Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips om hur du enkelt kan sänka elförbrukningen pÃ¥ din Nibe Fighter 410p / 310p  (läst 112277 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Det här med styrning av fläktarna igen, tänkte fixa det nu äntligen dÃ¥... Minns inte hur det ser ut bakom displayluckan. FÃ¥r man lätt plats med relä + sockel + skena nÃ¥nstans bakom luckan eller var bör man fästa grejerna? Just ja mÃ¥ste ha nÃ¥ skruvar till skenan o.  Planerar inte att löda alltsÃ¥.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Det här med styrning av fläktarna igen, tänkte fixa det nu äntligen dÃ¥... Minns inte hur det ser ut bakom displayluckan. FÃ¥r man lätt plats med relä + sockel + skena nÃ¥nstans bakom luckan eller var bör man fästa grejerna? Just ja mÃ¥ste ha nÃ¥ skruvar till skenan o.  Planerar inte att löda alltsÃ¥.
Ok, finns en skena redan men sockeln är för stor för att få dit den. Kan någon här berätta och kanske länka till en bild var ni fäst DIN-skena/sockeln med relä? Vore trevligt, det gäller alltså en 410P. DIN-skena på bottenplåten bara eller?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det känns som att det är obra för styrkortet om det kommer in främmande spänning från reläet. Styrspänningen till reläet är 230 volt, det är härifrån spänningsläckaget kommer och uppmättes i reläets funktionskrets vars enda uppgift är att styra till- och frånslag av 8,2k ohms motståndet.

Svar på purjo__ påstående:
Spänningen var 0 volt på benen som inte var aktiverade när spolen var dragen. Mätinstrumentet borde inte registrera 0 volt på dessa utgångar då de ligger bredvid de utgångar som samtidigt visar ca: 1 volt.

Intressant med mätning men öppna kretsar är som sagt öppna kretsar. Dock eftersom den normala strömmen genom givaren bara är någon enstaka [mA] och om då A/D-omvandlaren på mikroprocessorkortet även inkluderar multipler av nätfrekvensen kan det kanske ändå påverka kanal 08 värde en aning? Vet tyvärr inte vilken samplingsfrekvens som används. Den borde vara tämligen låg och då ska inte n x nätfrekvensen alls komma med. Går ju annars att bygga med dubbla reläer, först ett 230V som styr en 12V-krets med ett 12V-relä som i sin tur styr inkoppling av extra resistorn. Alt. löda in ett par ledningar på relä nr 1's 12V-matning på det stora elektronikkraftkortet och "tjuva" 12V-styrspänningen därifrån till ett extra 12V-relä. Eftersom steg 3 elpatron relä inte är monterad måste 12V-trafon minst klara mata ett annat extra relä.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Ok, finns en skena redan men sockeln är för stor för att få dit den. Kan någon här berätta och kanske länka till en bild var ni fäst DIN-skena/sockeln med relä? Vore trevligt, det gäller alltså en 410P. DIN-skena på bottenplåten bara eller?
Fixat nu, funkar, att man inte fixat tidigare. Tack Ã¥t v70tdi, tokjan o purjo o hampus o josth med flera. Kompressorn gÃ¥r ej: tilluft 1, frÃ¥nluft 6 ; kompressorn igÃ¥ng: tilluft 3, frÃ¥nluft 8 ("original"). Reläet fast i sockeln som är fast i kablarna som buntades fast i andra kablar, inte vackert, härva därinne ändÃ¥, bra som sjutton. Hur mÃ¥nga kWh sparar jag varje Ã¥r nu dÃ¥?!? Kanske knappt mätbart  :)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Du kanske kan sänka frånluft 6 till något ännu lägre?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Du kanske kan sänka frånluft 6 till något ännu lägre?
Kanske, 120kvm med normal takhöjd (2,40 typ), hur mycket kubik luft omsätts som det är nu? Hur mycket kubik bör det omsättas?

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kanske, 120kvm med normal takhöjd (2,40 typ), hur mycket kubik luft omsätts som det är nu? Hur mycket kubik bör det omsättas?

Lägsta ventilationsflöde enligt gällande norm är 0,35 l/s per
m2 golvarea. För att värmepumpen skall arbeta på bästa
sätt bör ventilationsflödet ej understiga 110 m3/h (31
l/s).

Kolla sidan 15 i instruktionboken som finns under nedanstående länk:

http://www.nibeonline.com/pdf/711305-1.PDF

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Kolla sidan 15 i instruktionboken som finns under nedanstående länk:
http://www.nibeonline.com/pdf/711305-1.PDF
Kryptiska nibe diagram, vad säger y-axeln egentligen? Känns i öronen när kompressorn stannar tyckte sambon, tät hus antar jag, båda fläktarna snurrar, rätt spänning till de. Får sänka frånluften från 6 till 5 (när kompressorn inte går).

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Kryptiska nibe diagram, vad säger y-axeln egentligen? Känns i öronen när kompressorn stannar tyckte sambon, tät hus antar jag, båda fläktarna snurrar, rätt spänning till de. Får sänka frånluften från 6 till 5 (när kompressorn inte går).
Sänkt till 5:an nu o hoppas regeringen tycker det är bättre. Men huset är 120*2,4=288m3, hur utläser jag i diagrammen ifall mina inställningar är ok? Just ja, hör ett brummande från nånstans nära tilluftsfläkten när burken kör på tilluft=1, ska det vara så eller håller tilluftsfläktmotorn på att gå sönder? Kanske var det lika förra sommaren när jag körde på konstant 1:an.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sänkt till 5:an nu o hoppas regeringen tycker det är bättre. Men huset är 120*2,4=288m3, hur utläser jag i diagrammen ifall mina inställningar är ok? Just ja, hör ett brummande från nånstans nära tilluftsfläkten när burken kör på tilluft=1, ska det vara så eller håller tilluftsfläktmotorn på att gå sönder? Kanske var det lika förra sommaren när jag körde på konstant 1:an.

120*0,35=42 l/s. 42*3,6 = 151m3/h i rekommenderat lägsta frånluftsflöde.

Mitt hus är på 180m2 varav 155m2 är med mekanisk till-/frånluft.
Vid ventilationsinjusteringen som utfördes av firma satte de frånluftfläkten på 185 volt (kabel 096 till utgång 6) och tilluftsfläkten på 170 volt (kabel 097 till utgång 7) med fläkthastighetsväljaren i läge B (normal). Det projekterade värdet var 60 l/s i frånluftsflöde och 52 l/s i tilluftsflöde. Det uppmätta värdet blev 60 l/s i frånluftsflöde och 49 l/s i tilluftsflöde. Lägsta ventilationsflödet enligt gällande norm är 0,35 l/s per m2.
I mitt fall alltså: 0,35 * 155 = 54 l/s.

Med fläkthastighetsväljaren i läge A (reducerad) och tilluftsfläktkabeln 094 kopplad till utgång 1 och frånluftsfläktkabel 095 kopplad till utgång 2 (på transformatorspänningsplinten) var det uppmätta värdet 23,5 l/s i tilluftsflöde och 37 l/s i frånluftsflöde.

Med fläkthastighetsväljaren i läge B (normal) och tilluftsfläktkabeln 096 kopplad till utgång 6 och tilluftsfläktskabel 097 kopplad till utgång 7 (på transformatorspänningsplinten) var det uppmätta värdet 49 l/s i tilluftsflöde och 60 l/s i frånluftsflöde.

Med fläkthastighetsväljaren i läge C (forcerad) och tilluftsfläktkabeln 098 kopplad till utgång 9 och frånluftsfläktkabel 099 kopplad till utgång 10 (på transformatorspänningsplinten) var det uppmätta värdet 52,5 l/s i tilluftsflöde och 65 l/s i frånluftsflöde.
« Senast ändrad: 28 mars 2012, 18:20:49 av hampus80 »

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
120*0,35=42 l/s. 42*3,6 = 151m3/h i rekommenderat lägsta frånluftsflöde.

Mitt hus är på 180m2 varav 155m2 är med mekanisk till-/frånluft.
Vid ventilationsinjusteringen som utfördes av firma satte de frånluftfläkten på 185 volt (kabel 096 till utgång 6) och tilluftsfläkten på 170 volt (kabel 097 till utgång 7) med fläkthastighetsväljaren i läge B (normal). Det projekterade värdet var 60 l/s i frånluftsflöde och 52 l/s i tilluftsflöde. Det uppmätta värdet blev 60 l/s i frånluftsflöde och 49 l/s i tilluftsflöde. Lägsta ventilationsflödet enligt gällande norm är 0,35 l/s per m2.
I mitt fall alltså: 0,35 * 155 = 54 l/s.

Med fläkthastighetsväljaren i läge A (reducerad) och tilluftsfläktkabeln 094 kopplad till utgång 1 och frånluftsfläktkabel 095 kopplad till utgång 2 (på transformatorspänningsplinten) var det uppmätta värdet 23,5 l/s i tilluftsflöde och 37 l/s i frånluftsflöde.

Med fläkthastighetsväljaren i läge B (normal) och tilluftsfläktkabeln 096 kopplad till utgång 6 och tilluftsfläktskabel 097 kopplad till utgång 7 (på transformatorspänningsplinten) var det uppmätta värdet 49 l/s i tilluftsflöde och 60 l/s i frånluftsflöde.

Med fläkthastighetsväljaren i läge C (forcerad) och tilluftsfläktkabeln 098 kopplad till utgång 9 och frånluftsfläktkabel 099 kopplad till utgång 10 (på transformatorspänningsplinten) var det uppmätta värdet 52,5 l/s i tilluftsflöde och 65 l/s i frånluftsflöde.
Ok, tack, tänkte att man kunde utläsa på nåt sätt vad exvis plint 1 motsvarar i flöde, står ju iofs l/s i diagrammen men sen är det "Tillgängligt tryck" inblandat också, antar att man måste mäta flödena som du gjort så man får "rätt" siffror.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Ändring så att shunten kan köras på ett valfritt börvärde i automatikstyrning
Snyggt tycker jag! Tänkte eventuellt fixa det också (kanske redan före nästa vinter). Vad har du för erfarenheter om den modifieringen? Kompressorn gick konstant när det var som kallast? Fick du justera framledningen med kurva + lutning ofta? Jag körde icke blockerad elpatron absolut max 7 dygn vintern som var (tvungen för panntemp inte kom upp i 50+ m endast kompressorn), misstänker att kompressorn tappat effekt, körde helt utan elpatron vintern innan som var kallare än denna vintern ju. Tycker inte att en FLVP ska behöva hjälp från en elpatron normalt över året, inte ens när det blir -35 eller nåt sånt ute, hmm, beror ju på isolering o sånt, ok det kanske är helt ok ändå att en FLVP kör en massa elpatron (nä!). Vet inte egentligen, vårt första hus m FLVP.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Min FLVP levererar 3kw.
Den stannar aldrig Dec-Feb, dygnet runt 24/7 i nästan 3mån.
Elpatronen, 4kw, toppar hela tiden till och från.

Du har en kompressor som levererar 2kw.
Du måste bo i ett lågenergihus om den ska klara att stanna i bistra januari natten.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Min FLVP levererar 3kw.
=> Väldigt bra. Min lär leverera max 3(COP läst nånstans) x 550(märkeffekt)=1650W i värmeeffekt kanske?

Den stannar aldrig Dec-Feb, dygnet runt 24/7 i nästan 3mån. Elpatronen, 4kw, toppar hela tiden till och från.
=> Ert hus är större än vårt på endast 120 kvm? Mindre tät? Andra parametrar? Jag tänker inte börja peta på elptrondriften om det inte krävs. Blockerat funkar. Tycker en FLVP ska klara minst -35 ute utan elpatron, åtminstone ifall man har en LLVP som vi har, FLVP:n har ju ca 22-gradigt att jobba med hela tiden, ska det behövas mera?

Du har en kompressor som levererar 2kw
=> ok, bättre COP än jag trodde.

Du måste bo i ett lågenergihus om den ska klara att stanna i bistra januari natten.
=> Inget lågenergihus vi bor i, Myresjöhus (nåt "vanligt" antar jag, vet inte), 120kvm, byggt 1987, LLVP sedan förra vintern, ..., Vadå? Ska inte våran 410P kompressor på 550W kunna fixa VV (54 grader) + 29 gradigt i tilluftsbatteriet, returen stängd (radiatorkretsen), utan elpatron vid -35 ute? Tycker nibeburken borde klara det. Som sagt körde elpatron max 7 dygn denna vintern, tror sanningen ligger närmare 4 dygn och förra vintern gick det bra helt utan elpatron efter 14/12 när vi fick LLVP:n installerad.
« Senast ändrad: 04 april 2012, 02:02:47 av svmh906 »

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Snyggt tycker jag! Tänkte eventuellt fixa det också (kanske redan före nästa vinter). Vad har du för erfarenheter om den modifieringen? Kompressorn gick konstant när det var som kallast? Fick du justera framledningen med kurva + lutning ofta?

Jag är helnöjd med modifieringen som för övrigt var väldigt enkel att göra. Bäst blir det nog ändå på en Fighter 310p då denna ej har något tilluftsbatteri som behöver värmas upp. Eftersom en varierande utomhustemperatur påverkar tilluftsbatteriets avkylning på en Fighter 410p får man ibland ändra på ratten (förskjutning av värmekurva) något för att hålla rätt panntemperatur (>50°C). För enkelhetens skull vill jag rekommendera att ha elpatrondrift tillåten då det är som kallast, även om man har alternativa uppvärmningskällor. Detta för att slippa ändra på ratten de korta perioder kompressorn inte orkar själv. Det blir ju ändå bara marginell elpatrondrift. Vi har sparat minst 5000 kWh/år genom att köra FLVP optimalt och ersatt elpatrondriften så mycket som möjligt med alternativa uppvärmningskällor.

Tips!
Det går att begränsa elpatrondriften enkelt också i originalutförande (med utomhusgivaren). Då kompressorn inte orkar med själv och elpatronen börjar gå in och spetsa sänker man till ett lägre värde på ratten (förskjutning av värmekurva). Blir det högre utomhustemperaturer får man istället öka på ratten så att kompressorn inte går upp och stoppar på stopptemperaturen. Justera alltså på ratten (förskjutning av värmekurva) för att få kompressorn att gå så mycket som möjligt och elpatronen så lite som möjligt. Kolla temperaturen på kanal 10 i sifferfönstret och se vad det blir för börvärde på framledningstemperaturen när ratten ändras. Var inte rädd för att vrida mycket på ratten. Det enda som ratten påverkar är shunten.
« Senast ändrad: 08 april 2012, 20:12:31 av hampus80 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!