Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta gammal gaspanna mot LVVP - vilken?  (läst 2027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GIPS

  • Gäst
GIPS
Byta gammal gaspanna mot LVVP - vilken?
« skrivet: 25 mars 2019, 20:04:41 »
Hej,
Bor i ett gammalt hus från 1923 där huset värms upp av en gaspanna från 1985.
Denna skall vi byta ut i sommar och tanken är att byta till Luft-vatten-värmepanna.
Jag har tagit in lite offerter redan, och de två mest intressanta är:

  • Panasonic T-cap all-in-one 9kw 3-fas
  • Mitsubishi electric W85 ecodan

Först var jag helt inne pÃ¥ att välja Mitsubishi, men jag har börjat tveka och är nu i stället inne pÃ¥ att faktiskt välja Panasonic..  help

Lite om huset:
  • Ã…rsförbrukning gas: Beräknad enligt EON ~23 000 kwh (har ej bott i ett helt Ã¥r, sÃ¥ vet ej exakt.
    Vintermånaderna såg ut såhär: Dec: 1919kwh, Jan: 2054kwh, Feb: 2610kwh & Mars: 2459kwh)
  • ByggÃ¥r 1923, beläget utanför Malmö
  • 2 vuxna + 1 barn
  • 1,5-plans med källare (Boarea 90 kvm, källararea 55 kvm = totalt 145 kvm)
  • Tilläggsisolerat taket 2012
  • Tilläggsisolerat träpanels-gavlarna 2014
  • 3-glasfönster pÃ¥ ovanvÃ¥ning, 2-glasfönster pÃ¥ nedanvÃ¥ning
  • 5 st radiator (2-vägssystem) med dim 130 x 60 x 8 cm (LxHxD) varav ett i källaren
  • 2 st radiator (2-vägssystem) med dim 70 x 60 x 8 cm (LxHxD) varav ett i källaren
  • Golvvärme 6kvm i hall/ toalett (som är kopplat pÃ¥ samma som radiatorerna och styrs tillsammans med shunten pÃ¥ gaspannan)

Är Panasonic det bättre valet av dessa två?
Finns det någon annan som är bättre?
Är det något speciellt jag bör tänka på, som jag kanske inte vet är viktigt i samband med byte från gaspanna till LVVP?

Tack i förhand.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta gammal gaspanna mot LVVP - vilken?
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2019, 09:47:58 »
Finns det ingen golvvärmeshunt som tar ner framledningstemperaturen till golvvärmen från den temperatur på värmevattnet som går till radiatorerna? Golvmaterial tål normalt inte så hög temperatur som radiatorerna kan ha och golvvärmen dimensioneras därefter. En sak att kolla upp när man byter till värmepump är vilken framledningstemperatur som behövs till radiatorerna när det är som kallast på vintern. Dimensionerande vinterutetemperatur för Malmö är -10,2 celcius. Kanske går det att utläsa från inställningarna på gaspannan? Värmepumpar arbetar ofta med max på 55 grader. Vissa modeller av luftvattenvärmepumpar klarar lite mer men då med sämre verkningsgrad. Andra kör bara med el-patronen över sin maxtemperatur. Man kan behöva kolla upp den/de modeller man funderar på.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

GIPS

  • Gäst
GIPS
SV: Byta gammal gaspanna mot LVVP - vilken?
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2019, 10:59:12 »
Finns det ingen golvvärmeshunt som tar ner framledningstemperaturen till golvvärmen från den temperatur på värmevattnet som går till radiatorerna? Golvmaterial tål normalt inte så hög temperatur som radiatorerna kan ha och golvvärmen dimensioneras därefter.
En sak att kolla upp när man byter till värmepump är vilken framledningstemperatur som behövs till radiatorerna när det är som kallast på vintern. Dimensionerande vinterutetemperatur för Malmö är -10,2 celcius. Kanske går det att utläsa från inställningarna på gaspannan? Värmepumpar arbetar ofta med max på 55 grader.
Vissa modeller av luftvattenvärmepumpar klarar lite mer men då med sämre verkningsgrad. Andra kör bara med el-patronen över sin maxtemperatur. Man kan behöva kolla upp den/de modeller man funderar på.

Vad jag vet är där ingen golvvärmeshunt.. Kan minnas att där är något slags reglage precis innan slingan går upp från källaren till hallen. Jag får kolla närmare när jag kommer hem och ta lite bilder på hur det ser ut.
Hur tar jag reda på vilken framledningstemperatur som behövs?
Gaspannan är från -85 och det finns inga papper/manualer till den. Det ända jag fick reda på av förra ägaren var att temperaturen styrs manuellt från shunten på gaspannan, och det ända jag har att gå efter är en handskriven lapp där förra ägarna skrivit ned vad de har haft shunten inställd på vid olika utetemperaturer. Jag har något lägre då vi inte vill ha det riktigt lika varmt (20,0 - 20,5 C)


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta gammal gaspanna mot LVVP - vilken?
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2019, 12:12:02 »
För att dÃ¥ ta reda pÃ¥ aktuell framledningstemperatur sätter man en anliggningstermometer pÃ¥ utgÃ¥ende värmerör frÃ¥n den gamla pannan. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/  Sedan hoppas man pÃ¥ att nästa vinter Ã¥tminstone periodvis blir en kall vinter sÃ¥ man kan se ungefär vilken temperatur som krävs när det är som allra kallast... Annars fÃ¥r man chansa en del om man snabbt vill byta till värmepump.

När man tar bort en eldad panna pÃ¥verkas ocksÃ¥ huset pÃ¥ flera sätt. Den varma skorstenen driver normalt ventilationen i huset och när den inte längre eldas behöver ventilationen ses över och förmodligen en eller nÃ¥gra frÃ¥nluftsfläktar installeras i huset. Skorstenen behöver en skyddande huv mot regn och snö. Värmeförlusterna frÃ¥n pannan värmer i källaren och när den tas bort behöver minst en till radiator sättas upp. Nuläget med tvÃ¥(?) radiatorer i källaren verkar lite för att fÃ¥ en jämn temperatur där. 
« Senast ändrad: 26 mars 2019, 12:14:40 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

GIPS

  • Gäst
GIPS
SV: Byta gammal gaspanna mot LVVP - vilken?
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2019, 14:23:04 »
För att dÃ¥ ta reda pÃ¥ aktuell framledningstemperatur sätter man en anliggningstermometer pÃ¥ utgÃ¥ende värmerör frÃ¥n den gamla pannan. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/  Sedan hoppas man pÃ¥ att nästa vinter Ã¥tminstone periodvis blir en kall vinter sÃ¥ man kan se ungefär vilken temperatur som krävs när det är som allra kallast... Annars fÃ¥r man chansa en del om man snabbt vill byta till värmepump.

När man tar bort en eldad panna påverkas också huset på flera sätt. Den varma skorstenen driver normalt ventilationen i huset och när den inte längre eldas behöver ventilationen ses över och förmodligen en eller några frånluftsfläktar installeras i huset. Skorstenen behöver en skyddande huv mot regn och snö. Värmeförlusterna från pannan värmer i källaren och när den tas bort behöver minst en till radiator sättas upp. Nuläget med två(?) radiatorer i källaren verkar lite för att få en jämn temperatur där.

Jag har en sådan termometer på gaspannan, men den är alltid på väldigt hög temperatur (60-90 grader), även i somras när jag hade shuntventilen precis ovanför nollan (dvs endast värmer varmvattnet).

Angående radiatorerna i källaren är dessa installerade för 5 år sedan. Det är en oinredd & oisolerad källare, men när förra ägaren flyttade in fanns det fuktskador samt hög fuktighet i källaren, och därför installerade de 1 st radiator i vardera rum i källare (ett i tvättrum & ett i förvaringsrum, inget i pannrum), samt 1 tilluftsventil i pannrum och en frånluftsfläkt i rummet längs bort i källaren, för att hålla rörelse i luften i källaren.
I dagsläget är källaren renoverad där all "fel" (plast)färg är borttagen och ersatt med rätt färg, samt att all fukt är borta.

Men om vi förutsätter att jag inte vet, och inte kan ta reda på framledningstemperatur innan jag måste byta gaspannan, räcker då de alternativ jag skrev i början av tråden? Eller det går inte att svara på då?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta gammal gaspanna mot LVVP - vilken?
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2019, 17:08:57 »
Om den termometern på gaspannan alltid visar så hög temperatur så är det panntemperaturen som avses, inte framledningstemperaturen. För att mäta framledningstemperaturen måste termometern sitta på utgående värmerör från pannan, oftast ett par dm från pannan.

Om man räknar utifrån 23.000 kWh gas per år med 90% verkningsgrad så betyder det att det behövs ca 6,5 kW värme i huset vid -10 celcius i Malmö. Om ni sedan vill ha det varmare i t.ex. källaren som är oisolerad kan det påverka energibehovet ganska mycket. Står att både Mitsubishi och Panasonic klarar ge upp till 60 grader framledning men känner inte till stopptemperaturen för själva kompressorn tyvärr. Huset är ju tilläggsisolerat så sannolikheten för att det räcker borde vara relativt hög. Som alternativ finns också t.ex. NIBE F2120 som klarar att ge 65 celcius med enbart kompressorn (om dess effekt räcker).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

GIPS

  • Gäst
GIPS
SV: Byta gammal gaspanna mot LVVP - vilken?
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2019, 17:35:42 »
Om den termometern på gaspannan alltid visar så hög temperatur så är det panntemperaturen som avses, inte framledningstemperaturen. För att mäta framledningstemperaturen måste termometern sitta på utgående värmerör från pannan, oftast ett par dm från pannan.

Om man räknar utifrån 23.000 kWh gas per år med 90% verkningsgrad så betyder det att det behövs ca 6,5 kW värme i huset vid -10 celcius i Malmö. Om ni sedan vill ha det varmare i t.ex. källaren som är oisolerad kan det påverka energibehovet ganska mycket. Står att både Mitsubishi och Panasonic klarar ge upp till 60 grader framledning men känner inte till stopptemperaturen för själva kompressorn tyvärr. Huset är ju tilläggsisolerat så sannolikheten för att det räcker borde vara relativt hög. Som alternativ finns också t.ex. NIBE F2120 som klarar att ge 65 celcius med enbart kompressorn (om dess effekt räcker).

Ja, du har nog rätt angående panntemperaturen. Det finns ingen anläggningstermometer för att mäta framledningstemperaturen i dagsläget.

Då borde alltså en värmepump på 9 kW klara huset?
Och vilken det blir mellan Panasonic och Mitsubishi är en smaksak?
Det finns ganska mycket information om andra som köpt Mitsubishi, och betydligt mindre angående Panasonic, det är en av anledningarna till att jag frågar..

Och varför jag funderar mer över Panasonic är att dess specifikationer verkar bättre - men vad vet jag, jag är nybörjare pÃ¥ detta  dontknow

Tillbaka till tidigare svar; jag har tagit lite bilder:

https://imgur.com/aZnZmCf - Bild på skorstenen, det behövs väl ingen vidare åtgärd för detta i och med det redan finns en skyddande huv?

https://imgur.com/GkT041S - Bild på gaspannan, det ända jag kan göra på denna är att vrida på shuntventilen och styra värmen manuellt till radiatorer/ golvvärme.
Där är även en ratt mitt på pannan jag kan vrida på som är inställd på 65. Denna har jag aldrig rört och vet egentligen inte vad den är till för..

https://imgur.com/I4Aj7lq - Närbild shuntventil

https://imgur.com/wmkzoCo - Är detta en golvvärmeshunt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta gammal gaspanna mot LVVP - vilken?
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2019, 18:25:41 »
En värmepump på 9 kW räcker säkert om den också ger tillräcklig effekt vid minusgrader i förhållande till husets värmebehov. Det är lurigt med beteckningarna på olika modeller och man måste alltid kontrollera vad varje modell ger för effekt vid olika utetemperaturer som är aktuella där huset ligger. Även vid vilken framledningstemperatur effekten anges. Mitsubishi kom med nya modeller förra året med en ny modern design på utedelarna. Panasonic har den äldre höga designen men verkar annars som en bra modell med mycket effekt. Tror också det är fler som köper Mitsubishi men det är en smaksak vad man gillar. Beror också på vilken installationsfirma man tycker verkar bäst och har bra service om det skulle behövas.

Skorstenen ser väl väderskyddad ut under all plåt!

Ratten på lilla boxen mitt på pannan måste vara termostaten som styr gasbrännaren och därmed panntemperaturen. 65 grader är en normal inställning men den faktiska panntemperaturen varierar en del runt denna temperatur och det är alltid varmare ju högre upp i pannans tank.

Shunten ser ut som den kan vara från 1985 ja.

Sista bilden är en s.k. instrypningsventil med vilken man kan justera flödet i olika slingor i värmesystemet för att få ut lagom värmeeffekt i varje del av huset. Men den shuntar ju inte ner framledningstemperaturen som man normalt gör med golvvärme. Hoppas det är värmetåligt golvmaterial i hallen och toaletten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

GIPS

  • Gäst
GIPS
SV: Byta gammal gaspanna mot LVVP - vilken?
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2019, 19:24:29 »
En värmepump på 9 kW räcker säkert om den också ger tillräcklig effekt vid minusgrader i förhållande till husets värmebehov. Det är lurigt med beteckningarna på olika modeller och man måste alltid kontrollera vad varje modell ger för effekt vid olika utetemperaturer som är aktuella där huset ligger. Även vid vilken framledningstemperatur effekten anges. Mitsubishi kom med nya modeller förra året med en ny modern design på utedelarna. Panasonic har den äldre höga designen men verkar annars som en bra modell med mycket effekt. Tror också det är fler som köper Mitsubishi men det är en smaksak vad man gillar. Beror också på vilken installationsfirma man tycker verkar bäst och har bra service om det skulle behövas.

Skorstenen ser väl väderskyddad ut under all plåt!

Ratten på lilla boxen mitt på pannan måste vara termostaten som styr gasbrännaren och därmed panntemperaturen. 65 grader är en normal inställning men den faktiska panntemperaturen varierar en del runt denna temperatur och det är alltid varmare ju högre upp i pannans tank.

Shunten ser ut som den kan vara från 1985 ja.

Sista bilden är en s.k. instrypningsventil med vilken man kan justera flödet i olika slingor i värmesystemet för att få ut lagom värmeeffekt i varje del av huset. Men den shuntar ju inte ner framledningstemperaturen som man normalt gör med golvvärme. Hoppas det är värmetåligt golvmaterial i hallen och toaletten.

Tack för all input och hjälp  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!