Skrivet av: Ewald
« skrivet: 26 juli 2016, 18:18:47 »Ja, lite konstigt .... Helikoptern borde i alla fall klara en person som väger 150 kg ... hmmm ...
Skrivet av: Ewald« skrivet: 26 juli 2016, 18:18:47 »Ja, lite konstigt .... Helikoptern borde i alla fall klara en person som väger 150 kg ... hmmm ...
Skrivet av: Ewald« skrivet: 26 juli 2016, 18:13:27 »Jag vet av erfarenhet (skjuten älg) att betydligt mindre helikopter än dom som används som ambulanshelikopter i alla fall kan bära 500 Kg nyttolast plus "personal". Men vilka helikoptrar man använder utomlands har jag inte så stor koll på, men att det skulle vara problem med att lyfta personer på 200 Kg kan jag inte tro. Däremot kan det vara problem att "stuva in" en person med den vikten för sjukvårdarna. Jag skulle i varje fall vägra att försöka lyfta ena änden på en bår som hade en last av tex 200 Kg. Här finns det en del information om helikoptern Christopherus C11. http://www.christophorus11.eu/ http://www.christophorus11.eu/fluggeraet_heli.htm Das Anti Resonance Isolation System sorgt für minimale Vibrationen während des Fluges, der lager- und gelenklose Hauptrotor sowie der verdeckte Heckrotor ermöglichen um sechs Dezibel niedrigere Lärmwerte als die Vorschriften. Dem Christophorus Flugrettungsverein stehen 24 EC 135 zur Verfügung. Hersteller Eurocopter (D/F) - EADS Type EC 135 T1/T2 Länge 12,10 m Höhe 3,62 m Antrieb 2 Turbinen Triebwerk Turbomeca Arrius 2B1 Leistung ca 1.380 PS Startleistung 1.464 PS Tankinhalt 722 l Hauptrotordurchmesser 10,20 m Heckrotordurchmesser 1,0 m Leergewicht 1.420 kg Zuladung innen 1.210 kg maximale Aussenlast 1.360 kg maximales Abfluggewicht 2.835 kg Rotordrehzahl Hauptrotor ca. 400 RPM Rotordrehzahl Heckrotor ca. 3.584 RPM Gas Generator 54.117 RPM Höchstgeschwindigkeit 155 kt Reisegeschwindigkeit 140 kt Steigrate 10 m/s Einsatzhöhe ca 13.000 ft Dienstgipfelhöhe ca. 20.000 ft Reichweite 750 km maximale Flugdauer 3,5 h Einsatzspektrum Tag- und Nachtsichtflug Skrivet av: svenske kocken« skrivet: 26 juli 2016, 15:19:47 »Jag vet av erfarenhet (skjuten älg) att betydligt mindre helikopter än dom som används som ambulanshelikopter i alla fall kan bära 500 Kg nyttolast plus "personal". Men vilka helikoptrar man använder utomlands har jag inte så stor koll på, men att det skulle vara problem med att lyfta personer på 200 Kg kan jag inte tro. Däremot kan det vara problem att "stuva in" en person med den vikten för sjukvårdarna. Jag skulle i varje fall vägra att försöka lyfta ena änden på en bår som hade en last av tex 200 Kg.
Skrivet av: Rickard« skrivet: 26 juli 2016, 14:22:49 »Måste vara en reporter som missuppfattat, de kan ju omöjligt ha räddningsfordon som inte klarar 150 kg patientvikt, det är väl en stor andel av multipelt sjuka som väger i de trakterna.
Stroke, hjärtinfarkt och liknande drabbar ju dessa i större utsträckning. Skrivet av: Ewald« skrivet: 26 juli 2016, 10:16:56 »Här skriver de om dessa Problem:
http://kaernten.orf.at/news/stories/2785045/ och här .... "Patient för tung för flygambulansen" http://kaernten.orf.at/news/stories/2784914/ Skrivet av: Ewald« skrivet: 26 juli 2016, 10:12:13 »Det fanns ett exemel där en man var för tjock för ambulanshelikoptern. Det Hände i Österrike för ngn veckan sen ... hittar dock inte tidningsartikeln just nu ...
Skrivet av: Rickard« skrivet: 26 juli 2016, 08:05:31 »Precis, kan nog bli problem både med att båren är för liten/klen och att de som skall lyfta inte klarar av det, men nog borde helikoptern fixa det.
Skrivet av: svenske kocken« skrivet: 25 juli 2016, 18:32:50 »Det är väl troligare att bårbärarna knäar än att helikoptern knäar, det brukar väl vara 2 sjukvårdare ombord.
Skrivet av: Rickard« skrivet: 25 juli 2016, 15:44:57 »Då har man för liten räddningshelikopter.
Skrivet av: Ewald« skrivet: 24 juli 2016, 20:35:30 »En sak har man missat - storleken, denne på bilden har ju lätt matchvikt över 200 kg, ju mindre och ju lättare man är desto mer tål man vid samma strukturella konstruktion. Ja, det stämmer. Dessutom är det inte bra om folket väger för mycket. T.ex. är det ofta inte möjligt att transportera för tunga personer i en Helikopter. Skrivet av: bopakoster« skrivet: 23 juli 2016, 13:27:16 »Det bör väl vara rena bilrutor för att man ska se ut?
Skrivet av: xxargs« skrivet: 23 juli 2016, 13:22:38 »En sak har man missat - storleken, denne på bilden har ju lätt matchvikt över 200 kg, ju mindre och ju lättare man är desto mer tål man vid samma strukturella konstruktion.
Skrivet av: Ewald« skrivet: 22 juli 2016, 13:11:32 »Hej!
Så här bör man se ut för att klara bilolyckor utan svåra skador. En forskare från Australien har forskat på det! http://www.youtube.com/watch?v=0r9u7Rn-nm0 http://www.dn.se/ekonomi/manniskan-designad-for-bilolyckor/ |