Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstigt fenomen  (läst 14102 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Konstigt fenomen
« skrivet: 17 februari 2005, 19:11:52 »
När min pump har gjort varmvatten stannar den trots att jag har ett underskott på integralen ???
Jag har testat att öka hysteres till max (15) men det hjälper inte...

Efter vv-produktion står det "Inget behov värme" i displayn.
Efter några minuter står det ungefär "Start inom xx minuter".

NÃ¥gon som vet :-\
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

admin

  • Gäst
admin
SV: Konstigt fenomen
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2005, 13:51:37 »
Om den inte gick innan den började tillverka varmvatten, och inte nått den inställda integralen för kompressorstart skall den inte värma radiatorkretsen. Detta skulle kunna innebära övertemp i huset.

Att den meddelar start inom xx minuter beror på startfördröjningen som finns för att den inte skall skadas av för täta startintervaller.
Det påverkar inte rumsklimatet då tiden är så kort.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt fenomen
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2005, 15:52:27 »
Vid det senaste tillfället jobbade pumpen för fullt med ett underskott på -8xx gradminuter.
Den gick över till att värma vatten och när den var klar med det så stannade den i ca 15min för att sedan starta igen och fortsätta med att jobba bort gradminutunderskottet Sc:,h

Den borde ju rimligtvis inte behöva stanna utan bara växla över till radiatorvärme och fortsätta att tugga på...
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt fenomen
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2005, 15:55:54 »
Stannar den efter alla vv-laddningar eller händer detta bara ibland ?
Din vän i nöden.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt fenomen
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2005, 16:00:41 »
Stannar den efter alla vv-laddningar eller händer detta bara ibland ?

Jag är inte riktigt säker, men jag tror att den stannar efter varje laddning...
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt fenomen
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2005, 16:05:00 »
kan det vara för snabb cirkulation, och att han får för varm retur och stannar. ( lågt delta vid vv-laddning) Och att tidsfördröjningen sedan startar. eller ? ???

Står den något i bruksen ?
« Senast ändrad: 18 februari 2005, 16:06:31 av SILVER »
Din vän i nöden.

admin

  • Gäst
admin
SV: Konstigt fenomen
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2005, 16:11:06 »
Trög trevägsventil som inte lägger om så fort som det bör för att tidsfördröjnngen på max returtemp skall hindra stopp av kompressorn???

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt fenomen
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2005, 16:13:16 »
kan det vara för snabb cirkulation, och att han får för varm retur och stannar. ( lågt delta vid vv-laddning) Och att tidsfördröjningen sedan startar. eller ? ???

Står den något i bruksen ?


Har för mig att deltat vid vv-laddning är 5 grader och eftersom jag har returstoppet på 49 grader så borde den inte stoppa på det.
Jag har dessutom för mig att returstoppet kopplas bort vid vv-laddning...

När det gäller bruksanvisningen så har jag inte hittat något matnyttigt i detta fallet :-\
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt fenomen
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2005, 16:18:37 »
Trög trevägsventil som inte lägger om så fort som det bör för att tidsfördröjnngen på max returtemp skall hindra stopp av kompressorn???

Intressant, jag har för mig att man kan ställa tiden för hur snabbt trevägsventilen ska växla.
Får nog undersöka det...
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad LennartM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konstigt fenomen
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2005, 17:33:22 »
Menar du att integralen har ett så stort underskott, att den egentligen borde starta direkt efter varmvattenproduktionen?

Min Diplomat tillverkar ofta varmvatten direkt efter uppvärmning av radiatorerna, men jag är osäker på vad integralen brukar vara efter VV-tillverkning. Ska kolla vid tillfälle.

Är du rädd för att du har för många start och stopp? Om så är fallet, kan jag förstå det, eftersom det verkar vara en stor sak här på forumet. Du har ju scrollkompressor i din värmepump och då behöver du inte vara orolig. Den informationen har jag i alla fall fått från Thermia. Vissa andra fabrikat kör ju fortfarande med de gamla kolvkompressorerna, och där är det säkert viktigare med antalet starter.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt fenomen
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2005, 17:40:12 »
Menar du att integralen har ett så stort underskott, att den egentligen borde starta direkt efter varmvattenproduktionen?

Yes, det stämmer

Citera
Är du rädd för att du har för många start och stopp? Om så är fallet, kan jag förstå det, eftersom det verkar vara en stor sak här på forumet. Du har ju scrollkompressor i din värmepump och då behöver du inte vara orolig. Den informationen har jag i alla fall fått från Thermia. Vissa andra fabrikat kör ju fortfarande med de gamla kolvkompressorerna, och där är det säkert viktigare med antalet starter.

När det gäller antalet starter har jag faktiskt inte brytt mig så mycket än.
Jag har ett radiatorsystem som är underdimensionerat så jag tar tag i finliret när det är uppdaterat...
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Konstigt fenomen
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2005, 17:53:00 »
Är du rädd för att du har för många start och stopp? Om så är fallet, kan jag förstå det, eftersom det verkar vara en stor sak här på forumet. Du har ju scrollkompressor i din värmepump och då behöver du inte vara orolig. Den informationen har jag i alla fall fått från Thermia. Vissa andra fabrikat kör ju fortfarande med de gamla kolvkompressorerna, och där är det säkert viktigare med antalet starter.

Jag fattar inte varför det här med antalet start och stopp fÃ¥tt sÃ¥ stort utrymme? Med jämna mellanrum kommer det nÃ¥gon som oroar sig för antalet starter för det är nÃ¥nting som dom hört är ett problem.   ::)

Jag hävdar med bestämdhet att det är inte något problem! Det är en myt som verkar vara omöjlig att ta död på. Styrsystemet i pumparna har en inbyggd startfördröjning som begränsar antalet per timme så att antalet starter hålls på en för pumpen gynsam nivå. Dessutom säkerställer starfördröjningen att vätskeslag inte förekommer under en start genom att se till kompressorn får vila en viss mintid mellan driftcyclerna.

Jag håller dock med om att varje start naturligtvis innebär ett slitage men inte på ett sätt som påverkar den ekonomiska livslängden på pumpen så att man behöver gå och oroa sig för det.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Konstigt fenomen
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2005, 17:59:33 »
Det du säger har jag vid flera tillfällen kommenterat, men det finns 2 skolor i detta forum.

De som håller med dig och de som säger alltid gående VP utan stopp i mellan utan ev avfrostning (L/V VP ).

Vintertid vid stor belastn behöver emellertid VP gå kont. pga energibehov.

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Konstigt fenomen
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2005, 18:50:34 »
Det du säger har jag vid flera tillfällen kommenterat, men det finns 2 skolor i detta forum.

De som håller med dig och de som säger alltid gående VP utan stopp i mellan utan ev avfrostning (L/V VP ).

Vintertid vid stor belastn behöver emellertid VP gå kont. pga energibehov.

Janne

VadÃ¥ tvÃ¥ olika skolor? Det är tvÃ¥ olika typer av pumpar. Den ena är typen on/off och den andra varvtalsreglerad. On/off pumparna kan inte reglera annat än mha on/off medan varvtalsreglerade anpassar sin uteffekt efter värmebehovet.  Men oavsett typ sÃ¥ är antalet starter inte ett problem. De problem som fanns har man löst. I stället är det drift nära maxtemp som sliter mest, när motorn fÃ¥r jobba som hÃ¥rdast.

Avfrostning är ett behov som luftvärmepumpar har som måste lösas oavsett typ. Kunde man dessutom på ett tillförlitligt sätt mäta behovet av avfrostning skulle det behovet säkert minska också.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Konstigt fenomen
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2005, 19:13:04 »
Citera
När min pump har gjort varmvatten stannar den trots att jag har ett underskott på integralen
Jag har testat att öka hysteres till max (15) men det hjälper inte...

Efter vv-produktion står det "Inget behov värme" i displayn.
Efter några minuter står det ungefär "Start inom xx minuter".

NÃ¥gon som vet

Jag vet  8)   du har nåt fel på maskinen den ska växla över DIREKT utan stopp. Om  det finns ett värmebehov förstås!

På min 5 år gamla Thermia Villa fanns ett (serie) fel i styren, ett antal maskiner funkade inte som avsett. Min stoppde pga för hög returtemp, men den funktionen skall INTE vara aktiv vid vv-produktion inte heller några minuter direkt efter vv produktion!!!!!!  Det åtgärdades tillslut på garantin.

Förklara felet kräv åtgärd!!!  intressant sen att höra vad det var!!!

jag trackade min inst flera gÃ¥nger fick svävande svar tex det ska nog va sÃ¥ , den kanske mÃ¥ste fÃ¥ vila osv.  fiR: fiR:  _/- _/-
tillslut kontaktade jag Thermias LOKALA ombud, han sa spontant citat: herregud har vi inte fixat alla ännu!!!!   Han hittar du i din lokala del i katalogen  ;)  dom vet faktiskt en hel del om pumpar, åtminstone han i vårt distrikt.

Nåt fel har du men det ska fixas!!!  kolla förresten så det inte står hög retur på displayen omväxlande mellan det där om start om x minuter....
Men dom torde väl fixat det fel jag hade  ;)

En bergvärme/ytjord skall ALDRIG stanna om det finns värmebehov, den växlar mellan vv och värme 24t/dygn ända tills det inte finns nÃ¥got värmebehov! inget annat godkänner vi   a:gl nÃ¥n ordning ska det va  --/

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!