget, man tar foto på nämnda produkt som förmodas vara den 1:a modellen i en serie av utprovningar. När S.P och tillverkaren slutligen fått fram en fungerande modell har luftriktarna ändrats och distanser adderats till så att produkten sitter en bit ut från väggen, medans fotot på produkten visar den modell som sitter dikt mot väggen i omålad/målad version med katt på 3:e bild.

AKT-2:
Produkten säljs nu ut till olika Å.F, med denna följer då ett internt dokument (?) som påvisar att produkten har testats och med 3 foton på den modell som sitter dikt mot vägg istället för den modell som har distanser. Nu kommer misstag 2 när en del Å.F i sina reklamblad med dito bilder från tillverkaren adderar texten "testad OCH GODKÄND" (S.P testar enbart-man godkänner ALDRIG en produkt). Produkten säljs nu på marknaden och bilderna finns utlagda på nätet.

AKT-3:
En del konsumenter reagerar nu på reklambladen och bilderna där man frågar om den verkligen är godkänd, frågar om testprotokollet m.m uppstår. Här väljer då tillverkaren att vara tyst och tiden går. Under tiden inser andra aktörer att det kan finnas en marknad för värmepumpsskydd där man då tar fram andra modeller som inte har testats på något sätt, och där man även i reklamtexten framhäver fördelar för sin produkt jämfört med den testade versionen från den svenska firman. Då de andra aktörerna saknar kontaktuppgifter m.m, och framför direkta felaktigheter i sin reklam m.m, blir detta ett föremål för en livlig diskussion på detta forum.
S.P reagerar nu också efter frågor från konsumenterna på det omtalade testet och kontaktar olika Å.F för att dessa ska ändra sin reklam till enbart testad produkt.

AKT-4: Nutid.
En större Å.F tar nu in skyddet från en annan leverantör/tillverkare som enligt uppgift ska vara identiskt med originalet, och nu är förvirringen total. Dels för att testet från S.P avser originalmodellen från den svenska firman, om nu en kopia på denna säljs av en annan tillverkare uppstår frågan om testet kan vara gällande för denna kopia. Sen var också originalmodellen mönsterskyddad, så om en kopia nu dykt upp kommer frågan om det svenska företaget godkänt detta eller om det är frågan om en piratkopia. Samtidigt säljs det högst tvivelaktiga skydd på bl.a Blocket med reklamtexter som är direkt felaktiga.

I den tråd som vi nu har i detta ämne har vi fått 2 läger, för/emot värmepumpsskydd, dess utseende och om det är ren bluff eller om det verkligen är seriöst, här har nu en del kyltekniker känt sig utpekade då man skruvat upp originalversionen som nu blivit föremål för en het debatt samtidigt som man har diskuterat andra modeller av tvivelaktig karaktär i samma tråd.

Som jag ser det sker det nya förvecklingar hela tiden och det är viktigt att vi särskiljer originalet från de dåliga kopiorna, och i fråga om originalet får då tillverkaren ta åt sig kritiken att man gjort en release med felaktigt foto och sen ignorerat att besvara de frågor som uppstått om bl.a det omtalade testet. Jag kan då konstatera att originalmodellen med distanser ut från väggen och ändrade luftriktare ( som det saknas foto på ?) då inte påverkar luftmassan. Men om det nu är piratversioner ute vill jag fanimej som konsument veta vad som är originalet och kopian och vad som egentligen gäller.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skydd för utomhusdelen??
« Svar #54 skrivet: 30 oktober 2007, 11:43:13 »
Jag håller helt och hållet med dig Art Deco och jag har inte känt mig påhoppad
vare sig av dig eller andra än!!! Men jag tar för givet att det finns någon
annan som kommer med kritik även om jag nu redovisat SP's test av VP-skyddet.

Du har helt rätt i det du säger om utvecklingen från orginalet och fram till dagens
version av VP-skyddet från Brafab. Dom har dock lagt ner ressurser och tid för att
få ett mönsterskydd på en produkt som inte påverkar värmepumpens prestanda
och effektivitet. Smaken är som baken säger man och om någon tycker det ser
bättre ut och vill ha ett VP-skydd så tycker jag det är rätt och rimligt att dom
låter montera upp ett sådant. Förstås på rätt sätt med distans mot vägg osv.


BjörnK

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Skydd för utomhusdelen??
« Svar #55 skrivet: 30 oktober 2007, 14:22:41 »
Tack för en riktigt bra information BjörnK som du nu lyckats fÃ¥ tag i till sist, det var ju riktigt bra jobbat, och en mkt bra sammanfattning av dig Art Deco, det är ju minst sagt rörigt vad gäller modeller, utföranden, godkända eller inte mm. Vad gäller frÃ¥gan om att känna sig pÃ¥hoppad eller inte, sÃ¥ utgÃ¥r jag ifrÃ¥n att ingen skall behöva känna sig pÃ¥hoppad förutom möjligtvis jag själv, men det är jag sÃ¥ van vid nuförtiden, sÃ¥ det gör mig faktiskt inget.  ;D  *vinkar*

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!