0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Robbo skrivet 15 september 2007, 14:24:56Har även tempen på till golv och retur...Till 24CRetur 19CDessa 2 mätare sitter på Shuntgruppen? Ser även att shunten står på nästan 5Och så är det en pump där som har tre lägen...Den står på 3 och matar då 2050lh...MVHHar du planerat för golvvärme på övervåningen?Annars kan det vara idé att se till att radiatorerna på övervåningen klarar sig med samma temperatur som golvvärmen när du ändå är i renoveringstagen.Vilket fabrikat/modell är det på shunten?Så länge du inte använder befintliga radiatorer: du kan eventuellt öka eller minska shuntens "inställning" så att du kan sänka kurvan till kanske 30 - detta ger både lägre förbrukning och mindre tillskott.Du vill ju inte att vp ska producera 30-gradigt vatten och att shunten bara pytsar ut 25 grader av detta.
Har även tempen på till golv och retur...Till 24CRetur 19CDessa 2 mätare sitter på Shuntgruppen? Ser även att shunten står på nästan 5Och så är det en pump där som har tre lägen...Den står på 3 och matar då 2050lh...MVH
Det kan säkert vara jag som inte hänger med, det är gott med öl Shunten som kompisen har ska man skruva ner när man vill ha varmare golv, därav öka eller minska.När du skrev att shunten står i läge fem tolkar jag det som att det är "nivån av värme" som ska ut i slingorna.Meningen med en shunt är väl att tappa av lite hett radiatorvatten till till govvärmesystemet så att temperaturen blir lagom. Eftersom du inte ska köra med radiatorer så skulle du kunna testa att koppla förbi shunten: koppla rören som går in i shunten direkt till fördelarna.Om du får behaglig temperatur efter ev justering av slingorna, vp's cirkulationspump samt vp-kurva så kan du ju sälja shunten för dyra pengar
ThumbsupEn sak till: har du något stort kärl (100-300 liter) eller dylikt påkopplat till värmesystemet?Eftersom golvvärme har relativt liten vattenvolym så blir det många vp-starter annars.
Har även lyft lös fronten och kollat vad jag har.. står på en klister lapp där inne att det är en Villa 60 men då är det ju det att jag har en Classic front konstigt varför är det så här?
Citat från: Robbo skrivet 15 september 2007, 22:38:43Har även lyft lös fronten och kollat vad jag har.. står på en klister lapp där inne att det är en Villa 60 men då är det ju det att jag har en Classic front konstigt varför är det så här?Villa 60 tolkar jag som att det är en pump på 6 kW. Rimlig storlek till husets yta om det är normalt isolerat. Börjar man räkna på det blir det lite konstigt. Utgår man från en prognostiserad årsförbrukning på 22500 kWh och drar från 5000 kWh hushållsel blir det 17500 kWh till pumpens kompressor och tillsatsel. Med tanke på att det är först vid -15 som tillsatsen behövs bör allra största delen av värmen produceras av pumpen, bara en liten del, några tusen kWh, är tillsatsel. Det skulle betyda att värmepumpens kompressor drar en så där 14000 kWh/år vilket skulle betyda att den går nästan året (kompressor och cirkulationspumpar bör dra i snitt 1,7 kW) runt vilket är orimligt med tanke på att den klarar att värma huset ner till -15 utan tillsats. Det är något som inte stämmer här. Om pumpen klarar -15 är det också konstigt att tillsatsens indikatorlampa lyser som en discolampa. Så kallt är det väl ändå inte hela tiden. Även om förbrukningen av hushållsel är mycket större än vad man normalt brukar räkna med blir det konstigt. Kan det vara så att när det blir kallt ute så stannar pumpens kompressor pga för hög returtemperatur och tillsatsen går in i stället? Liten vattenvolym i systemet kan ställa till med problem men jag vet inte om det blir den typen av problem. Är systemet normalt dimensionerat bör pumpen gå en så där 3500 timmar per år plus kanske 2000 kWh tillsats. Det blir inte mer än 8000 kWh per år. Lägg till hushållselen och det blir max. 15000 kWh/år. I Stockholmstrakten var den gångna vintern den varmaste under de 5 år jag har haft bergvärme, vet inte hur det var i norra Norrland. Finns det någon uppgift om när pumpen installerades och hur många kompressor- resp. tillsatstimmar är? Timmarna skall man kunna få fram på displayen. Märkligt med -20 visningen på köldbäraren. Vid så låg temperatur bör pumpen stanna pga för låg köldbärartemperatur och gå på tillsatsen i stället. Är det verkligen säkert att kompressorn går?
Roland , jag delar dina frågor helt och hållet. Det är något som inte stämmer.Kanske skulle se till att få pumpen servad innan kylan kommer . har du tur kan du nästan halvera dina el kostnader direkt.
Ja, nu hittade jag drifttimmarna. Det som är lite konstigt är den höga siffran för varmvatten men det kanske är rimligt med tanke på att de tidigare ägarna hade många barn. Förhållandet mellan tillsatstimmar och kompressortimmar är kanske lite väl hög. Det skulle kunna tyda på klen dimensionering. Det motsägs av det faktum att pumpen klarar -15 utan tillsats i ett område där dimensionerande utetempereratur är runt -28 vilket tyder på att pumpen klarar ca 70 % av husets max. effektbehov. Det är en helt normal siffra. 70 % effekttäckning betyder i sin tur att tillsatselen bara borde vara högst 5 % av husets värmebehov. Drifttimmarna säger ungefär 10 % men det kan kanske vara de tidigare ägarnas varmvattenförbrukning som spökar. Det kan ha blivit många tillsatstimmar där. Antalet kompressortimmar per år borde vara högst 4000 och tillsatstimmarna runt 200. Jag får det till en årsförbrukning på 8000 kWh för värmen vilket i sin tur betyder att värmeproduktionen hittills i år borde förbrukat 6000 kWh. Resten skulle då vara hushållsel. Men 9000 kWh hushållsel januari - september låter mycket. Jag rekommenderar att du läser av drifttidsmätarna varje månad och bokför värdena så att du får en bild av hur pumpen går nu. Drifttidshistoriken totalt ger ju nu mest en bild av de tidigare ägarnas liv. Borsett från temperaturvisningen för köldbäraren behöver det inte vara något konstigt med pumpen. Förhållandet mellan tillsatstimmar och kompressortimmar och det faktum att pumpen klarar -15 utan tillsats tolkar jag som en normalt fungerande pump.Se till att få köldbärarvisningen fixad, temperaturerna på köldbäraren ger en del nyttig information. Pumpen borde vara 5-6 år gammal med tanke på driftidsvärdena. Är den betydligt yngre blir det konstigt igen.
Hej Robbo,känns som något inte stämmer med din pump. Kb. fr -20°CKb.Till -20°Ctrycker du vidare kan du se:t.ex.Kb.fr -3°CKb.min -15°CDet menas att när inkommande köldbärarvätska sjunker under -15°C stoppar kompressorn, brinepumpen och pumpen larmar. Detta bör resultera i att TS går in.Så fixa dina givare så ska du se att detta lär lösa sig.