Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FrÃ¥gor frÃ¥n okunnig  (läst 37390 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frågor från okunnig
« Svar #105 skrivet: 22 juli 2011, 20:21:00 »
@carl n
Du har rätt , det är så dom ska andvändas
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frågor från okunnig
« Svar #106 skrivet: 22 juli 2011, 20:36:39 »
Men jösses smurfen:Tror du att min utomhusgivare bryr sig om hur mycket det blåser ute,En utomhusgivare kan inte påverka för att det blåser ute eller hur.Om jag nu får luftväxling i mitt hus hur många grader pratar vi om 5-10 eller. tror inte du själv tror på det
Det blåser väll inte konstant vinhastighet hela tiden.Du menar att vi som kör med utomhusgivare får kallt i våra hus.Om du svara ja
hur kallt får jag i mitt hus.Vi måste bena ut det först innan vi kan gå vidare.

För några inlägg sedan skrev du:
Citera
Smurfen:Nja luftväxling menar vi väll med att du får en större luftomsättning i huset när vinden ligger på och ju mer luftomsättning
ju större påverkas vårt värmebehov eftersom temperaturen påverkas.

Du menar alltså att vinden inte påverkar innetempen, men värmebehovet. Vad är skillnaden?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Frågor från okunnig
« Svar #107 skrivet: 22 juli 2011, 20:41:36 »
Måle10 har snöat in på anti-innegivare och vägrar nu inse att han har fel. Självklart påverkas olika hus på olika sätt vid olika väderlekar. Att säga att det är fel verkar för mig befängt. Men låt han stå på sig tills den dagen han kommer in i ett hus där kunden tycker att inneklimatet en blåsig vinterdag inte är tillfreds.

Undra om trådskaparen läser allt? Stackars människa... :D
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Frågor från okunnig
« Svar #108 skrivet: 22 juli 2011, 21:06:14 »
Okej jag skulle uppskatta att det blir inte mer en 1g låt mig förklara varför.Om jag kör med bara utomhusgivare så slutar ju inte min vp att producera värme bara för att det blåser ute eller?Om vi skulle ha en konstant vinhastighet som träffar vårat hus rakt på så skulle vi luftomsättning som skulle bli väldigt stor och våra hus skulle kylas ner med följd av att temperaturen sjunker.Men så funkar det ju inte när det blåser på våra hus det blåser ju från alla håll med olika vindhastigheter eller.När våra hus blir utsatta för luftväxling så är du ju inte så att den bara tar med sig den varma luften ut och behåller den kalla kvar utan den cirkulerar inne i våra hus och på så sätt blandas både kall och varm luft.Detta är bara en uppskattning men samtidigt så tror jag den kan stämma rätt så bra med tanke på att kunderna säger att dom upplever att dom har fått en jämnare temperatur och skulle dom frysa så skulle dom säga till.Håller du med eller.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Frågor från okunnig
« Svar #109 skrivet: 22 juli 2011, 21:23:28 »
Njae, håller inte riktigt med i allt du skriver. Jag tror inte det är vinden som blåser rakt igenom huset som är problemet. Problemet är något som kallas kyleffekt. Vid -10 ºC ute och 15 m/s vind så kke kyleffekten blir -25 ºC. Men utegivaren säger fortfarande -10 ºC...
Comprende?
Här behöver VISSA hus i utsatta lägen någon eller några graders högre vbf. Lämpligen löses detta med en inomhusgivare.
Själv förespråkar jag inte innegivare, men man är ju inte sämre än att man inser att det funkar för vissa!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Frågor från okunnig
« Svar #110 skrivet: 22 juli 2011, 21:24:46 »
Okej jag skulle uppskatta att det blir inte mer en 1g låt mig förklara...
Testa att vistas ute några timmar vid -5ºC och en vindstyrka på 0 respektive 7m/s i medelvind - det går nog upp ett ljus då om inte annat...
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Frågor från okunnig
« Svar #111 skrivet: 22 juli 2011, 21:37:30 »
Ehh va ska vi börja utomhus nu med Okej då vet jag lösningen vi sätter upp vinskydd och låter inomhusgivare tala om när det är för kallt så kyleffekten blir rätt.Håller med stackars ts.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frågor från okunnig
« Svar #112 skrivet: 22 juli 2011, 21:47:09 »
att inte kunden klagar beror ju på vad kunden hade tidigare samt hur kurvlutningen är ställd ställer man kurvan lite högre och monterar termostater kommer inte kunden klaga på att han får kallt vid blåsväder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Frågor från okunnig
« Svar #113 skrivet: 22 juli 2011, 22:08:21 »
Okej då vet jag vad jag ska säga till kunden nästa gång.sätt upp vindskydd när det blåser ute och din utomhusgivare plockar vi ner
så ersätter vi den med "en centralt placerad inomhusgivare" så kyleffekten blir rätt.men se till när det blåser så vinden träffar vindskyddet annars blir kurvlutningen fel.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Frågor från okunnig
« Svar #114 skrivet: 22 juli 2011, 22:19:46 »
Ehh va ska vi börja utomhus nu med ...
De flesta hus där jag bor befinner sig utomhus...
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Frågor från okunnig
« Svar #115 skrivet: 22 juli 2011, 22:21:24 »
Det handlar om forcerad konvektion. Att säga att ett hus inte påverkas av vindförhållandena är väl som att säga att en fläktkonvektor är lika effektiv med fläkten av som på. Fast lite mindre extremt förstås. De flesta moderna hus är tätade så att man inte märker av vindens påverkan, eftersom den termiska massan är så stor att de kortvariga fluktuationerna i vind jämnas ut. Den genomsnittliga vindforcerade konvektionen är en del av den totala värmeförlusten till omgivningen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Frågor från okunnig
« Svar #116 skrivet: 22 juli 2011, 22:36:23 »
Ehh vi pratar väll om samma hus dom som står utanför vinskydden
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor från okunnig
« Svar #117 skrivet: 22 juli 2011, 23:20:30 »
Jag la in min egen VP cykel i mitt program för att se hur mkt mer ström det slulle kosta mig om jag höjde min snitt tillverkade temp 5 grader och lät termostaterna reglera.  AlltsÃ¥ det mest förkastliga sättet att reglera sin innetemp :)
 Med samma kompressor och cykel ändrade bara kondenseringen

Vid 40 grader COP 3,90  1,63kw är vad kompressorn drar.
Vid 45 grader COP 3,49  1,79kw är vad kompressorn drar.

1,79- 1,63=0,16kw

Min kompressor gÃ¥r runt 3000 timmar varje Ã¥r  ganska normalt alltsÃ¥

3000x0,16= 480kwh  per Ã¥r i snitt.  Pröjsar kanske runt 2 spänn säger vi, ändÃ¥ kostar det inte ens en tusenlapp att höja snitt kondenseringen med 5 grader.  tänk om jag bara behöver 2 grader som nämndes tidigare ::)  

Detta kanske kan vara ett alternativ i de vindkänsliga husen?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Frågor från okunnig
« Svar #118 skrivet: 22 juli 2011, 23:42:16 »
Jag la in min egen VP cykel i mitt program för att se hur mkt mer ström det slulle kosta mig om jag höjde min snitt tillverkade temp 5 grader och lät termostaterna reglera.  AlltsÃ¥ det mest förkastliga sättet att reglera sin innetemp :)
 Med samma kompressor och cykel ändrade bara kondenseringen

Vid 40 grader COP 3,90  1,63kw är vad kompressorn drar.
Vid 45 grader COP 3,49  1,79kw är vad kompressorn drar.

1,79- 1,63=0,16kw

Min kompressor gÃ¥r runt 3000 timmar varje Ã¥r  ganska normalt alltsÃ¥

3000x0,16= 480kwh  per Ã¥r i snitt.  Pröjsar kanske runt 2 spänn säger vi, ändÃ¥ kostar det inte ens en tusenlapp att höja snitt kondenseringen med 5 grader.  tänk om jag bara behöver 2 grader som nämndes tidigare ::)  

Detta kanske kan vara ett alternativ i de vindkänsliga husen?


Oavsett om man nu har termostater eller inte så torde väl en innegivare vara det bästa och billigaste alternativet i hus där man får undertemperaturer på grund av externa faktorer? För en tusenlapp ser man till att tillförd värmeenergi motsvarar husets förluster.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor från okunnig
« Svar #119 skrivet: 22 juli 2011, 23:53:21 »
Jo  men det är ju ganska mkt med 5 grader   2 räcker lÃ¥ngt.  Dessutom kanske man inte betalar 2 kr :)

Jag menar bara att vill man ha lite mer komfort så kostar det inte halva besparingen, det kostar peanuts.

Men  annars kan man göra som jag gör när det blÃ¥ser kallt i min gamla kÃ¥k,  jag knappar pÃ¥ datorn sÃ¥ att den gör lite varmare  sen knappar jag tillbaka ;D.   

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!