Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver lite hjälp att hjälpa svärfar, IVT luft/luft  (läst 1457 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Behöver lite hjälp att hjälpa svärfar, IVT luft/luft
« skrivet: 31 december 2019, 00:06:43 »
Hej!

I år var det julfirande hos svärföräldrarna och jag märkte då vid sänggående att deras IVT L/L-pump börjat låta väldigt ansträngd (utedelen sitter på väggen utanför det rum vi brukar sova i när vi är på besök). Tidigare har jag inte ens tänkt på den när den startar och går.

Jag frågade svärfar om pumpen och han sa att han upplever att den jobbar sämre på så sätt att den inte värmer lika bra som tidigare och att den jobbar mycket oftare än de är vana vid. Jag gissar att han menade att den går kortare perioder, vilket jag själv tyckte. Kompressorn hördes tydligt i sovrummet när den jobbade och den lät successivt mer plågad under körningen tills den slog ifrån. Jag frågade när pumpen servades sist och fick svaret att det är aldrig gjort.

Jag har ingen erfarenhet av L/L-pumpar och jag har aldrig läst in mig på dem, så jag vänder mig till forumet för förhoppningsvis lite tips och råd som jag kan förmedla till svärfar.

Pumpen är en IVT Nordic Inverter Modell 12 FR-N som installerades i december -08. Den är alltså elva år och, som nämnts, aldrig servad.

Frågan blir som följer: är det värt att svärfar ber någon värmepumpstekniker komma och göra en service på den, eller bör man se den som avskriven och att det är dags att byta ut den?

Det hör till saken att svärfar personifierar typen "tummen mitt i handen", han är nog den mest opraktiska person jag någonsin träffat. Så att försöka instruera honom att göra något själv är lönlöst...han är också 80+, så att förvänta sig att han klättrar upp på taket för att fixa med utedelen är helt orealistiskt.

Käre svärfar är också mycket sparsam (läs snål) mot sig själv, på så sätt att han försakar grejer som skulle vara bra för honom. Därför behövs ett ekonomiskt incitament för att han ska agera. Därför blir nästa fråga ifall pumpen i sitt nuvarande skick ens är någon besparing för uppvärmningen. Om den gör av med mer energi igång än om den skulle vara avstängd så tror jag att svärfar skulle kunna tänka sig att göra något åt den.

Vad säger ni kunniga? Vad ska jag råda svärfar att göra med sin pump?

Vänligen
Fred
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9639
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Behöver lite hjälp att hjälpa svärfar, IVT luft/luft
« Svar #1 skrivet: 31 december 2019, 07:34:46 »
Är det inte bara avfrostningarna av utedelen som ni hör? Särskilt om det är kallt ute? Då varvar den upp kompressorn till max en kort stund för att frosten/isen ska smälta och rinna bort. Annars bör en kyltekniker koppla upp manometerstället och mäta tryck och temperatur när den går för att säkerställa att det t.ex. inte saknas köldmedia.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver lite hjälp att hjälpa svärfar, IVT luft/luft
« Svar #2 skrivet: 31 december 2019, 07:54:57 »
Utedelen brukar inte behöva servas mer än att löv och annat större skräp plockas bort.
Däremot bör innedelen rengöras en gång om året. Däremellan kan man ta ur och göra ren filtren några gånger. Är det aldrig gjort så är det nog dags nu...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Behöver lite hjälp att hjälpa svärfar, IVT luft/luft
« Svar #3 skrivet: 31 december 2019, 10:44:11 »
Är det inte bara avfrostningarna av utedelen som ni hör? Särskilt om det är kallt ute? Då varvar den upp kompressorn till max en kort stund för att frosten/isen ska smälta och rinna bort. Annars bör en kyltekniker koppla upp manometerstället och mäta tryck och temperatur när den går för att säkerställa att det t.ex. inte saknas köldmedia.

Oljudet är nytt, dvs den har inte låtit så förr. Så om den börjar avfrosta först efter elva års bruk så är det kanske inget fel. Speciellt kallt var det ju dock inte, runt 6° har jag för mig att det var.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Behöver lite hjälp att hjälpa svärfar, IVT luft/luft
« Svar #4 skrivet: 31 december 2019, 10:45:25 »
Utedelen brukar inte behöva servas mer än att löv och annat större skräp plockas bort.
Däremot bör innedelen rengöras en gång om året. Däremellan kan man ta ur och göra ren filtren några gånger. Är det aldrig gjort så är det nog dags nu...

Innedelens filter har svärfar gjort rent efter instruktionerna...påstår han i alla fall.  ::)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver lite hjälp att hjälpa svärfar, IVT luft/luft
« Svar #5 skrivet: 31 december 2019, 13:17:24 »
Hej!

I år var det julfirande hos svärföräldrarna och jag märkte då vid sänggående att deras IVT L/L-pump börjat låta väldigt ansträngd (utedelen sitter på väggen utanför det rum vi brukar sova i när vi är på besök). Tidigare har jag inte ens tänkt på den när den startar och går.

Jag frågade svärfar om pumpen och han sa att han upplever att den jobbar sämre på så sätt att den inte värmer lika bra som tidigare och att den jobbar mycket oftare än de är vana vid. Jag gissar att han menade att den går kortare perioder, vilket jag själv tyckte. Kompressorn hördes tydligt i sovrummet när den jobbade och den lät successivt mer plågad under körningen tills den slog ifrån. Jag frågade när pumpen servades sist och fick svaret att det är aldrig gjort.

Jag har ingen erfarenhet av L/L-pumpar och jag har aldrig läst in mig på dem, så jag vänder mig till forumet för förhoppningsvis lite tips och råd som jag kan förmedla till svärfar.

Pumpen är en IVT Nordic Inverter Modell 12 FR-N som installerades i december -08. Den är alltså elva år och, som nämnts, aldrig servad.

Frågan blir som följer: är det värt att svärfar ber någon värmepumpstekniker komma och göra en service på den, eller bör man se den som avskriven och att det är dags att byta ut den?

Det hör till saken att svärfar personifierar typen "tummen mitt i handen", han är nog den mest opraktiska person jag någonsin träffat. Så att försöka instruera honom att göra något själv är lönlöst...han är också 80+, så att förvänta sig att han klättrar upp på taket för att fixa med utedelen är helt orealistiskt.

Käre svärfar är också mycket sparsam (läs snål) mot sig själv, på så sätt att han försakar grejer som skulle vara bra för honom. Därför behövs ett ekonomiskt incitament för att han ska agera. Därför blir nästa fråga ifall pumpen i sitt nuvarande skick ens är någon besparing för uppvärmningen. Om den gör av med mer energi igång än om den skulle vara avstängd så tror jag att svärfar skulle kunna tänka sig att göra något åt den.

Vad säger ni kunniga? Vad ska jag råda svärfar att göra med sin pump?

Vänligen
Fred

Har ingen service gjorts på 11 år så är det definitivt dags.
De flesta som är missnöjda med luftvärmepumpar upplever en enorm skillnad efter en rengöringsservice av
Inomhusenheten.

Mvh
D

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Behöver lite hjälp att hjälpa svärfar, IVT luft/luft
« Svar #6 skrivet: 31 december 2019, 15:37:01 »
Har ingen service gjorts på 11 år så är det definitivt dags.
De flesta som är missnöjda med luftvärmepumpar upplever en enorm skillnad efter en rengöringsservice av
Inomhusenheten.

Mvh
D

Så det är värt en service även på en så pass gammal maskin? Jag har läst att L/L-pumpar har runt 10-15 års livslängd.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Behöver lite hjälp att hjälpa svärfar, IVT luft/luft
« Svar #7 skrivet: 31 december 2019, 15:47:39 »
Gör en egen quickfix med tryckluft på lameller och fläkttrumma om det ”bara” är mycket damm och köp en rengöringsflaska på tex biltema eller jula om du inte kan låna en ångtvätt.
Vad en komplett service kostar skiljer en hel del beroende på hur grundlig den är.
Livslängd är knepigt men allt mellan 8 och 20 år är nog rimligt, precis com man inte vet hur länge tv eller vitvaror håller och lite effekt/effektivitet får man räkna med försvinner med åren.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Behöver lite hjälp att hjälpa svärfar, IVT luft/luft
« Svar #8 skrivet: 31 december 2019, 16:21:52 »
Gör en egen quickfix med tryckluft på lameller och fläkttrumma om det ”bara” är mycket damm och köp en rengöringsflaska på tex biltema eller jula om du inte kan låna en ångtvätt.
Vad en komplett service kostar skiljer en hel del beroende på hur grundlig den är.
Livslängd är knepigt men allt mellan 8 och 20 år är nog rimligt, precis com man inte vet hur länge tv eller vitvaror håller och lite effekt/effektivitet får man räkna med försvinner med åren.

Jag hade gärna gjort en basicservice men vi bor på annan ort och besöker dem inte så ofta. Då är fokus på att se till att mobiltelefoner/datorer fungerar, fixa dålig avrinning i handfat, byta lysrör etc...och att hinna umgås förstås.

Det lutar åt att pumpen få går tills den havererar.

Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver lite hjälp att hjälpa svärfar, IVT luft/luft
« Svar #9 skrivet: 31 december 2019, 19:02:33 »
det låter som om filtren aldrig är rengjorda så kolla dessa först

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!