Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning  (läst 1359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robban2

  • Gäst
Robban2
Hög elförbrukning
« skrivet: 12 september 2019, 14:53:55 »
Hej!

Bor i ett nybyggt 1-planshus sen 3 månader och tycker att jag har ovanligt hög elförbrukning nu dessa månader.
Varje månad har totalt legat på nästan 1500kW. Jag tycker det låter väldigt högt under sommarmånaderna när vi inte ens har någon värme påslagen.

Huset är visserligen stort, med garaget inräknat som sitter ihop så ligger det på 210+50m², men somsagt värmen har ju inte varit påslagen än.

Vattenburen golvvärme i hela huset som drivs av en Nibe F1255-16 med extra VVB Nibe ER57-E200. (Tyckte den inbyggda var för liten).
FTX-ventilation, Fläktwoods RDAF Mini.
Väl isolerat i både väggar och tak samt 3-glasfönster.
A+++ vitvaror och bara LED-lampor.

2 vuxna och två barn under 2 år så inga storförbrukare av varmvatten.


Vad jag misstänker själv är antingen att FTXen har eftervärmning påslagen (kan inte se med min basic-panel) eller att den extra VVB ligger och sköter all varmvattentillverkning och värmer med sin elpatron?
Hur fungerar det egentligen när man har separat VVB till en värmepump med inbyggd tank, var tar den vatten ifrån först? Jag trodde att det fungerade så att pumpen sköter uppvärmningen och "häller över" till den separata tanken?

Har även varmt i huset, 24-26 grader men där får jag nog skylla på mina stora fönster mot söder.



Tacksam för era kloka tankar.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 12 september 2019, 15:12:45 »
Hej! Ja man kan tycka att ni borde klara er med runt 800 kWh per sommarmånad men det beror ju också en del på var i landet huset står. Huset är ju ganska stort tillsammans med garaget men i nybygge låter F1255-16 för stor, särskilt med FTX-ventilation. Kanske har ni pool? Varmvattnet i den extra varmvattenberedaren bör inte vara ställd på mer än 60 grader. När man sedan tappar varmvatten ska den extra VVB fyllas på med varmvatten som redan är ca 50-55 grader från värmepumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Robban2

  • Gäst
Robban2
SV: Hög elförbrukning
« Svar #2 skrivet: 12 september 2019, 15:38:35 »
Hej! Bor strax utanför Uppsala, inga extra saker som utomhuspool eller massagebad inomhus.


status
medelutetemperatur BT1                   15.4°C
utetemperatur BT1                           18.4°C
varmvatten laddning BT6                   47.6°C
varmvatten topp BT7                           51.0°C
ström EB100-BE1                           1.1A
ström EB100-BE2                           1.7A
ström EB100-BE3                           2.0A
gradminuter                                   100GM
kompressormodul
blockerad   nej
kompressorstarter EB100-EP14           462
köldbärarpumphastighet EP14-GP2   0%
värmebärarpumpshastighet EP14   30%
framledningstemp. BT2                   23.8°C
hetgas EB100-EP14-BT14                   27.0°C
kondensor fram EB100-EP14-BT12   24.6°C
köldbärare in EB100-EP14-BT10           22.7°C
köldbärare ut EB100-EP14-BT11           18.1°C
retur.temp. EB100-EP14-BT3           24.1°C
suggas EB100-EP14-BT17                   27.8°C
vätskeledning EB100-EP14-BT15           25.4°C
kompressor drifttid EB100-EP14           154h
kompressor drifttid vv EB100-EP14   86h
aktuell kompressorfrekvens           0Hz
tillÃ¥ten kompressorfrekvens min           20.0Hz

klimatsystem 1
extern justering S1                           nej
golvtorksfunktion                           frÃ¥n
beräknad framledning S1                   18.0°C
extern framledning BT25                    --
framledningstemp. BT2                   23.8°C
retur.temp. EB100-EP14-BT3           24.1°C
rumstemperatur BT50                   22.5°C
tillsats blockerad                            ja
säkringsstorlek                                   16A
tidfaktor                                          0.1h
effekt eltillsats                                 0.0kW
   

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning
« Svar #3 skrivet: 12 september 2019, 16:19:18 »
Är det cirkulerande varmvatten? I så fall täcks de värmeförlusterna av elpatronen i den separata varmvattenberedaren.

Kompressorn har gått 154 timmar så den kan ha dragit högst ca 750 kWh sedan start. Det är 250 kWh per månad så den kan inte gärna vara orsaken med tanke på att tillsatselen är blockerad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Robban2

  • Gäst
Robban2
SV: Hög elförbrukning
« Svar #4 skrivet: 12 september 2019, 18:28:59 »
Ja det är VVC men den pumpen stängde jag av för några dagar sedan eftersom det blev så varmt på golven där slingan gick. 34 grader på golvet när jag mätte med IR, måste ligga alldeles för högt i plattan.

Kan den vara en orsak ?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög elförbrukning
« Svar #5 skrivet: 12 september 2019, 18:46:18 »
VVC är säkert en bidragande orsak men jag har svÃ¥rt att se att det skulle kunna förklara hela skillnaden mot en mer normal förbrukning. Prova med att läsa av elmätaren kväll och morgon med och utan VVC-pumpen i drift. Nattetid bör kyl, frys och andra förbrukare vara lika mellan dygnen. Skillnaden i förbrukning bör ge ett nÃ¥gorlunda bra mÃ¥tt pÃ¥ värmeförlusterna i VVC-slingan.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Robban2

  • Gäst
Robban2
SV: Hög elförbrukning
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2019, 14:39:38 »
Måste bara återkomma och skriva att jag troligtvis hittat boven. Den extra VVB stog inställd på 65 grader. Vred ner den till strax över 50 grader lika som värmepumpens tank.
September månad hade nu 500kWh mindre än föregående månad, och då hade jag även börjat sätta på värmen i huset.

Utloggad Hbn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2019, 07:17:26 »
Har läst här på forumet att man bör hålla 60 grader i en extra VVB pga risken för legionella. Värmepumpen kör schemalagd ökning av temperaturen, detta gör inte den extra VVB:n. Finns säkert andra här på forumet som kan detta bättre än mig. Men jag har inte vågat ställa ner min lägre än 60 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!