Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme med FTX vs Luft/vatten med FTX  (läst 2139 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kagayama

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärme med FTX vs Luft/vatten med FTX
« skrivet: 31 januari 2018, 21:05:07 »
Hej.

Har köpt en 1 plans villa på 110 kvm som ska byggas ut med 75 kvm. Vattenburen golvvärme i hela huset, totalt 185 kvm + 20kvm garage i anslutning till huset som också har vattenburen golvvärme.

Postade i bergvärme delen så provar att posta här med  :)

Den nya delen kommer byggas med Leca med bra u värde mm. Kommer nya fönster i den nya delen samt ny FTX.
Funderar ev på en 3kw solcells anläggning på den nya takdelen. Dock är solcellsdelen enbart en fundering än så länge. Sitter idag en gaspanna som enbart är 2år gammal och funderar verkligen om det är försvarbart att byta ut den? Det jag funderar på är bergvärme eller luft/vatten! Jag kommer också ha en pool 8x4m som jag gärna vill värme med detta system. Frågan är vad som blir bäst? Kommer man klara driva poolen på bergvärme också eller man ska ha separat uppvärmning för poolen im man kör luft/vatten, hör att man sliter ut pumpen i onödan om man värmer poolen med den också? Vi är 6st i hushållet 2 vuxna och 4 barn. Är det stor skillnad bergvärme vs luft/vatten. Jag bor i ett lite samhälle utanför Helsingborg ” Rydebäck” ca 5000 hushåll och endast 8 st har energibrunnar. De flesta har gas och luft/vatten. Kan man koppla solcellerna till bergvärme pannan? Styrning till poolen?  Har tittat lite på Nibe och Daikin gällande bergvärme. Någon som vet om det kommer någon ny bergvärmepump  eller något riktigt vasst inom luft/vatten i det närmaste? Mvh

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme med FTX vs Luft/vatten med FTX
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2018, 22:16:23 »
Hej, bor också utanför Helsingborg och har nyligen köpt hus på 160m2.

Har gaspanna jag med (fem år gammal). Den åker bort i sommar då vi ska installera luft/vatten.

Utan att ge något direkt svar på dina frågor så undrar jag om du kollat vad det kostar att borra?

Förutom större investering (bergvärme jämfört med luft/vatten) så har du även krav på återfyllning av borrhål i hela Helsingborgs kommun om jag inte minns fel. Bland annat pga de geologiska förhållandena råder, men även för att skydda det kända Ramlösa vattnet.
Återfyllnad görs med en blandning av bentonitlera och annat. Känner inte till kostnaden.. Värmeöverföringen från berg till kollektor kan bli något sämre har jag hört några säga samtidigt som andra har sagt att det är försumbart.

Ni har inte tomtyta för jordvärme?

Har inte bestämt mig ännu men troligtvis väljer vi Mitsubishi Ecodan och deras helt nya utedel SW75YAA (finns även andra nya utedelar som kanske passar er bättre).
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad kagayama

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med FTX vs Luft/vatten med FTX
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2018, 22:31:29 »
Halloj Lawrenz. Pratade med miljökontoret idag, det stämmer med krav på återfyllning av borrhålet. Vidare om det påverkar effekten kan jag tyvärr inte svara på. Jag har inte kommit så långt att jag har tagit in offerter mm på borrning. Är mest i ett funderande stadie. Tomten är på 1000kvm så jordvärme är också ett allternativ då jag ändå ska gräva upp hela trådgården mm inför ny platta, pool, ta bort en massa gamla träd och buskar. Vad säger du sj om jordvärme, har du några erfarenheter av det? Jag tittade på Nibes 2120 (12kw) den verkar fin och bra värden, tror den fungerar bra till poolen också om jag inte minns fel. Varför väljer du mitsubishin, jag som är nyfiken så man kan jämföra. kanske finns fördelar som jag missat? Mvh

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme med FTX vs Luft/vatten med FTX
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2018, 22:43:43 »
Mina föräldrar har haft jordvärme i snart 10 år. Fungerar fantastiskt bra och är i samma klass som bergvärme.

Har du 1000 kvm ledig tomtyta eller total tomtyta?  I vilket fall som så hade jag definitivt kollat på jordvärme istället för bergvärme.
Men kolla på luft/vatten också.

Kan tyvärr inte uttala mig gällande pool etc, har ingen kunskap inom det området eller vilken värmepump som är bäst lämpad.

Mina föräldrar har en vän som har VVS firma och har gjort två konverteringar åt dem i olika hus. Han ska göra det även här. Han rekommenderade Mitsubishi men jag kollat på alla möjliga olika alternativ ändå och jämfört kalkyler fram och tillbaka.
NIBE är absolut bra, men kostar också en slant mer.
Japanerna gör generellt sätt väldigt bra produkter.

Pratade med en trevlig man på polarpumpen. Han sa bokstavligt talat ”köper du en NIBE, öppna den och kolla så hittar du ofta Mitsubishi komponenter inuti, tillex kompressorn”.
Kan tyvärr inte bekräfta att det är så. Någon annan kanske kan det?
« Senast ändrad: 31 januari 2018, 22:53:08 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 787
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!