Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Euronom felkod  (läst 849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Hoff

  • Gäst
Mats Hoff
Euronom felkod
« skrivet: 05 mars 2023, 22:47:05 »
Har en Euronom värmepump (luft/vatten) som krånglar. Pumpen lägger av och visar ett felmeddelande/larm som ser ut så här; Larm Pressostat.

Jag kan trycka bort felmeddelandet och pumpen går igång igen för att några minuter senare lägga av på nytt. Någon som har ngn aning om vad det kan vara samt om det finns något jag själva kan göra?

Hälsar
Mats

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9655
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Euronom felkod
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2023, 09:37:26 »
Går det inte att se om det är lågtrycks- eller högtryckspressostaten som har löst ut?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Euronom felkod
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2023, 14:21:52 »
Går det inte att se om det är lågtrycks- eller högtryckspressostaten som har löst ut?

Nope, kollade manualen.

Citera
Värmepumpen har låg och högtryckspressostat som är seriekopplade till styrenheten. Vid larm kan därför inte utrönas om det är låg eller högtryckspressostaten som har löst ut.
Högtryckspressostaten löser beroende på modell vid 31 respektive 29 bar och sluter då trycket sjunkit till 25 respektive 23 bar.
LÃ¥gtryckspressostaten löser vid 0,3bar och sluter dÃ¥ trycket stigit till minst 1,2 bar.     
- För att konstatera vilken pressostat som löst/löser måste uppkoppling av manometerställ och uppmätning(kontroll av värmepumpen göras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3583
  • Karma +2/-0
SV: Euronom felkod
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2023, 14:46:35 »
Om du mäter spänning över pressostaten när den löser så ser du vilken det är som löser. Om kompressorn låter tungt införstopp, mät högtryckspressostaten.

Mäta spänning över något som är normalt slutet gör att du ser spänning när den löser.

Dock kan du hoppa över detta testet om du med säkerhet kan bedömma kompressorns ljud.
Högtryckslarm - undersök cirkulationspump och annat på varma sidan.

Låter den knappt som något arbete och den bryter, se om fläkten går, annars är det inte mycket mer att kolla än kalla på hjälp, kanske gasläckage eller trasig expansionsventil.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Mats Hoff

  • Gäst
Mats Hoff
SV: Euronom felkod
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2023, 20:53:25 »
Tack för feedback o tips. Tyvärr är det ju så att jag inte kan ett jota om värmepumpen och dess delar själv. Kruxet som jag erfar är även att märket (Euronom) är så pass ovanligt att jag har svårt att finna någon som kan hjälpa till på plats. Har haft några olika värmepumpsfirmor här förut och de har verkat nästan lika nollade som mig. Tipsa gärna om du/ni känner till någon. Jag befinner mig i Rydsgård, Skåne.

Hälsar
Mats

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3583
  • Karma +2/-0
SV: Euronom felkod
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2023, 02:37:49 »
Jag ska ner till Skåne om 1-2 månader och byta ett par kompressorer, men det är inte så mycket till hjälp antar jag.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Euronom felkod
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2023, 08:25:11 »
Det du kan göra är att kontrollera alla felorsaker som kan orsaka både HP eller LP.

HP beror oftast på dålig cirkulation, typ att cirkpumpen som cirkulerar vatten via värmepumpen stannat.
- Kontrollera att den snurrar, det sitter oftast en centrukskruv som kan lossas (det kommer ut vatten så ha ett kärl under) och då ser man om axeln snrurrar.
- Lufta grejerna och fyll på vatten så att det är tryck, det får inte finnas luft i systemet.
- Det finns även en 4-vägsventil på kylslingan, kolla att denna inte fastnat (man kan knacka lite på den med ett mejselskaft).

LP kan bero på att fläkten stannat, eller att den inte frostar av som den ska, båda felen är lätta att upptäcka visuellt.

Sen finns interna fel som t ex gasläcka, fel på expansionsventilen, elfel osv, men dessa är svårare att kolla själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!