Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värme problem (CTC Ecoheat 7)!  (läst 8682 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jerker

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värme problem (CTC Ecoheat 7)!
« skrivet: 04 oktober 2004, 17:52:36 »
Först vill jag säga "tack" för att det finns ett sådant här forum och hej på alla.

Jag har ett litet problem med min värmepump av modell CTC Ecoheat modell 7 från 2002.

Ända sen jag fick den inkopplad så har jag aldrig fått någon bra värme på höst och vinter period. Värmen ligger runt 19-20 grade och det är lite lite för mig.

Jag kan garantera att det är pgr av att min värmekurva inte stämmer men eftersom manualen är så j___a dåligt skriven och att jag inte fattar så kan jag inte få någon bra värme. Finns det någon vänlig person som kan förklara hur man ställer in värmepumpen på ett bra sätt.

Tack på förhand.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Värme problem (CTC Ecoheat 7)!
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2004, 17:56:55 »
Hej, Antar att du har innegivare? Ställ in värmekurvan så här: Välj att koppla ur innegivaren under installationsmenyn. Öppna alla termostater/ventiler tiill MAX. Ställ in lämplig kurva genom att ange (i inst menyn) antal grader vid -15 grader. Prova med några olika värden och se så att du får tillräckligt varmt inne. Ändra inte för fort bara. När du har tillräcklig värme så välj "innegivaren tillåten" igen.

Tror att problemet är som du säger. har man för låg värmekurva så kan inte innegivaren "fdra på" mer fast det behövs.

Lycka Till och skruva på
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Jerker

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Värme problem (CTC Ecoheat 7)!
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2004, 18:03:14 »
Tack för ditt snabba svar Svenne.

Men är det bara den ins som man ska ändra? Jag har hört att man ska ändra "husvärme från vid xx grader" samtidigt som "vid -15".

Just nu står "vid -15" på 58 grader tror du det är för lågt?

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Värme problem (CTC Ecoheat 7)!
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2004, 18:21:22 »
Tack för ditt snabba svar Svenne.

Men är det bara den ins som man ska ändra? Jag har hört att man ska ändra "husvärme från vid xx grader" samtidigt som "vid -15".

Just nu står "vid -15" på 58 grader tror du det är för lågt?
jo du kan ändra det också om du vill men lagen om alltings jävlighet säger mig att det är bra att ändra på en parameter i taget.

Jag har värme från på 18 grader och temp vid -15 på 55 grader.

Om du ändrar värme frÃ¥n uppÃ¥t sÃ¥ innebär det att du fÃ¥r lite varmare vatten ut pÃ¥ elementen. Om du vill sÃ¥ prova först med att skruva upp dina 58 till 62 och se  (vänta ett dygn) om innetempen stiger.Hjälper inte det sÃ¥ kan du ändra värme frÃ¥n till ett lite högre värde. Huvudsaken är att du inte skruvar för fort ;)
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Matte.H

  • Gäst
Matte.H
Re:Värme problem (CTC Ecoheat 7)!
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2004, 19:23:05 »
Hejsan.
När jag trimmade in min ctcmaskin utan innegivare så var jag tvungen att höja värdet på "värme från" till 23gr och ha 50gr vid -15.
När jag hade kvar originalvärdet (18gr) och höjde värdet vid -15gr så var det för kallt inne mellan +5 och -2, sen när det blev kallare så blev det för varmt.
Men genom att höja värme från så har det blivit varmare runt "nollan".
Den här inställningen har jag på vinterhalvåret , på sommaren har jag 18gr på "värme från".
Det här funkar bra på min gamla kåk..nu jobbar innegivaren perfekt och håller en jämn temp på 21.5 grader när jag har 21grader inställd på pumpen.

Utloggad Jerker

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Värme problem (CTC Ecoheat 7)!
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2004, 20:04:31 »
Tack så mycket för hjälpen grabbar!
Jag har redan märk att min shunt har öppnat lite mer än vad den brukar. så förhoppnigs vis så kan jag få lite mera värme i kåken.

Jag återkommer till er om nåon dag eller två med resultatet.
:)

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Värme problem (CTC Ecoheat 7)!
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2004, 21:37:09 »
58 grader vid -15 det är inte bra :) Vp'n går inte optimalt (hart du enrörs system ?)


Det är som Matte.H säger Det är oftast problem vid +5 till -5 och det gäller även andra VP'n också.

Sedan är det värme i från vid, och framledning vid -15 som man skall leka med. Och det är enkelt.

Om du har bra temperatur vid -15 (58 grader men taskigt vid 0 eller +10 grader, sÃ¥ höjer du tempen pÃ¥ värme ifrÃ¥n . Är det bra vid 0 och dÃ¥ligt vid -15, höj  framlednings tepen vid -15).  Om du fÃ¥r för varmt  varmt vid 0 grader sänk värme ifrÃ¥n.

Det handlar om att fÃ¥ rätt lutning pÃ¥ kurvan.  Och se till att innetempmätaren sitter pÃ¥ ett korrektställe.

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Jerker

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Värme problem (CTC Ecoheat 7)!
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2004, 07:17:00 »
Vad är ett enrörs system? Som ni kanske märker så är jag helt oduglig när det gäller dessa saker.

Och jag ska testa dessa grejor som ni har sagt så får vi se om det blir någon skillnad.

Tack för hjälpen ME.
:)

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Värme problem (CTC Ecoheat 7)!
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2004, 07:22:53 »
Ett enrörssystem innebär att flera element är kopplade i rad. Det 1:a elementet är alltid varmare än det sista. Det kan vara all från 1 till flera olika enrörsslingor i ett hus. Jag har 2 slingor i mitt med vardera 5 element.
Enrörssystem kräve rhög cirkulation, dvs cirk pumpen på varma sidan på läge 2 eller 3

I 2 rörssytem så är alla elementen i stort sett lika varma.
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Jerker

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Värme problem (CTC Ecoheat 7)!
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2004, 08:50:37 »
Då är det nog ett enrörs system jag har, men jag har hört av rörmokaren att det var återfalls system ???.

Men eftersom mina element alltid är kallare i vardagsrummet så är det nog enrörs system.

Tack för infot Svenne.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Värme problem (CTC Ecoheat 7)!
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2004, 09:33:34 »
Det är bara att återkomma.

En sak du kan kolla med din röris är om du kan göra flera slingor av ditt en rörsystem och ev få lägre framledning temp. Har du tex 6 st element i en slinga kan de var ide att göta en två slingor (3-3 eller 2-4)

Alt att byta till större element, eller ett dyrare alternativ dygga om till ett två rörs system . Men det sista kostar klöver, så trima ditt system och se om du får acceptabel värme, sedan bestämmer du om du skall göra några större ingrepp. Dock kan en ombyggnad av större format inte vara ekonomiskt försvarbart.
 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Re:Värme problem (CTC Ecoheat 7)!
« Svar #11 skrivet: 27 november 2004, 12:49:34 »
Här var det en gardin som gick upp... iallafall för mig...
Klart som korvspad att man skall öka "pump av vid" för att få varmare runt nollan...
Jag har varit så trög att jag inte tänkt på det... bara fipplat med (-15) värdet... Och jag som drog upp från 45->50 för att få varmt... :( så dumt... >:(
Raskt ner i källaren... :)
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!