Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innerdel i vardagsrum ?  (läst 4842 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kolbäckaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kolbäck/västmanland
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Q HEAT SE 6.3
Innerdel i vardagsrum ?
« skrivet: 10 december 2005, 10:19:36 »
Hej. Har haft besök av en försäljare som kollade hur det skulle gå att montera L/L pump hos mig, och enligt han så var det bara vardagsrummet som funkade Sc:,h I hallen ovanför ytterdörren så går det en luftkanal till värmen (bacho) och han ville bara sätta innerdelen direkt på väggen och inte på luftkanalen. Enligt honom så lät min dator mer än vad pumpen skulle göra, men det tror jag inte en sekund på :P Pumpen är en Panasonic e9.
Men annars för pumpens skull så är vardagsrummet ett bra alternativ. Så vad tror ni om det ?

Mvh//Kolbäckaren

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Innerdel i vardagsrum ?
« Svar #1 skrivet: 10 december 2005, 12:08:44 »
Jag skulle aldrig ha en pump i ett vardagsrum! Dom procenten bättre spridning du fÃ¥r kommer du att svära pÃ¥ rätt mycket tror jag  ;) för pumparna är inte tysta och det blÃ¥ser rätt bra med

Utloggad Kolbäckaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kolbäck/västmanland
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Q HEAT SE 6.3
SV: Innerdel i vardagsrum ?
« Svar #2 skrivet: 10 december 2005, 14:05:51 »
tyvärr så var det vad jag trodde :-[ Men vad tror ni om att montera innerdelen på luftkanalen ovanför ytterdörren?

//Kolbäckaren

Utloggad lillecab

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden/Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innerdel i vardagsrum ?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2005, 06:27:12 »
Hej
Satte min innerdel själv i vardagsrummet och störs då inte alls av den har den snett ovanför tv:n hade till och med gäster här om kvällen och det var då inte alls någon som reagerade över att den lät nåt speciellt ! Det är en E9DKE

Men det är ju alltid upp till var och en hur man störs !

Johan
Hus 117kvm + garage & ekonomidel 40kvm direktverkande comfortel + wärmax kamin elförbrukning 32000kwh elgolvärme på toalett    2 vuxna & 3 barn i hushållet
InstalleratPanasonic E9DKE 2005-12-06

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innerdel i vardagsrum ?
« Svar #4 skrivet: 13 december 2005, 10:35:19 »
Har själv en E9DKE...
och den är rätt tyst. Endast på de högsta fläkthastigheterna (4 och 5) störs jag en del. Om du har en äldre AMD dator med en ettrig CPU fläkt, så kan den faktiskt låta mer.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Innerdel i vardagsrum ?
« Svar #5 skrivet: 13 december 2005, 18:43:07 »
Jag föreslår att du provlyssnar på en pump hos någon granne eller nåt! För som vanligt så får man en uppsjö olika svar på detta forum  ;D Och vem av oss som har rätt?. Det kan du skriva och tala om när du monterat pumpen  :D Kan bara säga att jag hör dåligt och har en sanyo 93(=tyst pump) och jag skulle inte vilja sitta och lyssna på den en hel kväll!
« Senast ändrad: 13 december 2005, 18:44:45 av mansan »

Utloggad Kolbäckaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kolbäck/västmanland
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Q HEAT SE 6.3
SV: Innerdel i vardagsrum ?
« Svar #6 skrivet: 13 december 2005, 20:19:02 »
 Sc:,h Sc:,h Nu gör ni det inte lätt för mig :'(  FÃ¥r nog försöka att provlyssna hos nÃ¥gon.

Mvh//Kolbäckaren

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innerdel i vardagsrum ?
« Svar #7 skrivet: 13 december 2005, 22:46:59 »
Kolla om du har en AMD dator och provlyssna. Den låter som fläktläge 4 eller 5 på E9DKE.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Innerdel i vardagsrum ?
« Svar #8 skrivet: 14 december 2005, 00:03:09 »
Kolla om du har en AMD dator och provlyssna. Den låter som fläktläge 4 eller 5 på E9DKE.

En gammal AMD i så fall, nyare AMD är kallare än Intelprocessorer och kräver därmed mindre kylning och är således tystare.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Innerdel i vardagsrum ?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2005, 15:05:29 »
Hej

Om du är händig så kan du bygga ut en konsol (av stål eller trä) som du fäster innerdelen på i hallen. Rent komfortmässigt så är det nog det bästa. Vardagsrumsplacering är faktiskt inte så störande, det har jag hört fler som säger, i alla fall om man har det som tv-rum. Har man tv:n igång tänker man inte på ljudet från värmepumpen.  ::) ::)
Man vill dock inte ha blåset rakt i huvudet. Jag själv har en kompis som har innedelen i vardagsrummet.

Det värsta är ju att ha den i närheten av sovrummet eller utedelen på en trävägg. :( :( Som att bo i en gitarr. Det är INTE kul. Ska man få en bra installation bör man nog lägga ner sig litegrann med eget förberedande arbete, speciellt med placering/fundamentering av stativ till utedelen (mer okänsligt på tegelvägg), Du hittar nog flera hundra inlägg om det på denna sida.... :,v( ;)

MVH/Gano

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!