Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var fÃ¥r man tag i en billig generator?????  (läst 19024 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #15 skrivet: 01 april 2013, 20:56:34 »
 tummenupp Smart, det borde fungera.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #16 skrivet: 01 april 2013, 21:05:04 »
Om du har begränsad ekonomi kör med den fetaste stegmotorn du kan hitta.
Eller en scootermotor 24 eller 36v 1-1,5kw

Bägge är permanentmagnetbaserade och ger sjukt hög ström ut från väldigt låga varv.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #17 skrivet: 05 april 2013, 22:18:53 »
Jag tog bort batteriet ur min Hitachi skruvdragare som jag antar har en vanlig kolmotor och förde sedan en kompass runt dess motor, nålen vred sig kraftigt beroende på vilken sida jag höll den om. Samma med min 230v DeWalt sladdmaskin (utan sladd i naturligtvis). Så nog måste det vara något slags magnetfält även i en vanlig, icke strömsatt kolmotor?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #18 skrivet: 05 april 2013, 22:22:23 »
Det är permanentmagneternas (mycket) högre kvalitet som gör att dom "bästa" skruvdragarna är starkare och tyvärr även mycket dyrare
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #19 skrivet: 05 april 2013, 22:25:04 »
Kan man ha en permanentmagnetmotor och kol samtidigt? Jag tror jag gav runt 5000+ moms för denna skruvdragaren, och den hör väl till de bättre. Jag får testa kompasstricket på någon motor jag vet är simpel...

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #20 skrivet: 05 april 2013, 22:52:04 »
Lite konstigt är det om jag tänker efter. För ett tag sedan satte jag en 7-watts glödlampa med krokodilklämmor på de stift där batteriet skall anslutas i en Skil 12v skruvdragare av enklare model, sedan kopplade jag ihop dess chuck med Hitatchins chuch och varvade upp hitachin. Någonstans på halvfart så lös glödlampan så starkt att jag trodde att den skulle bränna.

Innebär detta att även Skilmaskinen har permanentmagnetmotor, för av de erfarenheter jag har av exempelvis vanliga bilgeneratorer är att de laddar ingenting såvida de inte först blir strömsatta?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #21 skrivet: 06 april 2013, 09:04:16 »
Det är statorn (yttre delen)som har permanentmagneter och rotorn (den som snurrar) matas via kol med ström. På större elmotorer matas oftast statorn med ström och rotorn "gör" sin egen eller så matas både stator och rotor med ström vilket är lite ovanligare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #22 skrivet: 06 april 2013, 09:33:50 »
Ok, då är jag med. Jag skall ta isär en motor och se själv hur det ser ut. :)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #23 skrivet: 06 april 2013, 09:47:04 »
Ok, då är jag med. Jag skall ta isär en motor och se själv hur det ser ut. :)
kompassen säger att mina skruvdragare, 18v Dewalt har magneter, liksom Boschen.
Jula sålde ut sina minsta elverk för 700kr, bara att plocka bort bensinmotorn. Jag köpte mig en, men tror det kan vara svårt att få tag på en nu, kanske slut. Dock fanns det en på hyllan i Lund som var skadad, kanske man kan kontakta Jula och få köpa en defekt med ok generator.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #24 skrivet: 07 april 2013, 12:36:18 »
Jag ha sett dessa ombyggnationer på Youtube också, men jag har en kompis som ibland kör bort utbytta tvättmaskiner från ett bostadsföretag. Det vore enklast att få en "Färdig" Magnetmotor av honom.

Är du säker på att detta med kompassnålen inte ger utslag på en vanlig kolmotor? När jag lekt lite har jag kunnat uppmäta spänning från även icke strömsatta kolmotorer.

Om du får tag i en motor med fältlindning så går ju även den att använda som generator, men då får du koppla in lämplig magnetiseringsström till fältlindningen. Då fungerar den på precis samma sätt som t ex en gammaldags likströms bilgenerator, och spänningsregleringen kan också ske på samma sätt genom att man styr fältströmmen.

Om du plockar bland gamla tvättmaskinsmotorer så är ett säkert kännetecken på permanentmagnetmotorerna att det bara går två ledningar till dem. En asynkronmotor eller likströms(universal)motor med fältlindning för tvättmaskin har alltid fler ledningar, vilket behövs för att man ska kunna reversera en sådan. Vad jag vet är det dock bara Philips/Whirlpool (och "brandade" maskiner från samma koncern, t ex Ignis och Ikea) som har använt permantmagnetmotorer i tvättmaskiner i någon större omfattning.

Det kan mycket väl tänkas att statorplåten i en motor med fältlindning ska ha tillräckligt mycket remanent magnetism för att en kompassnål ska reagera. Och, omvänt, så kan en permanentmagnetmotor vara ganska fri från läckfält utanför om polhuset är av tillräckligt tjock plåt. Så kompassnålmetoden är inte helt pålitlig.

På de flesta - men inte alla - permanentmagnetmotorer så kan man märka att det känns "hackigt" när man vrider runt motorn sakta för hand. Om hackigheten känns eller inte beror bl a på om antalet rotorspår går jämnt ut med poltalet eller inte, samt om rotorspåren är raka eller sneda.

Ett gott råd är att inte ta ut rotorn ur statorn i onödan när man håller på med en permanentmagnetmotor. Det finns risk att magneterna försvagas då. Om man absolut måste göra det (t ex i samband med lagerbyte eller svarvning av kollektorn), så bör man skjuta in ett tjockväggigt järnrör (t ex en lämplig hylsa till hylsnyckelsats) eller liknande med samma ytterdiameter som rotorn istället.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #25 skrivet: 07 april 2013, 18:20:03 »
Mycket matnyttigt där tummenupp

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #26 skrivet: 07 april 2013, 23:04:32 »

Med all respekt. a:gl
Tvivlar på att man kan lita på att en motor med magneter endast har två ledare, åtminstonde inte en tvättmaskinsmotor med flera hastigheter. Min miele hade säkert 12 sladdar.
Beträffande magnetism och kompasser, jo, jag har seglat och vet mycket väl att man kan störa en kompass, en ölburk modell Ä är ett bra sätt, sen seglar man i cirkel. Men det skall nog mycket till för att nålen inte skall reagera på magneter i sin närhet, det är känsliga saker. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #27 skrivet: 07 april 2013, 23:18:25 »
En stegmotor med 200steg/varv har en sjuhelvetes massa poler.
Typ 100.

Det betyder minst 2 lindnigar som ger 200 pulser/varv , per styck  :o
Det du får ut är inte direkt 50Hz växelström men en jävla massa ström.

Med 3 eller 4 vingar på en stegmotor så får du ut ström fast vingarna fiser runt i lätt bris.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Var får man tag i en billig generator?????
« Svar #28 skrivet: 07 april 2013, 23:27:10 »
Ja GDS-Jan, mot en sån hade nog kompassen fått spel. ::)
Varför inte bygga en generator själv? ???
http://24volt.eu/generatorkonstruktion.php
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!