Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nya ventiler i huset.  (läst 4620 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
Nya ventiler i huset.
« skrivet: 21 december 2006, 00:31:57 »
När jag köpte mitt hus rekomenderade besiktningsmannen att jag skulle bättra på med lite tillufts ventiler (eller hette det frånluft)

Är det något särskillt man bör tänka på eller är det bara att ta fram sågen direkt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya ventiler i huset.
« Svar #1 skrivet: 21 december 2006, 00:46:22 »
Jag gjorde det när vi köpte vårt hus (efter en tid), vilken skillnad det blev! Speciellt i sovrummet kunde man känna en stor skillnad efter en natts utnyttjande av syre... Innan ventilerna var det fräschare luft utanför sovrummet, men efter installationen av tilluftsventil i sovrummet var det fräschare luft i sovrummet än i huset i övrigt även när man steg upp på morron.

Såga på, men tänk på elledningar o.dyl. som kan finnas i väggarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Nya ventiler i huset.
« Svar #2 skrivet: 21 december 2006, 00:53:48 »
Jag gjorde det när vi köpte vårt hus (efter en tid), vilken skillnad det blev! Speciellt i sovrummet kunde man känna en stor skillnad efter en natts utnyttjande av syre... Innan ventilerna var det fräschare luft utanför sovrummet, men efter installationen av tilluftsventil i sovrummet var det fräschare luft i sovrummet än i huset i övrigt även när man steg upp på morron.

Såga på, men tänk på elledningar o.dyl. som kan finnas i väggarna.

Blir det inte stora värmeförluster om man sätter in ventiler? Eller kompenseras det av att värmen sprider sig bättre när det blir cirkulation på luften?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya ventiler i huset.
« Svar #3 skrivet: 21 december 2006, 07:01:30 »
Ventilation kostar inte så mycket, med friskluftsventiler och självdrag hamnar man ändå med säkerhet rätt långt under rekomenderade mängden luftomsättningar/timme.

Mekanisk frånluft drar ut mycket mer luft än ett själdragsventilerat system, i vart fall i normalfallet, men visst, lite svalare kan det bli i de rum som man sätter in ventilerna i om man inte tillför något mer värme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nya ventiler i huset.
« Svar #4 skrivet: 21 december 2006, 14:36:27 »
Kostnaden för att värma något är kopplat till vikten (densiteten), tur då att luft är ganska lätt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad miguel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya ventiler i huset.
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2007, 20:43:48 »
Märkte häromdagen att det blåser ganska friskt från en lucka till kattvinden i vårt hus pga bristfällig tätning. Kan det vara en nackdel att ta in luft den vägen, t.ex. ur hälsosynpunkt? Luften på kattvinden borde ju vara aningen varmare än uteluften eftersom en del av värmen som läcker ut via väggarna hamnar på kattvinden så på så sätt skulle man ju kunna spara lite energi men det kanske inte ens är märkbart. Har inte jämfört temperatur mellan uteluften och kattvinden ännu.

/Miguel

Utloggad dalkarl

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya ventiler i huset.
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2007, 18:26:33 »
Jag skulle nog vara försiktig med att använda den luften. Det normala är väl att luften från kallrum ska hållas åtskild från övriga husets luft. I ditt fall verkar det för tillfället inte vara några större problem, men det omvända med luft ut i kallrummet är inte så bra med tanke på den fukt som detta kan medföra i utrymmet. Eller är jag helt fel ute??!
Mvh,
Henrik
168kvm, byggt på platta, trä stomme med tegel fasad, 1,5 plan med loft-/nockvindar, självdrag. Byggt 1968.
Totalförbrukning 26800kWh
NIBE EVC 13 (elpanna) med 11 radiatorer
Bor i Landskrona
4 personer (barnen födda 2003 och 2004)

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Nya ventiler i huset.
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2007, 19:57:38 »
Nä du är inte fel ute, det är inte bra att ta luft i krypgrunder,kattvindar,vindsvåningar etc.
Man kan riskera en allt för hög fuktbelastning som sent om sider visar sig som mögel eller röta etc.

Luft till ventilation och förbränning skall tas utifrån.
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Nya ventiler i huset.
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2007, 08:50:11 »
Sen tror jag det är feltänkt ur energisynpunkt också. Om luften är varmare så kommer värmen från huset, genom att dra in den varmare luften i huset så sugs det in ny kallare luft in på vinden som i sin tur kyler huset mer. Så det du vinner på att få in varmare luft förlorar du på ökad avkylning.

IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad miguel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya ventiler i huset.
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2007, 19:19:08 »
Tack för svaren. Jag fixade nya tätningslister till kattvinden för några veckor sedan när jag tänkt lite mer på det hela. Får nog ta och montera in en takfäkt i badrummet uppe också. Självdraget räcker inte alltid till för att suga in tillräckligt med luft genom vädringsluckorna.

/Miguel

Utloggad Lars-1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya ventiler i huset.
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2007, 10:34:38 »
Ett ordentligt korsdrag då och då gör susen.

Vädra aldrig med små öppningar, det skapar bara problem och ger lite om ingen förbättring av luften i huset.

Vädra kraftfullt i 10 min, då byts luften i huset och allt känns bra.

. *vinkar*
Enplan med källare Göteborg, IVT HT Plus C7 installerad 2005-03-16, uppvärmt 200 m², radiatorer borran 150m.

Ã…r 1 IVT: 6 683 kWh drifttid: 2 715h All el: 12 029 kWh Brine in 7 ut 2
Ã…r 2 IVT: 5 658 kWh drifttid: 2 342h All el: 11 451 kWh Brine in 5 ut 2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!