Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FrÃ¥gor frÃ¥n okunnig  (läst 37391 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frågor från okunnig
« Svar #90 skrivet: 22 juli 2011, 13:25:29 »
Det innebär ju att VP'n alltid måste producera lite varmare vatten än vad som egentligen behövs. Det är väl inte så ekonomiskt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Frågor från okunnig
« Svar #91 skrivet: 22 juli 2011, 13:32:13 »
Jag har haft min vp i snart 6 år. Har ingen inomhusgivare. 20 st konvektionsradiatorer och 1 st fläktkonvektor. Det första året var värmekurvan inte optimal och jag hade termostater på alla radiatorer som var inställda på 21 ºC.

Efter att ha hittat detta forum följde jag Rickards rekommendationer och öppnade alla termostater och letade rätt värmekurva. Kunde sänka från värmekurva 9 till 7. Det måste rimligtvis ha sparat en del pengar iom att framledningstempen kunde sänkas.
Dock blev det för varmt på övervåningen. Ströp då via termostater alla radiatorer på övervåningen (6 st). Har efter det börjat logga vp (Logger2020 samt elmätare på vp).

Har senaste vintern provat med fast instrypning av alla radiatorer på övervåningen.
I mitt fall kan jag inte se att det blir någon skillnad på antal starter trots att en eller flera av de 6 radiatorerna förmodligen stänger samtidigt. Kanske beror det på att min vp inte är överdimensionerad och att en minskning av vattenvolymen inte är kritisk. Kan också se via loggningen att tempdiffen är densamma vid fast instrypning av alla radiatorer jämfört med fast instrypning på 15 st samt termostater på 6 st. Mina radiatorer avger 11 kW vid DT30 och min vp avger knappt 6 kW.

Vill inte påstå vad som är rätt eller fel, men i mitt fall ser jag ingen anledning att inte använda termostater på 6 av mina 21 radiatorer.
« Senast ändrad: 22 juli 2011, 13:33:58 av Elmer »
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Frågor från okunnig
« Svar #92 skrivet: 22 juli 2011, 14:36:52 »
Av vilken anledning måste du producera högre framledningstemperatur om du kör med konstant flöde och låter dina termostater påverka ???
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frågor från okunnig
« Svar #93 skrivet: 22 juli 2011, 16:43:39 »
Av vilken anledning måste du producera högre framledningstemperatur om du kör med konstant flöde och låter dina termostater påverka ???
hur ska du annars kunna öka avgiven effekt från raddarna vid luftväxling behövs mera värme till rummet hur fixar du det med termostaterna om du inte kör för varm vbf i vanliga fall ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor från okunnig
« Svar #94 skrivet: 22 juli 2011, 16:52:09 »
 Sc:,h  AlltsÃ¥ termostaterna tar bara bort övertemp.  Annars är det ju som ett öppet rör rakt in, samma som du vill ha det,eller :-\

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Frågor från okunnig
« Svar #95 skrivet: 22 juli 2011, 16:53:36 »
När man läser CC/Oraklet och nu kanske måle också då får man en sån där lätt obehagskänsla som när man råkar få hem en hantverkare som redan vet allting, alltid har rätt och aldrig lyssnar.

Dessutom behöver de av någon anledning aldrig förklara riktigt varför de har rätt.

Om man ifrÃ¥gasätter fÃ¥r man en översittarklapp pÃ¥ axeln, samt tillhörande idiotförlaring.  ::) ::) ::)
Och visst, ingenjörer är bara skit jämfört med gängse röris.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor från okunnig
« Svar #96 skrivet: 22 juli 2011, 16:56:36 »
Om en ingenjör tar 5 miljoner för att köra fast kondensering i 4500l tank med en 280 kw maskin för att få de 50kw VV som behövs på sommaren.

Då tycker du att den personen är duktig bara för att han gick på KTH,eller


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frågor från okunnig
« Svar #97 skrivet: 22 juli 2011, 17:12:58 »
Av vilken anledning måste du producera högre framledningstemperatur om du kör med konstant flöde och låter dina termostater påverka ???
hur ska du annars kunna öka avgiven effekt från raddarna vid luftväxling behövs mera värme till rummet hur fixar du det med termostaterna om du inte kör för varm vbf i vanliga fall ?

Ja, det skulle jag också vilja veta...
Om VP'n bestämmer sig för en viss framledningstemperatur baserat på värmekurvan och utegivaren, så blir det 2 grader kallare INNE pga ökad luftväxling. Hur skall då termostaterna kunna kompensera för det om du har konstant flöde och oförändrad framledningstemp Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frågor från okunnig
« Svar #98 skrivet: 22 juli 2011, 17:16:59 »
Dr jukebox, hur menar du ?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frågor från okunnig
« Svar #99 skrivet: 22 juli 2011, 17:19:53 »
Sc:,h  AlltsÃ¥ termostaterna tar bara bort övertemp.  Annars är det ju som ett öppet rör rakt in, samma som du vill ha det,eller :-\
Det vet jag men inte måle10 han får termostaten att öka tempen vet inte hur men väntar på en förklaring ;).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor från okunnig
« Svar #100 skrivet: 22 juli 2011, 17:22:17 »
Purjo  det finns flera lösningar pÃ¥ det,  jag kommer pÃ¥ 2.  Men det stämmer som du säger.  detta blir en svaghet med bara termosar i ett sÃ¥dant system. Det bästa här vore en kombination av bÃ¥da saker.  Eller att man kör pÃ¥ ett av de andra alternativen.  LINK  och prognosstyrt.  Men det kostar lite mer.

Hur stoppar din heliga innegivare att det blir varmy i mina 3 rum när givare sitter i ett annat rum?

Du ser,  man fÃ¥r lösa saker pÃ¥ plats i det hus som det ska sitta.  Men säger man det sÃ¥ blir man en besserwisser, eller hur DR J ;)

Bättre dÃ¥ att säga att -bort med termosar och in med innegivare  det funkar hos mig :D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frågor från okunnig
« Svar #101 skrivet: 22 juli 2011, 17:32:26 »
I en vanlig villa är det nog inte så vanligt att det blir varmt i endast 3 rum men blir det det då kan man ha termostater där. Såg att jag hade termostater i sovrummet huvuddunk fast dom stog på 5 så dom gör ingen nytta trodde jag tagit bort dom men det blir så fult utan om man inte har rattar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frågor från okunnig
« Svar #102 skrivet: 22 juli 2011, 19:10:06 »
Nu är det mycket svammel på denna tråden. ::)

Men en sak är säker, en termostat kan inte öka innetemp om inte värmekällan producerar ett överskott av värme.
Värmepumpen eller vad man har till värmekälla är dum, den kan inte "känna av" att termostaterna plötsligt öppnas lite mer.
Enda sättet att få mer värme om en termostat öppnar mer än normalt är att det finns ett värmeöverskott att ta av.

Men jag tror också detta är felaktigt användande av termostater (som VPO refererar till).
Rätt användande är att termostater i normalfall inte ska strypa bort någon värme utan bara då överskott av värme finns ska de strypa eller hur?
Man bör därför alltid i första hand justera värmen på värmepumpen och bara använda termostater för tillfälliga värmeöverskott (om man vill).
För att klara tillfälliga värmeunderskott (om man har ett dragigt hus) så krävs rumsgivare.

Sen finns säkert hus som inte behöver rumsgivare alls, typ värmetröga hus som timmerhus eller hus med mycket betong kanske?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Frågor från okunnig
« Svar #103 skrivet: 22 juli 2011, 19:35:48 »
Men jösses smurfen:Tror du att min utomhusgivare bryr sig om hur mycket det blåser ute,En utomhusgivare kan inte påverka för att det blåser ute eller hur.Om jag nu får luftväxling i mitt hus hur många grader pratar vi om 5-10 eller. tror inte du själv tror på det
Det blåser väll inte konstant vinhastighet hela tiden.Du menar att vi som kör med utomhusgivare får kallt i våra hus.Om du svara ja
hur kallt får jag i mitt hus.Vi måste bena ut det först innan vi kan gå vidare.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frågor från okunnig
« Svar #104 skrivet: 22 juli 2011, 20:11:24 »
hur kallt du får i dit hus kan jag omöjligt veta men det är allmänt känt att blåser det ute och är tex -10 grader så blir det kallare inne om man inte ökar vbf men nått sånt har du aldrig hört talas om eller ? Men det är naturligtvis beroende av hustyp och ventilation hos mig tex är huset tät men den kalla luften kommer in genom fresch bentilerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!