Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markus 2500 VP installations frÃ¥gor?  (läst 5599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Markus 2500 VP installations frågor?
« skrivet: 06 oktober 2012, 11:58:49 »
Hej,


Har skaffat en '97 Markuspump inkl 2 fläktelement..
Enl boken skall den kopplas till 2 st 30m kopparslingor, men går det inte använda vanlig jordvärmeslang?
Samt är det vanlig brine vätska som ska användas?

Tänkte även koppla in en vv-bredare som tillskottsvärme vid kalla dagar.
Samt gjuta in ca 25kvm golvvärme för värme av plattan vid mekdelen, så blir lite skönare att ligga o skruva där :)

Skall använda den i mitt qarage bygge, ett enda rum på 210m3 (kubik)..
70kvm * 3m högt i tak.


Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Markus 2500 VP installations frågor?
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2012, 12:44:49 »
Står det att den skall kopplas till kopparslingor så är det med största sannolikhet en dx maskin.
Men det ser du om det endast är en värmeväxlare i den från gas till radiatorvatten.


Två kopparslingor indikerar att det är en Markus 2500 duo twin.
« Senast ändrad: 06 oktober 2012, 12:50:54 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markus 2500 VP installations frågor?
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2012, 13:12:53 »
Hej,

Utveckla gärna ditt svar lite mer!
Är alltså markslingan gasfylld??

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Markus 2500 VP installations frågor?
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2012, 13:27:29 »
Ja dx betyder direktkondensering med gasfylld markslinga.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markus 2500 VP installations frågor?
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2012, 13:38:57 »
Men.......

Så det gå int nyttja denna som en vanlig pump Mao.?
Alltså använda brine vätska.

Annars hur mycket kostar det att fylla systemet? Kan man nyttja gasol?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Markus 2500 VP installations frågor?
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2012, 13:51:03 »
Alternativet är en plattväxlare sÃ¥ kan du koppla in en brineslinga frÃ¥n vad du vill.  ::)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markus 2500 VP installations frågor?
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2012, 15:07:00 »
Hur skulle en sådan kopplas in?
Jag antar nu att all gas är borta i kompressorn?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Markus 2500 VP installations frågor?
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2012, 19:14:21 »
Hur skulle en sådan kopplas in?
Jag antar nu att all gas är borta i kompressorn?
Bara sätt den istället för markslingan. Jag har inga ritningar på markus så något utförligt svar kan jag inte ge. Att tänka på är att plattväxlarens storlek motsvarar slingans. Samt vilken k-media som använts i den men där har du möjligheten att använda propan.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markus 2500 VP installations frågor?
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2012, 18:44:51 »
Bara sätt den istället för markslingan. Jag har inga ritningar på markus så något utförligt svar kan jag inte ge. Att tänka på är att plattväxlarens storlek motsvarar slingans. Samt vilken k-media som använts i den men där har du möjligheten att använda propan.


Hej,

Här kommer en lite halvslarvig bild på hur systemet er ut i pumpen!

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Markus 2500 VP installations frågor?
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2012, 19:54:56 »
Ja, Markuspumparna är direktförångade. Som du ser på din skiss finns ingen växlare före kompressorn...
Du kan ju sätta dit en plattväxlare, men den lär få vara på utsidan för de e riktigt gristrångt i de små skåpen.
Hur är den förvarad? Tätad med köldmedia alt. nitrogen hoppas jag.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markus 2500 VP installations frågor?
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2012, 21:01:58 »
Okej.

Vet ej, enl säljaren är den demonterad av en installatör, dock är ju bara ledningarna kapade rakt av. Ej pluggade eller liknande!
Har stått i garage i c:a 2veckor.

Vad jag kan läsa på pumpen står det R407 (i manualen står det R22).

Okej, vart köper man lämplig plattvärmeväxlare? Hur monteras denna in bäst?


Ps. om jag fattat detta rätt nu, man monterar in värmeväxlaren på gasledningen i serie med kompressorn. Sedan gräver jag ner en jordvärmeslinga, med brinelösning som man kopplar över värmeväxlaren?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Mvh
Rasmus

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Markus 2500 VP installations frågor?
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2012, 21:07:58 »
Helt rätt tänkt.
Se till å få spolat ur den med nitrogen så fort som möjligt. Inte bra med syre i kretsen.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Tuchpad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Markus 2500 VP installations frågor?
« Svar #12 skrivet: 07 oktober 2012, 21:15:37 »
Kannon!

Ajdå, Denna skall stå c:a 9mån innan installation. Vart kan man få den "spolad"? Vad händer om den står öppen?

Mvh
Rasmus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markus 2500 VP installations frågor?
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2012, 07:38:38 »
Jag vill inte vara en glädjedödare, men du skulle spara avsevärt mycket mer på att köpa en riktig luftvärmepump.
Att köpa växlare eller kopparslingor, och fylla/trimma in maskinen kräver en yrkesman, och blir inte billigt.
Dessutom är Markuspumparna inga evighetsmaskiner, så hur länge till den fungerar är mycket osäkert.
Varför har tidigare ägaren bytt ut den?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Markus 2500 VP installations frågor?
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2012, 11:38:05 »
Jag vill inte vara en glädjedödare, men du skulle spara avsevärt mycket mer på att köpa en riktig luftvärmepump.
Att köpa växlare eller kopparslingor, och fylla/trimma in maskinen kräver en yrkesman, och blir inte billigt.
Dessutom är Markuspumparna inga evighetsmaskiner, så hur länge till den fungerar är mycket osäkert.
Varför har tidigare ägaren bytt ut den?
Helt rätt. Men fatta jag rätt så vill han ha det gosigt på golvet. Samtidigt är väl en markslinga bättre när det är kallt. Det beror ju på vad han kan göra själv, ragga upp nån passande beg plattväxlare, ivt greenl4 måste det finnas många på skroten, vet inte om en sån passar men kanske kan gå. sen gäller det hur ansluta den, klarar man det själv så. Slangen i backen kan ju ses som en långsiktig inverstering liksom golvslingorna. vakumsugning och fyllning måste han kanske ha hjälp med. Sen gäller det att den fungerar, annars är det bortkastat.
Men som du säger , det är inte det första alternativet man själv hade valt om man skulle värma garaget.
Men man kommer inte ifrån att han har en del + i sitt tänk.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!