Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatronuttag i Ack.tank för framledning? Skapa en arbetstank  (läst 2660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Broder_Pump

  • Gäst
Broder_Pump
Elpatronuttag i Ack.tank för framledning? Skapa en arbetstank
« skrivet: 21 augusti 2019, 23:16:48 »
Hoj! Har länge följd med i trÃ¥darna här pÃ¥ forumet men ännu inte kommit till skott med nÃ¥got inlägg. Ett gott betyg för forumet egentligen, det finns liksom mÃ¥nga svar att tillgÃ¥ här.  :)

En fundering som jag inte tycks kunna få någon vägledning i, vare sig här eller på annat håll ännu, är dock följande:

Kan man göra en arbetstank av en ackumulatortank som saknar en andra anslutning i toppen för värmesystemets framledning, genom att koppla värmepumpens framledning till "Tillopp värme" (i toppen) och värmesystemets framledning från tankens "Elpatronsuttag"?

D.v.s. kan vatten flöda fritt med utlopp genom ett relativt högt placerat elpatronsuttag i en Strömsnäspanna?

Vår rörmokare kommer med all säkerhet att lösa det ev. problemet med att anslutningsröret för elpatronsuttaget är grövre än röret för tillopp värme, så det bör inte vara något fråga. Returen för övrigt från tankens botten (både värmepump och värmesystemet genom T-koppling).

Tilläggas kan att ackumulatortanken i fråga är en Strömsnäspanna TS-500_120L, där värmepumpsdriften är tänkt att förvärma vattnet i förrådsberedaren (varmvattnet når därefter en VVB för spets). Växelventil på framledningen efter arbetstanken styr huruvida värme ska gå ut på radiatorerna eller om enbart uppvärmning av varmvatten ska ske (högst 40°).

Mäkta tacksam för svar och synpunkter!

På plats står f.k. en luft/vatten-värmepump modell större: Mitsubishi Electric PUHZ-SHW230YKA2 med Large Hydrobox innedel om det tillför något.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bygger du styrningen till växelventilen själv, eller använder du den vanliga tappvarmvattenn funktionen i värmepumpen?

Inkopplingen borde fungera bra som du beskriver, dels får du ju en större del av tanken varm, så den KAN värma förrådsberedaren på ett bra sätt, dels får du en knäpptanksfunktion på det hela.
Tror även att det över tid kan vara vettigt att inte plåga ihjäl värmepumpen genom att tillverka tappvarmvatten med hög temp (speciellt när det är kallt ute).

En fråga rör dock om du tänkt värme varmvattnet till 40 grader hela tiden eller bara på sommarn?

För, kör du frameldningen in i toppen på tanken och sedan ut "i mitten" och vidare till radiatorerna så måste du ju acceptera lägre temp på förvärmningen under hela värmesäsongen, du kan alltså inte värma den till 40 grader "då och då" för den värmen kommer ju omedelbart att dra vidare ut till radiatorerna med en sådan koppling.

Det du däremot kan göra är att ansluta utgående från värmepumpen till trevägsventilen, och låta den växla beroende på om du vill (för)värma tappvarmvatten i acktanken, ELLER, växla så att värmen går direkt ut mot radiatorerna utan att passera tanken.

Antingen kör du alltså allt flöde på framledningen via tanken och accepterar att den rådande temperaturen är den som blir i tanken och förrådsberedaren, eller så kör du acktanken enbart som varmvattenförvärmare.

Sen finns det en annan lösning, och det är att du kör in framledningen i mitten av tanken och sätter växelventilen så den antingen tar retur från toppen (varmvattenvärmning) eller från botten av tanken (Via radiatorerna när du värmer huset).

Har inte kollat var anslutningarna sitter, så mitt resonemang är teoretiskt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tilläggas kan att ackumulatortanken i fråga är en Strömsnäspanna TS-500_120L, där värmepumpsdriften är tänkt att förvärma vattnet i förrådsberedaren (varmvattnet når därefter en VVB för spets).

Hur blir det här har du tänkt?
Legionellakusar kommer växa i tanken så vattnet måste värmas till minst 60 C i nån minut för att säkerställa att inga kusar kommer ut i duschen.
Då duger det inte med varmvattenberedare som värms av en värmepump.
Du kan inte heller köra med en blandningsventil som blandar in vatten från denna acktank.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Broder_Pump

  • Gäst
Broder_Pump
SV: Elpatronuttag i Ack.tank för framledning? Skapa en arbetstank
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2019, 13:21:17 »
Bra fråga av Carl N, en fråga som inte riktigt har landat ännu. Tanken är att låta värmepumpens legionellaprogram göra regelbundna körningar med förhoppning om att förrådsberedaren åtminstone ska nå 55° då och då. Detta kommer väl att vara enklare sommartid då värmepumpen enbart jobbar mot inre kretsen. En ganska klurig fråga rent praktiskt annars...

Broder_Pump

  • Gäst
Broder_Pump
SV: Elpatronuttag i Ack.tank för framledning? Skapa en arbetstank
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2019, 14:13:32 »
Bygger du styrningen till växelventilen själv, eller använder du den vanliga tappvarmvattenn funktionen i värmepumpen?

Planerar för att låta tappvarmvattenfunktionen i innedelen styra växelventilen, till värmepumpens hjälp gällande uppvärmningsbehov i huset har en trådbunden rumsgivare monterats.


Inkopplingen borde fungera bra som du beskriver, dels får du ju en större del av tanken varm, så den KAN värma förrådsberedaren på ett bra sätt, dels får du en knäpptanksfunktion på det hela.
Tror även att det över tid kan vara vettigt att inte plåga ihjäl värmepumpen genom att tillverka tappvarmvatten med hög temp (speciellt när det är kallt ute).

Stort tack för din input här, man tänker alltid att den ena och den andra idén borde funka hur bra som helst men ibland tar det tvärstopp. Så länge man kan känna sig trygg i att systemet kommer vara bra - kanske inte 100% fulländat (läs optimalt, vilket f.ö känns lite utopiskt) - ja då är jag nöjd. Har såklart läst din guide här i forumdelen och eftersom jag behöver ett system med aktiva termostater (några strypta, några fullt öppna osv.) i alla delar av byggnaden, så är iaf. min uppfattning att det system som diskuteras här ska funka bra.


En fråga rör dock om du tänkt värme varmvattnet till 40 grader hela tiden eller bara på sommarn?

Är ute efter ett system med flytande kondensering och med uppvärmning av tappvarmvatten begränsad till 40° (för spets i VVB). Under värmesäsongen blir förstås temp-variationerna i det varmvatten som ska förvärma förrådsberedaren större, men vintertid går väl varmvatten med relativt hög framledningstemp (ca 50°) förbi förrådsberedaren i högre grad vilket iaf. borde säkerställa okej förvärmning. När förrådsberedaren fylls med kallvatten samtidigt som värmebehov föreligger, så kyls väl varmvattnet som leds fram till radiatorerna vilket genom rumsgivaren borde medföra att värmepumpen tvingas höja framledningstemperaturen. Implikationerna av detta har jag tyvärr inte kunskapen att kunna analysera.


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du bör nog gå på en lösning där du bara använder acktanken som varmvattenberedare, låt aldrig värmevattnet passera tanken, gör du det så kan du kanske ligga på 40-45 (eller 45-50) grader i acktanken, och så ligionellasäkrar du en gång/vecka.
Låt värmevattnet gå direkt mot radiatorerna när värmepumpen producerar husvärme.
Värmepumpen är ju en inverter och har ingen nytta av större volym att arbeta emot.
De tider på året det inte är under 0 grader ute kan du utan problem värma tappvattnet i acken till 50 grader utan att det påverkar värmepumpen menligt.
När det så som kallast ute kan du spara lite slitage genom att inte värma acktanken lika mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Broder_Pump

  • Gäst
Broder_Pump
SV: Elpatronuttag i Ack.tank för framledning? Skapa en arbetstank
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2019, 17:16:54 »
Ja en sådan lösning med ack.tanken som varmvattenberedare förstår man sig ju i alla fall på, och är ganska tacksam inte minst att koppla har jag förstått det som (efter samtal med rörmokaren). Det man är orolig för när värmepumpens framledning går direkt på radiatorerna är ju möjliga påverkan på värmepumpens verkningsgrad och livslängd p.g.a. mitt behov av att väsentligen strypa 50% av termostaterna i huset, då det i princip ska hållas underhållsvärme i KV + BV och 19-20° på det övre planet (källare + stor lokal 250+ kvm i nedre plan och stor lägenhet 120 kvm i övre plan). Det skulle såklart gå att lösa uppvärmningen med värmepumpens 2-zonsinställning men det kräver ytterligare teknik och tycks lite avancerat för undertecknad.

Som du skriver är värmepumpen av invertertyp, dock stor kapacitet (kommersiell typ). Min oro ovan grundar sig i huvudsak på förgående årets drift där jag upplevde aningen många start/stopp (värmepumpens framledning gick direkt mot radiatorerna, alla termostater fullt öppna som ett test-år). Detta i temperaturer runt nollan. Med termostater strypna känns det som att saken riskerar att förvärras nästan oavsett inställningar i innedelen.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kurvan ställs ju in efter det rum som behöver varmast vatten för att hållas lagom varmt, resterande rum stryps flödet i av termostaterna, i en så stor byggnad borde ju inte allt för mycket flöde strypas bort kan man tycka?
Ska du ha acktanken inline så får du i princip lov att köra fast kondensering mot tanken för att undvika legionella, och det kostar rätt mycket i försämrad årsmedelverkningsgrad, kan vara 20-30% mindre effektivt över året.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Broder_Pump

  • Gäst
Broder_Pump
SV: Elpatronuttag i Ack.tank för framledning? Skapa en arbetstank
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2019, 21:34:23 »
Sannolikt har du rätt, strypta termostater i nedre planet borde inte påverka flödet riktigt så mycket som man tidigare befarat.

Du har samtidigt inspirerat mig till en idé apropå vattenvolymer i värmesystemet. Har en ej nyttjad vedpanna med cirka 200 liter vattenmantel inkopplad i systemet, tillgänglig i pannrummet, som bör kunna användas som enkel volymtank i radiatorkretsen, vilket borde minska eventuella risker förknippade med det strypta flödet enligt ovan. Vid en sådan koppling kan ack.tanken i all enkelhet utgöra varmvattenberedare med förvärmning till 45-50° (plus legionellaprogram) som du föreslagit, och styrning genom innedelens tappvarmvattenfunktion med växelventil.

Denna lösning borde vara bra m.h.t. förutsättningarna, dock lite svårt för en icke sakkunnig som jag själv att överskåda det hela. Om någon vänlig själv här på forumet skulle ha möjlighet att bistå med någon slags enklare skiss av ovan system vore jag minst sagt tacksam.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Inkoppling enligt bifogad bild borde kunna fungera, vill du bara använda vedpannan som volymtank så kopplas den i serie med framledningen före första förgrening till radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Broder_Pump

  • Gäst
Broder_Pump
SV: Elpatronuttag i Ack.tank för framledning? Skapa en arbetstank
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2019, 12:08:50 »
Oj vad snyggt! Ja, precis det var isf. tanken att manteln i vedpannan får agera volymtank, kopplat enligt din beskrivning då.

Hänger iaf. med till största del i skissen, och tänker väl att ett sådant system rentav borde vara hyggligt effektivt. Men misstänker att det till stor del också lär bero på värmepumpens inställningar. Vad tror du om den saken? Med volymtanken före första förgrening till radiatorerna bör man åtminstone med större trygghet kunna strypa termostater fritt för de ytor som ska hållas underhållsvärmda d.v.s. inte är styrande i fråga om värmebehov, kan detta göras minskar väl energiförbrukningen väsentligt hoppas man.

Och ett stort tack ska du ha för hjälp med att visualisera systemet!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!