Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Risk för kabelbrand  (läst 348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Runetherider

  • Gäst
Runetherider
Risk för kabelbrand
« skrivet: 18 oktober 2023, 21:03:59 »
Har en IVT 490 från 2005 som skrämde upp mig ordentligt en kylig kväll. Har även en liten undran om bästa ersättare till pumpen.
Börjar med thrillern. En kylig kväll när jag steg ur duschen och ut ur badrummet kände jag en stark doft som är bekant - doften av bränd eldetalj. Efter att ha rusat runt i huset efter orsaken kom jag ut till VP i grovköket där det luktade starkast. Pumpen gick i godan ro och höll på med varmvattenspets med alla sina 9kW inkopplade. Lukten kom från IVT,n och jag stängde ned den och vädrade ut så gott det gick. Jag var övertygad om att ett kretskort bränt så nästa dag kom servicekille från lokala IVT och felsökte och mätte utan resultat. Nej, kunde inte hitta något, satte igång pumpen och åkte. Sedan gick det 3 veckor så luktade det igen om än mycket svagare. Stängde ner och öppnade stora ellådan. Allt såg bra ut utifrån. Men när locket skulle på igen märkte jag att kraftkablarna till elementen tog i lockets insida. Lyfte då på kraftkablarna och se, isoleringen på undersidan av ett par kablar hade delvis smält, därav lukten.
Varför! Jo i sin iver att spara pengar, eller av okunskap om hur man förlägger effektkablat, har IVT dragi kablarna fågelvägen från kraftkortet till elementen varvid de passerar diverse komponenter på kraftkortet, bl.a. en liten trafo till fläkten som sticker upp på kortet. Sedan är lådan så grund att när locket kommer på pressas några kablar mot trafon. Värmeutveckling i kablar vid full effekt plus yttre värme från het trafo blev för mycket för kablarnas isolering som hade börjat smälta. Hade jag inte slagit ifrån så snabbt så hade det antagligen blivit kabelbrand och kortis med allt vad det inneburit för elektronik etc.
Detta har gått bra i 18 år men den här gången råkade jag duscha länge samtidigt som varmvattenspets var i kritiskt läge och inkopplat längre än vanligt.
Vad göra åt detta.
Eftersom kablarna är för korta för att förlägga dem som de borde, d.v.s. att följa lådans kanter istället för tvärs över kortet, så tog jag ett buntband om kabelhärvan och drog försiktigt den åt sidan från trafon mot lådväggen. Därefter är allt frid och fröjd.
Efter en vecka kom räkningen från Servicebolaget på 1819SEK för felsökningen. Ringde till firman och tyckte att det var väl magstarkt när servicekillen inte hittade ett fel som tog mig 10 minuter att lokalisera. Informerade även om kabeldragning och trafo som aldrig borde lämnat slutkontrollen på IVT. Fick beskedet att riva fakturan och att de skulle informera IVT omedelbart. Heder åt den firman.
Och nu något helt annat.
Min IVT490 är nu 18 år gammal men funkar bra med tystgående kompressor, inga direkta bekymmer. Trots det börjar den bli ålderstigen och den dagen den lägger av lär det knappast vara lönt att lägga större summor på den. Därför vill jag vara förberedd med vad jag skall byta till. Eftersom huset är välisolerat gör jag av med ca 12000kWh om året inkl. gårdsbelysning, eget vatten och hushållsel. Jag kan inte se att det är lönt att investera tungt i berg- eller jordvärme utan föredrar att fortsätta med relativ okomplicerad frånluftsvärmepump. Men frågan är - vad skall jag välja för märke och typ? Kvalitet och driftsäkerhet går före pris och effektivitet.
Tips?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!