Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TeorifrÃ¥ga pÃ¥ L/L.  (läst 8801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Teorifråga på L/L.
« skrivet: 28 januari 2007, 13:56:43 »
L/L:s akilleshäl vid sträng kyla är riskerna för kompressorhaverier/igenfrysningar.
Vad  skulle hända om man istället hade en lÃ¥da för elektronik/kompressor m.m inomhus och enbart ha fläkten och det stora kondensorbatteriet utomhus ?

Följdfrågan blir då också vad som skulle hända om man överdimensionerade kondensorbatteriet, man borde få större chans att få ut mer i sträng kyla, men vad förlorar man då ( typ när det blir varamre ute ). ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Teorifråga på L/L.
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2007, 14:41:43 »
Har du det stora "kondensorbatteriet" utomhus så har du bara bidragit till den globala uppvärmningen,samt gjort nån elleverantör rikare. ;) ;)

om du byter ut den mot en förångare, och plockar in kondensorn så blir det varmare inne.
det är inte kylan runt kompressorn som är problemet,utan energitillförseln till köldmediet.
ingen energitillförsel =ingen förångning =vätskeslag =haveri =arg värmepumpsägare knUp
mvh.ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Teorifråga på L/L.
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2007, 17:00:03 »
Om du gör förångaren jättestor kommer du antagligen att få fylla den med relativt mycket kylmedia, stora mängder kylmedia i ett relativt "litet system" tror jag skulla göra anläggningen mer känslig för temperaturskillnader/trycksskillnader och kanske ge ett mindre arbetsområde för maskinen. (Är inte säker på att det stämmer, nån som VET får gärna kommentera)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Teorifråga på L/L.
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2007, 17:21:16 »
Med en större förångare följer även en större kompressor och större kondensor= större värmepump. ;) En L-v pump med pumpen inomhus (glömt namnet)med airtempers innomhus är vad du frågar efter. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Teorifråga på L/L.
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2007, 18:59:47 »
Med en större förångare följer även en större kompressor och större kondensor= större värmepump. ;) En L-v pump med pumpen inomhus (glömt namnet)med airtempers innomhus är vad du frågar efter. :)
njaeeej...
en inverter på lågeffektslast har en fruktansvärt överdimensionerad förångare samt kondensor, vilket ger ett högt COP.
men COP:et växer inte i takt med överdimensioneringen.till slut ger överhettning samt underkylning inte så stort resultat, man kommer snart till en punkt där man får ställa sig frågorna:
1.ekonomiskt försvarbart/tillverkningskostnad.
2. godtagbar storlek på utrustningen.
(överdimensionerad förångare ger överhettning, och kondensor ger underkylning)
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

gano

  • Gäst
gano
SV: Teorifråga på L/L.
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2007, 19:09:45 »
HÃ¥ller med Ace.

Tror att tillverkarna har svårt att försvara den ökade materialkostnaden för att tillverka en värmepump med stora batterier i både ytter-och innerdel. Det kan ju t ex bli svårt att sälja en maskin med en innerdel som väger 18 kg och mäter 100 X 30 X 45 cm. Då kan det bli svårt att få OK hemifrån.

Man kan se att de maskiner som har lite större innerdelar (kolla vikten) och/eller bra skjuts i fläkten presterar bra i test (Sharp/IVT/E-lux, Toshiba).

Vill man ha högt drifts-COP så kan man köpa två maskiner, förmodligen billigare per installerad kW.

MVH/Gano


Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Teorifråga på L/L.
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2007, 17:06:08 »
Med en större förångare följer även en större kompressor och större kondensor= större värmepump. ;) En L-v pump med pumpen inomhus (glömt namnet)med airtempers innomhus är vad du frågar efter. :)
njaeeej...
en inverter på lågeffektslast har en fruktansvärt överdimensionerad förångare samt kondensor, vilket ger ett högt COP.
men COP:et växer inte i takt med överdimensioneringen.till slut ger överhettning samt underkylning inte så stort resultat, man kommer snart till en punkt där man får ställa sig frågorna:
1.ekonomiskt försvarbart/tillverkningskostnad.
2. godtagbar storlek på utrustningen.
(överdimensionerad förångare ger överhettning, och kondensor ger underkylning)
mvh.ACE

Men har du en liten kompressor (liten volymetrisk verkningsgrad) har du inge nytta av en för stor förångare. Värmeupptagningsytan kommer förvisso att bli större, men var hjälper det om du inte får tillräcklig flöde. Anpassar du kompressorn efter förångaren och behåller kondensorn, var skall då det kompimerade köldmediat ta vägen? För jag antar att du inte vill köra anläggningen med köldmediebrist eftersom det då skulle få samma effekt som med en för liten kompessor.
 :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Teorifråga på L/L.
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2007, 17:30:18 »
Om jag förstod ditt resonemang rätt! man har ingen nytta av stor förÃ¥ngare utan högre flöde. eller ? ? ? 
1. ökad värmeupptagningsförmåga i förångare= högre överhettning=mindre tillförd kompressor-effekt för att uppnå ett bestämt kondenseringstryck= högre COP !
detta förutsatt att du har samma flöde (volymerisk verkningsgrad).

2. anpassa kompressor efter förångare och behålla kondensor. ? Sc:,h Sc:,h
underdimensionerad kondensor har väl inte varit pÃ¥ tal.?  eller ? ? Sc:,h Sc:,h
underkylningen är minst lika viktig för COP:et.
mvh.ACE
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 17:33:05 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Teorifråga på L/L.
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2007, 17:50:26 »
Finns det inte tillräckligt med gas att förånga (fylla förångaren i gasform) har man inte full nytta av den större upptagningförmågan i den större förångaren. Jag utgår ifrån att vp vi talar om är korrekt dimisionerad vilket betyder att om man ökar storleken på förångare/ kompressor skulle göra kondensorn för liten. Visst kan man öka storleken på förångaren och strypa expansionsventilen, men det skulle kräva mer tillförd enegi till kompressorn.
Hade det varit så enkelt tror jag att Kinamaskinerna varit försedda med större förångare och att de därmed lagt beslag på hela marknaden med högre cop som argument. Det skulle även betyda att man med fördel kan byta kompressorer i övriga vp till mindre. Jag har högre tankar om våra konstruktörer än så. ;)

Jag har däremot varit inne på att öka kompressorstorleken, öppna strypventilen för att öka flödet och därmed värmeförflyttningen från förångare till kondensor vilket även skulle minska tryckskillnaden och därmed enegibehovet till kompessorn. Men frågan är om hetgastemp räcker till då. Sc:,h
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 18:02:55 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Teorifråga på L/L.
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2007, 17:56:07 »
njaeeej...
en inverter på lågeffektslast har en fruktansvärt överdimensionerad förångare samt kondensor, vilket ger ett högt COP.
men COP:et växer inte i takt med överdimensioneringen.till slut ger överhettning samt underkylning inte så stort resultat, man kommer snart till en punkt där man får ställa sig frågorna:
1.ekonomiskt försvarbart/tillverkningskostnad.
2. godtagbar storlek på utrustningen.
(överdimensionerad förångare ger överhettning, och kondensor ger underkylning)
mvh.ACE


För en glad amatör så är väl Ace:s beskrivning ovan lättast att förstå. När jag tänkte på ev överdimensionering var tänket då enbart på förångaren utomhus. Jag tänker alltså inte i högsta COP-termer utan hur långt ned man ev skulle kunna pressa en pump att jobba i minusgrader och om man t.ex skulle kunna förbättra en on-off eller inverter i detta avseende. Någon skrev förut var gränsen för 407 resp 410 var, men jag har tappat den tråden.
Tack ända för svaren.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Teorifråga på L/L.
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2007, 19:15:03 »
Art Deco.
kan det vara den här tråden du letar efter ? ?
i så fall var det jag som skrev lite om tempraturer och olika köldmedier.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11419.msg110050#msg110050

hplp:
jag förstår av ditt sätt att resonera, att du tillhör den hederliga kyltekniker-stammen.
(vilket jag också gjorde/kanske delvis fortfarande gör!)
men i och med invertertekniken med värmepumpar och COP hysterin, så har sättet man konstruerar dessa på ändrats.
t.e.x: om man har en förångare som är "för stor" och man inte orkar fylla denna i gasform(vid rent batteri) så får man den höga överhettningen till godo som COP i början på cykeln (mellan avfrostningar), samt att man kan "flytta" förångningen efterhand som påfrysning sker, vilket ger längre drift-tid mellan avfrostningar. vid varmare väder utan påfrysning ger det högre COP även om man inte utnyttjar den till fullo (ger enbart överhettning)= försäljningsargument!(COP på pappret).
 mindre kompressor skulle alla tillverkare ha om det inte vore sÃ¥ att konsumenterna har ett visst krav pÃ¥ avgiven effekt. i stället ökar man kondensor samt förÃ¥ngare innom de ramar produktstorlek samt tillverkningskostnader medger.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Teorifråga på L/L.
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2007, 19:53:17 »
Ok, jag förstår, finlir med andra ord. ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Teorifråga på L/L.
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2007, 20:24:39 »
Ok, jag förstår, finlir med andra ord. ;)
"finlir" som säljer. ;) ;) ;)
men jag gillar de som fortfarande kan tänka "kylteknik" i dessa tider !

Jag har däremot varit inne på att öka kompressorstorleken, öppna strypventilen för att öka flödet och därmed värmeförflyttningen från förångare till kondensor vilket även skulle minska tryckskillnaden och därmed enegibehovet till kompessorn. Men frågan är om hetgastemp räcker till då.
ps. akta sÃ¥ du inte fÃ¥r vätskeslag  i ditt expriment !
med respektfull hälsning. ACE   ;) ;)  *vinkar*
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Teorifråga på L/L.
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2007, 20:41:17 »
Stort tack, ACE.
Dina siffror låg på L/V-sektionen, medans jag sökte i alla L/L-trådarna, inte undra på då....
 ::)

Om jag nu "knixar" lite på frågan då. Anta att man köper in en halvdan kinesmodell typ on-off med 410 i typ ex Chunlan 50GW som man skulle ha råd att labba med. Hur mycket skulle man ev kunna pressa denna maskin ytterliggare ? Om vi säger att allt är tillåtet, målet är att få maskinen att ge så mycket värme som möjligt i så låg utetemp som möjligt med samma kompressor, utan hänsyn till COP-värden. Alltså ungefär som att trimma en moppe... a:gl
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Teorifråga på L/L.
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2007, 21:10:24 »
Art Deco !
Allt tillåtet? ställ en 10kw byggfläkt framför utedelen på fullt. ;D ;D ;D
skämt åsido, det är inte så lätt att göra något. den är optimerad för de förutsättningar den har med detta komponentvalet.
COP avgörs i stora drag av ett par betingelser som har ett samspel!
energiupptagningsförmåga förångare inkl överhettning.
energiavgivningsförmåga kondensor inkl underkylning.(kan du påverka genom att höja eller sänka innetempratur) har sina naturliga begränsningar.
energieffektivitet kompressor .
köldmedieflödet är optimerat via stryporgan.
sorry ! Effektiv trimmning kräver radikala ingrepp på flera ställen i kretsen.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!