Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor frÃ¥n okunnig  (läst 37388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Frågor från okunnig
« Svar #120 skrivet: 23 juli 2011, 07:18:41 »
Vpo:Eftersom vi har fått lära oss att det exakta värmebehovet bara kan avgöras i rummet helt slutat gälla och att det hjälper inte att isolera mot blåst och när det blåser ute får vi kallt i huset så är det nog läge att vara tyst och gilla läget.Gör som en del andra gör vänd kappan efter vinden. Thumbsup
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frågor från okunnig
« Svar #121 skrivet: 23 juli 2011, 07:31:42 »
DR jukebox..
skulle gärna vilja ha en förklaring till ditt inlägg. Jag har inte den förmågan att det som skrivs ska vara på korrekt advokat svenska .
så vad är det som du stört dig på så ska vi se om vi inte kan bena ut detta .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Frågor från okunnig
« Svar #122 skrivet: 23 juli 2011, 07:40:50 »
Vpo:Eftersom vi har fått lära oss att det exakta värmebehovet bara kan avgöras i rummet helt slutat gälla och att det hjälper inte att isolera mot blåst och när det blåser ute får vi kallt i huset så är det nog läge att vara tyst och gilla läget.Gör som en del andra gör vänd kappan efter vinden. Thumbsup

Men det är ju därför innegivaren finns i rummet! Rummets värmeförlust till omgivningen är proportionell till deltaT mellan rummet och uteluften. Den luft som är närmast ytterväggen värms upp av huset, därav minskar deltaT. Om den luften hela tiden byts ut snabbt av vinden så uteblir den minskningen. Basic fysik. Sen att det i många hus som sagt är försumbara fluktuationer, betyder inte att effekten inte finns. På mina stora gamla 2-glas-fönster kan jag garantera att effekten finns, och min 700-kronors innegivare är ett billigt och bra sätt att kompensera den ökade värmeförlusten vid kontinuerliga hårda vindar.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor från okunnig
« Svar #123 skrivet: 23 juli 2011, 07:49:07 »
Vad menar du MÃ¥le?  :)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Frågor från okunnig
« Svar #124 skrivet: 23 juli 2011, 08:00:12 »
Men du har väll flera rum i huset eller?Om din inomhusgivare sitter i vardagsrummet hur kan den känna av temperaturen i sovrummet
om din temperatur ändras i sovrummet?Är helt övertygad om att man kan få ett hus att fungera genom att köra bara med utomhusgivare och termostater.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Frågor från okunnig
« Svar #125 skrivet: 23 juli 2011, 08:07:04 »
Jag menar att det finns personer som ena minuten så fungerar termostater och nästa gång funkar dom inte alls och frågar man hur
man kollar om en termostat är hel så har man ingen aning hur man gör.Tycker du att det ger ett bra intryck.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor från okunnig
« Svar #126 skrivet: 23 juli 2011, 08:13:24 »
Nej  hÃ¥ller med dig helt om det.  Men det var tur att jag frÃ¥gade,för min sjuka hjärna läste att du skrev att jag vände kappan :D  Sedan sÃ¥ skrev jag ett svar pÃ¥ det som jag raderade och sÃ¥ frÃ¥gade jag dig istället ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor från okunnig
« Svar #127 skrivet: 23 juli 2011, 09:51:19 »
För alla sansade medlemmar och besökare som verkligen läser inläggen så vidhåller jag att följande sätt att utrusta och trimma in sin anläggning ofta (inte alltid) är ett tillräckligt bra förfaringssätt.

För att på ett adekvat sätt trimma in en villa som värms av värmepump bör man göra följande, gärna också i denna ordning:
Grundförutsättning: Värmepump som styrs av en utomhusgivare.

1. Se till att ha adekvata grundflöden över varje enskild radiator, resultatet av intrimmningen skall ge av tillverkaren rekommenderad deltaT över varma sidans VVX med alla termostater fullt öppna.

2. Kurva och parallellförskjutning justeras grovt in efter den energiberäkning som gjorts vid dimensioneringen och finjusteras sedan enligt nedan:
Om det blir för varmt inne när det är varmt ute (över 0°C) så justeras parallellförkjutningen ned.
Om det blir för kallt inne när det är varmt ute (över 0°C) så justeras parallellförskjutningen upp.
Om det blir för varmt inne när det är kallt ute (kallare än -10°C) så sänks kurvan.
Om det blir för kallt inne när det är kallt ute (kallare än -10°C) så höjs kurvan.
Dessa justeringar påverkar varann till viss del, och man kan därför behöva göra dessa justeringar ett antal gånger.

3. När man har balans på flöden, kurvlutning och parallellförskjutning bör man aktivera en centralt placerad rumsgivare som tar hand om övertemperaturer som beror på brister i regleringen, solinstrålning, eller på energi som tillförs från människor eller andra värmekällor, primärt belysning och annan elektronik av olika typer. Rumsgivaren kompenserar även för onormal nedkylning t.ex. p.g.a. blåst, vädring, eller onormalt låg värmetillförsel från människor eller hushållsel.

4. Först nu bör man ställa in termostater (helst inte så många, min rekommendation är att man tillåter max 30-40% av termostaterna att strypa) så att de stryper om reglerdatorn i kombination med den centralt placerade rumsgivaren inte förmår hålla temperaturen på den önskade.

Min erfarenhet är att OM det blir övertemp i ett rum eller hus efter att man utfört åtgärderna 1-3 så beror det på att så mycket värme tillförs att man egentligen behöver aktiv kyla för att bibehålla önskad värmekomfort.
Visst kan termostaterna i ett fall som detta kanske strypa bort några tiotal W i ett specifikt rum, men det lär inte påverka rumstemperaturen mer än ytterst marginellt, troligen mindre än 0.5 grader.
Och i de allra flesta fall när termostaterna stryper skulle aktiv kyla ha behövts.

Jag vill även tillägga att i väldigt många hus klarar man sig helt OK helt utan termostater, och då främst hus byggda i ett plan där källare och vindsvåningars årstidsvarierande energibehov inte stör inomhuskomforten.
« Senast ändrad: 23 juli 2011, 10:40:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frågor från okunnig
« Svar #128 skrivet: 23 juli 2011, 10:13:18 »
Att använda enbart inngivare har jag inga bra erfarenheter av blir för stor förändring vid tex öppen dörr när gäster ska gå. En innegivare anser jag ska komplettera en utegivare som styr efter en värme kurva som är rätt ställd dvs så låg som möjligt för rätt temp inne då kan innegivaren gå in och reglera lite grann för saker som utegivaren inte märker tex blåst eller sol och om man får problem med övertemp i vissa rum är det inget problem att installera termostater där efter att rätt kurva är inställd. Nu finns det naturligtvis undan tag där ovanstående inte funkar tex en kompis har ett hus som är utbyggt och där utbyggnaden är mycket vindkänslig där skulle det funka bra att ställa kurvan lite högre och styra ned tempen med termostater visst får man lite högre drift kostnad men det kan det vara värt annars är ett alternativ att det får bli lite kallare inne när det blåser hur som helst båda alternativen är bra bara man vet vad som gäller. Att påstå att hus inte påverkas av blåst eller att termostaterna ska fixa det blir bara löjligt enda chansen för en termostat att fixa ev undertemp är att vbf är lite för hög i normalväder. Jag hävdar att den installatör som alltid vägrar installera innegivare bör lära om man måste titta på huset om det är lämpligt för inngivare och är huset lämpligt är det en bra grej som höjer komforten och sänker driftkostnaden och efter som den numera följer med till vissa vp så är det normalt liten kostnad att installera och innegivaren har lite andra funktioner än att bara styra tempen så även om den inte används till temp kan den vara bra till annat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frågor från okunnig
« Svar #129 skrivet: 23 juli 2011, 10:35:26 »
Ville bara tilllägga att normal isolering typ gullfiber hjälper inte mot blåst det är vindpappen som skyddar mot blåsten. Men det finns ju annan isolering typ frigolit eller västkustskiva som inte behöver vindskyddas i normalfallet men hos mej tror jag att den mesta kylan kommer in genom fresch ventilerna och då inte bara genom ventilerna som sitter mot vinden tror det blir ökat drag i skorsten vid blåst så det drar in mera luft genom samtliga ventiler men dom kan man ju stänga tillfälligt om man vill men jag föredrar att det sköter sig själv *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor från okunnig
« Svar #130 skrivet: 23 juli 2011, 10:39:33 »
Utegivare är naturligvis en grundförutsättning i min tidigare "injusteringsmanual".
Glömde skriva det bara för att det är så självklart, men har kompletterat nu.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frågor från okunnig
« Svar #131 skrivet: 23 juli 2011, 11:18:55 »
Skrev det endast för att måle10 ville plocka ner utegivaren och ersätta med innegivare vilket jag inte tycker är en bra lösning till något värmesystem och inte funkar överhuvudtaget till de flesta vp *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Frågor från okunnig
« Svar #132 skrivet: 23 juli 2011, 18:10:13 »
Utegivare är naturligvis en grundförutsättning i min tidigare "injusteringsmanual".

Du kan kalla det recept. Eftersom jag är Ernst kan du fÃ¥ välja mellan Per Morberg eller Mat-Tina  :)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor från okunnig
« Svar #133 skrivet: 23 juli 2011, 18:14:49 »
 *roflmao*

Tycker att Rickard känns mest som Carl-Jan *roflmao*

Jag är nog Tina,,,,  gnällig ;D

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Frågor från okunnig
« Svar #134 skrivet: 23 juli 2011, 18:16:57 »
Men du har väll flera rum i huset eller?Om din inomhusgivare sitter i vardagsrummet hur kan den känna av temperaturen i sovrummet
om din temperatur ändras i sovrummet?Är helt övertygad om att man kan få ett hus att fungera genom att köra bara med utomhusgivare och termostater.

"Kyleffekten" från vind torde vara mer generaliserad i huset jämfört med exvis solinstrålning. Dessutom är det så små effekter vi talar om att de hinner sprida sig i en villa där ofta planlösningen är öppen, dörrar står öppna, folk rör sig mellan olika rum.

Jag är också övertygad att det i de flesta hyfsat moderna villor är ett icke-problem med vindeffekt. Jag tycker bara att om man upptäcker att ett hus påverkas av vinden så är innegivaren rätt väg att gå, eftersom den kompenserar de ökade förlusterna med ökad produktion. Termostaterna gör väl varken från eller till i det läget, men de kan ju i de drabbade rummen vara ett bra komplement till innegivaren vid övertemperatur pga externa faktorer.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!