Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Växelventil IVT HT+ C9  (läst 2356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sx3000

  • Gäst
Sx3000
Växelventil IVT HT+ C9
« skrivet: 12 april 2016, 12:29:27 »
Halloj,

Är ny med hus och det sitter en IVT HT+ C9 från 2007 installerad i huset.
Huset är byggt 1954 och det är gamla radiatorer med stammar dolda i blindbotten på mellanbjälklaget.

Jag har en hel del knäppningar i rörsystemet, ganska högljudda, främst en stund efter duschning, vad jag fattat är det när pumpen gjort nytt VV och växlar över till radiatorerna via växelventilen, och då rinner det ut ap-varmt vatten ut i raddisarna som gör att det knäpper, pga att rören vidgar sig/krymper med värme/kyla.

Läst att man kan montera en knäpptank, men att det inte alltid hjälper..
Hade en tanke om det kommit ut nya växelventiler, sedan pumpen tillverkades, som är bättre konstruerade för att råda bot på problemet?

Knäppningarna är distinkta, men svåra att lokalisera exakt vart dom kommer ifrån. Varje knäpp-cykel kan vara 10 minuter, med knäppningar med några minuters mellanrum. ibland är det knäppningar i serie med sekunders mellanrum från olika ställen i huset.

Sen undrar jag om jag kan ställa in i pumpen att inte tillverka varmvatten på vardagar mellan klockan 9-17? Elnätskostnaden är ju rätt stor under denna peiod. :)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Växelventil IVT HT+ C9
« Svar #1 skrivet: 12 april 2016, 14:40:44 »
Tror inte nya växelventiler skiljer sig Ã¥t i detta avseende.  Det är inte nÃ¥gon brist i växelventilen som gör att det kommer ut varmt vatten, ut beror mest pÃ¥ att det finns kvar varmt vatten i systemet som även arbetar med radiatorerna.

AngÃ¥ende VV-produktion mellan 9-17 sÃ¥ gÃ¥r det väl inte Ã¥t speciellt mycket energi för VV-produktion under den tiden, om du inte är hemma och gör av med VV.  Att göra enstaka VV-körning kostar ju inte skjortan och tappar man inget vatten sÃ¥ räcker det med ca 2 körningar/dygn för att hÃ¥lla vattnet varmt.  Det är mest om du använder vattnet som det kommer att gÃ¥ nÃ¥gra VV-körningar i rad.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Växelventil IVT HT+ C9
« Svar #2 skrivet: 13 april 2016, 10:20:08 »
Under meny 4.3 kan du tidsstyra VV-laddning, och det är möjligt att koppla bort VV-laddning helt under en period på dagen.
Sen är det nog en knäpptank som gäller, bästa modellen är en volymtank som kopplas in på stigaren med anslutning från VP i toppen och ut till radiatorerna i botten.
Ju större tank ju bättre funkar den så ta 200 liter.
Och koppla inte som arbetstank med extra CP, den lösningen funkar iofs, men kanske inte lika bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Växelventil IVT HT+ C9
« Svar #3 skrivet: 16 april 2016, 21:17:43 »
Tack för svar!

Hittade 2 st växelventiler från ESBE nere i pannrummet, T-kopplingen + den elektriska delen. Känns som att förra ägaren haft problem med dessa tidigare, säkert i anant sammanhang än knäppningar.

Har ni tips på en volymtank? Jag är inget VVS-material guru, så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter med rätt storlek på anslutningar etc.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Växelventil IVT HT+ C9
« Svar #4 skrivet: 17 april 2016, 16:41:12 »
En begagnad varmvattenberedare med 22 mm anslutningar kan funka jättebra.
Annars finns t ex Nibe UKV eller liknande grejer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Växelventil IVT HT+ C9
« Svar #5 skrivet: 23 juli 2016, 20:41:34 »
Jag tänkte att jag skall uppdatera tråden lite!
Jag har haft fortsatta problem med knäppningar och har det fortfarande, det har blivit värre sedan tråden startades.
Samtidigt har trycket i radiatorkretsen sjunkit från 0,8 till 0,2 bar under tiden och det har berott på läckande radiatorventiler.
Nu har jag bytt ventiler, fyllt på systemet och börjat lufta och ljuden har minskat väldigt mycket, snudd på helt borta.
Från att ha låtit som att en maskinist på en U-båt slagit skiftnyckeln i ubåtsväggarna, till en svag visning inne på toaletten.

Grejen är ju att jag inte har någon värme på, eftersom det är sommar och cirkpumpen har varit avstängd (har tvångsstartat den nu dock inför luftningen) och ändå har knäppningarna, så jag vill nästan påstå att detta problem jag upplever inte har med värmexpansion att göra, då allt är kallt i systemet.
Det känns som att BVP avgerf något ljud som sedan fortplantar sig i systemet och med mindre tryck/mer luft i systemet har det låtit mer än nu när jag fyllt på.

Ska låta det går några dagar till innan jag blåser faran över, men är det någon som har tips av något slag? någon del i pumpen som börjar ge upp som man bör byta i förebyggande syfte eller något sådant?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Växelventil IVT HT+ C9
« Svar #6 skrivet: 23 juli 2016, 21:42:08 »
Hej!
Låter som att ditt system är extremt känsligt för knäppningar.
Det som hänt är att värmepumpen skiftat till sommarinställning och då stannar externa CP så att knäppningarna blivit mindre.
Normalt borde de upphört helt, men på grund av att varmt vatten stiger så kommer pluggen med varmvatten ändå upp till radiatorerna och ställer till med lite knäppningar.
Det blir värre i höst då utetemp stiger och värmesystemet sätter igång igen.

Tyvärr kommer du behöva en knäpptank för att fÃ¥ knäppningarna att upphöra.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Växelventil IVT HT+ C9
« Svar #7 skrivet: 23 juli 2016, 21:57:38 »
Fast knäppningarna har blivit mer och högre ljud, nu på sommaren. Tills jag ökade trycket från 0,2 till 1 bar och och luftade systemet.
Som du säger är det ju sommarinställning, då borde ju ljuden ha upphört och inte förvärrats?

Jag får avvakta och se hur det utvecklar sig framöver :) Längtar nästan tills höst/vinter så jag kan börja justera in förinställningar och cirkpump a:gl
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Växelventil IVT HT+ C9
« Svar #8 skrivet: 24 juli 2016, 11:28:29 »
Tippar att anledningen till att det är värre på sommaren är att temperaturen i radiatorsystemet nu är lägre än på vintern, vilket gör att det knäpper mera när pluggen med varmvatten efter en VV-laddningen åker ut i radiatorsystemet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!